Sv: 09rna del 2
Nocturne: Precis det jag har tränat på med Remii, galoppfattningarna och det är först nu när jag hittat ett bett han inte är rädd för som det fungerar. Har även varit noga med att ge honom längre tyglar just vid fattningen eftersom det blivit kaos i huvudet på honom just vid detta tillfälle. Pga fel bett och stress, så jag övar mest fattning i den utsträckning att han ska ta den utan att rusa i traven, men att han får gå i form senare när han är starkare. Som Bluefish skriver har jag tränat den mest ute till att börja med när jag red in honom för att det var lättare så och kom mer naturligt. Och jag sitter alltid ner när jag gör själva galoppfattningen, men ställer mig upp när galoppen är fattad
Träna det en del i longering osv från backen, tömkörning med så han lär sig och bygger upp sig mer från backen utan ryttare med. De är mina tips iaf
Kimmis: Ja jo jag har inte så jätte dåligt samvete för det, mest jobbigt att hitta någon som kan rida honom. För han är ju långtifrån redo egentligen för någon som inte verkligen vet hur man rider bra. Jag är långt ifrån rätt ägare för honom egentligen, iaf på ridbiten.. Tyvärr. Men jag försöker i alla fall
Jag har ju mina gullefjun redan så något hästköp blir det inte efter att Remii är såld
Jag har ju en 92.a, 11.a och 12.a också. 92.an går sporadiskt och får göra tills han inte orkar längre då får han vandra vidare helt enkelt, men så länge ben, kropp och själ är friska så får han vara med ett tag till
11.an och 12.an gör ju den stora skillnaden, jag har en starkare kontakt till båda även om jag bara ägt 11.an i 5månader så känner jag större kontakt till honom än till Remii. Inte så det ska vara :/
KL
IGEN. haha Tänkte bara fråga något extra bra tips för att göra skänkeln mindre stressig för en häst? :S Jag är ju så att jag skänklar så lite så möjligt, just för att han tycker att alla skänklar antingen betyder trav när han går i skritt eller galopp om han går i trav. Han blir verkligen tokig av det eftersom jag har han i form så slänger han upp huvudet i traven och vill gå berserkargång i galopp typ, för han märker ändå skillnaden på en galoppskänkel och vanlig skänkel, alltså han fattar lix inte. För när jag gör en galoppskänkel i trav så tar han den utan rus, gör jag en vanlig skänkel i trav blir det frispel. Svår förklarat. help..