09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

Tack.
Hm, okej... är tränaren som sätter upp linjerna.
hemma försöker jag mesta rida raka spår, mellan tex, två bommar och bara hitta rytmen, att nå fram (han blir gärna lite kort) :)

Jag hade ju tänkt att min lilla kille bara skulle vila 2 veckor efter 4:års kvalet. Jo men tjena här är vi nu två månader senare. När jag skulle sätta igång honom efter 2 veckors vilan, var han såååååå fin i traven. Han hade lite sadeltvångs känningar när jag satt upp och även lite när vi skulle börja trava. Jag tänkte mest att han var så duktig som inte exploderade. Travade sen på med massa fin energi och jag satt mest och tänkte vilken häst jag har. Sen skulle jag fatta vänster galopp och det kunde jag ju ha räknat ut med mitt lillfinger att jag inte skulle ha gjort. För är det nån gång sadeltvången kommer så är det ju när man fattar galopp. Jo då mycket riktigt 3 rodeo boksprång och jag for i backen. Han kan bocka med ryggen den killen!

Men i alla fall så flög jag av landade på axel/huvud. Satte mig upp och första kommentaren av mig var "Varför ska jag alltid ramla av så här!" (bröt näsan förra hösten) sen tänkte jag att åå jag slog mig inte.... Tills sekunden senare när jag hade enorm smärta i foten som varade i några minuter. Sen försvann det och tänkte ännu en gång det gick bra. Hade dock väldigt ont nät jag skulle gå. Hade sån tur att en kompis med unghäst vana var i stallet så hon kunde sitta upp så han inte skulle bli rädd. Sen skuttade jag tillbaka till stallet, tog av mig stöveln och hade en fot stor som en fotboll.... Blev akuten och där konstaterades en rejälstukning. Detta var fyra veckor sedan och jag hoppas innerligt att jag kan proppa i mig lite smärtstillande och rida i veckan. Så min har fått mycket längre vila än vad han skulle, även om jag inte ställt av honom helt utan longerat några dagar i veckan. Det enda som var bra är att han verkligen han växa till sig.

Så det blir ingen direkt vila för min pålle i vinter, utan nu är siktet inställt på fem års:)

Usch vad tråkigt med foten:(. Men du får tänka på den fina känslan du hade i traven innan och leva på den;). Hoppas den läker fort, men ett tips är att vekligen låta den ta tid på sig att vara rätt stabil innan du börjar rida. Kan ta en himla tid annars för att få det att låka ordentligt. Stukningar är ibland bra envisare än benbrott...

*kl*

Red ut med en ny tjej i stallet igår. Hästen känner Juno sen innan och det är en het typ. Juno var ett perfekt sällskap som verkligen inte hetsar upp sig fastän den andra höll på att greja. När vi skulle galoppera for den andra iväg en bitt framför och taggade ordentligt och Juno bara galopperade snällt där bakom. Såna dagar är han värd guld! (Att han nästan dog lite när vi träffade en travhäst i vagn behöver vi inte bry oss om-det vet ju alla att hästar inte ska ha vagn bakom sig:D).

*kl*

Här har vi varit på pay and jump!
Den gule skötte sig alldeles ypperligt i röran!
Många hästar som trängdes och skulle hoppa fram (typ 10 st i ett 20*40 ridhus) men han brydde sig inte ett dugg!
Väl inne på banan hoppade han allt, både större grindar, vågplank och vatten matta av bara farten! :D
Han bjöd friskt och fick med sig ett par bommar med bakbenen men det gör inget, han var så fin och ärlig. Detta var första gången han var iväg utanför klubben.

Den röde faran var det värre med... :cautious:
Monster kan man kalla honom kort och gott ;)
Ingenting stämde för oss och han tyckte att röran i ridhuset var mycket jobbigare.. Det ända jag gjorde var att backa backa och backa för att där var hästar ÖVERALLT..
Och eftersom en smart person kom i full galopp bakom oss och trängde sig förbi mellan oss och hindret (trots 1 m röd lång rosett i svansen :rage::rage:) och då började han slå och sen efter det så tyckte han det var läskigt med alla andra som var närgångna..
Han överhoppade sig nått kopiöst på hinderna och jag kände hur osäker han blev så jag utgick faktiskt från banan.
Dagen efter stod han och var svullen i den stora rumpemusklen så jag fick ringa ut massör med biolight akut.
Kändes mycket bättre efter det så nu ska jag skritta och jogga lite idag och stretcha efter det så får vi se vad det blir av det...

Suck...
Man kan ju undra vad folk tänker när dom rider/ tränger upp en häst med röd rosett i svansen... Är man inte rädd om sig själv och sin häst?O_o
Nu träffade han inte för hennes häst var nog smartare än piloten och kände av att min häst var stressad så den kastade sig iväg så fort den fick plats efter hindret!
HADE han träffat så slog han så högt och med båda bak så han hade träffat ryttaren, tror inte att hon hade vaknat denna sidan jul..

Det där är precis anledningen som gör att jag inte fixar att tävla hoppning. Framhoppningar är den mest livsfarliga plats jag vet. Folk har ingen koll på varken hästen dom sitter på och ännu mindre folk runtikring.

Ja usch, dåligt organiserade framridningar och/eller idioter till "medryttare" inne i ridhuset är ingen kul upplevelse. Skönt att gulingen skötte sig bra :)

kl

Jag var också iväg i helgen med lilleman! Hans andra tävling. Första tävlingen var han livrädd för alla springande/hoppande hästar så det blev inte mycket till framridning där. Den här tävlingen fick han bomull i öronen och luva, vet inte om det var det som hjälpte eller om han mognat, men nu skötte han sig jättemycket bättre trots att det var mer än dubbelt så många hästar på samma plats (dock större yta). Inne på banan fick jag driva lite mer än vanligt eftersom det var endel saker som han tyckte var lite småläskigt ;) Men han var jätteduktig och jag är verkligen supernöjd med honom! :D
http://www.youtube.com/watch?v=Gdcbi1OKagc

Kan ju även kasta in ett par bilder från förra helgen (som jag även postat på dressyrforumet)

Idag är han dyr mitt Jun:D. Tänkte först rida ut men fick vända för det var så himla halt. Har inte vinterbroddat än, men det är banne mig dags. Så red tillbaka till stora ridbanan för att rida lite där istället. Travade runt och tänkte på att inte tjata med skänkeln. Lite koll på bogarna och red runt på stora volter och gjorde väldigt enkla tempoväxlingar. Fattade höger galopp väldigt lätt och tog igenom lite fler fattningar. Bytte varv och det gick minsann att fatta vänster galopp idag. Äntligen! Han galopperade på fint och traven där efter kändes super. Dessutom med bra bjudning vilket brukara vara en bristvara i slutet.

Har slutat med experimentet svarthavre. Jag behöver den pigghet som vanlig vithavre ger. Det märks tydlig skillnad på honom när han får det:)

Cool kille kollar grävmaskin (och ja, den var igång och grävde).
1380480_10201551777228193_213950026_n.jpg

Jättetrevliga rundor! Han är väldigt fin och ger ett mycket positivt intryck:). Hoppas du får behålla honom ett tag!

Raider_: Jag tyckte det såg ut som två super fina rundor för att vara hans 2.a tävling! Mycket fin pålle! ^^

Fiorano: Kul att han hela tiden verkar bli bättre i bjudningen nu! Vet ju hur det lät tidigare i tråden, men slutar man inte kämpa så får man resultat tillslut! Härligt. Dock måste jag erkänna att det ser ut som om han tittar på något helt annat än grävmaskinen på bilden ;)

Jag själv ska rida min fjutt imorgon för första gången på en hel månad! Gaaa vad roligt det ska bli och få känna på hur han är i ridningen nu efter hans utbildningsmånad! :) Sedan så kommer han hem igen med mig imorgon så får vi se hur det går med ihopsläpp, har ny häst hemma osv, blir en låååång dag imorgon ^^

Vad roligt att du ska rida din häst igen:). Kan nog bli väldigt intressant för dig att känna skillnaden nu!

Juno brydde sig inte ett jota om jättemaskinen:D. Mycket tacksamt eftersom de kör så nära ridbanan. Är ridhus som byggs och på torsdag ska det börja resas!

Ja det ska bli riktigt roligt, av att döma när jag hälsat på har han inte förlorat sin enorma motor. Men nu verkar det som att han använder den på rätt sätt! Vilket säkert blir jätte bra, skönt att få rida honom för tränare också! Så allt inte blir fel direkt (A) Haha

Ne men det är ju skönt, lugna trygga hästar i trafik eller med andra bullriga motorer är alltid skönt! :) Kul att ridhuset börjar komma någonstans nu, smått avis som jag är drömmer jag om ett eget ridhus.. Den drömmen får vänta till framtiden tror jag ;)

Ser jätte trevligt ut :)

Jag ska nog också prova att sätta på S mössa och ha bomull i...
Kan ju vara en ide att testa i af.
Vi ska iväg nästa v till hbg och det är första gången han ska gå två klasser. Får se hur det funkar :)

Kalasfina bilder på dig och pålle också :)

Nu är hästen hemma och har utbildats något gudomligt bra, så nu är det han som lär mig kan man nästan säga. Jag har lagt på mig en massa olater, men eftersom min tränare kommer ha mer tid nu så kommer hon hit redan i helgen och hjälper mig igen och sedan blir det lektioner hela vintern. Så jag är jätte nöjd, men visst föll polletterna ner under själva lektionen. Jag har tappat mkt men det fanns där i bakhuvudet också! Riktigt jäkla roligt var det! :D Vi körde ihopsläppet direkt också, de ända som hände var att ledarhästen tjöt lite på Remii som påminnelse och sedan tjöt Remii(09.an) på den nya hästen han inte träffat än. Men inga sparkar, lite spring och mest lugna puckar. HÄRLIGT :)

Nu är hästen hemma och har utbildats något gudomligt bra, så nu är det han som lär mig kan man nästan säga. [.....] Men inga sparkar, lite spring och mest lugna puckar. HÄRLIGT :)

Grattis! Vad kul! Härligt för dig!

Jag börjar titta på bilderna på Galishimo från denna tid förra året och nu. Jädrans i min låda vad det hänt mycket bra på den tiden... :o

Varför njuter jag inte mer? Jag har lagt ned ALLDELES för mycket tid på att tänka på mina - och hästens - brister...

njut1.jpg

njut2.jpg

.

Håller verkligen med dig! Det är så himla lätt att bara fastna i lt som inte är bra:/. Jag sliter mitt hår minst en dag i veckan då jag känner att Juno bara är en åsna och aldrig kommer att bli en trevlig ridhäst:o.

Oktober förra året:
420422_4248042411210_1929334620_n.jpg

Oktober i år:
1385335_10201466974268172_493733288_n.jpg

Syns att han vuxit in sig i kroppen en del också tycker jag:).

Ja han ser mer klar ut nu :) Han ser dessutom mildare ut i ögonen på den senaste bilden, mer mjuk så tror han också har förstått mycket bättre vad det är du vill göra, men att han också "gått med" på det. Mer bjudning helt enkelt. ^^

Jag håller själv på att lära mig rida här, inte jätte lätt men min tränare sa att jag skulle testa lite själv nu fram tills på lördag/söndag så kommer hon då igen. Så nu försöker jag komma underfund med denna hästen. Dock tog syster bara 10st bilder och det vart 2 av dem som går att visa iaf x) Inte för att jag ser bättre ut på några av bilderna utan för att de andra blev helt suddiga(fel inställningar) Men men, jag skäller så mkt på mig själv så behöver kanske inte mer skäll, men kanske lite tips till hur jag kan bli bättre? ^^

1377618_10151931428728094_2061894626_n.jpg

1383499_10151931428688094_1636266506_n.jpg

Börjar fundera också på om han haft en dålig sadel på sig eller en jävla massa träningsvärk för han har blivit så negativt inställd till sadeln att han bajsade typ 4 gånger under loppet av att jag la på sadeln, tog av den och la på den andra och sedan spänna sadelgjorden. Vilket han aldrig gjort tidigare. Bytte sadel för att jag tog fel första gången x)

Sedan så är jag jätte tveksam till bettet hon valt till hästen. Kan det stämma att hästen är så liten i munnen att han verkligen behöver ett väldigt smalt bett eller så? Det känns onaturligt smalt för mig, men visst de är ett vanligt tredelat. Och jag vet att han har väldigt liten smal mun så, men jag tycker inte det ska vara så. Han är trotts allt bara 4år och unghäst. :)

Ser bara ena bilden men vilken skillnad:bow:!

Smalt bett i liten mun är förstås att föredra. Juno iofs på ett lite tjockare Sprenger Dynamic med fasta ringar. Det suger han bäst tag i. Har även en tredelad Dynamicbridong att variera med men den är lite för skarp.

Ang sadel så kan det förstås vara tränkngsvärk, är ett helt annat jobb för honom nu. Det kan också vara att han genom detta jobbat ändrat sig och behöver en vidare sadel.

Hehe ja det är lite skillnad, nu är de jag som rättar mig efter hästen helatiden och försöker bli stadigare i mina händer och mjukare så jag inte sliter i honom. Han vill ha en väldigt mjuk kontakt och det var väldigt länge sedan jag red ordentligt nu så tar nog en vecka iaf innan jag hittat tillbaka till allt och börjar bli bättre igen :)

Ja jag funderar på om det är träningsvärk för han har ju inte fått vila jätte mkt där borta, så de blir en del skogsturer emellan nu och inte bara hårdarbete så får vi se om han blir gladare åt sadeln :) Jag tänkte vänta med bettet men om det inte hjälper att jag blir bättre å bättre i min ridning med tränare så ska jag nog testa mitt. Har ett nästan exakt likadant som är bara lite tjockare :)

jättefin utveckling tycker jag! Det är dessutom kul att följa dig och din fina arab, för du låter det ta sin tid och "kommer igen" även när ni haft det lite tufft ( vet inte om du märkt det, men jag läser och skriver lite på arab-tråden och vet att du fått oförtjänt mkt skit där av en viss person) kämpa på! Galishimo (förlåt om jag stavade fel) ser ut att kunna bli allt du vill ha!

fiorano och MattiZ, stor och trevlig utveckling även i era! jättefina (jag är ju partiskt ponnykär i Juno, men det är ju ponnyhjärtat)

"Min" (nej jag äger ju inte honom... även om jag hoppas på att göra det efter galoppiskarriären) 09a är ju den häst som står mig absolut närmast kring hjärtat just nu.
Vet inte hur nära jag presenterat honom. Rent fullblod, som fortfarande springer på banan. (Academy Award - Casal Velino/Presidium... släkt med Secretariat alltså.hyfsat nära)

Hans mamma var mitt hjärta på alla sätt (stod också i träning hos oss) trots att jag var en simpel skötare. Jag hade andra hästar jag red (tävlingshoppare, ponnyer, riktigt fina dressyrhästar), men henne hängde jag med, hanterade, och pratade med. (f.ö. hon som är på min avatar och hon som kallades/kallas Cassie).
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/230543_8818805564_6481_n.jpg

https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/72763_10150313210715565_310538_n.jpg

https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/222718_8818790564_5852_n.jpg

Marius (Marre/SuperMarius/Snarret men främst MARÄNGEN) blev dock en favorit för mig rent psykiskt ganska snabbt, då han är en skojjare av rang, han rycker mössor, gör stigbygelkyssar när man grälar på honom och framförallt HATAR när han inte fattar (låter inte kul, men när man känner honom kan man se det i förväg och korrigera) .'

Vi kan faktiskt visa lite framsteg.

Marius som tvååring på väg ut på volten (med mig)
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd....06x206/295215_10150765435690565_3655619_n.jpg

på volten
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd....06x206/251566_10150756167030565_3529777_n.jpg

FATTAR INTE, vaddåbytavarv?!
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/262991_10150756167305565_5658341_n.jpg

Senare samma år
https://scontent-b.xx.fbcdn.net/hphotos-ash4/p206x206/313506_10150802308680565_1884402460_n.jpg

ja, jag ser ut som jag är på ponnyridning, men han hade varit så fiiiin nyss (kolla överlinjen i jämförelse med när jag ska longera honom)

Marius Blir skadad i knät....jä-häääättelång rehab

Ett lik (som ser mkt ut som undertecknad) sätter igång Marängen
http://i165.photobucket.com/albums/u65/KlaraKex/marre_zps91ad550f.jpg

Efter skadehelvete,
igång igen... fiiiin tycker jag iaf
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/1385079_10153385174090565_1117019211_n.jpg

https://scontent-b.xx.fbcdn.net/hphotos-ash4/1376575_10153399715550565_260728218_n.jpg

halsen börjar komma igen
http://i165.photobucket.com/albums/u65/KlaraKex/mariusrut_zps5d946983.jpg (jaja, jag som leder ser väl snarare ut som 72 än 27 mer Marängen ser fin ut tycker jag?)

Det är ju ett fullblod, som änsålänge går på banan, men visst har han kapacitet?

Förlåt, hoppas jag inte gör något fel nu Supercassie som sätter ut två av de bilder du länkat. Men det är verkligen synd och skam om någon missar de fina bilderna bara för att de inte klickat på länkarna. Bilderna är OTROLIGT bra! Vilken fotograf!! Vilka ögonblicksbilder. Jag som älskar fotografering blir alldeles exhalterad. :)

marre_zps91ad550f.jpg

mariusrut_zps5d946983.jpg

jättefin utveckling tycker jag! Det är dessutom kul att följa dig och din fina arab, för du låter det ta sin tid och "kommer igen" även när ni haft det lite tufft ( vet inte om du märkt det, men jag läser och skriver lite på arab-tråden och vet att du fått oförtjänt mkt skit där av en viss person) kämpa på! Galishimo (förlåt om jag stavade fel) ser ut att kunna bli allt du vill ha!

Åh, tack!! Det här med "oförtjänt skit" har jag lärt mig tillhör ridsporten. :meh: Tur att man får så mycket positiv uppbackning också!

.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25