09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

Precis kommit hem? klockan är ju snart halv två på natten;D?

*kl*

Juno fick springa på linan igår i nån decimeter snö (bara knappt tio min pga underlaget). Han var superpigg och jättesprallig men väldigt lyhörd. Hoppas att den härliga energin kommer att sitta kvar (och jag med om den nu finns där:p).

Jajjemen! Det är underbart att rida i snön så här dags, det är riktigt ljust ute!
Det är det bästa med att ha eget stall, jag kan rida när jag vill :D

Haha jag var också ute i snön idag, men vi jobbade rätt hårt vilken bjudning han hade! Riktigt fint galopparbete! Jäklar vad han jobbade, jätte roligt tyckte jag. Sedan tog vi skogen resten av tiden och han vågade hoppa över hindren idag som var snötäckta, när de inte är det så är de farliga vett ni ;) Det var skitkul, blir nog lite skogshoppning imorgon med då skulle jag tro :) Mkt snö har vi runt 25-30cm som ska smälta bort så vi får passa på nu :)

Åhh vad härligt!
Jag vill också ha snö!!!!

Jobbade hela helgen i detta vädret och fick inte njuta en sekund på hästryggen! :rage:

Hoppas att det kommer mer snart :)
8 plus grader, regn och blåst är fan NOLL JULSTÄMNING! :arghh:

*kl*
Savant har vilat 1 vecka nu, sköter sig änsålänge bra även om han står och tigger uppmärksamhet i stallet ;)
Hade tänkt att han skulle vila månaden ut och sen när vi sätter igång så vill jag banne mig ha snö! :D

Senast ändrad:

Grattis Fiorano!

*kl
Kan ju passa på att uppdatera med.
Från marken går det riktigt bra nu och hon börjar kunna samla sig några steg i både skritt och trav, framåt-nedåt sitter fint.
Öppnorna är riktigt bra, slutorna är på gång. Hon börjar kunna ställa och böja sig riktigt fint även i traven som varit ett problem innan.
Hon har fått en grymt fin galopp där hon verkligen "sätter" sig på rumpan, även om hon ibland verkar tycka att vi ska träna på terra a terra istället :).
Det var allt det positiva.
I ridningen däremot går det skit just nu, på banan vill hon inte gå fram. Tvärstannar och börjar backa, "hotar" om att stegra och bocka :/.
Testade att rida ut igår istället men nej då börjar hon stissa upp sig istället, och jag red barbacka med termobyxor så jag hoppade av och promenerade/sprang med henne istället.
När hon kändes lugnare gjorde jag ett nytt försök, men hon börjar stissa nästan direkt och backar. Så jag testar att be henne backa istället men då är hon på väg att stegra istället. Så jag hoppade av och gjorde det jobbigt för henne istället med massa ställning, böjning och öppna längs vägen i skritt och trav. Hoppas att hon kan komma fram till att det är lugnare att ha matte på ryggen.
Hon är inte rädd av sig i vanliga fall och är en riktigt tuff häst med hög integritet som minsann vet bäst själv hur alla runt omkring henne ska bete sig.. Så risken är väl ganska stor att hon lärt sig att om man stissar så hoppar matte av.

Hade verkligen behövt en sadel nu så att man iaf kan känna sig lite tuffare. Men hon är extremt svår att hitta sadel till, den lokala hästaffären letar konstant efter sadlar att testa men det finns ju inget. Lite lätt frustrerad!

+Murray

Tackar så mycket!

Firade med att rida ut i skogen och ha med Juno som handhäst:)
1458561_10201926614758897_121285798_n.jpg

Grattis grattis! :) Ser ut som en härlig tur!

Idag har vi jobbat ordentligt, jag var riktigt nöjd med vår träning idag. Han stressade inte i traven och bad heller inte om galopp i den utan han slet som ett djur och var skit duktig. Han är även jätte jätte jätte fin i galoppen nu, arbetar jätte fint i form och jag börjar även kunna använda skänklarna på rätt sätt i traven, då han tycker att alla skänklar hittils har betytt galopp. Så nu börjar det hända saker ;)

Idag är tredje dagen vi hoppar. Han har inte vågat hoppa innan över våra små skogshinder, men nu i förregår och dagen innan det var de täcka med snö = de är inte farliga att hoppa över. Så de två dagarna hoppade vi lite i trav. Sedan så smälte mkt igår och nästan all snö är borta idag, så jag passade på idag! Vi tog backen uppför innan i galopp, bröt av till trav på stigen som leder mot hindren sedan smackade jag bara och han tog en lugn galopp precis innan första hindret och vi kom lite fel så blev ett LÅNGT hopp, men fint och de hindren efter det hoppade han jätte fint i lugn galopp med bra avstånd. Jag som inte hoppat på evigheter blev ju helt till mig att han äntligen vågade hoppa över skogshindren! TOKGLAD ÄR JAG IDAG :D

Idag har Juno blivit riden för första gången sen i början av november. Bluefish fick äran att rida ut:D! Funkade jättebra och blåfisken kommer att få hjälpa mig att konditionsträna honom. Han behöver sällskap så att han inte går och tittar och stoppar en massa utan faktsikt rullar på jämt hela tiden. Första gången han har annan ryttare på sig och jag blev faktiskt lite stolt över min lilla åsna hur fin han var:).

Kul att det går bra för alla, och att du Mattiz börjat hoppa, och allt! Way to go!

Galishimo som var till salu ett tag pga av ekonomin, men har nu fått plats i ett billigare stall närmare mitt hem. Nu är vi utan ridhus och rider utomhus. Jag märker -tack och lov- inte av några problem efter frakturen i somras.

1513324_10202616539684920_965031240_n.jpg

Hei kul att höra att han inte har några problem med frakturen! Han är så fin så fin! Och jag är så nöjd så och allt går så himla bra nu när jag fattat vad jag gör för fel så både jag och häst är väldigt nöjda nu. :) Så vi har ju hoppat i skogen flera gånger, så tänkte ta det i paddocken imorgon faktiskt, börja hoppa in lite smått. Kan ju vara bra att han är inhoppad om han ska säljas sen till våren så. Ska bli jätte kul i alla fall, jag som inte hoppat på evigheter får damma fram den gamla hoppsadeln och se om den passar ;)

Kl
En liten fråga till er med ponnysar födda 09 :):
Hur höga är de? Om en ponny ligger på ca 145- 146 i dagsläget och ser "färdig" ut i kroppen, tror ni det finns risk att den växer över?
Tacksam för svar då jag ev ska titta på en 09:a, D-ponny... :)

För fem månader sedan hade Galishimo en fraktur, en punkterad artär och kolik och svävade mellan liv och död. Idag spritter han av energi. Och trots att det går ohyggligt långsamt för oss, så går det framåt... Här galopperar vi faktiskt några steg. Det har jag inte vågat sedan skadan... :love:

1477626_10202636299898913_1866209945_n.jpg

Japp! Jag tror det kan finnas en risk att han växer över. Du får fråga dig själv om du kan tänka dig en övervuxen ponny ifall han råkar trilla över 148-sträcket när han är 7 år. Kanske ska du tävla på en sådan nivå, typ lokaltävlingar, så det inte gör så mycket om ni tävlar i klasser mot hästar...?

Jag har väldigt dålig koll på ponnys, så jag har ingen aning om hur stor den blir. Men de är ju snart fem år, så hur mkt kan en ponny växa egentligen tills den är 7? ^^

Min plutt har snart fått 1,5 veckas vila sen senaste passet. Eftersom de inte blev någon ridning i förregår då han vart lite tjock i ena bakbenet. Stukning eller liknande i hagen kanske. Han har inte ont och går rent för hand både i skritt och trav. Så det är väl inget att åa sig över. Men han har fått vila och vi har gått på två promenader med en dags vila emellan. Så han får gå bort det svullna ^^ Det var bra igår men ännu bättre idag. Så han ska vila två dagar till kanske, sedan kör jag igång lite lugnt igen och ingen hoppning förens jag ser att han pallar med ordentligt arbete igen. Man kan ju inte vara nog försiktig :)

Min mättes till 144 av mätmän i somras. Han har dock inte växt ngt på höjden på ett år så jag vet inte ens om han blir större.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama