07:ornas tråd version 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Ett tips är att titta utåt höger när du ska vända vänster (mot svansroten) så tyngden hamnar rätt i sadeln. Och träna att han bara ska vara lydig för skänkel framåt. Om han svarar ärligt framåt släpper han inte bettet.

Det rådet begrep jag verkligen inte.

Hälsning Maja

Ser trevligt ut men alldeles för djupt och tungt underlag. Han orkar inte jobba i det där. Försök att hitta något plogat område eller åtminstone uppkört spår, han får mjölksyra och lyder inte vändande hjälper för att han inte vill gå där det är 4 dm djup snö.

Det är många råd. ;)

Hälsning Maja

Det är många råd. ;)

Hälsning Maja

Det är viktigt. inte ens utbildade hästar tränas i så djupt underlag och förväntas prestera. Ditt jobb som ryttare av en unghäst är ju att ge hästen de bästa förutsättningarna för att göra det du ber om!

Det rådet begrep jag verkligen inte.

Hälsning Maja

Det är enkelt - om du ska vända vänster, titta på åt höger mot hästens svansrot, så hamnar dina hjälper på insidan. Annars faller du lätt ut mot yttersidan och då kan hästen inte vända (vilket du har en tendens till på filmen).

Det är enkelt - om du ska vända vänster, titta på åt höger mot hästens svansrot, så hamnar dina hjälper på insidan. Annars faller du lätt ut mot yttersidan och då kan hästen inte vända (vilket du har en tendens till på filmen).

Ok, då förstod jag trots allt. Det rådet skall jag inte prova.

Hälsning Maja

Det är viktigt. inte ens utbildade hästar tränas i så djupt underlag och förväntas prestera. Ditt jobb som ryttare av en unghäst är ju att ge hästen de bästa förutsättningarna för att göra det du ber om!

Det är snö ute just nu. Har inga som helst planer på att kräva att min unghäst jobbar än.

Det räcker nu Hiddeous, denna tråd är jag inne på för att jag vill prata om våra 07or. Du får gärna dela med dig av det som händer med just din, det vore trevligt att höra. Bilder, filmer och vardagshändelser är kul att se.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Idag fick Bionix skor på sig på fram. Han reagerade överhuvudtaget inte, som om han aldrig gjort annat än fått skor spikade på fötterna. Så på söndag kan jag förhoppningsvis äntligen ta en liten tur ute på vägen. Hoppas det inte är för halt för bakfötterna bara. När han klev ut ur stallet så blev han lite paff när han halkade med bakfötterna, där det blivit skottat, och inte halkade på fram.

Det är så underbart ute nu och roligt att kunna få komma ut på promenad med killen.

Snart är det dags för Qvintus. Måste verkligen ta tag i det med honom med. Funderar på treårstest för hans del. Han har bara fått på sig sadeln en gång hittills.

Hälsning Maja

Det räcker nu Hiddeous, denna tråd är jag inne på för att jag vill prata om våra 07or. Du får gärna dela med dig av det som händer med just din, det vore trevligt att höra. Bilder, filmer och vardagshändelser är kul att se.

Det var visst känsligt...

Min häst vilar just nu efter inridningen i december.

Om det inte snöar imorgon tänkte jag ta mig en liten ridtur på Amazing :) Hon har vilat några veckor nu så det blir bara i longerlina i hagen men ändå! :laugh: Dessutom är hon så GAAALET busig nu och jag har ingen lust att riskera något när vi fått en så fin start! :love::D

Hon kommer också att få skor fram nästa gång det är dags att verka :laugh:

+ att det känns som dags för löshoppning snart igen, JÄKLAR vad hon klipper diket i hagen när hon har tråkigt! :p:d

Om det inte snöar imorgon tänkte jag ta mig en liten ridtur på Amazing :) Hon har vilat några veckor nu så det blir bara i longerlina i hagen men ändå! :laugh: Dessutom är hon så GAAALET busig nu och jag har ingen lust att riskera något när vi fått en så fin start! :love::D

Hon kommer också att få skor fram nästa gång det är dags att verka :laugh:

+ att det känns som dags för löshoppning snart igen, JÄKLAR vad hon klipper diket i hagen när hon har tråkigt! :p:d

Längtar till i morgon, med de nya skorna. Då vi kan komma bort till ett stort gärde. Bionix är också rackarns livilig, måste vara kylan. Nu när jag har bomlöst känns det inte lika säkert för mig att sitta på heller. Men bättre att det känns bra i ryggen för honom, än att jag skall ha det bekvämt. Igår red jag en sväng i deras hage innan skorna kom på. Livat.

Solen lyser så vackert här. Det är ju helt underbart vinterväder. :D

Hälsning Maja

jag vill oxå göra något med min plutta men helt ärligt så vägrar jag när det är -20! Urk. Inte kul när jag dessutom jobbar i stallet, så när jag väl slipper åka dit i kylan är jag glad! Iberica kommer inte få några skor. Så länge det är snö halkar hon inte speciellt mycket och jag känner ingen stress med något, blir det halt vilar hon.

BTW, Tipset om att vrida sig utåt när man svänger var bra, det ska jag försöka komma ihåg!

jag vill oxå göra något med min plutta men helt ärligt så vägrar jag när det är -20! Urk. Inte kul när jag dessutom jobbar i stallet, så när jag väl slipper åka dit i kylan är jag glad! Iberica kommer inte få några skor. Så länge det är snö halkar hon inte speciellt mycket och jag känner ingen stress med något, blir det halt vilar hon.

BTW, Tipset om att vrida sig utåt när man svänger var bra, det ska jag försöka komma ihåg!

Om man vrider sig utåt så ställer man ju också hästen utåt och det kan ju ha sitt syfte med, om det är det man vill. Det finns många olika teorier om hur man sitter i balans på hästen.

En är - som en isisinstruktör nyligen sa till mig, på turridning - att luta hela sin kropp åt det håll hästen skall. Tippa ditåt.

En annan är att alltid sitta rakt över hästen och att vrida sin kropp åt det håll hästen skall ställas (och då vanligen gå) - som i centrerad ridning. Man vrider alltså kroppen från höfterna och uppåt precis åt det håll man vill att hästen skall ställa sig. Sedan kan man alltid låta hästen gå åt motsatt håll, genom att vända den dit med ytterskänkeln. Att ställa utåt i volten, är kanske lite väl avancerat för den unga hästen.

Sådan är teorin, sedan vad som händer när man väl sitter på hästen, är en annan fråga. Till det behöver man ju alltid en instruktör på plats. Men att göra motsatsen till det som är lösningen, för att motverka effekten av ett sitsfel, är att tänka fel.

Till både Salasolen och Hiddeous. Känns inte riktigt som en sits- och balansdiskussion hör hemma i denna tråd. Så jag startar en ny och lägger in filmen där jag red. Varsågod att diskutera där.

Hälsning Maja

En annan är att alltid sitta rakt över hästen och att vrida sin kropp åt det håll hästen skall ställas (och då vanligen gå) - som i centrerad ridning. Man vrider alltså kroppen från höfterna och uppåt precis åt det håll man vill att hästen skall ställa sig.

Så gör jag jämnt. Men om det inte fungerar tror jag kanske att det andra tipset kan fungera. Själv måste jag säga att jag tycker att diskussionen hör hit eftersom det inte är samma sak att rida en helt rå unghäst som en välriden äldre häst.

Så gör jag jämnt. Men om det inte fungerar tror jag kanske att det andra tipset kan fungera. Själv måste jag säga att jag tycker att diskussionen hör hit eftersom det inte är samma sak att rida en helt rå unghäst som en välriden äldre häst.

Det fungerar jättebra! Jag checkar alltid att vikten ligger rätt om mina unghästar inte svarar som jag har tänkt. jag tycker också det hör till tråden, avsikten var bara att hjälpa till! :p

Det fungerar jättebra! Jag checkar alltid att vikten ligger rätt om mina unghästar inte svarar som jag har tänkt. jag tycker också det hör till tråden, avsikten var bara att hjälpa till! :p

Men visst sa du - två ggr - att om jag t.ex. skall svänga vänster så skall jag titta åt höger på svansen? För att klara det måste jag vända mig helt om åt höger.

Men visst sa du - två ggr - att om jag t.ex. skall svänga vänster så skall jag vända mig helt om åt höger och titta på svansen?

Ja, det är korrekt! Det för att motverka att du viker inåt åt det håll du ska svänga åt = vikten hamnar på yttersidan. Testa vettja - går hästen fortfarande inte åt rätt håll är det i alla fall inte dina vikthjälper som är felet!

Idag var Amazing PIGG!! :bump:

Hon bockade och busade gaaalet mycket när jag longerade henne (var ju bara glädjebus så jag lät henne springa av sig, hon lyssnade på mig om jag ville stanna henne eller liknande) och vi hoppade även över ridningen idag! :angel:

Hon har börjat växa igen och rumpan är ännu en gång högre än manken!Börjar bli en STOOR flicka! :love::love: Tur att hon är så otroligt tjejig i övrigt!! ;)

Tänkte ta lite bilder på de båda flickorna i hagen imorgon, lägger upp några pics på A här om dom blir bra! :laugh::laugh:

Lotta har varit pigg och busig hela veckan. :D

Vallar den andra unghästen:
30227923.jpg

Vi gör inget på grund av kyla och tentor. Men snart så.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Äsch, vad typiskt att tråden låstes precis när jag ställt en fundersam fråga. Men då kommer den här igen då! :D När vi nu ändå är...
49 50 51
Svar
1 008
· Visningar
90 146
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar