07:ornas tråd version 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd version 5!

*kl*

Igår trotsade jag kylan och red en stund på Ariel. Utan föregående longering. :angel: Men det gick jättebra! Hon hade lite halvdålig motor när hon fått lämna hagen med de andra hästarna bakom sig, men det kommer ju att komma alltmer när hon inser att det är roligt att ge sig ut på äventyr. :laugh:

Travade ett par pass och insåg att hon faktiskt lärt sig framåtdrivande skänkelhjälper redan! :banana:

Eftersom 2011 blir vår första tävlingssäsong funderar jag faktiskt på att lägga upp en tävlingsplanering på låtsas för 2010 och helt sonika åka ut till tävlingsplatserna (ja utan häst då!) för att kolla anläggningar och dylikt. Vad tror ni om det? :idea:

Att reka är väl en jättebra grej att göra?!! Tycker jag att fler ska göra. Tummen upp!

*Kl*

Måste presentera min 07:a

Diablo

e: Lambourgini

Bara gått på lösdrift hela sitt liv & inte gjort någonting. Bara att sätta på grimma kan ta tid.. :angel: Kom till mig i torsdags, ska bli min framtida tävlingshäst, förhoppningsvis!

30233017.jpg

30233018.jpg

Välkommen hit till oss!

*kl*
Uppdatering för Lanzelot.

Hovis kommer på tisdag men vi väntar med skor ett tag till. Det är ff bra underlag här. Packad snö som inte är särskilt hal. Kommer bli för j-vligt när det börjar att töa men det är ett senare problem....:angel: Lotten börjar att bli rastlös i hagen, i och med snödjupet är lille Bobby inte särskilt pigg på bus och pucko Ella är bitchigare än vanligt så henne får han definitivt inte gå med.

Tidigare i veckan var ett par kompisar här. Givetvis passade vi på att tolka efter Lotten som är så snäll så snäll.:love: Vi travade också. Längtar efter nästa vinter då någon kan sitta på så vi kan susa fram i galopp. :laugh:

Jag är så sugen på att köra in Lotten, men saknar ju kunskaper. När körkort är införskaffat kan vi kanske gå en kurs. Finns ett par duktiga kuskar i bygden. Är det någon här som har kört in sin 07? Gärna bildbevis. :D

Nu ska jag och två små barn ut och tolka efter vildingen Bobby. :bump:

Grattis till din 07a. Vad roligt.

Jag börjar själv bli så där barnsligt sugen på att komma igång, nu när nyåret har jag gjort mina till 3 åringar. Jag hoppas det blir den nytändning på hästeriet som jag vill ha. Inte minst för hälsans skulle, att få komma ut i friska luften och röra på sig.

Hälsning Maja

*kl*

Igår trotsade jag kylan och red en stund på Ariel. Utan föregående longering. :angel: Men det gick jättebra! Hon hade lite halvdålig motor när hon fått lämna hagen med de andra hästarna bakom sig, men det kommer ju att komma alltmer när hon inser att det är roligt att ge sig ut på äventyr. :laugh:

Travade ett par pass och insåg att hon faktiskt lärt sig framåtdrivande skänkelhjälper redan! :banana:

Eftersom 2011 blir vår första tävlingssäsong funderar jag faktiskt på att lägga upp en tävlingsplanering på låtsas för 2010 och helt sonika åka ut till tävlingsplatserna (ja utan häst då!) för att kolla anläggningar och dylikt. Vad tror ni om det? :idea:

Det är väl en alldeles utmärt idé. Går du in på Distans och erbjuder dina tjänster, så skall du se att du också får vara med på första parkett som hinknisse med. Och det där med tjänster och gentjänser är ju aldrig fel. :D

Hälsning Maja

Jag är mitt i inkörningen, men har inga egna bilder på det. Däremot har jag bilder från en inkörningskurs med några 07or.

30031719.jpg

Kursen hålls i närheten av Skara och rekommenderas varmt. De har den nog även nästa vinter. Hör av dig om du vill ha mer info.
Jag hade velat vara med där med Lotta, men jag saknar dubbdäck, transport och medhjälpare. :(

Det är väl en alldeles utmärt idé. Går du in på Distans och erbjuder dina tjänster, så skall du se att du också får vara med på första parkett som hinknisse med. Och det där med tjänster och gentjänser är ju aldrig fel. :D

Haha, nu tänkte jag främst hoppning och dressyr, eftersom det är aktuellt 2011. Distansritt är ju lite annorlunda, även om det är bra att reka tävlingsplatsen så kan man ju aldrig gå banan. :p Har hinkat tidigare och det är superkul, men jag hade nog önskat mig en lite mer permanent ryttare att följa än att vara stand in då och då. :crazy:

Haha, nu tänkte jag främst hoppning och dressyr, eftersom det är aktuellt 2011. Distansritt är ju lite annorlunda, även om det är bra att reka tävlingsplatsen så kan man ju aldrig gå banan. :p Har hinkat tidigare och det är superkul, men jag hade nog önskat mig en lite mer permanent ryttare att följa än att vara stand in då och då. :crazy:

Klart du kan gå banan i distans. ;)

Men vilket syfte skulle det vara att gå banan i dressyr och hopp, eller för den delen distans? Du kan nog hitta permanent ryttare att följa med inom distans skulle jag tro. Finns väl inget som är mer uppskattat än en pålitlig medhjälpare inom distans.

Hälsning Maja

Nä, jag är snarare ute efter att kolla tävlingsplatsen. Hur är parkeringen? Framridningen? Ev. uppstallning? Hur ser hinderparken ut, verkar det vara snälla banor i de låga klasserna? Hur tar jag mig enklast till tävlingsplatsen och hur lång tid tar det? Just sådant som jag kan oroa mig för inför en tävlingssituation och som är onödig oro eftersom det går att ta reda på i förväg.

Givetvis kan man aldrig ta reda på allt och saker kan ju ändras till nästa år. Men det ger i alla fall en fingervisning. :laugh:

Nä, jag är snarare ute efter att kolla tävlingsplatsen. Hur är parkeringen? Framridningen? Ev. uppstallning? Hur ser hinderparken ut, verkar det vara snälla banor i de låga klasserna? Hur tar jag mig enklast till tävlingsplatsen och hur lång tid tar det? Just sådant som jag kan oroa mig för inför en tävlingssituation och som är onödig oro eftersom det går att ta reda på i förväg.

Givetvis kan man aldrig ta reda på allt och saker kan ju ändras till nästa år. Men det ger i alla fall en fingervisning. :laugh:

När det gäller hopp så har jag aldrig kommit iväg på annat än klubbtävlingar och då känns det tryggt, man vet allt och har hjälpt till att sätta upp banan. Dressyr är ju okomplicerat. Det är ju som det är, en fyrkant. Distans däremot, där kan man behöva veta att logistiken fungerar, att man kan komma till vatten och bangenomgång, även om man rider solo.

Hopp redan nästa år, ja, det kanske det skall vara. Men jag får se. Tävlandet är inte längre något som är i fokus. Alltid en bra morot för att verkligen utvecklas.

Idag så blev det galopp på en stort fält för första gången på Bionix. Sög gott i magen, även om det bara blev ett femtiotal meter och mycket sansat tempo, utan några bockskutt. Duktig kille. Han tycker att det är så latjo lajbans att komma ut, men vill helst att jag skall springa bredvid själv. Och undrar varför han skall släppa upp mig.

Jag begriper inte hur någon kan ta med hästen ut på något vinterrtid om den inte är skodd och broddad. Så snart man skall ta hästen någonstans där bilar kört, då är det åtminstone här halt. Nu var ju inte Bionix skodd på bak och halkade runt lite då och då med bakkärran. Fick gå långt långt in kanten. Och ändå är våra grus- och skogsvägar här med packad snö, utan is ännu. Även skogsbilvägarna, där trafiken är sparsam. Vågade absolut inte sitta på Nixen där. Jag är orolig att han skall fläka sig, så bakskor blir nog nödvändigt med.

Hur klarar ni er, annat än från stall till hage och om ni har tur att ha ridhus, plogad ridbana?

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Hur klarar ni er, annat än från stall till hage och om ni har tur att ha ridhus, plogad ridbana?

Jag har i och för sig oplogad ridbana, men även de vägar där bilarna har kört finns det vägrenar med snö på. Har inte haft några problem med halka nu när det kommit snö, det var mycket värre i höstas med all lera som man halkade omkring i. :devil:

Funderar på att så småningom skaffa boots till Ariel, så hon kan ha skor när jag rider henne. Men än så länge har hovslagare inte sagt att hon behöver det och då avvaktar jag. :)

kl

Idag har jag ridit en sväng på Plutten igen:) Han var riktigt pigg och lite busig men håller sig som tur är på mattan än så länge. Red några varv i paddocken och sen ut en liten runda, det är halt på vägarna så på hemvägen satt jag av och ledde det pigga lilla monstret:)

Ska försöka att "arbeta" med honom 2 dar i veckan nu ett tag framöver och sen får han lite vila igen. Dock tror jag att löshoppningen börjar i februari men vi tar det lugnt:)

Ohh... vad mysigt dom ser ut att ha.

Ev ska jag o Lotten flytta närmare Skara i höst om jag kommer in på önskad utbildning. Åt vilket väderstreck finns kursen?
Dubbdäck, transport och medhjälpare finns men jag saknar körkort och dragkrok :cry: men det ska förhoppningsvis införskaffas snart. :D

Min tredje häst kommer snart hem från fodervärd (10-årig arabvalack), en fodervärd där jag hoppats att han skulle få förbli permanent. Han har spatt och själv vill jag inte rida på honom och han behöver hålla igång med spatten. Fast nu har han blivit sämre, förhoppningsvis inte spatten, utan mer i kroppen från att spänna sig pga spatten när han rids. Men det får kliniken avgöra.

Kanske blir han utdömd. Blir han inte det, så känner jag att han bara behöver få komma hem till matte när han inte mår riktigt bra. Visserligen har jag tre boxar, men tid har jag aldrig i livet för tre hästar.

Så nu är mitt dilemma, Bionix eller Qvintus, vilken skall jag skiljas från? Två 07or är ju inte så vettigt att ha heller. Qvintus köpte jag när Bionix behövde sällskap och jag råkade snubbla över en bra häst till ett bra pris. Antagligen kan man låta en köpare avgöra. Båda hästarna har sina kvalitéer. Men jag väntar och ser...rider in båda först.

Min arabvalack...lilla snyggingen.

maxochmille027.jpg

Hälsning Maja

Vilket dilemma Maja! :( Aldrig lätt att välja bort någon av sina älsklingar.

I maj kommer Ariel att flytta närmare stan, så jag kan vara hos henne varje dag. :banana: Vi flyttar till en lösdrift som har både ridbana, spolspilta, fri tillgång på hösilage, preparerad travslinga och terrängbana. :love:

Jag är så himla glad!!!! Gissa om det skall tränas! :D:bump:

I maj kommer Ariel att flytta närmare stan, så jag kan vara hos henne varje dag. :banana: Vi flyttar till en lösdrift som har både ridbana, spolspilta, fri tillgång på hösilage, preparerad travslinga och terrängbana. :love:

Jag är så himla glad!!!! Gissa om det skall tränas! :D:bump:

Det låter riktigt roligt. Jag längtar också efter bättre förutsättningar, med ridbana, travslinga och spolspilta. Tänkte i höstas unna mig en liten ridbana - sedan var jag som lärare på besök i Totnes England, som är en Transition Town (Omställningsstad till hållbar utveckling) och då såg jag inte hur jag med gott samvete kunde förstöra god odlingjord när jag blivit miljöfreak. Så nu får jag rida som förut och funderar på om inte hästarna borde göra nytta med i framtiden som inkörda. Där har min spatthäst verkligen ingen roll som nyttodjur. En dyrt keldjur. :D

Hälsning Maja

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Äsch, vad typiskt att tråden låstes precis när jag ställt en fundersam fråga. Men då kommer den här igen då! :D När vi nu ändå är...
49 50 51
Svar
1 008
· Visningar
90 146
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar