09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

Vad skönt att han är kry igen:). Men är inte uppsuttin skritt el skrittpromenader månne lite bättre än att longera? Inte för att det är så lång stund han går på linan, men kan han gå på lina kan han gå med ryttare.

*knapplån*

håller på att leta sadel till min 09a, det är inte lätt.... hade hemma en jättefin Prestige Meredith som passade oss båda, men jag hade ingen lust att lägga 15000 kr på en sadel till en 4-åring.... :p expediten i ridsportaffären tyckte att den kostar ju 26000 kr som ny så det är ett riktigt bra pris och det går ju att ändra bommen så han kommer ju inte att växa ur den... Nä det har hon ju rätt i, men passar ju bara honom just nu... Är för trång för mina andra hästar så det känns lite väl lyxigt att köpa den...
Ska kolla vidare på andra Prestige sadlar, en lite billigare variant kanske...

Min andra 09a som inte står hos mig ska gå semifinal i 4-års championatet på lördag, har väl inte direkt några större förväntningar över att hon ska få höga poäng. Men vi får väl se.. :)

Kan varmt rekomendera prestige Paris om den andra låg bra!
Den har billigare och typ "budget varianten" av meridith, samma bom om jag inte minns fel :)

Jag har en sådan i kalvskinn och det är lätt den bästa sadel jag haft!

Sen han du ju faktiskt köpa en som är 1 eller 2 bomvidder för vid för unghästen och ha en fårskinnspadd under till honom så kan du ha den till dom andra också :)

Kolla ebay både england och tyskland framförallt i tyskland är där alltid mängder av prestige dock är de klart billigare i england de gånger man ser dem där inte alls samma tryck på dem. Har suttit och bevakat england en period nu och bla gick där för några dagar sedan ut en fin paris kalvskinn för ca 5000 och en i stort sett ny arezzo för 9000. Vet man att bommarna passar är det ju bara att köpa oavsett bomvidd sen är det bara att få dem ändrade till rätt vidd kostar ju runt 1000lappen. Från tyskland är frakten jättelåg tom billigare än inom sverige och nu finns det dessutom frakt till vettigt pris även från england (som har ockerpriser på frakt via sin vanliga post).
Sitter själv precis och väntar på både hopp och dressyrsadel från england till min lilla svarta som är hopplös med sadlar han har gått från smal bom som 3 åring upp till xxxvid typ nu och gnällig som sjutton är inte sadeln perfekt kan man gå och dränka sig för då skall han inte göra någonting.
Hade lite flyt med en säljare som inte hade koll på vad den hade och tolkade amerigos märkning fel (som händer rätt ofta) och annonserade ut den som narrow fit (det var märkningen för normal kåpa de trodde var bomvidden) på en av bilderna kunde man se siffrorna och mina hökögon snappade direkt att det inte alls var en smal bom (vilket för övrigt bilderna också avslöjade) det var en +3,5 alltså en extravid dessutom med kapade paneler för att ge ytterligare vidd. Till på köpet var det en closecontact vilket är det jag spanat efter då jag tycker jag är för låst i min classic med djupt säte dessutom en kalvskinnssadel. Så bingo exakt vad jag behövde och som aldrig någonsin finns ute begagnat. Kombinationen att säljaren skrek ut narrow i den synliga rubriken och bilderna på en jättevid sadel gav dem en stendöd auktion. De som letade narrow sadel och klickade in såg naturligtvis att den var alldeles för vid på bilderna och de som letar vid sadel klickar oftast inte in på en märkt narrow. Summan av det hela var att jag fick den för i stort sett ingenting, lite sliten i kalvskinnet men det är där råd att byta så småningom och ändå inte komma upp i dess normala begagnat värde. Det lönar sig att sitta och snoka noga på auktionssidorna.

Precis när jag varit inne och betalt den klickade jag på nyinlagda för att se om där kommit in något intressant, en minut gammal så ligger en av de sadlar jag spanat länge efter en Albion kontact light allt rätt vad gällde färg och storlek förutom bomvidd vilket går att ändra dessutom med flair vilket jag räknat med hela tiden att jag skulle lägga i den. Dessutom med direktköps knapp med väldigt bra pris, funderade ungefär en halv sekund så där sen klapp jag den och fick gräva ett lite djupt hål ytterligare på kontot hade ju inte riktigt räknat med att köpa två sadlar samma dag så sällan som de jag letar efter kommer in så hade jag räknat med att det skulle ta tid.

Så nu sitter jag bara och vill att mina sadlar skall komma dock tar det alltid tid från england även om utlovad tid är 3-5 dagar kommer de sällan förrän efter en vecka så lär väl få fortsätta vara nyfiken fram till efter helgen.

Ibland kan man fynda!!

Fast Paris sadlarna tycker jag också att man kan fynda ibland.

Jag köpte själv min för 5500 ink stigläder i kalv skin och stigbyglar (sånna som böjer sig) min är helt i kalvskinn också hela sadeln.
Jag bara älskar den!!!!!
Visserligen brukar inte 16" sadlarna vara lika dyra som 17-17,5" eftersom där nog inte är lika många som rider i det. Men för mig som inte är så bred och dessutom har en häst med väldigt kort sadelläge passar det perfekt!

På försäljningsfronten är det såhär; några få seriöst intresserade som då och då kommer hit och provrider, många oseriöst intresserade som typ frågar efter fler bilder och inget om hästen :P Men det kom två jag tyckte hade stor potential i att utveckla honom, dock var det i Måndags så de skulle tänka på saken båda två. Sedan kommer det en till som jag gillar på mejl eller så, verkar som en vettig människa x) Nästa vecka någon gång eller till helgen kommer hon. Känns bra!

Oh_really: Vad skönt att han mår bättre nu! Lycka till med allt och hoppas det går bra för er :)

Paris finns ju billigt för att det finns riktigt gamla av den ute på marknaden den kom väl i början på 90 talet vilket innebär att det finns typ 20 år gamla sådana i cirkulation och det är ju klart att de betingar ju inte några högre summor precis som andra så gamla sadlar. Fynda är ju däremot att få tag på en som inte är så gammal för de pengarna. Är alltid lurigare just sådana modeller som funnits länge där måste man nästan kolla upp sadelnumret hos tillverkaren för att vara säker på hur gamla de är för är det något folk ljuger om så är det åldern på begagnade sadlar de blir typ aldrig äldre än 5 år när de skall säljas. En klar fördel med de märkena som har tillverkningsår i sadelnumret, nu säger iofs inte åldern allt min nuvarande dressyrsadel tex är i stort sett i nyskick trots att den är många år gammal nu först var den demosadel i några år och sen kan man väl inte säga att jag använt den särskilt flitigt mest på visningar odyl den kommer fram jobbar hellre i hoppsadlarna där man har mer kontakt med hästen.

Jo men visst är det så!
Men jag tycker att huvudsaken är att sadeln är hel och rak och fin i stoppningen.
Sen kan en sadel se ut som ny även om den är 10-15 år gammal och lindan med en sadel som är 4 år kan se ut som en katastrof..

KL

Lilla pluttan har blivit sparkad idag :( Inte halt utan rörde sig som hon brukar men väldigt öm. Vi skulle ha åkt och tränat idag men jag ställde in den och lät henne vara istället. Ska prova rida henne i morgon och stämma av hur hon känns , ev blir det att stryka sig från lördagens start.

20130912-183552.jpg

20130912-183607.jpg

Vad brukar frakten ligga på från UK? Såg ju att Jaguars dressyrsadlar var tramsigt billiga och jag är så sugen på att testa en cc på Juno.

45 pund har jag betalt per sadel nu inkl extra värdeförsäkring, man skickar genom worldwide parcel service i england, de köper upp fraktplatser hos de vanliga fraktbolagen och pressar därmed priserna genom sina mängdrabatter, min albion tex är just nu på väg upp här med ups. Amerigon har jag ingen trackingkod på än så vet inte om den också hamnade hos ups kommer från en annan del av england.
Via vanliga postens parcelservice hade samma frakt kostat 150 pund + försäkringsavgift som även den är rejält hög hos dem.

Jaguar är inga exklusiva sadlar i england (och inte heller särskilt poppis där) utan de kom som en lågprisserie till cobra, har alltid haft lite lustigt
åt att de varit så extremt dyra här i sverige och inte fattat hur folk har missat hur billiga de är i england.
Har legat några helt nya demosadlar och snurrat många rundor osålda med direktköp på ca 6500:- på dem ingick dessutom att få bomvidden inställd efter önskemål gratis innan leverans. Tyvärr är de alldeles för svängda för mina annars hade jag klippt en av hoppsadlarna för länge sedan för det är helt klart bra sadlar för det priset. Jag hade en till mitt fullblod innan och de är ju sköna att rida i (men små i sätet om du inte har suttit i någon innan, 17,5 är som en liten 17 nästan mer som 16,5). Han jag köpte amerigon av sålde en jaguar dressyr också den gick för 400 så de är riktigt billiga.

Har ridit i en Jagga, en deepseat. Den var i princip lika skön som min childrric! Det var en 17" och jag fick bra plats i den. Min Childeric är också en 17", och dom är ju också små i stl. Tror Jaguaren skulle passa Juno bra eftersom han är väldigt kort och rätt svängd. Han har heller inte bred ponnymanke som den andra har. För dom pengarna de går att hitta i UK känns det värt att testa:).

Vill du ha annu battre pris sa kolla efter en Harry Dabbs sadel, det ar i princip en Jaguar utan loggan.

Vad skönt att han är kry igen:). Men är inte uppsuttin skritt el skrittpromenader månne lite bättre än att longera? Inte för att det är så lång stund han går på linan, men kan han gå på lina kan han gå med ryttare.

Han är inte friskförklarad av veterinär ännu, om ca tio dagar blir det röntken. Då ska vi börja prata om ridning igen och hur man lägger upp en lämplig rehab-plan. :)

Men jag längtar efter att få rida honom igen! :D

juli2013+020.JPG

Senast ändrad:

Men alla Jaguarer jag har hittat står det dubbla loggor på. Haary Dabbs på knapp, sen Jaguar i stora märket på bakvalvet samt präglat på kåpan. Jag har antagit att det är så Jaguarerna ser ut eftersom de görs i HDs fabrik? Vilka modellar av HD motsvarar annars deepseat och cc? Har sett deras Elegance och den ser ut som deepseaten, men deras True Brit ser inte alls ut som en Jagga.

Harry Dabbs är tillverkaren till allihop cobra är deras dyraste serie gjord i finast skinn, jaguar är mellanpris serien i lite sämre skinn, de som bara heter harry dabbs tex elegance, true brit osv är ytterligare ett snäpp lägre och är inte heller byggda på cobra bommen vilket jaguaren är, så de är så att säga inte alls samma sadlar även om de har samma tillverkare och är snarlika. Förr i alla fall gick det inte heller att ändra bomvidderna på mer än cobra och jaguar av dabbs sadlar.
Förr i alla fall (har inte kollat så noga de sista åren iom att jag kör mest med raka hästar nu) så låg nypris lägena i england ungefär 20-22 Cobra 12-15 Jaguar 9-11 H Dabbs

Tack för info! Jaguar har från i år helt slutat sätta sitt namn på sadlar så får väl se vad som händer på begmarknaden.

Va, tillverkas Cobra fortfarande?
Trodde de slutat med den. De ar riktigt billiga pa andrahandsmarknaden, billigare an Jaguar/Harry dabbs elegant (som forovrigt ar i princip samma som gamla cobran)

Fiorano - om du kikar pa aldre modeller av Cobra sa kolla bommen noga, den har en tendens att bli sned.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama