09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

Nja, fast jag har nog släppt lite det tänket. Senast var det att göra mig själv en riktig björntjänst, så nu drar jag mig inte för att fuska lite ;) Sålänge det gynnar hästen och inte skapar obehag så fine!

kl
Underlaget är så gott som ogåbart, men hon blir allt lugnare i boxen. Har hittat lite mugg, jippie. Men det såg torrt och fint ut, går förhoppningsvis till sig. Är nog torrare här uppe än hennes tidigare hemort. Så jag tänkte inte peta där i onödan, hoppas det är det rätta. Hon lyfter tveksamt på hovarna och är inte lika stirrig när hon är inne ensam. Det går alltså framåt! Har tagit ner en skiljevägg och gjort en jättebox till henne nu när ena stallkompisen flyttade. Hon har ett fönster in till andra delen men är lite orolig vid intag och står och kikar över hörnet på kompisarna. Stackars liten. Tror det kommer ta många fler veckor (månader) innan hon verkligen är trygg här och bott in sig. Hon blir lätt orolig och då är hon ganska stor att handskas med, även om hon är väldigt snäll att hantera. Men det gör inget, vi har ingen brådska.

Har aldrig longerat med en sådan men nog bör du kunna rida med den också? "Bara" se till att hästen tar skänkeln så du kan inverka och driva. Jag tycker det är enklare att få hästen att gå fram ordentligt med hela kroppen när jag longerar och kan se hur hjälptygeln inverkar, men kan inte tänka mig att det är en dålig idé att rida med den till en början.

En tanke, är det inte bättre när han är så laddad att låta honom göra av mig lite energi? Känns som att det är lätt att han bara bunkrar på sig mer om du avbryter ridningen till förmån för "lugnande övningar" (typ klia manken). Att han suckar och tycker att "jaja, okej". För att nästa dag bli "ska vi galoppera NU då?!". Förstår om du inte vill rida, men longera? Tömköra? Man behöver ju inte släppa dem vind för våg, utan kan ju låta dem arbeta av sig det.

Slutspammat i tråden! :D

En tanke, är det inte bättre när han är så laddad att låta honom göra av mig lite energi? Känns som att det är lätt att han bara bunkrar på sig mer om du avbryter ridningen till förmån för "lugnande övningar" (typ klia manken). Att han suckar och tycker att "jaja, okej". För att nästa dag bli "ska vi galoppera NU då?!". Förstår om du inte vill rida, men longera? Tömköra? Man behöver ju inte släppa dem vind för våg, utan kan ju låta dem arbeta av sig det.

Slutspammat i tråden! :D

Va? Kan man tömköra? Och longera?! Det hade jag ingen aning om. Jag som bara låter min understimulerade häst stå vind för våg, och sedan klappar honom på manken emellanåt.

Nu förstår jag verkligen att han har ENERGI som han MÅSTE GÖRA AV MED. Detta har aldrig slagit mig förut. Mucho Gracias.

.

Men vilket otrevligt svar? Hoppas att det saknades en smiley där för jag skulle ta väldigt illa upp om någon började raljera sådär ironiskt om mitt snälla tips i all välmening.

/smygläsaren

Kort fråga från en som aldrig har använt hjälptyglar... Köpte en chambon idag och fick visat i butik om hur den ska användas. Min fråga är, kan den användas när jag rider med? Eller är det bara för longering?

Några andra små tips eller knep när det gäller chambon??

Smart drag! :) Ja, jag använder den ofta på min arab. Här är mina tips. :)

Tänk på att chambonlinan skapar ett DRAG i mungipan när hästen höjer huvudet. Det kan vara tvärtom motför vad du/tränaren lärt den. (Ofta glappar ju tygeln när hästen höjer huvudet

Om hästen är ovan detta och försöker höja huvudet ytterligare för att undkomma draget i mungipan, så kan det bli ett missförstånd för hästen och den drar sig mer mer uppåt/bakåt med huvudet och får ett ännu kraftigare drag i bettet. Det finns hästar som stegrat och fallit på rygg av trycket. Därför är det viktigt att ha chambonen jättelös från början och så trycket inte är särskilt starkt första gången hästen får erfara draget i mungipan. Hästen måste i lugn och ro upptäcka och klura ut att "draget" försvinner om den sänker huvudet.

Sedan spänner man den lite i taget. Men viktigaste är att ha chambonen lös de första fyra gångerna då "poletten" ska trilla ned för hästen. Jag älskar chambonen och använder den regelbundet. Ett jättebra redskap! Är man för trött för att träna eller rida kan man longera eller promenera med chambonen så vet man att hästen stretchar sig rätt.

Jag vågar inte rida med chambonen då jag inte kan bestämma till 100% själv när jag ska ge eftergift. Ute har jag martingal.

rehab4.jpg

Men vilket otrevligt svar? Hoppas att det saknades en smiley där för jag skulle ta väldigt illa upp om någon började raljera sådär ironiskt om mitt snälla tips i all välmening.

/smygläsaren

Jag ber om ursäkt för det bitiga svaret, bluefish!
(Nej inte ironiskt denna gång)

1agalo4.jpg

Här har min pelle gått regelbundet med chambon i ett par veckor. :) Då red jag inte alls på grund av hans skada i foten.

Kl

Ok, detta känns inte det minsta vettigt någonstans! Lägger in bilder på hur det såg ut med chambon, jag red INTE med den.

Första innan jag har spänt den som den ska vara...

Här har jag spänt den ena bara, jag valde att aldrig spänna den andra då jag tycker att den verkar på tok för kort och det kändes mer som någon form av tortyrredskap än hjälptygel. Har jag gjort fel? Är den för kort?? Någon ansenlig form tror jag aldrig går att få till på det sättet iaf! Han har alltså huvudet väldigt lågt som ni ser på bilden, och får trots det rejält med tryck i munnen, och mkt lägre kan han fasen inte ha skallen. Storlek full är det på den, behöver jag som har en arab XF??? :S

Fast då blir det ju en ring som hänger helt löst, ska det vara så???

Hm, jag får prova imorgon, så som jag satte den idag går inte iaf, helt omöjligt att få eftergift för den lilla pållen :(
Ja, ni ser ju hur olycklig han ser ut på bilden "Jag står väl såhär då matte..."

Det var det som slog mig också, det kanske är en gouge du köpt. Men då tycker jag som du att den ser lite väl kort ut om man inte kan reglera den någonstans.

Det står chambon på lappen... Men som du säger, den går inte att reglera så det blir längre alls... Jätte märkligt... Funderar på om jag skulle gå tillbaks med den XD

Men det känns ju dumt när jag har använt den, eller ja, provat iaf.

1521668_10202749878058296_586630127_n.jpg

Den ska sitta så här. Ta hjälp av någon faktisk person IRL, som kan hjälpa dig. Det är en ganska farlig hjälptygel som kan orsaka skador och olyckor om den används fel, som jag nämnde för dig tidigare. Men när man använder den rätt är den väldigt snäll. Ge inte upp! :)

Så de där renarna ska bara hänga och slänga alltså??

Hjälp irl är svårt, har eget stall och umgås inte med hästfolk som använder hjälptyglar speciellt mkt eftersom de är distansryttare.

Har du satt nackstycket mellan benen på häststackarn?! :D Det ska löpa ett stycke med två ringar bakom nacken...

Kolla igen.... Det som ska sitta i nacken sitter i nacken, det är jag helt säker på.

Jag ser inte riktigt på bilden hur det ser ut i nacken. Men nackstycket tillhörande chambonen har två metallöglor där snöret ska igenom och srn fästas i bettet. Om den är lite för lång kan du dra den genom en löst spänd halsrem så den inte kommer ner så långt mellan hästens framben. Har man en busig häst är det säkerhetsmässigt bäst att göra så iaf:).

Chambonen är jättesnäll och en rätt okomplicerad hjälptygel att använda. Så det ska nog gå bra för er:).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 316
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama