09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

Nu så har jag också en fråga! :D

Självklart vet jag att det är viktigt att förbereda hästen när det gäller hoppning, inhoppning osv. Jag har bara skuttat små hinder på ca 30-50cm hittills i skogen dessutom rakt fram utan direkt krav. Han har varit jätte duktig och tar dem fint i galoppen, förvånansvärt lugn.

Så jag planerar att trava/galoppera över mycket bommar osv så fort han sätts igång igen. Han har fått kortare vila. Och löshoppa osv, så han lär sig tekniken lite själv utan att jag sitter på och kanske stör :)

MEN när vi kommit dit och hoppar även små hinder i paddock osv, vad skulle ni börja på för höjd ex sen? för jag upplever att han är lite bekväm av sig och jag skulle då sen vilja testa och se om det beror på höjden. Jag är så fjantig med så jag tror ju han ska gå av på mitten bara för att jag kanske testar att hoppa 60cm med honom :P hur högt hoppar ni efter själva inhoppningen? hur successivt ökar ni osv? :)

Jag personligen tycker det är jätte kul att hoppa igen. Jag fick en riktigt mesig period där ett tag så slutade helt med hoppningen nästan. Även om jag och gamlingen på den tiden då och då tog några skutt barbacka på säkert 80cm, men det var den hästen det ;) Jag har inte vågat hoppa på någon annan häst sen en olycka så detta är stort för mig och det känns som om jag verkligen tycker om att göra det igen :) Hopptränar nu på en annan häst 1 gång i veckan och det känns toppen :D

Senast ändrad:

Jag introducerade enstaka bommar så snart hästen var reglerbar och inte svajade utav ryttare :p Jag vill göra det så odramatiskt som möjligt. Men inte för många, de får inte bli överväldigade, bara kliva över ett par. Började hoppa små kryss och oxrar med markbom på hösten som 3åring. Sedan hoppade jag inte högre än att hästen i teorin kunde gå en bana på den höjden. Vi tränade väl på 50-60 cm, beroende på. Löshoppa gjorde jag bara inför treårs. Blir lite annorlunda denna gång, beror på hur ridbar hon är. Om du är osäker i hoppningen så känn efter själv! Det är roligt att utmana sig och klara nya höjder men var säker innan du höjer när hästen är ung och orutinerad.

Ja men gå över bommar i trav har han gjort tidigare, under våren ett tag. Men vi har strulat mkt med paddocken så har inte blivit av mer sen dess. Så tänkte ta upp det igen så att säga. Han slutade ju trotts allt vara vinglig för 1år sedan. haha

Okej men tack för tipset. Inte höja förens man klarar en bana i den höjd man är på. Låter som ett vettigt rikt mål. Höja på höjden och utmana mig själv kan jag göra med Gazze ;) 15år och gör inget gratis så det är mycket kämpigt för mig, men personligen tycker jag det är bra. För det känns som om jag lär mig mer på det sättet :) Och kryss kanske är att föredra att börja med, med Remii alltså. Toppen och tack för dina små tips Bluefish! Hoppas allt går bra med fina Ella, hon ser riktigt trevlig ut måste jag säga!! Väldigt stor dock ;)

532139_10152092587538094_34011171_n.jpg

Awwww vad söta ni är tsm! Vad skönt att du kan behålla honom förresten! Ni som kommit så långt tillsammans! Och jag förstår verkligen varför du rider i Westernsadel nu, min 11.a som jag små börjat inridningen med är såååå stark i benen och spänstig och smidig att jag inte vet vad. Trotts det är han 50% irish cob och rätt grov.. Helt galet. Han kommer bli världens hopphäst om man vill, för han hoppade rakt upp i luften med mig från stillastående och det blev plötsligt rätt hög fallhöjd xD har sett honom göra det utan mig på också och hovarna är näst intill 1m över backen... *ryser* SÅÅÅ för att komma till punkt rider jag in honom i Westernsadel alltså och har redan lyckats trilla av en gång i även den sadeln ;) haha

[....] SÅÅÅ för att komma till punkt rider jag in honom i Westernsadel alltså och har redan lyckats trilla av en gång i även den sadeln ;) haha

Oh my god. Har du köpt en unghäst till?! Gud vad modigt. Riktigt tufft av dig. Själv har jag sneglat på en häst född 2011 idag och tänkt "Tack gode gud för att den tiden är över..." :p

KL

Ja här har ja inte varit aktiv alls. Men ska dra lite om vad som hänt. :)
Efter lite vila är nu pluttisen igång satt. Vi jobbar nu mycket med sidvärts rörelser. Skänkelvikningar och svaga öppnor. Hon är så klok och lär sig så fort så man blir ju nästan mörkrädd :O Det bästa med henne är ju att hon älskar att jobba. Så himla roligt med en sån häst. Och Nosgrimme problemet är löst. Jag bytte tillbaka till bettet med mindre ringar och nu funkar hon precis som hon ska. :) I galoppen jobbar jag mycket med att fatta både höger och vänster i samma varv. Funkar galant. Gör fina fattningar direkt från skritt . Stor utveckling på den lilla. Ska försöka få lite film på henne någon dag framöver.

hahahaha ja men jag förstår dig, känner själv att det är mycket. Men har absolut inte bråttom med honom så vi har tagit grunderna nu i skritt och lite trav bara och han är så galet lyhörd när han väl har fokus på en. Mycket duktig så, men han är en rejäl rodeohäst med när han vänder den sidan till, samt som en död fisk i hanteringen, reagerar inte för något och är bara lugn å glad. Väldigt speciell häst xD Jag har ju en 12.a med, men den ska jag inte rida in själv har jag bestämt mig för xD

Anyo, kul att ni kommit så långt! :) Jag har fortfarande svårt att få min häst att vara lugn till och från, jag tror han verkligen kopplar paddocken till smärta och ändå jobbar han på så bra, han är så sjukt arbetsglad. Men vi tränar mest i skogen nu och när vi väl är i paddocken har jag lagt ut bommar för att bryta hans tankar lite. Det hjälper i alla fall. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra dock för att han ska tappa den där stressade känslan som finns kvar. :/

Vad söt han är! Bläsar är alltid ett plus alltså!

kl
Jag provade hänga på Ella häromdagen, hon fick panik och slängde sig och bockade. Så nu vet jag var vi står åtminstone ;) Väntar på bättre underlag nu, så vi kan komma igång med longering, promenader och tömkörning. Tanken är att hon förhoppningsvis ska vara lugnare om hon blivit trött. Så får vi utnyttja det till en början för att kunna stå i stigbyglarna. Annars blir det till att komma på nya idéer. Men hon är go min tjej. Älskar att bli kliad och står hellre och hänger över boxdörren för att bli klappad än kastar i sig sin frukost på morgonen. Tror det går till sig med tid och tålamod. :)

Bluefish och Mattis: My god, vad ni är duktiga som utmanar er själva.

Jag har ju bytt stall med min 09:a och fått lite hjälp av en duktig westerntjej.
"Allt ser okej ut. Det enda som behövs är lite fler timmar i sadeln så du känner att ni hör ihop."
Det var en ganska träffande beskrivning av vart jag står. Jag har egentligen inga större problem med min 09:a men känner mig fortfarande osäker. Jag behöver rida och rida och rida... Samla timmar i sadeln tillsammans med honom.

a3.jpg

Vad kul att få hjälp! Alltid härligt juh, jag måste bara säga att jag tycker om din ridning jätte mycket och ditt sätt att ta steg för steg, tålamodet. Jag önskar jag hade en gnutta mer tålamod än vad jag redan har. Haha Men du gör det verkligen rätt för dig och din häst och får mig verkligen att gilla araber precis som Kimmis igen. Då jag bara sett fulridna sådana tidigare lyfter det mitt hjärta att se! Jag tycker Galishimo är super fin på de bilder jag sett och han ser inte alls ut som de fulridna araber jag sett! Jätte bra jobb! :D

Ella kommer nog tillskott ska du se! Jag tror inte det blir några problem för dig Bluefish! Det gäller ju att bara ta det i hästens takt :)

Ja MattiZ. Tålamodet har ju varit två vägar, och det hade jag inte förväntat mig.

Dels tålamodet med hästen som hade så lätt att få panik, men framför allt tålamodet med mig själv. Jag hade ju målat upp en bild om att det skulle gå så mycket bättre. Jag har ju sysslat med extremsport (multisport, fallskärmshoppning) innan och trodde absolut inte att jag skulle bli rädd för några olyckor. Men det blev jag ju. Så väldigt mycket av resan har varit en inre resa, då jag tvingats fortsätta att jobba med något som jag totalt tappade självförtroendet med. Nog har man hoppat fallskärm ett par gånger med ett "inre motstånd" men det här var faktiskt lite annorlunda. Kanske för att det "hör till" fallskärmshoppningen att vara rädd, så ingen hoppare reagerar nämnvärt på om man får "en svacka". Inom ridsport är det inte lika vanligt att man pratar om rädsla eller oro.

Det andra tålamodet har ju varit att jobba grundligt med remontformen, (lång-låg-sträcka-ut) för att få med hela muskelkedjan så det inte blir en arab som trippar fram, kort i nacken med indragen nos. Jag hade ju tur med en tränare som direkt, på ett mycket positivt sätt, sade
"Det här kommer att ta ca två år att uppnå, om du tränar honom regelbundet." och det är ju vad det tagit. Men jädrans i min låda vad kul det är att känna honom gå i form nu. :banana: (när jag inte är skraj... :P )

Senast ändrad:

Precis, ja men det är nog så. I hästvärlden är det ju inget bra att vara rädd på det sätt att det kan påverka hästen negativt. Men ni har ju gjort en super resa tillsammans och jag förstår att det är jätte kul att jobba honom nu, det ser så härligt ut på bilderna så! :D

Jag själv jobbar min 12.a för att förhindra något arabliknande stuk xD Han har ju alltid dragit upp huvudet och sprungit med sänkt rygg naturligt för han har rätt kort hals och så är han väl så. Men nu när han växt på sig och med löslongering med träning i form av Lång å låg, långlåg å rund form så har han gått från massiv underhals till en snyggare överlinje. Och det är faktiskt inte mycket träning i det, men det är kul som tusan att se resultatet, för nu orkar han gå rätt och springer inte alls som en stjärnkikare i hagen längre. :) Så jag ger honom bra möjligheter med fram till inridningen, så som jag ser på det i alla fall :D

Äsch. Osäkerhet är inte värre än att det fördröjer utbildningstiden något, i mina ögon. Dumhet är värre. Det kan förstöra en häst för livet. ;) För att inte tala om arrogans... eller inkonsekvens i hanteringen. Av dessa uppräknade dåliga egenskaper så är den förstnämnda inte den värsta... :p

Sedan finns det ju några lyckliga ryttare där ute som är felfria, kanske som resultat av hårt jobb, och de får man ju unna dem.

Jag tror du är på helt rätt spår med din! :D

Osäkerhet ser jag inte som något negativt, men rädsla gör att vi utsöndrar en speciell doft som betyder fara för hästar, hundar, ja alla djur. Alla reagerar olika på det, t.ex min kompis hund reagerar aggressivt emot hundrädda människor för att rädda djur brukar oftast betyda hot emot dem. Hästar läser ju av det så fort om man är rädd med, då kan hästen själv bli rädd eftersom du är det. Ingen bra kombination i mina ögon, det kan ju bli farligt. Men som du säger är Dumhet en bra mkt sämre egenskap ;)

Haha ja han är så fin så, har inte varit så glad och stolt på länge som sista passet. Då var han en riktig stilgris ;) hahah

KL

Jag har ridit lite mer nu, och det funkar hyffsat, formen är som den är tyvärr, men jag tänkte ta mig till ett ridhus snart så att jag kan jobba ordentligt på det. Tyvärr fick jag dragkroken utdömd på besiktningen, så det dröjer innan jag kan åka iväg. (Vilken jubelidiot kom på att man ska ha borttagbar dragkrok?! Det är ju fan bara krångel!!!).

Han har varit ruskigt pigg, börjat trava så fort jag har lättat lite, förutom de gångerna det har blivit galopp... Varje ursäkt han får så fattar han galopp, gör jag halvhalt så blir det galopp, ber jag om lägre form så blir det galopp... Ja, han har så lätt för galoppen, och massor energi.

Idag tog jag därför ut honom på en annorlunda runda. 1,5 timmes skritt i skogen där det var nyskördat. Han var faktiskt lite matt när vi kom tillbaks, och det var verkligen jobbig terräng! Lyfta på benen massor, hålla koll på benen helatiden! Får se om han har träningsvärk imorgon.

Jag har läst på lite mer om chambon och funderar på att ge det ett försök såhär i början, för att få honom att hitta rätt liksom. Jag gjorde bort mig lite häromdagen, råkade berömma i samma ögonblick som han kastade in huvudet på snedden mot bogen... Så nu gör han det i tid och otid och tror han är jätte duktig :meh: Det är inte alltid roligt med lättlärda hästar...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 316
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna