09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

Tycker det ser trevligt ut! Du har ju koll på det som ska finslipas, ska bli kul att se film om några månader. :)

Nocturne: Jag rider för Fiorano 1-2 gånger i veckan beroende på. Sen får jag ju "smygträningar" när jag rider Juno, även då är det disciplin i sadeln som gäller ;) Funkar bra för mig, just nu rider jag ju in mig på en för mig helt ny typ utav häst och ridning, så det får inte gå för långt mellan gångerna.

Och till sist lite kl! Tömkörde idag, för igår fick hon nya dojjor. Supernöjd med skoningen, har aldrig haft så fina fötter på en häst! Men hon har ju stått i 2 veckor, fy mig.. Det var en pigg tjej i töm idag, först mot slutet kom hon ner och slappnade av lite. Men underlaget här är värdelöst nu, så jag förstår att hon går och småspänner. Blev en del trav ändå, hon behövde verkligen röra på sig. Imorgon tänkte jag sitta upp om jag får hjälp, annars longerar jag.

ÅÅÅÅÅ gud hade jag haft tränare inärheten som inte kostar skojrtan hade jag tränat ofta. Men den som är billig verkar inte vilja komma ut och träna mig, så jag tränar aldrig för tränare och det känns dåligt. Jag vill helst ha tränare varannan eller en gång i veckan. Helst dressyr eftersom det är det jag är intresserad av, men även hoppning eftersom han håller på att hoppas in just nu :) Önskar att jag inte bodde mitt i skogen ibland...

Kan du inte ta ut en dyrare tränare fast mer sällan? Så får du åtminstone ett par ögon på dig någon gång i månaden. Att inte träna alls är ju döden för åtminstone min ridning. Jag faller isär en hel del.

Nu under vintern har jag inte ridit för tränare alls pga väglaget. Men i övrigt försöker jag åka varannan vecka. :)

KL

Nu har nästa provridare varit här! :D
Jag filmade inget idag då hon inte hade ridkläder här i stan, så hon fick rida i sportsaddlen, ful som stryk är den ju :p

Henne är jag jätte nöjd med. Hon red mjukt och fint, krävde lagom mkt av honom. Han blev arg på henne några ggr för att han inte vill jobba och kastade med huvudet, men några steg här och där så såg man verkligen att hela fronten höjdes! Även i skritten, det tycker jag är svårt att se i skritt annars. Traven var riktigt bärande och fin här o där.

Denna medryttare tror jag kan bli riktigt bra när de har jobbat ihop sig och musklat sig en del :)

Hon tyckte även om honom och sa att det kändes att det finns ordentligt tryck i bakkärran när man får honom dit man vill :D

Så hon ska kolla upp när hon kan komma nästa gång :D

( :banana: )

Ang nedsittning.
Är nog ingen fara alls att börja med korta sekvenser nedsittning, om man ej gjort det innan. De är ju trots allt 5 år nu.
Passa på När hästen jobbar rätt med ryggen och är avspänd så kan man smyga in nåt varv här och där.

KL

Igår tränade vi ju för Ricardo reis. När jag precis satte mig upp ville hon iväg så jag tog i tygeln och bromsade samtidigt som jag försökte snabbt i med stigbygeln på andra sidan, och hon blir större och större och gör något slags skjut rätt fram :p . Laddad med andra ord. Jag berättade lite om henne och hur långt vi kommit i utbildningen. Och så frågar han lite skämtsamt - Is she pregnant . Jag skrattade och sa , No she is just a little fat :d haha. Jora hon har en liten mage. Så vi började passet ganska kravlöst så han fick se hur hon såg ut och hur hon rörde sig. Han tyckte hon hade goda gångarter och verkade vara en klok häst. Lite liten men vad gör det tyckte han. Sedan gjorde vi lite öppna och skänkel vikning. Vi skulle även prova en sluta på hörn linjen, gick skapligt för att aldrig ha gjort det. Mycke gymnastiska övningar. Han tyckte hon verkade vara en bra häst och nämde något som jag antar är samma som våra championat och jag sa att vi har som mål att försöka kvala till 5-års. Är jätte nöjd med plutten som skötte sig jätte bra, förutom när vi skulle hem. Då stod hon där bara som en ljus på lämmen . Hon hade ingen lust att gå på. :banghead: Efter lite knuff och övertalande så traskade hon in. Knäppis.

Måste tillägga en liten rolig sak också, vi kom på en diagonal i galopp och jag skulle sätta i lite mer tryck i henne. Då kommer först höger bakben rätt ut och sedan vänster rätt ut :rofl: haha hon visste nog själv inte vad hon gjorde men jag ska försöka lägga in en kort snutt så ni får se för det ser himla roligt ut ;)

Här kommer filmen .

Kanske, jag har öm lite ont om pengar just nu. Men jag har en tränare som iaf ville komma när jag rider i ridhuset nästa gång, halv dyr halv billig. Så får väl hoppas att vi funkar ihop ^^

kl. Han var jätte fin idag, men väldigt laddad. Red på sidepull och han kändes som en ångvält i galoppen innan han fattade vad jag ville.( alltså inte stjärnkikare) Vilket vi inte haft problem med tidigare, men de löste sig snabbt så sen var han jätte fin. Frustade hej vilt väldigt mycket så jag vet ju att han gillar bettlöst bäst men upplever att han jobbar bättre med bett. I vilket fall gjorde vi bara en lätt genomkörare och så kör vi skogen i övermorgon så han får blåsa ut lite energi. ;D

Cheran: Härligt att höra, jag har lite samma inställning, de är ju faktiskt 5år nu. Och jag märker ju tydligt när han blir trött osv och väljer ju då att absolut inte sitta ner utan lite tidigare i passet. Men som sagt, något varv eller två under ett pass borde ju inte skada tycker jag :')

Jag tränar själv dressyr en gång i veckan, och har medryttare som tränar hoppning en gång i veckan. Det passar både mig och hästen bra! :)

Jag har faktiskt börja sitta ner en del på min nu, men i princip bara på träningarna med kompetenta ögon på oss. Blir så jobbigt på tävlingsbanan om man inte kan sitta på hästen.. :)

Anyo: hon ser så trevlig ut, din fröken!

Senast ändrad:

Jag passar också på att bjuda på en bild från helgen på temat "jobbigt på tävlingsbanan"... ;) Det är att föredra att man kommer i närheten av domarbordet har jag hört!

1liten.jpg

Senast ändrad:

Hehe, de verkar vara lite sprättiga överlag nu, kusarna i tråden :D

kl
Jag red ut idag, dumt kanske. Ledde henne på stallplanen innan jag satt upp. Hon var pigg och ganska spänd, sköt upp ryggen första metrarna men gjorde inte mer än så. Är jättenöjd med henne ute, hon uppför sig väldigt världsvant. Det blev ganska ordentligt med trav i all snö som kommit så damen fick tagga ner lite och ta ut sig. Bra, då kanske hon är mindre hispig imorgon. :D

Haha har en annan hemma som heller inte gillar dommar borden :d
Hon är jätte mysig att rida på. :) En stor häst i liten förpackning .

Måste säga - Gud va fin din lilla häst är. I henne ser man verkligen potentialen direkt, mer tryck i bakbenen så kommer hon se ut som en aston martin på dressyrbanan. Har kikat på er ett tag i denna tråd, men inte riktigt kopplat att hon är e. Belamour. Var alltid imponerad över hur mjuk han såg ut att vara... Mitt sto är tyvärr en riktig flodhäst-tax och därmed alldeles för tung för att betäcka med honom, men när jag ser ditt sto kliar det i fingrarna. Hoppas ni kommer till och kan rida championatet i år!

Tusen tack. Du anar inte hur mycket det betyder för mig att få höra sånt här :) Det jag är mest stolt över är att jag gjort allt jobb helt själv med henne, alltså ingen av mina närmaste som har hjälp till att "rida till "henne. Jag tror väldigt mycket på henne och med rätt hjälp kanske vi har en liten chans iaf till championat.
Hennes mamma var väldigt liten också men det konstiga är att alla föl efter henne har blivit över 160 och så kommer Java som också blev hennes sista och mäter idag 157 ( med broddar:banghead: )

157 är inte väldigt liten, min förra var ju typ 149 ;) Sedan spelar det ju ingen roll. Du har ju allt du behöver vad gäller gång och ridbarhet, att det är en mindre förpackning gör ju inget, ni är ju proportionerliga.

Hon fick plutte-genen helt enkelt ;) Det är ingen nackdel så länge du kan rida henne, små hästar är ofta hållbara! För framtida avel är det ju bara att väja och vraka bland de många större hingstarna, och att hon tillhör F.4 familjen gör ju saken ännu lite bättre.

Det roliga med hennes gång är att flashigt bensprattel kommer komma med tid och utbildning, och hon verkar gilla att hoppa också..? Hinner ni inte med championatet i år är det inte hela världen, men det är ett bra mål utbildningsmässigt.
Det är inte många hästar jag personligen tycker är så imponerande på film, men hon har utstrålning... Fin helt enkelt! Jag provred en häst en gång som påminnner om henne ganska mycket, ville jättegärna men jag är 180 lång och stoet var också 157~158 så det fick bli en annan jättehäst till mig så vi inte skulle se ut som helan och halvan på tävling....

Hon gillar att hoppa ja :) Jag bara styr och blundar så sköter hon resten ;)
Ang championaten så är det ju ett "mål" Hinner vi inte är inte det hela världen, men vi har något att sikta på iaf och hålla motivationen framme . Jätte roligt att få höra sådant det värmer starkt. Oj hoppsan ja det blir ju kanske lite litet. Jag själv är ca 167. Hon känns ju inte alls så liten att sitta på när man rider eftersom hon kliver på ganska så bra .

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 316
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 729
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama