09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

Vad kul att du gillar honom :D

Han longeras ibland med chambon :) Då går han jätte lågt, gärna nästan med huvudet i marken, men han blir istället framtung (givetvis, muskler att bära sig i den formen dröjer ett tag).

Det är svårt att få med rumpan riktigt ordentligt tycker jag, jag försöker så gott jag kan, han följer ju mitt rörelsemönster rätt så bra, men jag har inte riktigt den kontrollen över min rygg och mitt bäcken än. Och jag får inte springa än enligt min läkare :meh:

Annars funkar det rätt bra för mig att vinkla mitt bäcken så gör han det med i andra änden av snöret :D Men nu är jag ju lite stel, och han har tappat massor på den tiden han har stått tyvärr. Det märks tydligt i galoppfattningarna, innan så bar han sig in i galoppen, nu är det mest "ojsan hoppsan vi galopperar-fattningar" :D

Gaaah vad jag skriver mkt och förvirrat... Märks inte alls att jag har gått hemma i 5½ vecka va??? :D

Oh, vinkla bäckenet har jag precis fått lära mig! Och det är ju som att säga simsalabim, bara funkar och gör stor skillnad.

Juno är verkligen magisk att rida nu, har aldrig suttit på en häst som är så lätt att påverka. När vi red ut sist blev det lite bråk också, men jag var dum och red en ny väg med farliga saker. Jaja, jag längtar tills jag orkar rida Ella på samma sätt, för det sitter i min styrka just nu.
/Svamlare 2

Kom på mer! Haha, när jag longerar och tömkör henne nu gör hon halvsnygga fattningar i rätt galopp och orkar hålla den ett varv! När hon kom kunde hon inte galoppera i lina, och jagade man fram henne blev det uteslutande korsgalopp. Syns också i löshoppningsvideon på henne, att hon slår om och bryter av tidigt.

Senast ändrad:

Ja visst är det coolt att det faktiskt funkar?? :D Att man verkligen kan prata med hästen på det sättet! Men det kräver ju att man själv är rätt aktiv, inte bara stå och hålla i snöret i mitten :p
Jag gör galoppfattningar i lina genom att göra en galoppfattning i mitten själv, med rumpan JÄTTE mkt med, då fattar han jätte fint utan att gå ur form.

Fan vad kul det måste se ut om man kollar på :o

Fille bröt oxå av till korsgalopp mkt när han var omusklad, ett tag var han ju lite sned med men det löste vi med stretchning :) Skönt att det går framåt för er!

KL

Fille är dyr idag med :D
Vi har varit på promenad och hoppat över skitläskiga diken. Det är 4:e dagen i rad han motioneras och nu var dikena inte det minsta läskiga, faktiskt inte ens värda energi att titta på mer än att bedöma hur långt man skulle hoppa över. Så vi hoppade 4 olika diken, och han hoppade i jämna fina bågar över varenda en!
Och så åt vi gräs under promenaden med, har ni oxå vår hos er?? Gräset i hagen har börjat spira, även om det är smååå korta strån än så länge. Vid husväggen är gräset uppemåt 10 cm :eek:

Februari, eller? ;)

ooooo vi har gräs och snödroppar och 11 grader varmt idag :'D HUA underbart väder, men har spenderat dagen med den "skadade" i hagen så orkade faktiskt inte rida idag. Men han får komma ut imorgon. Dock så måste jag tyvärr tråkigt nog byta ut nova bettet tror jag. För hans mungipor var inte vackra igår efter ridningen. Blubb och han får inte skav av smala bett vad jag märks så ska tänka efter lite och prova mig fram, kanske har han lugnat ner sig så mkt att det funkar på vanligt bett. Vi får se ^^

kl

Hästen har idag valt att över prestera, mycket duktig var han. Var dock tvungen att byta bett eftersom han fortfarande får skav. Inte kul men ett måste. Han gick jätte bra på de nya bettet i trav och galopp men i skritten verkade han tjura ihop på det. Men han vänjer sig nog snart (A) inga skav idag dock och det var ju kul :)

Testade även igen att hoppa några skutt och jävlar vad han hittat krut i röven! Haha överpresterade sina hopp idag tills han blev trött. Vilket märks tydligt så då tog jag ett sista hopp och sedan fick det vara bra. Jätte duktig var han ändå eftersom han tidigare inte riktigt hoppat, snarare slängt sig lite över hindret. Där av blev jag förvånad och publiken som bestod av grannarna tyckte han hoppade jätte fint så jag är jätte nöjd :) Får bli en vända till ridhuset snart med ^^

Och förresten, jag tror faktiskt jag är på vägen att lära mig att rida lätt riktigt ordentligt. Det är en hel annan känsla. Låter som om jag är inkompetent när jag skriver så, men jag känner verkligen att jag kan få honom att följa mig och inte tvärt om. Dessutom red jag även en annan häst i förregår, som är kosrning New forest och arab, på henne var det såååååå sjukt lätt att rida, både lätt och med allt annat. Haha hon har väl mindre steg eller något, men det var riktigt roligt och fick samma känsla med henne. att jag äntligen kan rida lätt rätt :D

Senast ändrad:

Åh va roligt att hoppa :D Jag ska faktiskt vara med på hoppträning den 16:e mars. Hujedamig jag kommer dö :nailbiting: TUR att pluttan bara springer på hoppar utan min hjälp :d .

KL

Idag ska vi och träna igen. Jajemen här ligger vi i. Dock är jag på väg att bli sjuk så hurvida bra ridning det blir återstår att se. Söndag vilade hon. I morgon får det bli antingen töm eller longering. Igår när jag red fick jag aldrig någon bra känsla men kände när jag kom hem att jag började murkna ihop så säkert därför. Men men man kan inte vara på topp hela tiden. :)

Klart man inte kan vara på topp jämnt! Jag tänker sällan på de men jag är säkert sämre i min ridning då jag är förkyld(blir ytterst sällan sjuk) Så det är inget jag märker av. Egentligen pga att jag gått med en ständig infektion i kroppen pga mina halsmandlar fram tills jag var 16 enligt läkarna då. De fattade aldrig varför jag inte blev ordentligt frisk. Fick också rejäla sjukperioder där jag låg i sängen i 3 veckor i sträck pga feber då, dessa perioder kom minst 5 gånger om året. Var så ledsen ett tag när jag var riktigt sjuk 3 julafton's lov i rad.... Hemskt. SÅ NU när jag är fixad och ständigt frisk märker jag knappt av när jag är förkyld eftersom det är så stor skillnad emot hur jag mådde när jag trodde jag var frisk förut. GUD vad jag svamlar :D

I villket fall tror jag det går jätte bra på er hoppträning! Jag har själv inte hoppat sedan jag var 12, så att jag börjat nu är verkligen roligt och jag är inte lika mesig längre så det blir ännu roligare då :D Remii får vila idag och ska ridas imorgon i skogen, samt paddocken på fredag då vi förhoppningsvis kan bli fotade också! :)

Gud så avis jag är! :D

Jag vill ju oxå hoppa! Men det lär dröja åtminstone 6 månader om inte ännu mer!!! Jag har inte riktigt råd med en hoppsadel som jag vill ha till honom heller. (Bara det bästa duger ju!!) ;)

Fan för att vara kräsen hästägare med lite plånbok! :D

*kl*

Har ridit Juno idag för jag trollade upp Blåfisken på min stallägares nya ponny (också en 09:a). Han kändes väldigt fin och var en bra sällskapshäst som inte brydde sig ett dugg om att den andra ponnyn fladdrade in i honom både från sidan och bakifrån några gånger. Blåfisk kommer dock fortsätta rida honom en hel del, tycker det är ett mycket bra samarbete!

KL

Träningen igår gick överlag bra. Men hon visade sin rätta färg mot slutet. Tror hon började bli trött. Vi jobbade med galopp fattningar från skritt. Hon blev väldigt sur och ninja sparkade en del. Efter ett tag gav hon sig. Fick med en bra övning hem som vi ska träna på .
Idag tömkörde jag henne. Gick väldigt bra. Lite oförstånd här och där men inget allvarligt :)
Bjuder på en fin blooper bild :d

kkkl.jpg

Jag tycker nog att det är lite väl tidigt att börja hoppa över osynliga hinder redan. Skärpning! ;)

Måste säga att du har rätt bra sits trots busigheterna :D

Haha ja det är sprätt i henne, ibland vet hon nog inte själv vart hon har alla ben. Haha ja här är det liggande sits vad det verkar :angel:

Ta inte detta som kritik utan jag är uppriktigt nyfiken på hur du/ni resonerar.
Jag rider själv in min 09:a som är av en långsamt växande ponnyras, så jag kan ärligt säga att jag inte har en aning om hur man lägger upp träningen för t.ex. ett halvblod.
Men i mina ögon har ni kommit väldigt långt i utbildningen, går det inte för fort?
Skulle gärna vilja höra dina tankar för som jag skrev innan menar jag det inte som kritik utan är intresserad av ert upplägg. Jag har ju en sen ras så det går ju självklart inte att jämföra :).

Nej då ingen fara. Men för att svara på din fråga behöver jag veta vad är det du tycker går fort ? :)

Tex. öva galoppfattningar från skritt, är hon redan stark nog för det. Nä jag vet inte, kanske överreagerar lite..

Det här har inte med er att göra men jag vet en tjej som var med på sin Ardenner på P&R. Hästen är 5 år och går i kort samlad galopp, kan sluta i galopp, piaff och början till passage. Sen dess har jag väl börjat överanalysera alla som kommit en bra bit på vägen med sina 5-åringar.
Fast det här är ju som sagt en bumling och inget halvblod..

Det finns ju hästar som har lättare för sig och vissa svårare, det går ju olika fort också. Och Anyo's pålla verkar ha väldigt lätt för sig, samt är hon ju rätt liten.(för att vara halvblod) Så kan tänka mig att hon inte behövt vänta lika länge och lika mycket på växtspurter osv vilket gör att det går fortare framåt kan jag tänka mig :) Hästen verkar samtidigt vara jäkligt arbetsglad så jag förstår faktiskt att de kommit väldigt långt, med tanke på att ryttaren också är väldigt duktig ;D

För att besvara detta om Ardennern så tycker jag faktiskt att det du beskriver är lite fort fram kanske. Dock endast pga att jag vet att kallblod växer under en längre period, precis som ponnys. Kanske inte just Ardenners? Nej jag vet faktiskt inte vad man ska kalla för, för fort fram faktiskt. Jag tycker man ska ta det i individens takt helt enkelt och om denna Ardenner nu inte puchats super hårt utan har lätt för sig är det ju inge fel med det. Men nu vet ju inte jag storyn bakom så ;)

Men det är bra att du frågar :) Ja jag upplever henne ganska stark att orka göra dem. Men det är inget vi nöter på så att säga. Hon är en väldigt lätt lärd häst och vill jobba.
Det du beskriver med den andra hästen skulle jag nog personligen tappa hakan om jag sett. En 5 åring ska eg enligt mig inte kunna göra de saker du nämner. Samlingsgraden är ju bland de högsta och det känns inte alls hälsosamt för en sådan ung häst att börja med passage och piaffe :confused:

Sånt här är alltid kul att diskutera kring! Jag har ju själv både haft och har nu ytterliggare en unghäst som ligger "efter" utbildningsmässigt. Men jag tror snarare att det är mina hästar som kommit lite på efterkälken - jag vet ju själv att jag ställer av dem ofta och inte tränat kontinuerligt. Anyos pålla tycker jag ligger i fas med en "korrekt" utbildad 5åring. Men det är ovanligt att man stöter på hobbyryttare som faktiskt har sådana unghästar, oftast är det lite mer som mig. Man har kommit en bit, backat lite, gjort om, osv osv. Så därför reagerar jag, men jag tycker snarare att jag kommit en för kort bit än Anyo (som exempel) för lång. Enligt flyingemodellen ska 5åringen börja bli mer och mer självbärig nu och under våren introduceras ryggningar, förvänd galopp och enkla byten. Den ska kunna starta LB-LA. Ett bra mått att gå efter tycker jag, även om vissa individer behöver mer tid på sig. Kan ju säga att här är det långt till byten ;)

Jag håller med dig!

Jag är helt övertygad om att Fille hade kunnat galopp från skritt utan minsta problem nu om han hade varit kontinuerligt riden. Jag tror faktiskt att han kommer kunna det när han är riden 4-5 månader lite mer om jag nu får till det med medryttaren :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 316
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 729
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama