09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

Han ser fin ut, din herre! :)

Även vi skall ge oss ut på första tävlingen i Februari. Målet är att rida LA innan säsongen är slut, men vi får väl se.. Tyvärr brås min grabb ibland lite väl mycket på sin far vad gäller temperamentet :angel: Vi kör på nu med våra dressyrträningar, och jag har hittat en medryttare som hopptränar honom. Han blir starkare och starkare, på gott och ont beroende på humöret för dagen, anar en trotsperiod.. ;) Inväntar ny dressyrsadel vilket skall bli så härligt! Tyvärr dåligt med bilder från vår sida, hoppas på bättring på den fronten i år.

Reser han sig bara i ridning eller har du sett det " i protest " även vid andra tillfällen?

" min" 09a har det som go-to move när han blir upprörd och inte fattar... Otroligt enerverande men det ebbar ut alltmer.

Om hästen är kollad och inte har ont i rygg, mun , nacke osv har jag bara två tips som jag upplevt funkat. Kräver sin ryttare dock.
1. DIREKT när hästen går upp, sträck fram en hand och dutta till på ovansidan av huvudet, så hästen i princip tror att den slår huvudet i " taket"
. Vissa gör detta med spöhandtaget, men som jag inte alltid har spö när jag rider, har jag använt handen.
2. Ta hästen ur balans VARJE gång den reser sig. " vält den" när den är på bakbenen.

Reser han sig bara i ridning eller har du sett det " i protest " även vid andra tillfällen?

" min" 09a har det som go-to move när han blir upprörd och inte fattar... Otroligt enerverande men det ebbar ut alltmer.

Om hästen är kollad och inte har ont i rygg, mun , nacke osv har jag bara två tips som jag upplevt funkat. Kräver sin ryttare dock.
1. DIREKT när hästen går upp, sträck fram en hand och dutta till på ovansidan av huvudet, så hästen i princip tror att den slår huvudet i " taket"
. Vissa gör detta med spöhandtaget, men som jag inte alltid har spö när jag rider, har jag använt handen.
2. Ta hästen ur balans VARJE gång den reser sig. " vält den" när den är på bakbenen.

alltså det händer inte ofta, han gör det främst när han inte vill stå still längre, och det händer bara uppsuttet, han är en ÄNGEL i hantering! :) ja alltså jag är inte van vid hästar som stället sig, är mer van vid bakuter eller när dom bockar och skjuter rygg, men vet inte riktigt om jag gillar iden att slå till i huvudet känns lite elakt eller är det bara jag som är lite kinkig?

ja han är nybesiktigad och vetrinär var ute i förrgår så det är ingenting som behöver kollas iallafall, det är ju det absolut första man tänker på!

men tack för tipsen, ska försöka att komma ihåg något av grejerna nästa gång det händer!

Idag red jag för Fiorano för första gången! Det var väl lika bra att ta tag i allt på en gång typ. Tyvärr lite bakslag i uppsittningarna, tröttade inte ut henne direkt på lina då jag ville ha lite energi kvar till ridningen. Resulterade i spänd häst som for lite när vi skulle skritta iväg. Fick en stark karl i linan dock så efter lite omkringledande gick det bra. Blev ett kort pass med skritt, trav och fokus på min sits och inverkan. Välbehövligt, är helt färdig nu. Men Ella gör sitt bästa! :love:

3v8r.jpg

he7q.jpg

9z7l.jpg

Gud vilken häftig häst! sådan utstrålning och jättecool färg!

Jag tror supercassie absolut inte menar slå honom på huvudet, utan hon skrev Dutta till. Alltså inget hårt slag och jag har även hört att detta ska hjälpa. Annars så tror jag det är en grej som du måste vänta ut nästan. Alltså lära honom tålamod. Stå still längre osv, inte låta honom gå om du inte sagt att ni ska :) På det sättet är min rätt jobbig i skogen. Han blir väldigt lätt otålig och vill gärna smita iväg om han får chansen innan jag säger att han får gå, så det jobbar vi med varje tur ;)

Nu tänker jag vara jätte tråkig...

Men stegringar är så pass farligt att jag tycker att du bör ta hjälp av ett proffs. Trillar ni baklänges så kan du faktiskt dö, det är så INTE värt det!

ja jag vill ha hjälp, jätteläskigt när han stegrar högt :/ Har någon här koll på någon unghästtränare eller överhuvudtaget tränare i norrköping? :)

och okej, att dutta till är ju verkligen inte att slå till :)

Där har jag tyvärr inte koll på tränare, jag vet Åtvidaberg och Mantorp, men det är ju en bra bit från dig tyvärr. :(

Bra att du tänker ta hjälp! Jag tycker alla hyss är ruskigt läskiga.

Jag tror supercassie absolut inte menar slå honom på huvudet, utan hon skrev Dutta till. Alltså inget hårt slag och jag har även hört att detta ska hjälpa. )

Exakt. Mer att man liksom möter huvudet på väg upp, så att hästen känner att något "tar emot".
Självklart tycker jag också att man ska ta hjälp av erfaren tränare/utbildare men jag menade detta som övrigt tips, man rider ju oftast inte för tränare varje dag. :)

Hoppas du får ordning på problemet nocturne :)

Tack, jag är väldigt förtjust i henne!

Min häst gjorde som din, men den slog över några gånger. Hon slutade när jag hann med och verkligen röt i att "NEEJJ!!!!!!". Men den hästen var känslig för rösten, alltid spak om man höjde den. Annars säger jag som kimmis, ta hjälp!

*kl*

Red Juno själv idag minsann. Var på banan för att känna lite på honom. Satte ett par tayglar i nosgrimman också för att se om han ville gå fram bättre till handen. Kommer att fortsätta ha det så ett tag. Han kändes överlag okej även om bjudningen som vanligt kunde varit bättre. Men han bråkade inget och gjorde dessutom två riktigt fina galoppfattningar i vardera varv. Gjorde mycket övergångar och dom blev bättre allteftersom. Satt ner korta sekvenser, ca fem steg i taget bara för att han inteska lära sig att nedsittning betyder övergångar. Han gav en ganska fin känsla de ssekvenserna även om han inte direkt är klar att sittas på.

Framöver blir det ännu mer tömkörning och mer galopp i skogen. Känner på honom på banan igen om två-veckor.

Fiorano; Låter ändå som ni hela tiden är på väg framåt. Kul att han verkar så fin ändå :) Jag tror att arbeta mycket i skogen är en bra sak för Juno, med tanke på hans då och då bristande bjudning. Bara att kämpa vidare!

kl
Jag och Remii tog en tur i paddocken efter gårdagens skogspass, tja jag vet inte vad som hände med hästen. Antingen var han trött eller har han blivit lat. Haha. Super nöjd med galoppfattingarna idag dock, lugna och direkt från den travhastighet han har, utan rusning eller annat damp han brukar ha för sig. Lite stjärnkikare i högervarv idag, men bättre i vänster. Sist var det tvärt om så de var nog mitt fel. Tog bara två galopper dock eftersom han inte kunde hålla galoppen mer än något varv innan han började slarva och snubbla bak. Det var djupare snö idag så kan vara därför. Paddocken är dock varken hal eller knölig så han var säkert också trött.

Så vi gjorde som Fiorano, mycket övergångar och satt även ner idag på honom emellan så att han inte skulle tro att sitta ner betyder avsaktning ;) Bara lite smått, men han var vääääääldigt duktig med detta, igångsättningen var bättre än avsaktningarna från trav till skritt då, men var noga med att inte låta honom dyka så att säga. Jag är skitnöjd med att han verkligen börjar lugna ner sig, märks till 100% nu i hanteringen igen, love it <3 han står lugnt i stallgången nu, helt stilla och efter passen går det även att ha honom uppställd lös igen medan han väntar på att jag tagit av honom all utrustning, borstat av honom och hällt upp hans foder i hinken. Vilket inte har fungerat på ca 4månader.. Haha så kärlek till min fuling idag :love:

Jag har även kopplat mycket av hans stress till att han inte alltid orkar det man ber honom om, så att minska kraven, bytt bett och fokuserat mycket på övergångarna verkar ha gjort väldigt mycket ^^

Senast ändrad:

Jo, det är ju framsteg med Juno. Med det går med en snigels hastighet känns det som. Egentligen spelar det inte så stor roll eftersom jag ändå lär behålla honom hela hans liv. Det där med att sälja hästar har jag hemskt svårt för.

Tycker du också gör stora framsteg med din häst. Ffa att du verkligen börjat jobba med bra grundridning med kusen:). Vill du fortfarande sälja honom eller känns det som om ni passar ihop bättre nu?

KL

Nu har vi anmält till årets första tävling och den går av stapeln 8:e mars :) ska bli så roligt. Hon får gå en LC och en LB. Hon pinnar på bra lill tjejen. Hon får några strö dagar i veckan som hon får vara. Tycker det funkar bra på henne. Jobbar väldigt mycket med övergångar. Hon svarar fint. Även mycket jobb med sidförande rörelser. Tar några steg och rider rakt och tar några till. Super duktig liten skrutt.

Bild från i höstas.
DSC_0052.jpg

Ja alltså jag gillar mer och mer rida honom pga att vi gör framsteg, men det känns fortfarande mer som ett måste än som ett nöjje. Dessutom tar han så mkt energi av mig att de andra hästarna blir lite lidande, tur det är unghästar så de räcker med pyssel och mys i hagen om man inte orkar gå på en promenad.

Jag känner ingen kontakt till hästen på något sätt, vilket känns väldigt fel för mig då jag jätte gärna vill ha en stark kontakt. Den har även förstörts en hel del sedan han var iväg. Han var mer social innan han åkte, kom fram osv, men det har inte kommit tillbaka. Men även innan han åkte så hade vi ju inte världens bästa relation heller. Jag har nog aldrig varit så långt ifrån att tycka om en häst som med honom. Mycket tråkigt, han är en super fin häst. Så svår förklarat men det går bara inte. :/ tycker inte heller om att sälja hästar, det var inte alls så jag ville att det här skulle bli..

kul å höra att det går bra med alla, själv har vi inte börjat på galoppen än här, förutom lite i skogen men han bara rusar in, har ni några tips hur man lär galoppfattning på allra bästa sätt? nu står jag i lätt sits när jag lägger om skänkeln och det är vad som har funkat bäst hittillst, annars travar han på, jättesnabbt, jättejättejättesnabbt haha!!

förressten, vet någon här vart jag han få tag på ett 3-delat fullcheek någonstans? han funkar inte alls lika bra på det tvådelade jag har nu, han är sådär superduperkänslig i munnen så det tvådelade är nästan för skarpt, man blir irriterad och slänger med huvudet med på det 3-delade eggbettet går han skitbra på, men att svänga går inte alls lika bra, han förstår inte riktigt skänkeln än, så just nu går det mest på vikt, röst och leeedande tygeltag :)

här är ett kort från hans lilla modelldag :)

Fining! Härligt att se en grimma som sitter ordentligt också! :D Kommer börja med galoppen ute på min, då kommer det naturligt och det kommer vi nog behöva då hon har svårt att få styr på kroppen helt. Använda mig utav backar och draghjälp där hästen självmant vill fatta galopp. Min förra förstod snabbt även om man "chockade" henne med skänkeln till en början. Nu har jag henne i lina när det ska galopperas men hon får inte plats på volten riktigt så det blir fula fattningar, annars hade jag gärna lärt in det på lina! Fullcheeck har börjes, åtminstone köpte en vän ett där förra året. Tredelat.

Jag tycker inte att du ska ha dåligt samvete för att sälja!

Hästar tar så mkt energi, tid och pengar och då måste man faktiskt ha hela hjärtat med om det ska fungera i längden. Så sälj honom och köp en häst som ditt hjärta verkligen slår för, det är mitt tips!
Jag har själv gjort det och ångrar mig inte för en sekund.

Filles mamma och jag tex har ingen vidare kontakt. Hon är en superhäst, lätt i allt, bra gång, vilja osv osv. Men vi har inte den kontakten. Hon är därför utlånad på foder eftersom hon ändå har väldigt bra stam och jag kanske vill ta föl på henne i framtiden.
Hon har det dessutom jätte bra hos fodervärden! Hon är mkt mer positiv och glad och var väldigt mjuk och fin i kroppen när jag var där och provred henne. Jag har ett ganska så vattentätt kontrakt med fodervärden som är skrivet av en advokat.

Inte skulle du väl stanna i ett förhållande som kändes som ett "måste"? Samma sak tycker jag :)

Nocturne: Precis det jag har tränat på med Remii, galoppfattningarna och det är först nu när jag hittat ett bett han inte är rädd för som det fungerar. Har även varit noga med att ge honom längre tyglar just vid fattningen eftersom det blivit kaos i huvudet på honom just vid detta tillfälle. Pga fel bett och stress, så jag övar mest fattning i den utsträckning att han ska ta den utan att rusa i traven, men att han får gå i form senare när han är starkare. Som Bluefish skriver har jag tränat den mest ute till att börja med när jag red in honom för att det var lättare så och kom mer naturligt. Och jag sitter alltid ner när jag gör själva galoppfattningen, men ställer mig upp när galoppen är fattad :) Träna det en del i longering osv från backen, tömkörning med så han lär sig och bygger upp sig mer från backen utan ryttare med. De är mina tips iaf :D

Kimmis: Ja jo jag har inte så jätte dåligt samvete för det, mest jobbigt att hitta någon som kan rida honom. För han är ju långtifrån redo egentligen för någon som inte verkligen vet hur man rider bra. Jag är långt ifrån rätt ägare för honom egentligen, iaf på ridbiten.. Tyvärr. Men jag försöker i alla fall :)

Jag har ju mina gullefjun redan så något hästköp blir det inte efter att Remii är såld ;) Jag har ju en 92.a, 11.a och 12.a också. 92.an går sporadiskt och får göra tills han inte orkar längre då får han vandra vidare helt enkelt, men så länge ben, kropp och själ är friska så får han vara med ett tag till :) 11.an och 12.an gör ju den stora skillnaden, jag har en starkare kontakt till båda även om jag bara ägt 11.an i 5månader så känner jag större kontakt till honom än till Remii. Inte så det ska vara :/

KL
IGEN. haha Tänkte bara fråga något extra bra tips för att göra skänkeln mindre stressig för en häst? :S Jag är ju så att jag skänklar så lite så möjligt, just för att han tycker att alla skänklar antingen betyder trav när han går i skritt eller galopp om han går i trav. Han blir verkligen tokig av det eftersom jag har han i form så slänger han upp huvudet i traven och vill gå berserkargång i galopp typ, för han märker ändå skillnaden på en galoppskänkel och vanlig skänkel, alltså han fattar lix inte. För när jag gör en galoppskänkel i trav så tar han den utan rus, gör jag en vanlig skänkel i trav blir det frispel. Svår förklarat. help..

Bara hoppar in med bett-tips. De flesta trav-shoppar brukar ha. "Min" här i Östersund har både tvådelade och tredelade med fullcheek. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 316
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 729
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama