09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

KL

Då var års debuten avklarad :) Är super nöjd med dagens prestationer. Det blåste till ordentligt stundtals, och framridningen var ju i ett tält. Det dånade och piskade i tältduken men hon höll sig på mattan. Första klassen tyckte jag flöt på mycket bra. Lite spänd här och där men annars fin. Skrapade ihop 63,70 %.
Andra klassen försökte jag sätta i lite mer i henne. Allt flöt bra förutom vid en galopp fattning som jag missade att förbereda ordentligt. Och i denna klassen blev jag faktiskt riktigt j**la förbannad. En hade med en hund inne i ridhuset som skällde. Hon reagerade inte värst mycket men jag blev väldigt arg. Iaf :) 62,75% i LB:n :) Är jätte nöjd med henne :)
Och hon blev mycket snygg i det nya pannbandet :D
IMG_7559.jpg

Filmerna innehåller även hela protokollet :)

LC:1

LB:1

Kul att det gick så bra för er! :D
Jag och Dono startade också LB:1, det var våran tävlings debut så nu är den avklarad :)
Mitt mål var att sitta kvar och det gick bra, han skötte sig så himla fint. Sista galoppfattningen fattade han förvänd, så där fick vi göra om. Precis innan sista snett igenom på kortsidan var några tvugna att gå, det gör ju inget men dem var tvugna att gå in i en stol också, samt att någon smällde igen dörren sammtidigt. Då blev lilla hästisen rädd och stack, väldigt tråkigt när man hör att jag berömmer, klappar och pratar med hästen HELA tiden för att hålla honom lugn :) Men men jag är super nöjd ändå, och nu är det bara att fortsätta :)

Roligt. Hade gärna velat sett eran ritt men då var jag redan hemma när ni startade :P .
Vissa har lite för lite respekt på tävlingar. De stampar på läktren och som du nämde smäller i dörrar. De får gärna röra sig men hellre att de smyger och är försiktiga. Det kanske bara är jag som är petig . Nu är ju denna ganska "bomb säker" för de mesta dock aningen bakskygg. Men när jag var i falsterbo i somras fick man inte gå och sätta sig ens under pågående ritten på dressyren :P

Fast det där med att det rör sig på läktaren är något man måste träna på. Tycker det är så himla tramsigt när man får arga blickar från hela läktaren om man skulle råka nysa ens. Klart att det är lite opedagogiskt om någon reser sig precis när man är mitt för människan, men det må ju vara hänt. Målet inne på tävlingsbanan är att hästen ska ha så mycket fokus på dig att allt annat är oviktigt. Det är därför man måste träna mycket på tävlingsmomentet för att hitta det fokuset. Angående att man inte fick röra sig på Falsterbos läktare under pågående ritt så tycker jag att det bara är trams.

Jag håller faktiskt med dig.

KL

Idag var jag o Fille ute på en preimärtur! :D
Vi skrittade ut i sällskap av min mor och hennes 2 åring som givetvis fick gå i grimskaft.

Det hela gick väldigt bra! Jag har lite ont i musklaturen nu, men det är väl som det ska vara ;)

Vid ett dike så bestämde sig dock Pontus (2 åringen, Filles son btw) att han inte skulle med mer. Det var världens pluttigaste dike, men det var liiiiiite vatten i det. Och givetvis var det hästätande (men bara 2 åringar tydligen, för Fille skuttade över utan att tveka).

Jag tänkte då att jag skulle hjälpa dem på traven. Börjar med att låta Fille hoppa fram o tillbaks så att Pontus ska se att det är lugnt. Det funkar inte... Jag tänker att jag kan putta lite på Pontus med Filles bog.

Tanken var god, och Fille lydde ju egentligen helt oklanderigt, så jag kunde ju inte skälla på honom. Han kände ju att jag hade blockerat sidvägarna och att jag sa gå framåt, så han gick framåt... Satte tyngden på bakbenen och gick lugnt upp och placerade sin front uppepå stackars Pontus :eek: :rofl:

Väldigt spännande sätt att tänka måste jag säga :p "Matte säger framåt och han flyttar inte på sig... JAG VET! Jag går över honom!!!"

Det hela gick bra och vi fick tillslut över Pontus. Och nu vet jag att jag får vara lite försiktig med vad jag ber Fille om, risken är att han gör det hela lite "för bra" ;)

Lite läskigt var det, men det gick ju bra för alla inblandade som tur var. Men vi kan lugnt säga att jag inte kommer prova det igen!

Självklart är det så, men vissa klampar riktigt . Röra sig gör mig inget men man behöver ju inte gå med bly fötter och smälla igen dörrar :)

Senast ändrad:

Vad olika man kan se på saker. I min värld är det en självklarhet att man ska kunna göra just det. Jag tycker även man ska kunna prata med varann, i telefon, fälla upp ett paraply innan man går ut utanför ridhuset i regnet osv osv. Jag tycker att en väldresserad dressyrhäst ska klara av det.

Och ärligt talat, anledningen till att det blir reaktioner idag är jag övertygad om att det beror på att det är tyst och sen kommer ETT ljud. Om det istället skulle vara lite ljud helatiden så skulle nog hästarna reagera betydligt mindre om nån smäller igen en dörr, hostar, nyser eller liknande.

Filmerna innehåller även hela protokollet :)

LC:1

LB:1

Tusen tack för att du lämnade ut film och protokollbedömning! Det där ska jag använda som "studiematerial" ifall jag vill tävla med min 09:a till hösten. Verkligen guld värt.
:)

Och det där såg verkligen jättefint ut. Bra jobbat! Snyggt ridet!!

Jo men det blir ju så. Är det tyst och det kommer en duns plötsligt blir det oftast mer effekt än om det skulle vara ljudligt och klampande hela tiden :) Hosta och nys är väl en självklarhet att man gör. Det är något man inte kan hjälpa. Men hur man sätter ner fötterna kan man ju påverka :)
Sen tycker ju alla olika i olika lägen givetvis :)
Självklart ska hästen va såpas väldresserad att den inte skall reagera på det. Men samtidigt de är flyktdjur och större hastigare ljud kan ju vara något "farligt" . Jag som ryttare reagerar nog mer än vad lillan gör ;)

Det jag vill förtydliga är att man får självklar röra sig på läktaren ( för mig ) men gärna vid rätt tillfälle och med försiktighet :)

KL

Jag tömkörde Galishimo igår eftersom det var "stormvarning" och väldigt blåstig ute. Det hade jag inte behövt. Han var otroligt lugn och trevlig. Lite brall blir det ju men han lugnar ned sig otroligt snabbt och det blir aldrig några långdragna duster. Tänk att vildingen lugnat ned sig så pass! :love:

10003207_10152052474699482_300809756_n.jpg

Så nu har jag hunnit kolla på filmerna. Måste också lära mig att lägga in poängen, blir mycket roligare att se:). Tycker att du visar henne i en jättetrevlig trav och du rider bättre och bättre! Ni kommer att bli ett jättefint dressyrekipage. Tränset var också jättesnyggt och passade henne verkligen:).

Sen tror jag precis som du säger att vad det gäller jud är det nog mer ryttaren som reagerar än hästen. Lussan berättade i nån intervju på ämnet att hon har en elev som är döv som red för henne. Plötsligt blev det ett väldigt snöras från taket som dånade och ala hästar i ridhuset for i luften utom den döva ryttarens häst. Säger ganska mycket om hur ryttaren påverkar reaktionerna.

Ja men visst blir det mycket mer roligt att se :) Det är ju ganska drygt att lägga in precis allt men det är ju roligare både för en själv och andra som ser. Tusen tack det värmer verkligen att höra detta :)

Jo men precis. Hästen reagerar ju för att en annan hållet på att få hjärtattack i tron om att hästen kommer hoppa till :nailbiting::p

Oh_really

Här har det blåst riktigt idag också O_o Tog mig i kragen och tom red ute. Fick något litet race ibland men inte mer än vad jag kunde hantera :D

*kl*

Vi hade ett ganska dåligt pass i dag, hästen var sur och jag red dåligt.. :p Men det fastnade på film, så jag bjuder på det ändå!
Känner mig som (och ser ut som) en drasdocka i den här sadeln, men min nya borde komma vilken dag som helst nu (eller ja, egentligen skulle den kommit för flera veckor sedan..) :)

http://www.youtube.com/watch?v=zZwZqemiPjA&feature=youtu.be

Tillägg: Men vad bra det är att bli filmad ibland! Det börjar nog bli dags för lite vila, fy vad trött och tråkig han ser ut jämfört med vad han brukar. :)

Senast ändrad:

Självklart ska dom lära sig sånt! :) Men när man ser att hästen är spänd och jag pratar med honom hela tiden och berömmer, kunde dem hoppat över att springa in i stolen och smälla igen dörren sammtidigt ;)
Det var från helt lugnt till världens smäll, precis när vi kommer mot läktar sidan. Jag förstår att han blev rädd, till och med hoppryttaren i gänget tyckte det var lite respektlöst;)

Sen måste han ju såklart lära sig och det kommer han göra med tiden, men inte lätt första gången man är iväg på tävling :) Är i alla fall super nöjd med honom, då jag hade beräknat att han skulle vara livrädd för både läktare och dressyr staket;)

Ja det är inte lätt för dem små liven :)

Men en snabb fråga . Får man starta i kval programmen utan att ha löst deltagar bevis ? Ser att en del är anmälda men ej på swedehorse.

Det var en bra fråga, det har jag faktiskt inte tänkt på. Men jag tror det, jag tänkte kolla vart vi ligger och känns det som att vi kan kvala tänkte jag köpa deltagarbevis :)
Men kanske bäst att kolla upp om man får starta utan, ska höra med en kompis som har koll på läget :)

Har du tänkt rida kvalen? :)

Har ni tillräckligt många kvaltävlingar i närheten för att testa på? Här nere har det inte kommit ut en enda tävling med något av 5-årsprogrammen än..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 316
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 729
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama