07:ornas tråd version 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Jag trivs bra där jag står nu men så fort jag har fått körkort och nytt jobb hade det varit skönt att flytta till en toppmodern anläggning så att man verkligen har alla förutsättingar "utanför dörren"! :D

(ridhus, skrittmaskin, utebana, bra ridvägar, spolspilta, solarium osv) :love:

Vi vill också vara med =)

Med vi menar jag mig Lotta 25 år och min arab/welsh cob korsning. Revis är född i maj 07 och är fortfarande hingst. Ca 136 cm hög.

Nyfödd
DSCN3239.jpg

1 år
Revansch2.jpg

Bild tagen i somras
20090608177.jpg

Han är löshoppad 4-5 ggr varav sista gången för en herre vid namn Bengan Olofsson.

TurkietHanacoz192.jpg

TurkietHanacoz193.jpg

Jag och en kompis satt in honom i augusti och därefter hade han vila tills vi tog tag i inridningen nu i december. Då vi varken har ridhus eller volt på gården fick jag en riktig adrenalinkick första gången ut i skogen. :o

Han är stark och stadig som en björn. Riden i alla gångarter 3 ggr. Med sällskap är han som vilken inriden ponny som helst men blir osäker då han är själv. Dock fungerar han både vid promenader och tömkörning då vi är ute själva. Vi kommer inte stressa på honom utan kommer rida ett tag med sällskap.

Vilken snygging du har:love:. Jag är lite svag för fuxar.
Här händer inte så mycket nu med kylan och all snö. Nova har blivit riden några gånger i skritt och trav, men vi har inte provat gallop än. Själv har jag inte suttit på henne än eftersom jag är rädd att jag är för tung innan hon har fått muskler. Har försökt gå ner i vikt men vågen står obarmhärtigt still:eek:.
Hur mycket räknar ni med att unghästarna klarar viktmässigt?
Hon har börjat tappa tänder nu så ibland står hon och grejar ned tungan och ser jätterolig ut.
Mätte henne provisoriskt i stallgången med måttband och ett spö och fick det till 150cm både fram och bak. Hon har inte vuxit mycket senaste året( bara om magen:angel:).

Såg i går att min tjej har tappat en tand och ny är på väg.
Har inte gjort så mkt med henne nu när det varit så kallt, mest vanligt pyssel. Har bestämmt mig för att lämna bort henne snarast för inridning och visning. :crazy: Känns lite jobbigt men jag kommer inte att kunna rida i vår, så jag har inget val, om hon inte bara ska gå i hagen och skrota.

Tack!

Fuxar är fina. Mamma är skimmel och syster är brun så jag har fin blandning här hemma.

Jag försökte till en början ta hjälp av kompisar som inte är lika tunga som mig. De var super positiva men när det blev en gång i månaden kändes det lite trist. Funderade på att skicka iväg honom på inridning men vill helst inte ta honom från sin flock någon längre tid då det troligen kan bli rätt svårt att få in honom igen.

Efter övertalning från stallkamrat om att den lilla busen skulle klara mig bar det iväg och han är pigg och framåt. Från att ha varit något svårfångad kommer han springandes när jag kommer för att hämta honom så han verkar tycka att det är kul.

Jag väger 85 kg. Men min är stadig kamrat och har varit rätt färdig sedan 1 års ålder och inte heller vuxit så mkt på 1,5 år.

Jag tror att man får se till individens förutsättningar och även prova sig lite fram till vad denna klarar av. Många -07 är väldigt vingliga och andra har växtperioder.

Vi har 5 stycken födda -07 i stallet och alla befinner sig i olika stadier. Men gud vad kul det är =)

Nu har den första tanden lossnat! ÄNTLIGEN! :banana:
Nu ska bara den andra lösa släppa taget och sen hoppas jag på att slippa foderinpackningar i tandköttet, d v s att de nya tänderna är framme snabbt. Väntan är oliiiiiiiidligt spännande! :D

Min har äntligen lyckats få bort sin tand. Den gamla satt kvar länge fast den nya var långt uppe. Men då tappade han den andra också av bara farten. Så nu är bägge framtänderna nere tappade.
Jag kommer inte att rida in min förrän till hösten. Men vi övar med att jag står på pall brevid o hänger över honom.
I september
Huveohals393.jpg

// Linda

Han ser trevlig ut. Bred panna och jag gillar halsen, iaf de jag ser. Vad e de för stam på honom?

Du har planer för en distanskarriär med honom väl? Hur ser schemat ut framöver?

Såg i går att min tjej har tappat en tand och ny är på väg.
Har inte gjort så mkt med henne nu när det varit så kallt, mest vanligt pyssel. Har bestämmt mig för att lämna bort henne snarast för inridning och visning. :crazy: Känns lite jobbigt men jag kommer inte att kunna rida i vår, så jag har inget val, om hon inte bara ska gå i hagen och skrota.

Vad handlar det om för kostnad att lämna iväg till inridning? Har ju två 07or och funderar över hur jag skall hinna komma till skott och rida in nr. 2.

Så till alla:

Varje dag när jag mockar i stallet står Bionix och hänger i grindöppningen och tittar på - går att titta rakt in i stallet då. Qvintus får stå på håll, Nixen jagar bort kraken om han kommer för nära.

Sedan skall helst Nixen länge, länge stå och "snacka". Har aldrig varit med om en häst som tycker så mycket om att man pillar, kliar och kramar hans huvud. Mycket nojsande och försök att få nojsa mig med sina läppar - vilket jag stoppar. Han är så gosig. Om jag nu måste välja häst, så väljer nog hästen sig själv åt mig.

Hälsning Maja

Bionix tappade sin första när han hade munstege på sig och skulle få sina vargtänder ut. Den prejade helt enkelt ut den. Stackarn.

Hälsning Maja

Jag har kollat runt lite hos olika utbildningstall och skulle säga att kostnaderna legat mellan 5500 SEK och uppår plus moms.

Han ser mycket trevlig ut. Jag har ingen bra exteriörbild men här är en. Från Augusti.
20090803304.jpg

e: Mirroh u: Gratyfikacja ue: Saturn uue: Bomarc

Tanken är distans men jag kan inte påstå att vi igentligen tränar nått. Fast det gör vi ju ändå. Tyvärr är han inte road av att vara med som handhäst. Har provat ett par gånger men han drar benen efter sig o det är inte roligt för nån av oss tre. Vi asar honom efter oss..........
Tänkte inridning till hösten/vintern så han kan testa en PP hösten han är 4år.
// Linda

Så söt och nätt modell. Hur stor är han? Rund och go som sig skall efter sommarbetet.

Är du igång med distans idag? Har glömt vad du hade för häst och tävlade med. Själv tävlade jag förr distans, men det är länge sedan nu. Har en arabvalack kvar, med spatt, därför kvar antar jag. Men annars är mina 07or halvblod.

Till alla:

Idag blev det 10 minuters skrittur i vår skog. Det går att ta sig runt en kort tur, men bara vintertid, då det längst bort vid ett kärr är torvmosse och där sjunker hästarna ner i torven när det inte är tjäle.

Bionix var som vanligt så framåt. Ingen tvekan alls, trots att han inte gått där förut. Det går över både grunda diken och stenbroar, han tittar lite, men stannar inte utan skrittar raskt på. Nyfiket framåt - har sådan fantastisk attityd - blick. Här är en bild på en typisk Bionix min.

22478_252471432347_585242347_3148672_3074978_n.jpg

Qvintus fick på sig sadeln idag, för andra gången i sitt liv. På senare tid har jag mest hängt i hagen med honom för att vinna hans förtroende. Han är lite osäker. Först stod han en stund i boxen med den på - det var frid och fröjd. Sedan gick vi ut, när han började trava blev han rädd av guppandet. Så det blev några minuter på volten i trav och galopp, tills han insåg att han inte kunde springa ifrån den. När han skrittat lugnt åt båda håll, hade han varit duktig nog och fick komma in i stallet och pusta. Nu måste jag igång med honom verkligen.

Jag är sådan att jag drar mig för det här med inridning. Man vet då aldrig vad som kommer att hända, med en unghäst och jag börjar nog bli lite för gammal för sådant här. Det här blir nog mina sista inridningar. Skulle jag till äventyrs ha unghäst igen lär jag vara för gammal och får överlåta till någon annan.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

De jag känner som håller på med unghästridning, träning och tävling tar ca 5000:-/månad och uppåt. Sen tillkommer ju såklart hovslagare om det behövs, tillägg ifall häst ska ut och resa, tävla osv.

Behövs ju oftast 4-8 veckor för att få sin häst inriden så någon gigantisk kostnad är det ju inte (om man ser på helheten i att ha häst).

Idag var ett sådant tillfälle när man borde haft kameran med sig.

Bionix gick upp till Qvintus och tog tag i hans svansrot och började lyfta svansen och vifta runt den. Släppte och tog tag i den om och om igen. Qvintus bara stod där tåligt och lät det hända. Efter en stund tyckte han att det blev nog och gick sin väg.

Hälsning Maja

Han var fortfarande ponny i oktober o nu har du rätt, det är dags att mäta igen. Tror han landar runt 150cm.
Min Czin Cin :love:är 19år i år o vi tänkte ta nån ritt om allt är ok. Vi klarade äntligen 1000km i våras, tog några år:angel:.

// Linda

Grattis till 1000 km tillsammans. Jag behövde flera hästar för att komma över det. Tror att jag och min Pazo avverkade ca. 800 km. Sedan försökte jag med några fler hästar. Lite korta ritter, en åtta, men då var det inte längre så roligt och tanten började bli gammal och trött. :laugh:

Hälsning Maja

KL

Jag sitter sjuk här och har gjort det sen nyår så här händer det inte mycket. Red lite på honom för knappt en vecka sedan och igår longerade jag. Han börjar bli lite rund om magen så han borde få springa av sig lite:) Ska se om jag klarar av att tömköra honom i morgon så får både jag och han motion för nu ska vårat nya nyttiga liv börja ;)

har ni andra några trevliga nyårslöften? Lite OT men ändå:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Äsch, vad typiskt att tråden låstes precis när jag ställt en fundersam fråga. Men då kommer den här igen då! :D När vi nu ändå är...
49 50 51
Svar
1 008
· Visningar
90 146
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar