09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

*kl*

Anyos häst är väl faktiskt en av få som ligger i fas i utbildningen av de jag sett här. Det är ofta som Bluefish skriver att hobbyryttare inte förmår utbilda sin häst i den takt som krävs för exempelvis championaten. Jag tror å andra sidan inte att unghästar far illa av att ligga något efter så länge de rids i en ändamålsenlig form. Vi ligger också efter, kanske inte så mkt i dressyren men mycket i hoppningen. Hellre lite efter än tokigt för långt fram, som Lillstrumpas exempel.

Väldigt bra skrivet !

KL

De andra hästarna vi haft på gården har inte varit såpas , ja hur ska jag säga... Ridbara vid denna åldern. De har vi sparat lite mer på. Ridbar är väl kanske fel ord men utbildad kan man säga. Den här matchas ju inför just championatet men det är inget vi i dagens läge säger att "vi ska till" . Sen rids hon mycket efter dags formen. Känns hon inte riktigt pigg då får hon vila i någon dag, vilket funkar bra på henne. Det räcker oftast med 1-2 dagar så är hon på topp igen.
Och den här har både psyke och gång för att ev kunna kvala. De andra har haft mycket mera nerv, lite mer än vad jag som ryttare orkar ta vara på och kunna rida igenom.
Jag har väldigt mycket kunnigt folk runtomkring mig som hjälper till med upplägget av träningar och min tränare planerar klasser att rida åt oss som passar. Utan dem hade vi inte varit i den fasen vi är i just nu.

Jag själv är ju lite hobby ryttare. Jag tävlar en del det gör jag. Men att ha kunnat rida fram en häst som henne nu känns väldigt stort för mig. Så ibland vågar jag kanske ge mig själv en klapp på axeln.

Nej nu ska jag kika på dressyren från göteborg och få lite inspiration :d

Å andra sidan är det inte helt sällan man ser mycket forcerade unghästar även under proffsen. Bara för att det går att klämma fram rätt mycket ur de unga hästarna betyder inte att man ska/bör göra det. Jag gillar ponniernas faser ist till championaten, dom är hela tiden ett år efter. Blir inte forcerat och är nog rimligare för gemene häst och ryttare.

Jag håller med dig! Men jag tycker nog att de delar som ingår i 5-årsprogrammen kan vara ett bra mål för året att klara av :)

Ja, absolut. Men det är så stor skillnad på att göra rörelserna hemma och i ett program på tävlingsbanan. Hemma går det att lägga kraven helt efter vad hästen klarar i skänkelvikningen/förvända galoppen/galoppfattningarna medan på tävling ska det sitta som berget och på angivna linjer.

Jag är en sådan som ligger "efter" och jag och Galishimo kör väldigt mycket trav, Vi har precis börjat göra 8: or och serpentiner i traven och så tränar vi på att lämna stallet och hästkompisarna. Jag är nöjd över detta och känner ingen stress. :) Jag anpassar utbildningstrappan efter min egen nivå och hästens nivå. Ingen idé att låtsas vara bättre än vad man är, liksom... :p

1966831_10203183611381358_2091882909_n.jpg

1977110_10203183613261405_116289770_n.jpg

Junos vinter av att bara gå i skogen verkar löna sig. Han har verkligen hittat sin skritt och skrittar så himla fint genom kroppen och med stort övertramp. Halsen har nog blivit två dm längre också med ryttare på ryggen. Idag har han fått ytterligare vuxenpoäng genom att jag skrittade honom uppsuttet och hade med den andra som handhäst. Var dessutom mycket trafik och han är verkligen stensäker. Börjar känna mig ganska nöjd med hans utveckling nu och det är hopp inför framtiden!

Längtar till sommaren och ridbar ridbana!
1010932_10200769583673843_1010425824_n.jpg

Sånt här är alltid kul att diskutera kring! Jag har ju själv både haft och har nu ytterliggare en unghäst som ligger "efter" utbildningsmässigt. Men jag tror snarare att det är mina hästar som kommit lite på efterkälken - jag vet ju själv att jag ställer av dem ofta och inte tränat kontinuerligt. Anyos pålla tycker jag ligger i fas med en "korrekt" utbildad 5åring. Men det är ovanligt att man stöter på hobbyryttare som faktiskt har sådana unghästar, oftast är det lite mer som mig. Man har kommit en bit, backat lite, gjort om, osv osv. Så därför reagerar jag, men jag tycker snarare att jag kommit en för kort bit än Anyo (som exempel) för lång. Enligt flyingemodellen ska 5åringen börja bli mer och mer självbärig nu och under våren introduceras ryggningar, förvänd galopp och enkla byten. Den ska kunna starta LB-LA. Ett bra mått att gå efter tycker jag, även om vissa individer behöver mer tid på sig. Kan ju säga att här är det långt till byten ;)

Ja det är ju otroligt hur olika man ser på saker och ting. Dock kan jag säga att storleken har en väldigt stor betydelse.. Nu när jag har en liten ponny (nåja 162) så är det grym skillnad på hur mkt mer färdiga dom är än 170+ hästarna vilket hjälper till något grymt mkt i dom yngre åren.

Härligt att det lönat sig med skogsridning med Juno! Låter mycket trevligt!

kl.
Förr förra passet så hoppade vi lite igen, hästen verkar även ha hittat tekniken hur man hoppar. Tidigare har det känts som om han slängt sig lite över hindren eller bara klivit över, alltså inte hoppat ordentligt. Sist nu då så hoppade han överdrivet i stället, grannen sa minst 30cm för högt över -.- haha över ambitiös, men kul att han tar ordentliga språng i alla fall. Sista passet vi hade som var nu i fredags var bra, förutom att jag märkte att han börjat få lite balansproblem igen i galoppen. Märks sjukt tydligt på honom och detta tsm med en väldig massa sovstunder i hagen kopplar jag samman till att han växer? :S Han betedde sig likadant sist han växte på sig 1,5cm så jag känner igen hans mönster så att säga. Sååå han får vila helt enkelt så länge som han behöver vila. Jag testar av honom någon gång ibland för att känna hur han känns så jag vet ungefär när han kan sättas igång smått igen. :)

MYCKET udda häst som växer så jäkla länge. Kanske inte lustigt med tanke på vilket sträck jag fick hem, men lite tragiskt. Tror ni han hade växt lika länge om han hade fått ordentligt med mat sina 3,5 första år? Eller tror ni han är långsam i växten bara? ^^

Hästar sluter inte sina tillväxtzoner förrän de är ca åtta år. Så så himla konstig är han inte som växer än;).

Kanske inte, men borde han växa så mkt då? under de gånger han visar att han växer, jag trodde att de mer och mer skulle jämnas ut. Alltså inte märkas så mkt? x) Typ 1cm utjämnat över ett år, inte på 2månader i denna ålder då ;) MEN TJI fick jag! haha

*kl*

Jag är så glad för min kusebuse nu för tiden! Han har mognat så mycket i ridningen bara de senaste veckorna. I lördags var vi iväg på pay&ride igen och skrapade ihop 60% i en LB:2, vilket jag var väldigt nöjd med eftersom han tidigare blivit helt paralyserad inne på banan och gjort allt han kan för att undvika läskigheter. Den här gången var han visserligen väldigt spänd, men kontaktbar och hade inga dumheter för sig trots läskig läktare, palmer runt banan och andra potentiella hästätare ;) Ser fram emot att åka ut på lite riktiga tävlingar under våren!

Har tyvärr inga bilder på oss, men två bilder jag klippt från film när nya medryttaren hopptränar honom för första gången (filmen är inte min så den får ni klara er utan). Roligt med hoppning tycker dressyrhästen! :D
klipp1.png

klipp2.png

Bra jobbat :D

KL

Tömkörde pluttisen idag. Hon var väldigt duktig och lyhörd. Det närmar sig tävlings start också. Huhujamej. Hoppas bara jag RIDER inne på banan och inte åker som man gärna gör med tävlings nerver. Fick helt okej start tider. Rider två klasser med en timmas mellanrum bara. Hädanefter kör vi på en klass bara. Han inte stryka mig innan tiden hade runnit ut så hon får gå två. De är ganska lätta klasser så jag tror inte det är några problem med orken :)

kl.

Eftersom min kusebuse inte rids just nu så fick han löshoppas litegrann, med gamlingen framför så gick det jätte bra och rätt lugnt till, tills han började bralla runt och härja. Fast han slutade så fort han såg att gamlingen var på andra sidan paddocken så travade han till sällskapet och så hoppade de gulligt tsm. Små hinder bara så han får lite teknik i det hela. Tycker han var super duktig faktiskt :) Jag är ju så fjantig så även om han inte hade växt hade jag nog aldrig vågat löshoppa honom över 70cm xD vet inte varför, får åka på löshoppningsdag i ridhuset så andra får hjälpa mig isf. Känner mig inte trygg i själva grejen tror jag ^^

Jajemen det är dressyr :)

KL

Köpte ett nytt pannband idag som det bara skrek java om. Men en liten fundering. Måste väl få ha detta på dressyr tävling ? det står ju diskret smycking och att det skall bara av läder "underlag".

1978699_10152017811393753_1067792985_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 316
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 729
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama