09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

Kl
Det är inte lite energi den hästen besitter. Tog ändå en lite tur ute i lördags vilket gick sådär eftersom att det satt kvar en del från gången innan när de satte igång och sköt på skjutbanan när vi var ca 50 meter ifrån den så lite spänd men vi överlevde i alla fall tror jag för fokusera lite mer på ridning ute nu ett tag så vi får bort spökena.

Löshoppningen som sagt super pigg går väldigt fort i de första varven sen vart hon lite seg så det vart ett stopp innan sista gången. Men det är stor skillnad på löshoppningen nu.
http://videofy.me/v/4093247

Hur ska man på bästa sätt få till svängen innan serien? Det känns som om det blir lite galopp på stället av någon anledning.

*kl

Har inte varit särskilt aktiv här men har en Fellponny, 09:a.
Vi har lite problem för tillfället och tänkte kolla hur ni hade gjort i situationen, alltid bra med fler infallsvinklar :).

Vi tränar mycket från marken och hon kan ställa, böja, flytta för "skänkel", framåt-nedåt mm. Började rida henne i våras men inte jättemycket riden dock van vid ryttare. Har inte varit några problem hittills utan har gått väldigt smärtfritt.

Men nu har hon börjat krångla, så fort jag ber henne gå framåt så stannar hon och "hotar" med att stegra, bocka osv, börjar backa. Till saken hör att hon har ett jäkla humör, tål inte andra människor. Resten i stallet är rädda för henne, men mot mig vet hon att det inte är någon idé.
Vi har en bra relation i övrigt och hon kommer alltid i full galopp i hagen och gnäggar. Hur hade ni tagit i problemet?

Det bästa hade ju egentligen varit att ha någon på marken som kan longera samtidigt som jag sitter på och hjälpas åt med hjälpgivningen men tyvärr har jag ingen som kan hjälpa mig :/.

Hittills har jag lirkat med henne och bett henne svänga istället för att pressa fram henne eftersom att jag bara har en fårskinnssadel att rida i, inte så stabilt.
Letar sadel, vilket inte är det lättaste till henne.

Kan ju passa på att lägga in lite bilder på monstret :p

Det går framåt med min lilla galning också. Han hade en helt rabiat början på förra veckan, 5 års trots och test var det nog som slog till. Men detta fick jag igenom och vi red ett så himla bra på fredagen. I vinter har vi hårdträning och siktet är inställt på LA till våren. Så vi tragglar på, med allt som han ska lära sig. Jag har även börjat sitta upp på honom själv, även om det kan ta 10 minuter innan jag tar mig upp. Jag är i alla fall väldigt glad över att han börjar mogna lite på olika plan. Dessutom satt jag upp i lördags utan att longera honom innan, och han var super duktig. Stall chefen kollade lite förskräckt på mig och undrade om jag verkligen inte skulle longera, men som jag sa. Nu har jag glömt bort hur ont det gör att flyga av och slå sig.
Har haft min svägerska på besök och hon fotade lite bilder på oss igår, sånt som är så himla roligt att ha. Dock är jag väldigt obekväm framför kameran, jag håller mig helst bakom. Men här kommer några bilder.
dsc_0281bw.jpg

dsc_0284.jpg

dsc_0368bw.jpg

dsc_0376.jpg

Sista bilden beskriver mig rätt bra, glad å galen! Dono tycker mamma är pinsam..

Håller med, jätte fina bilder! :) Alltid trevligt med framsteg!

Själv har jag bytt foder helt, bytt sadel och lite annat och detta passar oss båda mycket bättre. Han känns mjukare så och mer följsam. Dessutom är han myyyycket lugnare nu och det är först idag som jag tycker han börjar bli sig själv igen. Han tog bara ett steg fram med ena frambenet när jag la på sadeln idag och det känns bra. Det betyder att min konsekventa lugna hantering fungerar! Och han är inte alls lika stimmig vid uppsittning nu, så det går bättre och bättre. Så nu börjar vi hamna där vi ska vara känns det som. Ridningen idag kändes dessutom som att dansa fram, allt gick lugnt och fint. Men visst tjaffsar vi en del (A) när min balans då och då flyger ut genom fönstret typ. Men jag har lättare för allt nu och tränar mycket balans övningar ut över ridningen så vi kommer framåt :D

Sperfina bilder:)!

Mattiz:Kul att det går fortsatt bra för er:).

*kl*

Juno har vilat i princip hela november. På lördag ska jag börja skritta den andra och då får han börja följa med som handhäst. Hans mage växer i rask takt:o. Så det blir handhästmotion ett tag framöver innan vi börjar med ridningen igen.

KL

I torsdags var vi och tränade dressyr igen :)
Det har gått nästar 3 veckor sedan sist och tränaren tyckte att det var en stor förändring :D

Man märker att han har gått framåt med denna ridningen, jag har även varit lite flitigare på att rasta honom... Mina hästar blir ju knappast ihjälridna och speciellt inte nu när jag halt plötsligt har fått en heltidstjäns...
Men dom dagar jag inte har hunnit rida har jag iaf tagit honom på lina en 15-20 minuter istället. Det är ju fortfarande fint underlag på gårdsplanen så där har jag fått hålla mig i mörkret, men han blir rastad iaf och det märks stor skillnad.
Innan så har han kanske gått 2-4 dagar i veckan och har han vilat 2-3 dagar i rad så är det bara lögn att få honom att jobba. Han är så pigg och busig så han måste bara få springa av sig och sen kan man rida mer ordentligt dagen efter.
Men det har blivit mycket sånt nu på slutet då jag har haft ont om tid...
men men, jag får väl stå ut med att lina honom lite i veckorna när det är mörkt nu säsongen ut iaf, det har ju uppenbarligen gett resultat :p

I morgon ska vi på en liten lokal tävling och ta en klass 90 cm och likadant nästa helg, sen ska han få vintervila!
Planen är att han ska få vila helt en månad och sen ha en lugn igångsättning mer som en aktiv vila ett par veckor till.
Får väl bli lite longering, löshoppning och sen kanske några uteritter beroende på hur det blir med väder och underlag.

Och idag var det en skritt-tur med hans bästa kompis (en lusitano hingst) som stått sen-skada länge nu!
Och han var såååå nöjd med sin bästis som han gnäggar efter i hagen vaaaaarje dag (eftersom bästisen står på box fortfarande)

null_zps93268b33.jpg
[/IMG]

Så fina bilder :love:

KL

Igår tömkörde jag lill skruttisen. Väldigt roligt må jag säga :) Hon har väl lite "aktiv vila" men ska försöka komma igång mera successivt. Longerade henne innan jag började tömkörningen eftersom hon inte riktigt är van. Men det gick super bra under tömmarna. Var roligt att se henne från marken :).
Blir lite smått galen alla täcken jag provar på henne får hon skav på manken av . Hur kan detta komma sig? tänkte försöka göra ett hemma bygge genom att sy på teddy vid manken och se om det hjälper.

Kl

Idag har jag trillat av för första gången på 5 år!!!:cautious:
Fast vi hann över mållinjen först ;)
Så det blev noll fel på 90 cm

Han var väldigt stark och busig inne på banan och tände till rätt bra, några bilder från banan innan vi hade delade åsikter om vilket håll vi skulle gå på när väggen kom... :banghead:

null_zps3ed782cb.jpg
[/IMG]

null_zps374858e2.jpg
[/IMG]

null_zpsf92779a5.jpg
[/IMG]

Så här dåligt/bra gick det idag. x) Han är mycket mjukare vad jag upplever, men underlaget idag gjorde honom lite osäker så blev lite krångel. Men klippte inte bort dåliga delar idag utan allt finns nästan med. Det jag jobbat mest med är tempot och han är SÅÅÅÅÅ mycket lugnare nu, blir knappt svettig längre så det märks att han inte stressa nu. Härligt tkr jag :)

https://www.facebook.com/photo.php?v=10152023003698094&l=5225906771296114104

Fiorano ja det är jätte kul med framsteg! :) Nu kan vi ta ett ridpass utan att han rinner svett, så det är jag nöjd med. Stressandet är minimalt alltså.

Haha om han går upp i vikt, ska man inte sänka mat intaget då? Fina Juno, skönt att han kan gå som handhäst i alla fall! Skulle vilja testa att ha min 12.a som handhäst till 09.an men är rädd att det blir bus då så har inte vågat testa :(

Alltså vi vill ju se filmen (naturligtvis inkl avsittningen ;) ) sånt kan du ju inte hemligstämpla vi ser allt att de där är tagna från film..... Se så blotta dig nu...............vi måste väl också få ha lite kul så här en söndag ;)

Så fina bilder :love:

KL

Igår tömkörde jag lill skruttisen. Väldigt roligt må jag säga :) Hon har väl lite "aktiv vila" men ska försöka komma igång mera successivt. Longerade henne innan jag började tömkörningen eftersom hon inte riktigt är van. Men det gick super bra under tömmarna. Var roligt att se henne från marken :).
Blir lite smått galen alla täcken jag provar på henne får hon skav på manken av . Hur kan detta komma sig? tänkte försöka göra ett hemma bygge genom att sy på teddy vid manken och se om det hjälper.

Säger bara Termomaster Premium Tornado från Hööks och du slipper att någonsin mer se varken skav på manken, manen eller för den delen bogarna. Älskar det täcket såväl i 100gr som 300gr har halva stallet klädda i sådana numera. De är uppbyggda med skumgummi runt hela manken/mankammen, neoprenen runt bogöppningen gör att de aldrig någonsin spänner utan sitter alltid löst.

Haha dom är inte aaaaalls tagna från en film :angel:

Men ja, en dag när jag orkat tömma videokameran så ska ni alls få se på årets klantigaste avsittning:D

Säger detsamma, fram med filmen!! :p

KL

Tömkörde min lille idag och det var ett tag sedan. Började med att konstra och bocka och greja men snabbt så verkade han tycka att det var vääääldigt skönt :D

Roligt att han så självmant sökte sig nedåt, han har alltid varit väldigt hög i formen och jag har senaste tiden lagt om träningen lite och det kändes som ett bra kvitto att han tagit åt sig arbetet :)

b78643.jpg

Så tjock är han ju inte ;) Då har jag sett bra mycket värre tjocka ponnys. Tror inte han mår dåligt av det där, speciellt inte om han ska börja gå som handhäst snart :) Super fina bilder på mkt söta pållar!

Remii var besviken på mig idag, jag fick en rejält dålig nattsömn osv av vissa anledningar så jag bestämde mig för att inte rida och istället vara med bäbishästarna ist. Så han stod och kollade efter mig vid grinden halva dagen såg jag.. Han fick lite pyssel, men han ville nog bli riden ;) får ta en tur om jag hinner imorgon ist, mkt nu....

Super härliga bilder!
Tycker heller inte att han är så tjock, bara bra att ha lite att bygga muskler av till igångsättningen ;)

+Mattiz

Han är mycket tjockare irl än vad som syns på bild:p. Magen växer i sidled och hade han varit ett sto hade jag misstänkt att han var dräktig. Ser helt päronformad ut ovanifrån. Men men, han har inga fettdepåer på rumpa eller vid manken så det är väl inte fara och färde precis.

Idag fick han komma ut på promenad som handhäst. Verkade mycket uppskattat och han skrittade friskt framåt:).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur