09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

Xxxxxx-vid har jag aldrig skrivit! Du behöver inte ändra det jag skriver :) Mitt järn är från början Wintec/bates xxxvid(3xv) och uttryckt ca en storlek till. I thorowgood har han ett uttryckt xxvid-järn. Har dock aldrig provat albion så det var verkligen nått nytt för mig att dom är så extrem breda :) hoppas det kan passa din häst, det är hopplöst annars och oftast får man tumma på vad man själv vill ha för att det ska passa hästen :(

Det är inte albion jag väntar på den är redan hemma.
Det är faktiskt inga problem alls att få dem vidderna i kvalitetssadlar och den stora skillnaden mellan dessa och de lågprisalternativ som finns med utbytbara koppjärn är att ingen av de sadlar med utbytbara järn är breda nog i kanalerna för en så vid häst vilket gör att de aldrig kommer ner som de skall på ryggen. Med en kvalitetssadel där det kan skapas rejält breda kanaler för att ge utrymme blir det en helt annan sak. Lägg där till att de mest exklusiva sadlarna oftast byggs med rejält vida koppjärn för att sedan kunna ha rejält tjock stoppning mot hästen för att vara så mjuka som möjligt så finns det väldigt mkt att göra på dessa om man accepterar lite mindre stoppning utan att för den skull gå under den mängd stoppning en normal billigare sadel har.
Lekte själv lite med stoppningen på en amerigo här hemma när den ändå öppnades i annat ärende. En +1 amerigo (alltså en bomvidd vidare än normalbom) visade sig på naket koppjärn vara ca 115 grader sen har de mängder av stoppning och är då lagom just till typ mw hästar. Den som jag väntar på nu är 3 hela bomvidder vidare (de har även halvstorlekar) och håller ca 125 grader med stoppningen på plats och lär alltså vara ca 140 på naket järn om den är lika mkt uppbyggd som den andra med stoppning.

Okej :) håller inte med dig om att dom sadlar jag provat inte kommer ner på ryggen ordentligt, då hade jag inte ridit i dom. :) och kanalen tycker jag är generös på båda mina.

Läget är såhär;

Jag anser mig allt för dålig ryttare för att ta min häst vidare i sin utbildning. Bjudningen framåt är det ju inget fel på och tror heller inte det är fel på hästen alls. Jag tror han inte riktigt förstår vad jag vill, därför rusar han på mer framåt = jobbar helt fel och jag är inte duktig nog att lära honom hur, eller så har jag glömt bort. Det var som sagt länge sedan jag hade en tränare själv och har inte fått tag i någon som kan komma ut. SÅÅÅ tada, min gamla tränare som inte kan komma hit har en plats över till honom hos henne, sååå han ska åka på tillridning och utbildning så snart allt är klart. Låter toppen enligt mig för jag känner tränaren sedan mkt LÄNGE och litar fullt på denne, hon är super duktig enligt mig! Sedan får vi väl se hur han går efter den månaden därborta, eller om det tar längre tid, vilket jag inte hoppas x)

Läget är såhär;

Jag anser mig allt för dålig ryttare för att ta min häst vidare i sin utbildning. Bjudningen framåt är det ju inget fel på och tror heller inte det är fel på hästen alls. Jag tror han inte riktigt förstår vad jag vill, därför rusar han på mer framåt = jobbar helt fel och jag är inte duktig nog att lära honom hur, eller så har jag glömt bort. Det var som sagt länge sedan jag hade en tränare själv och har inte fått tag i någon som kan komma ut. SÅÅÅ tada, min gamla tränare som inte kan komma hit har en plats över till honom hos henne, sååå han ska åka på tillridning och utbildning så snart allt är klart. Låter toppen enligt mig för jag känner tränaren sedan mkt LÄNGE och litar fullt på denne, hon är super duktig enligt mig! Sedan får vi väl se hur han går efter den månaden därborta, eller om det tar längre tid, vilket jag inte hoppas x)

Grattis MattiZ! Det låter som en bra lösning! Tar du tillbaka hästen sedan eller kommer han att gå ut för försäljning? Hur som helst så måste det kännas bra att kunna lämna över honom till någon du känner och litar på. :)

Själv red jag Galishimo för första gången idag, efter olyckan. Jag blev förvånad över hur enkel han var att hantera. Han har lyckats dra på sig ett dåligt rykte på stallet nu, sedan han blev uppstallad. Han har alldeles för mycket energi för att stå utan träning i två månader, så han började härja på ganska friskt.

Det verkade i alla fall som att han verkligen VILLE jobba nu, efter två månaders uppehåll... :love: Öronen framåt hela tiden och jättepigg på att svara på alla hjälper.

972436_10151754623238521_1436227906_n.jpg

Härligt du! Att han är friskare nu, så fort ändå! Han ser jätte glad ut måste jag erkänna, så det kan nog bara gå framåt för er två nu ;) Jag har själv en annan på boxvila nu, inne på andra veckan och det visar verkligen vad det är för sorts häst. Tror denne blir vääääääldigt lugn att rida in, vilket jag dock inte ska göra, men han är cooool som en filbunke i box. Lite stirrigare när han ser andra hästar dock, men inte markant x)

Ja jag tycker det är bra att hon kan ta emot honom, han behöver det, vill inte stressa honom mer och tror det kan gå bra sen. Han ska helst säljas direkt efter, men har inget emot att ha kvar honom över vintern till våren heller. Vi får se, har en som är intresserad av att provrida efter han kommit tillbaka från tillridningen då, så vi får se :) Gillar ju den här gossen, han är ju så bussig i allt, men känner inte att det är min sorts ridhäst så det är därför jag säljer honom. Vi klickar inte, tråkigt nog.

Låter som en bra plan att sälja en häst man inte klickar med!
Även om det är tråkigt att sin häst så är det ibland bara så att det är kanske även bäst för hästen om denne hittar någon som det verkligen klickar med :)

Lite knapplån..

Någon mer än jag som har en häst med outtömlig energi?

Min röda fara är typ omöjlig att få till någon sorts arbete på när han har vilat ett par dagar i rad...
Nu hade han vilat i 3 dagar (och ja, jag tycker att dom ska få några dagars sammanhängande vila då och då utöver längre viloperioder).
Men han gör inget annat än flyger i luften= hoppar upp i lyften och slår bakut, slår bakut konstant i galoppen han tar max 3-4 galoppsprång innan nästa brall kommer och han slår riktigt högt, drar ner huvudet mellan benen och skakar på det osv... Han håller på konstant!

Jag har gett upp att få honom att jobba dagen efter några dagars vila, vill bara få ur all energi och sen blir det bättre och bättre efterhand dagarna går.

Jag har inga problem att sitta kvar, det är inte det som är problemet utan det är mer att situationen kan ju bli farlig för andra när man rider ut ihopa, vill ju inte så gärna att han skulle sparka av huvudet på den andra ryttaren...:wtf:

Någon mer här som har en riktig piggelin? Och hur lägger ni upp arbetet?

Ja jag håller med, det är bättre man erkänner det för sig själv tidigt än att dra ut på det så man tröttnar på hästar helt. Eller vad man ska säga. Jag hoppas rätt köpare dyker upp bara :)

Remii är lugnare än lugnet själv när man är på backen, verkar som om han ibland hellre är kvar i hagen än kommer ut, men när man väl är på ryggen då åker öronen fram och motorn puttrar igång rejält x) Men nej han är inte super piggilin heller, bockar aldrig men har mkt energi i allt han gör. I paddock eller i skogen, det ska helst gå så fort som möjligt ;) Och just nu efter ca 5-6 provridningar hatar han paddocken... Han styr mot grinden själv hela tiden, så blir nog skogen fram tills han åker på utbildningen :)

Och ja jag rider varannan dag ridning, ibland 3 dagar i rad, men då är det en lugn tur i skogen ena gången, paddocken andra och skog den 3dje dagen då :) Passen i paddocken överstiger inte 30min, det är lagom för oss nu ^^

Någon mer här som har en riktig piggelin? Och hur lägger ni upp arbetet?

Galishimo är också högenergisk. Han är ett arabiskt fullblod. Min tränare har sagt att han måste aktiveras varje dag och att man ger honom en "aktiv vila" även på vilodagar, exempelvis skrittar med honom, longerar, tömkör, eller låter honom kliva över bomar med olika avstånd, så han får något att tänka på. Det är viktigt att ställa krav på honom hela tiden så han tvingas fokusera, och så han blir mentalt trött. Det är nästan omöjligt att leva upp till, men åtminstone fem dagar i veckan har jag aktiverat honom.

Men som du beskriver så är det mycket spark och bock om det blir mer än två vilodagar emellan. Han lever förresten på (analyserat) hö och får inte kraftfoder.

Men på något sätt så känns det som att det "värsta" redan är gjort. Och det var inridningen på honom. Aldrig mer, säger jag bara... :banghead:

Har du något särskilt tips som du använt på din röda fara?

.

Jag har också en äkta piggelin! Han är förvisso en 08;a men jag har precis samma problem. Han behöver sin vila men det blir jobbigt.... Under sådana dagar är han dessutom helt outtröttlig. Han blir liksom aldrig trött eller avmattad oavsett vilket.

Nu som 5-åring så är det dock oftast bara 1-2 dagen efter vila som han blir så extremt pigg. Så jag hoppas att det till nästa år innebär att han är from som ett lamm dagen efter vila. :D Drömma kan man ju...

Haha, ja, jag har aldrig ridit in en häst som hart den motorn av sig själv!
Visst där är en hel del fullblod i honom, men jag har haft rena fullblod också och ändå är där ingen som kommer i närheten av hans sprallighet :cautious:

Han mamma var het! Inte stressad och det är inte den röde heller utan bara en jävla massa energi!

Just nu så får han gå med gramanen när jag rider honom efter vila. Det har en lite dämpande effekt på honom eftersom det blir lättare att hålla honom inom ramen.
Han sprallar och slår iaf, men tiden där emellan är liiite längre, det går kanske flera sekunder mer :banghead:

Men det är iaf skönt att höra att han inte är unik ;)
Han är faktiskt värre nu som 4 åring än vad han var som 3 åring.
Antagligen en blandning av anledninga varför men kan tänka mig att det är för att han nu faktiskt har balans att bete sig på detta viset under ryttare (tendenserna har alltid funnits) och för att han står i högre kondition + lite att slippa undan arbete som nu också har högre krav än vad det var när han var 3 såklart.

Oj, glömde tillägga att det bästa jag gjort med mitt högenergiska fullblod, var att köpa westernsadel. Den är formad så att jag sitter djuupt och när jag blir rädd för att åka av, så håller jag fast mig i knoppen. Jag har aldrig trillat av honom från westernsadeln. För mig gjorde sadelbytet skillnaden mellan att känna sig livrädd och att våga ha roligt. :)

BB76EED7-E973-462E-AB7F-88DA0AE42A0C.JPG

Senast ändrad:

Att han en sadel man känner sig trygg i e viktigt!

Men sadelbyte är inte aktuellt för oss, dels för att jag trivs super med den jag har plus att westernsadel är inte optimalt att hoppa i ;)

JAG känner mig inte det minsta otrygg på honom men just nu får ingen annan rida honom..
Jag har aldrig trillat av honom men jag är *peppar peppar* ganska sadelfast :D

Jag känner mer oro att han ska träffa någon annan när han slå..

Nu när vi var iväg på KM i dressyr så brakade han loss en gång på framridningen och efter det så höll dom andra sig längre bort, men det hade ju inte varit så kul om någon blev träffad först innan andra började ta hänsyn.
Rider man med en häst med röd rosett i svansen så kan jag inte dör mitt liv förstå varför man inte bryr sig... :crazy:

Idag taggar vi för att åka till terrängbana för första gången ever i morgon! :nailbiting: :D

Tror att guling kommer att tycka att det är sketa kul!
Och som tur är så ska hans ägare med och ta bilder så vi har något att visa upp sen :)
Jag är så kass på att uppdatera med bilder!

Lycka till! :)

Jag har trillat av min pålle 1 gång, i början av inridningen då han klev på en gren och huuuua den knäckte ju till under hoven på honom och han flög sådär några meter framåt och en meter upp i luften x) Jag var inte berädd, höll inte ens i tyglarna för vi skrittade i skogen och jag var vänd bakåt för att snacka med kompisen ;) Såå där sa det HEJ HOPP!

Haha, sådana vurpor har vi nog alla gjort! :p

Och tack för lycka tillropen!
Vi får väl se om vi överlever :nailbiting:

Tur hinderna är små ;)

Klart ni överlever, det går nog jätte bra ska du se ;)

Haha ja det var en "rolig" vurpa, normalt sätt är han inte rädd för något, inte längre iaf så det kommer nog inte hända speciellt ofta ;)

Så har jag nyheter, han åker på måndag till utbildare och jag tror det ska gå bra, samtidigt får jag tid att lastträna honom lite. Det är inte speciellt långt till utbildaren så lagom träning :) Jag har även en potentiell köpare som provridit nu innan och hon ser gärna att han utbildas mer och hon testar honom igen efter, för hon vart så kär i hans personlighet så det är så bra så. Och köper inte hon honom eller någon annan nu som blir intresserad genom utbildningen så har jag kvar honom till våren och säljer han då ist :)

Det hade jag ALDRIG gett mig på!! :nailbiting:

Jag tyckte att vi var skita duktiga idag som hoppade 90 cm :p

Guling tyckte det var väldigt latcho, hoppade både stockar och mindre hinder och for genom vattnet som en vilde :D

Hoppas att jag får lite bilder snart så jag kan bildbomba er lite :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama