09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

Ja han är lite av ett monster min åsna. Tur för honom att han är så söt och kan leva på sitt utseende:p.

304520_4100652526555_99477510_n.jpg

Till höger på knapparna står det vem svaret är till om man inte skriver något annat . Tror jag åtminstone :D

HAHA tack för denna fina upplysning som jag absolut inte hittat tidigare! xD :D

Fiorano: Hur stor är Juno förresten? :)

Vi mätte lite enkelt med en tumstock i höstas och då var han nästan 146cm. Tror han är ganska exakt 146 cm nu, han har iaf vuxi t rätt mycket sen jag köpte honom. Om inte annat på bredden...

Rätt lagom höjd ändå, när jag är klar med mitt höghus i framtiden och när jag känner för att skaffa en häst till så ska de få bli en ponny av något slag. Nära och bra till marken ;) tihi men han kanske växer lite till, ponnys brukar ju ta tid på sig. Fast jag tyckte ju 135 var lagom så 146 är ju perfekt då :)

Dag färsk bild på min fuling efter ridpasset i ridhuset ^^ Han har lagt på sig jätte bra och bygger fint med muskler nu, äntligen är han lite mer som jag vill att han ska vara just nu i hull :) MEN vilken tjurig åsna det är.. Lastningen dit gick väl okej efter en stund av traggel men hemvägen är hemsk. Han är svår motiverad också så går inte att locka på med godis utan när han har frambenen på lämmen lägger han öronen bakåt och ser ut som en åsna, rör sig inte ur fläcken -.- MEN det gick tillslut det med ;P

Ridningen gick jätte bra, formen är mycket stabilare nu och han har lugnat ner sig rejält. Rolig att rida i alla fall, men så vi har börjat nosa på sidoförflyttningar just för att han ska komma till det här stadiet att skänkel inte betyder full fart rakt fram så fort det går, vilket han ibland verkar tro. MEN eftersom jag pysslat med detta nu i skritt ett tag och nu även i trav då så börjar det faktiskt hända något i hans lilla hjärna, väldigt roligt!

DOCK måste jag fråga, jag märker ju när han förstår och gör rätt när jag gör rätt. Så jag måste säga det är väldigt svårt för mig i ett visst varv, IBLAND. Jag undrar vad det beror på? Jag vet att jag kanske inte har bästa kollen på mina sittben, men för mig känns de så konstigt att de kan bli så fel. Har tänkt gå till Kiro snart faktiskt för de känns som om jag är sne, men lätt är de tusan inte när han ska flytta sig för höger skänkel, vänster går alldeles utmärkt nu. Övergångarna skritt trav är fantastiska och han rusar verkligen inte bara fram nu, galoppen blir bättre och bättre men jag låter han ta den hur han vill än så länge, alltså ingen form eftersom han känner sig så pressad då i själva fattningen att det rinner över. Men jag accepterar inget rusande in i någon galopp utan lugn trav till galopp och det verkar hjälpa i alla fall :) Sedan går han i fin form när han väl tagit galoppen ^^

1898270_10152217212473094_454042918_n.jpg

Men, så fin, Mattiz! Du verkar ha gett honom ett bra gympa-pass av bilden att döma! Det här har du säkert sagt till mig förut, men vad är det för ras?

Haha jo fast han har ju full vinterpäls och så var det faktiskt 6 grader ute idag så kan tänka mig att det var både arbete med vinterkläder på en vårdag som hjälpte till med svetten! :D Han är vad jag vet vanlig varmblodig travare och något annat, av uppfödarens direktiv fanns det även en fullblodshingst och halvblodshingst där ute som kan varit i farten(som de inte ägde), de gjorde dock inget dna test på dem utan endast på sina varmblodshingstar och de vart ingen av dem. Så okänd korsning får man väl nöja sig med som svar tyvärr ;)

Sedan kan man ju diskutera av och han hur vida allt kommer ifrån, men för mig så är han inte jätte lik en travare. Vi har ägt många, vissa finare exemplar och andra mindre finare och visst finns det travare med kort rygg men för mig är hans typ inte typisk travare i alla fall. Temperamentet kommer väl från en åsna eller något, men sedan har han ju också ett väldigt kort huvud(cob) med väldigt bred panna(full, el x.full) och konvex noslinje. Osv osv, finns ju massor så. Gångarterna är väl inget att vara rabalder över, däremot har han en fantastisk galopp emot alla dessa travare jag ridit, varav två av dem som var superfina i sin galopp för mig inte kommer inärheten av Remii's, den känns väääääldigt stor och är bekväm men kanske inte vackrast att kolla på, de vet jag inget om xD

Senast ändrad:

himla fin häst det där! har inte vart jätteaktiv här på ett tag nu och känner att idag så ska jag uppdatera lite om skrutthästen, Lennon eller Lennart som jag brukar kalla honom när han är trög eller så, haha!!

Dom två senaste dagarna har vart mycket roliga! igår hade vi en sadelutprovare ute hos oss och det gick jättebra, hittade en bra sadel till ett bra pris som låg perfekt och verkade göra underverk, han blev en helt annan häst att rida, mycket större rörelser och 100ggr mer energi!! superhärligt! så den får jag hem i veckan, hon skulle bara stoppa om den lite till för att verkligen perfekt matcha hans rygg!

Sedan så skulle vi klippa honom, haha det var ju... roligt... stegringar bomull i öronen, kasta sig runt, tog nästan sönder sladd, trampad på tårna och grimskaft avslitet så var det väl inte det lättaste jag har gjort! :) men antar att det blev helt okej, var dock väldigt dum och skulle bara testa klippmaskinen lite på honom och tänkte inte efter alls vart jag skulle testa haha, så det blev kort där uppe!

vackert va?

Men slutresultatet blev såhär:

inte helt jättefult ändå va??

och vidare till dagen då, idag löshoppade vi och han var superduperduktig, vi hann komma upp till 110 och sedan vart han trött men han var såå duktig, han hoppar ju jättefint! (eller är det bara jag som tycker det för att han är min häst?? haha)

haha..

SÅ nu är jag klar, nu vill jag ha svar och uppdateringar från alla er! kanske inte riktigt lika lång och bildbombad som min är, för jag kaanske tog i lite nu!! men är ju så stolt hästägare nu!

KL

Jag har inte dött! :D

En tjej var här och provred, jag har en liten video av det hela.
http://www.youtube.com/watch?v=iLU-aK_R57k

Jag är nöjd med hästens prestation, han har ju stått mer eller mindre en månad, och detta är andra gången någon annan än jag sitter på honom. Tyvärr kräver hon en form som han inte alls är redo för, och han protesterar lite. Men jag tycker att han protesterar helt ok faktiskt, så jag är nöjd.

Senare så placerade hon honom med näsan vid bogen... Det klippte jag bort, för det var inte vackert. Så det blev inget med denna tjej, vi båda kände att det inte riktigt var rätt. Hon ville rida en mer färdig häst, som dessutom var större och jag vill inte ha näsan indragen på hästen :D

Jag har inte heller dött! Men det är alltså medryttare hon provrider för, du ska väl inte sälja honom? :eek:

Min frånvaro beror på att Ella vilat. Fast hon inte skulle det.. Men jobb, väder och bristande ork gör sitt ibland. Imorgon blir hon omskodd med sulor så då är vi på g igen!

Haha, glömde jag skriva det? Jo det är för medryttare hon provrider, men han är till salu med, men bara till rätt pris, och det priset får jag inte i Sverige ;)

Min ekonomi har gått downhill ett bra tag nu, och jag känner att jag inte orkar länge till, så får jag rätt peng så får han åka :)

Tråkigt, han är jättefin! Men jag förstår din situation, jag kände likadant när jag sålde min ponny som jag dessutom inte tyckte att jag kom någonvart med. Så det blev bara pumpa in pengar, inte så skoj.

Nja, det är nog mer bara ett ekonomiskt beslut tyvärr. Hästen i övrigt älskar jag. Han är ju som en hund, supersocial och pussas med tungan helatiden, kan stå med huvudet i min famn i timmar. Att han dessutom är den mest lovande hästen jag har ägt gör ju inte saken sämre ;)

Men jag tänkte att ni kanske ville se en liten video på honom med ryttare iaf, det har ni ju inte fått se innan :)

Nej den ryttaren hade nog inte funkat med honom. Väldigt kul att se honom riden! Syns attdet finns rätt mycket gång i honom:). Tror han hade gjort sig fint på dressyrbanan faktiskt.

Blåfisken är ute och rider Juno i denna stund själv för första gången. Känner mig lite som en orolig förälder å bådas vägnar:o.

Vad kul att du gillar honom :)

Tanken var ju att han skulle få komma iväg till dressyrbanan, men nu blev det ju att stå i 2 månader istället :(

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra, det är massor folk som vill betäcka med honom och när jag ändå inte kommer kunna tävla den här säsongen iaf så kan han väl lika gärna tjäna pengar åt sin matte? :D

Vi får se hur det blir... Jag funderar lite iaf :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 316
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 729
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama