09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

KL

Lille plutten har ju haft lite halv vila några veckor nu. Har väl gått kanske 2-3 dar i veckan bara. Igår när jag red hade hon stått sen i lördags. Pinnade på fint. När jag fattade galopp ....... WOW :eek: Hon sköt rätt upp i stort sett. Vilken häftig känsla alltså. Man verkligen kände hur hon tog i med hela kroppen. Riktigt häftigt :) MEN det gäller att ryttare orkar ta vara på denna energin också. Vi har en "flagga" på sarg kanten eftersom jag har en annan dam som är hopplös med tittighet. Iaf Java har inte brytt sig om denna något förut. Kom förbi några gånger i trav på mittvolten. Men så en gång i galopp så tvärnitar hon och drar år andra hållet :cautious: . Ryttaren satt kvar fint men sträckte båda vaderna på cupen :p hihi toki lisa. Jag kunde inte göra annat än skratta lite åt henne :P

Tackar tackar för alla tips, gick verkligen super bra idag, även i galoppen! Öm men jag märkte själv idag att jag ibland sitter ner på fel sittben, så det var bra att du skrev de Fiorano, för nu byter jag ju då och märker rätt stor skillnad på honom direkt. Mycket bra, fick honom att gå en väldigt fin mjuk, lång och låg form idag i båda varven. Vänster galopp var jätte lugn och fin, höger galopp lite värre, men de gick bra tillslut. Mycket roligt idag, han blev inte heller lika svettig idag eftersom jag märkte att han inte stressade på samma sätt som igår :) Skit kul!

Och sen självklart har hästen ont om den har en låsning eller massor av spänningar i musklerna, jag uttryckte mig fel, menade mer öm mer allvarligt skadad eller så. Hm men jag kan tänka mig att även de fel verkade/skodda hovarna har inverkat en del, det är det värsta tycker jag. Jag ser folk som har miss skött sina hästars hovar rätt grovt, men tjatar om bra foder och allt annat. Men de kan inte se till hovarna på hästen, det som jag anser är viktigast om man faktiskt ska rida på en häst?!! Man blir lite arg ibland... x(

Det är jätte kul att du kan känna igen honom så väl, ska jag vara ärlig så tycker jag också att man ser honom i sonen som du visade tidigt i tråden! Det tycker jag är kul, för han är ju så pass snygg att det är kul att han slår igenom och ger så vackra avkommor! :) Det ska du ta åt dig av, jag är inte direkt förtjust i araber normalt, men han är så läcker på ett sånt sätt att han är ändå grov, fast han är smäcker! :D

Ska se om jag kan filma en liten sväng i morgon så kan du få se hur vi håller:) Detta är något vi har på alla unghästar vi rider in. Det är tryggt att hålla i om dem hoppar runt och har sig, men sen får man också en väldigt stadig hand. Har själv en väldigt känslig häst och det har aldrig varit några problem att hålla i remmen. Det är ju inga problem att fortfarande röra på både fingrar och handled :) Och mer än så ska man ju inte röra händerna :)

Okej tack så mkt skulle vara jätte kul att se, jag vet inte syns kanske inte på filmen men försöker hålla händerna stilla, men tänker jag att de ska vara helt stilla känns det som om min kontakt blir stum. Jag öm vill rida med kontakt men så mjukt som möjligt. Kan vara så att jag vill röra min hand mer efter hans mun nu då han är rätt ostadig i formen tkr jag. Men iaf skulle vara jätte bra att få se en film om du har möjlighet till det! :)

Har ridit rätt mycket med handtag på Juno. En snokrem är dock smidigare att hålla, men du ser principen:).
72345_10200269268046265_1127754033_n.jpg

Vad kul att det blev sån skillnad!
Jag vet ju inte vilka av våra tips du provade, men alltid kul att hjälpa till iaf :D

Vad kul att även andra kan se att han "stämplar" sina avkommor! Jag håller med dig ang att han är grov, fast han är smäcker. Kan tyckas som motsatser, men på honom skulle jag inte sätta någon annan beskrivning :p

Det är faktiskt ganska många som inte gillar araber som tycker om min prins, och det känns riktigt bra faktiskt. Jag har ju inte mkt till övers för endel arabmänniskors kunskaper om hur en bra ridhäst ser ut.

Jag minns när jag avelsbesiktade honom på en klinik. Veterinären utbrast "Nu vet jag varför folk vill ha araber, en sånhär vill jag oxå ha!" Trots att han var halt vid tillfället pga en sparkskada så rörde han sig bäst av alla araber hon hade sett.

Nu rör han sig inte lika bra längre, det ni ser i de uppställda bilderna syns sorgligt nog ännu bättre när han rör sig :( Men det är på G iaf. Förhoppningsvis så kommer vi ikapp om några månader.

Jag använde mig av att vara noga med vilket sittben jag använde, samt så rätade jag upp mig mer. Sedan så var jag noga med att hålla bättre koll på händerna i galoppen, så jag satt ner de första varven för att känna att allt kändes bra sedan reste jag mig upp så han skulle kunna jobba i formen lättare :) Och det gick jätte bra! Ska fortsätta att ta till mig av mer tips och ska testa snokremmen en gång iaf ;)

Ne men precis grov men smäcker, fruktansvärt läcker kombination! ;) Och det är klart han kommer tillbaka så småningom, det tar tid men det går alltid att göra om och göra rätt. Så han blir fin igen snart! :)

*KL*

Hejsan, var ett tag sen jag skrev här, min 4 åring har haft lång sommarvila. Satte igång henne i sep-okt har precis börjat hoppa henne smått igen :)

Bild från dagens och höstens första tur på stranden
Ninni_pa_stranden.jpg

Det var precis den bilden jag tänkte på i jämförelse. Där ser hon rätt räkig ut;). Fin är hon iaf:).

Kl

Nu behöver jag lite hjälp. Har en dressyr och en hoppsadel båda av märket wintec. De är utprovade av sadelutprovare, de har legat super bra men nu de senaste passen så har jag sett att det blivit en "vitfläck" (har bild om ni vill se) sadelutprovaren säger att det är för att den är för vid som är boven i dramat. Har svart järn i nu så då är det grön som gäller hon tipsade om att jag skulle prova med min fårskinnspadd istället för aktonpadden då skulle de bli bättre dock tycker jag att det vart sämre och fläcken vart större när jag använde fårskinnspadden idag.

Vad tror ni är sadeln för vid? Men varför vart det då inte bättre med fårskinnspadden? Snart slutar jag med hästar när det är sådant krångel med sadlarna hela tiden.

Inte om sadeln egentligen, men om hästen har fått mindre vidd så bör man ju verkligen fråga sig varför! Tvärtom ska det ju vara på våra unga hästar, eller? Jag har aldrig varit med om att de har gått ner i storlekar om de inte har varit extremt feta förstås.

Jag vill gärna se bilden för att kunna avgöra något, och gärna en helbild på hästen med om jag får vara kräsen ;)

Men om de får mer manke och växer mer uppåt än åt sidan borde det ju vara logiskt att man kanske får gå ner i strolek för hon är nog mer åt det tjocka hållet än åt det magra hållet.
20131104-192422.jpg

Det röda är med vanlig aktonpadd det har förut varit brunt över hela där sadeln ligger an. det vita med fårskinnspadd för inte ser jag väl i syne när det är större fläckar på det vita.

Equiterapetuen var ute i fredags och hon tyckte att hon såg riktigt fin ut och att hon satt mer muskler hon kunde inte heller hitta något förutom lite ömma muskler.

Här är en bild runt 28/9 har ingen ny bild men kan fixa en imorgon
20131101-213751.jpg

Vist har hon nog gått ner lite då jag tycker att hon är lite för tjock där.

Nu är jag okunnig på sadlar, men borde det inte vara tvärtom? Att sadeln är för smal?

Det tänkte jag också först men enligt sadelutrprovaren skall det vara att den ör för smal som gör problemet :/ kände att jag kunde kolla här också vad ni har varit med om. Så himla svårt med sadlar :( vill ju ha det som fungerar bäst med hästen.

Jag är superskeptisk till utprovare som säger att det är normlat att hästen blir smalare med ålder. Min erfarenhet säger mig precis tvärtom. Mer muskler innebär mer massa och större vidd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25