09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

kl

Vi tränade idag igen! Lite högre krav, bla körde vi säkert 20 min och det tyckte stor luns var jooobbigt. Men jag är nöjd med oss båda, jag hade bättre kontroll på kroppen idag och när jag prickar in allt svarar hon som hon ska. Väldigt trygg att sitta på som det känns, det är bara uppsittningarna som är sådär. Men om det är hennes enda minus får det vara så! Provade en gjord med platta men ingen större skillnad tycker jag. Sneglar på ELT-gjordarna..

mdt9.jpg

ivpt.jpg

l6ie.jpg

han ser himla stor ut din häst, hur hög är han? :)

skulle vara lite intressant att få höra hur ni lägger upp scheman och viloperioder nu.. just nu får min pålle vila när det är riktigt jäkla busväder, som igår, så blåste det storm här och vi skrittade ut och han flög i luften ett x antal gånger när vi red bland husen och soptunnor, hus och ett oranget fladdrande monsterstaket haha! sen så var han lite bråkig vid uppsittningen igår, det är inte så lätt att bibehålla 100% koncentration när det blåser snö i ögonen på både mig och hästen så vi snubblade runt på stallplanen en stund och försökte hitta en plats där det var någorlunda vindstilla på.

igår var också första gången som Lennon och jag hade en riktigt dålig dag, tips på hur jag får min häst att stå stilla när jag ska brodda? han går framåt, bakåt, ställer sig på sidan, när man hållt frambenet uppe för länge (enligt han är länge i 10 sek haha) så ställer han sig på knä eller försöker hoppa omkring på 3 ben, man vill ju inte släppa och låta han sätta ner hoven med gängan i då får han nog panik.. det tog min 30 minuter att sätta i 4 brodd och man kan ju säga att jag var lagomt uppvärmd när jag skulle sitta upp haha!!

Det här med schema tycker jag är intressant!! Jag är en sån person som redan nu har årets klart för mig, i grova drag. Sedan påverkas det naturligtvi av väder, eventuella skador och liknande.

2014-års plan i grova drag:
1-15 januari arbete från makren (longering m.m)
efter 16 jan Börja rida igång
när snön har försvunnit så vi kan lasta: börja hoppträna
träna och börja tävla i vår är målet
vila några veckor i sommar (juli förmodligen)
träna och tävla aug - november
december vila

Så är tanken just nu. Sedan får vi se när vi kan börja tävla och liknande. Förhoppningarna ligger på års-breeders i höst! :)
// Niikon92

Med Juno lägger jag inte upp en exakt planering. Det går överlag rätt långsamt med honom så jag tar det lite som det kommer. I stora drag så kommer han att få gå 4-5 dagar i veckan fram tills snön smälter. Då brukar det komma en period då det är ganska oridbart, då får han vila nån vecka. Sen får han nästa vila en 3 veckor i sommar. Känner jag att han blir mentalt trött lägger jag in vilor emellan dessa också.

Arbetsmässigt så är den närmsta planeringen uppbyggd på tömkörning och galopp i skogen. Det är vad han behöver nu. Allteftersom blir det mer uppsuttet jobb även på banan och vi kommer att börja rida för tränare i sommar iaf. Än kan jag göra grundjobbet själv.

En dålig bild i fel travmoment, men den visar iaf hur mycket lägre han blivit i formen.
1621830_10202265476870238_135912638_n.jpg

..och han har börjat suga på bettet och skumma i munnen:)
1609627_10202265477150245_1533309311_n.jpg

Spanar på snygga tjejer
150826_10202265477470253_2131312974_n.jpg

Tjockponny!
1782019_10202265477830262_1253799426_n.jpg

*Knapplån... fast Juno är fin, fin chokladbrun färg. Mumma!*

Jag har väl inga direkta planer med Galishimo. Jag vill ju bara ha en trevlig och lättriden hobbyhäst. Men jag tycker dock att det är viktigt att han blir hållbar och har ok kondition så jag siktar på att träna honom minst tre gånger i veckan. Inga vilor inplanerade. Vilorna kommer nog "av sig själva" när vädret är dåligt, underlaget dåligt, när jag är dålig,
eller om han tappar en sko...
eller om jag tappar motivation... :grin:

22jan91.jpg

*kl*

Nya bilder på min pelleprins :love: Stundvis kan han ju vara ganska fin ändå, det lilla monstret.

4vmu.jpg

jb3x.jpg

gvi2.jpg

Senast ändrad:

Tack! Är inte helt sällan jag säger åt honom att han lever på sitt utseende:p. Lyser verkligen "ponny" om honom!

Borntoshine: Han ser kalasfin ut!

ÅÅÅÅ nya bilder på super söta Juno! Härligt att se :)

Planen med Remii är att rida till han så fint som möjligt till våren, då lägger jag ut honom på annons igen och förhoppningsvis är han tillräckligt lugn och ridbar att han blir såld ;) Som det ser ut nu är det ju inte helt omöjligt, men om jag får jobb i skåne så måste han genom gå en flytt till. Kanske klarar han av det när jag är där, men man vet ju aldrig :/

Igår kväll red jag ut för andra gången ensam med Galishimo, denna gång i mörkret! Det känns helt otroligt att jag börjar kunna lita på honom så mycket att det är möjligt att rida honom utomhus i mörkret. Det hade jag aldrig trott för några månader sedan... Han sprätter och är osäker, men inte alls så man åker av. Det kändes som en milstolpe i livet med honom. Att kunna rida ut själv. :love:

.

Hon är inte så väldans stor, 170, men växer under ryttare! :) Skrev lite generellt om hur jag tänkt kring vila, men det blir lite som det blir för oss. När det känns lagom får hon stå, nu ska vi köra på ett tag till så hon kommer upp lite i kondition och rutin innan det blir tänkarpaus. Det är mycket nytt nu! Igår red vi ut, bör ha varit Ellas första uteritt någonsin. Mötte en traktor, skoter med släp, bilar och andra hästar. Hon bara spatserar förbi med spetsade öron. Mycket lugn och stadig! Guldhästen :love:

Kl

Igår kom jag äntligen ut från gården med transport så jag och den röda faran åkte till ridhuset en sväng :)

Släppte honom först medans jag plockade in tömkörningsgrejjerna och sen väntade på att han skulle springa färdigt!

Men han är ganska tydlig med när han är klar, från fullrulle och bus och bock till att komma till mig så här ;
http://i1138.photobucket.com/albums...CBAA75B0-519-000000E6A9DBCB45_zpsa23a10cf.mp4

Klicka på länken,det är en liten film :)

Och sen står han lös medans jag tar på honom sakerna och sen är han fokuserad på att jobba :)

Senast ändrad:

Igår så red jag min prins på banan, har precis bytt stall och har nu en stooor ridbana med högt och rejält staket och galopperade för första gången på banan! han tyckte det var superkul och förstod galoppskänkeln ganska direkt, inte vad jag förväntade mig men alla galopper i skogen lönar sig väl? ;) Han tyckte det var superkul och bockade och sparkade bakut när han precis fattat galopp!

tjohoo!!

mina ben ser för övrigt ut som stubbar såg jag nog, jag få nog ta å länga lädrena lite, haha har en tendens till att alltid ha för korta!

kompisens sambo var även med och fotade, och fick bara bilder just i de allra sämsta ögonblicken, och dessa tre är de bästa, haha kan ni förstå hur resten såg ut då? gud behöver verkligen sitsträna.. och en hoppsadel på en vinglig häst och att själv ha på sig en fet jacka som man knappt kan röra sig i förenklar ju inte det hela! funderar starkt på att införskaffa en dressyrsadel men vill inte lägga ner allt för mycket på den, eftersom han växer. har ju tänkt att när han är klar i kroppen, ta ut en sadelprovare och köpa en finfin sadel som verkligen passar, just nu vill jag bara ha något som ligger okej som man kan ha för lite variering. Vet ni någon prisvärd men billig och skön dressyrsadel? :) (han har ganska mycket manke)

KL

är roligt att läsa och se bilder på allas 09or:) följer tråden...

var nog längesedan jag lade upp något på min 09a, men jag är inte så aktiv här på forumet längre, här är en bild från idag iallafall!

Hehe.
Du: "Ska du springa mer?"
Hästen: "Nämensåatte..."

Haha, ja, det e han i ett nötskal :D
Han springer och springer och springer, men när han är klar då vänder han upp sådär och säger Så! Färdig ! :D
Och sen följer han mig som en hund och står stilla lös medans jag klär på honom utrustningen

Välkommen tillbaka i tråden igen :)

Det är din fina e:Cellestial va? *superdregel*

Tack, ska försöka bli lite bättre på att uppdatera här...
Ja det stämmer Cellestial är pappa till honom, vill gärna ha en till;) men ack så svåra att hitta...synd att hans mamma är för gammal annars kunde jag gjort en till.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 316
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 729
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skötsel av utedass
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur