07:ornas tråd version 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Inga nyårslöften.

Vad tråkigt att vara sjuk så länge. Hoppas du kryar på dig snart.

Hälsning Maja

Tack:)
Ja, det är trist men förhoppningsvis blir jag bättre om jag börjar äta lite nyttigt och motionera mer sen är det ju ett litet plus om jag lyckas gå ner 5kg också :p

Idag trottsade jag iaf min förkylning och tömkörde ut i skogen, Fy vad jobbigt det var att pulsa i djupsnö, Plutten däremot var jättenöjd och traskade glatt i täten:) Han är riktigt duktig och lyssnar riktigt bra nu. Ska se om jag kan prova att tolka efter honom någon dag, jag hade gärna velat köra in honom men då behöver jag nog lite hjälp.

Jag med - 5kg ner skulle sitta fint. Men det är jag för bekväm för. Själv orkar jag inte gå själv i skogen med unghäst nu. För lat och den som behöver komma ut är Qvintus och än litar jag inte nog på honom. Han är säkert jätteförsiktig med mig, men jag vet det inte. När man själv pulsar så hinner man inte så lätt skutta undan om det skulle behövas.

Bionix blev bara genomklämd idag, efter ridningen igår. Vill se om han får träningsvärk. Kanske något lite, för att jämföra med i morgon, när det gått 48 timmar och borde vara över, om jag inte tagit i för mycket med ridningen. för då är ju träningsvärken som värst.

Qvintus fick på sig sadeln igen. Gick steg, på steg, motvilligt ut ur stallet till gårdsplan/gräsmattan. Som om han sa...nejdu igår så lärde jag mig att det inte går att springa från den, så då kan jag lika gärna stå still. Han travade motvilligt runt spänd, högt huvud och sparkade ett par gånger åt små läderremmar som hänger ner från sadeln att binda saker i. Men var duktig. Skrittade sedan t.o.m. avslappnad med sänkt huvud. Det är otroligt så olika de reagerar. Bionix brydde sig inte något om när han först fick upp sadeln. Qvintus känner jag får ha sadel länge innan jag vågar mig upp.

Hälsning Maja

Tar sista....

Nyårs löften, ja det skulle väl som vanligt vara att gå ner nåra kilo! Jag har dock redan lyckats med 6kg sen december så året har börjat bra. Skickade även upp japanska/kinesiska ballonger på når där man skulle skirva sina drömmar eller mål för året på. På min ballong stod en väl inriden häst och ja, ballongen krånglade och höll på att krascha men til lslut steg den högre än alla andras ballonger! :D

Idag har jag fått med mej sällskap till stallet så Iberica har faktiskt blivit fotad! Bilder kommer, jag försår inte hus sjutton jag ska få de ur kameran... Efter foto session red jag ut ca 15 min med fotsällskap. Fick världens chock när jag satt mej på henne. Hon var helt stabil och så avslappnad! :) Det kom en travhäst och travde förbi och det sket hon totalt i :) Blir nog en kort ridtur i morrn oxå. Det är bara att passa på på helgerna när man har sällskap! Trava törs jag inte just nu, för halt på vägarna och i skogen är det för mycket snö!

Tråkigt att vara sjuk. :( I höst och vinter har jag hittills knappt varit förkyld, jag som ALLTID är sjuk under den mörka perioden av året. :eek: Jag tror det har att göra med att jag trivs så oerhört bra på nya jobbet. :love:

Mitt "nyårslöfte" är att göra 2010 till ett sparår, skall inte köpa någonting som inte är livsnödvändigt, för att spara undan pengar till 2011 när första tävlingssäsongen drar igång! :D

Idag har jag ridit på äventyr med Ariel. :D Vi red i sommarhagen som hon gick i 2008, det finns en öppen grind som leder ut till banvallen (så man kan gå hem den vägen). Ariel tyckte först det var konstigt att vi skulle gå åt "fel" håll (åt andra hållet jämfört med dit vi "alltid" rider).

Men när hon kommit några meter och insåg att det var NYTT STÄLLE blev hon väldigt ivrig. Spanade åt olika håll och lyssnade bra på matte. :love: För första gången fick hon vara med i vägvalet, eftersom hon känner hagen bättre än mig (även om det var djupsnö nu och barmark 2008). Hon tog på sig den nya uppgiften med glädje, och hade absolut inga synpunkter när jag ibland tog tillbaka kommandot och bestämde en riktning. Hon som tidigare bråkat så över att jag alltid bestämmer väg! :love:

När vi kommit till banvallen bjöd hon upp i trav ett par gånger. Eftersom det var på hemväg så fick hon lite mer driv i traven än tidigare och när jag kramade lätt med handen så minskade hon direkt! :banana: Känner mig sjukt stolt över min fina tjej, så imorgon skall hon få den bästa belöningen som finns, löshoppning! :bump:

*knapplån*

Idag testade jag Lottas nya sele igen. Var lite fundersam fortfarande efter igår, då vi testade selen för första gången, men efter att ha korrigerat selen lite blev jag nöjd idag och har nu bestämt mig för att köpa den. :banana:

30272252.jpg

(Bilden är tagen före korrigering av vissa remmar.)

Så nu kan vi sätta igång igen! :D

Lotta skötte sig exemplariskt och reagerade inte på tygden från lokorna. Igår spände hon sig lite de första minuterna, men ingen annan reaktion. Är så nöjd!

6 kg är ju jättebra:) Vad har du för knep?
Duktig din donna är! Ska bli kul att se lite nya bilder på henne:)

Stopek: Jag är egentligen också för lat men det är så skönt efteråt och så är det kul att se hur roligt Plutten tycker att det är:D

Habina: Ja, det kanske är för att jag inte trivs så bra på jobbet just nu kanske. Härligt att du trivs på ditt nya jobb! Att spara borde jag nog också haft som ett löfte, kommer ju att behöva en ny dressyrsadel om ett tag:)
Skönt att din lilla börjar fatta att det är du som bestämmer och tar det med sån ro när ni är ute på nya upptåg:D Det är guldvärt att ha en häst som går fram överallt!

Malumbub: Åhh jag vill också köra in!!!

Hoppas ni alla har haft en bra dag! Jag är helt slut efter all motion och jobb:D Fast på ett bra sätt.

Har ett väldigt bra knep: mindre och nyttigare mat och mer motion... ;) problemet är bara att dieten och MOTIVATIONEN måste hålla i sig.

Det verkar som det går mycket frammåt för alla, vad kul!

Habina, Ariel verkar vara en riktig darling! Det är roligt när dom är positiva och nyfikna på allt nytt!

Vad roligt att ni kunde rida i snön =)

Vi har tyvärr skare på våra vallar och får snällt hålla oss till plogade vägar och tätare skog. Som tur är har vi en travslinga i närheten som vi kan använda då den inte används.

Igår red jag Revis med sällskap och allting gick lika bra som vanligt då vi har sällskap.

Idag följde min dotter och mina två systrar med mig till stallet. Vi gick en bit med honom och jag red sedan 10-15 minuter själv i skogen. Första gången jag red själv stog han bara still och då jag bad honom gå framåt lyfte han i fram utan att stegra sig.

Idag fick jag fram honom men han testade att bocka av mig men det gick inge vidare och efter det började han skritta på rätt bra. Precis då jag tänkte avbryta och hoppa av eftersom det började gå bra mötte vi ett par med hund där hunden gör ett utfall i koppel och skäller. Min stackars häst tog 3 rejäla språng rätt in i skogen vände på en femöring och tänkte dra hem men jag fick stopp på honom.

Skrittade förbi hunden och han testade nu att stegra sig riktigt ordentligt och var allmänt jobbig men lugnade sig sedan rätt snabbt. Så man får se det som ett framsteg =)

På hemvägen fick syskonen och min dotter testa på att tolka. Det var inga problem. han märkte nog inte ens att dem var där.

Imorgon har jag tänkt att tömköra eller promenera med honom.

Nej rida i snön går inte, dock inte pga skare utan att det är så mycket snö!
Red en sväng idag oxå med lilla syster till fots. Ibban var helt cool och traskade på =)

Här kommer utlovade bilder!

uppstlld2_69831755.jpg

trav_69832098.jpg

rider_69832524.jpg

trav2_69832335.jpg

Slänger in en bild på min ständiga följeslagare som oxå fick följa med i snön!
dexter_69833232.jpg

Söt vovve. Att hästen är söt har vi ju sett förut. :D Det ser ut som en unghund. Har ni mycket snö och var är det? Här är det rätt ojämt men kanske 3 dm.

Igår tog jag åter en tur med Bionix runt vår skog, 10 minuter. Han är sååå dukig.

Qvintus fick sadeln på sig för tredje dagen i rad och nu äntligen har han slutat försöka göra sig av med den och är inte så spänd längre. Nu får han vila till på fredag. Då skall jag fortsätta, med lätt longering, för lydnad bara, så det handlar inte om många minuter. Bara lära sig lyssna på kommandon och tolka signaler rätt. Han är klok och lättlärd.

Hälsning Maja

I helgen och förra veckan har jag fått jobba Amazing en hel del! Både tömkörning och longering, hon lyssnar toppen på alla komandon nu, även avsaktning till skritt börjar sitta, innan ignorerades det ganska hårt! :angel: ;)
Hon är jättesöt i sitt nya träns (Hööks) + pannband som jag beställde från USA (En fyrklöver i mässing på ett ganska brett läderpannband)
Tänkte komma med lite bilder snart! Ska försöka få med syrran till stallet i helgen, hennes kamera är kanon! :D

Blir förhoppningsvis även lite ridbilder då, är sååå sugen på att testa hennes trav uppsutten, hon flyyyyyter fram i longeringen och både skritten och galoppen är naturligt stora! :love:

Hon har även börjat växa IGEN :eek::p och nu börjar man verkligen se att det kommer att bli en stor och reslig dam av tösen, hon börjar bli lite mer häst och lite mindre bäbis! Även om kaxigheten och självförtroendet alltid har varit stort som om hon vore en ardenner! :devil: :D

KL

Är lite nyfiken på, ni som har framtida tävlingshästar...hur mycket och ofta rider ni era 07'or nu?

När börjar ni arbeta på samling? Ni som rider era 07'or nu, är det i det stora hela rakt fram i skogen på lång tygel som gäller eller ridhuset med lättare övningar?

Vad har ni för mål med era 07'or?

Många frågor :D

KL

Är lite nyfiken på, ni som har framtida tävlingshästar...hur mycket och ofta rider ni era 07'or nu?

När börjar ni arbeta på samling? Ni som rider era 07'or nu, är det i det stora hela rakt fram i skogen på lång tygel som gäller eller ridhuset med lättare övningar?

Många frågor :D

Qvintus som kanske kan bli tävlingshäst i framtiden, hoppning, men mest troligt då inte hos mig. Han är inte ens inriden. Han är fortfaranden en gänglig unghäst och har mycket kvar att växa.

Bionix som skall bli en trevlig allroundhäst bara, kanske lätt klass dressyr, hopp, distans...han rids rakt fram bara. Lång och låg och jag rider honom aktivt framåt. Jag kan samla honom mot slutet några tiotal meter bara, för att se att han svarar och berömmer och släpper. Voltarbete får vänta tills korta stunder när snön smält.

Qvintus däremot funderar jag på att lämna bort några veckor och få tillriden, om jag hunnit löshoppa och rida in honom, så att han hinner allt det före treårstestet. Då blir det ju mer ridbane- och voltarbete, samling tidigt. Men jag tycker inte att det finns någon anledning att pressa en häst som inte skall gå treårstest.

Är det fortfaranade mest distans och galopp för dina hästar?

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Framtida tävlingshäst är kanske att ta i. :p Men om bara matte är tillräckligt bildbar så blir det säkert en del tävlingar. Jag tror du vet lite hur jag resonerar kring det här, men jag svarar ändå. :laugh:

Jag rider Ariel en gång i veckan, för tillfället är vi uppe i 15 min, främst skritt men även ett eller två travpass, kanske 10-15 meter åt gången.

Samlande arbete tänker jag inte på ännu, dock har Ariel ett mjukt stöd på tygeln självmant, varvat med att hon går på lång tygeln med nosen i backen. Då jag jobbar en hel del med löshoppningen nu så försöker jag undvika att rida på ridbanan, eftersom det då blir alldeles för mycket banridning för min smak. Så den biten kommer längre fram.

Jag har många mål, ett stort övergripande som nås tidigast 2014, tre hyfsat stora som nås tidigast 2012, årsmål för 2010 och 2011 samt mål för varje månad (och varje vecka). Men så är jag planeringsgalen också. :cool: Så vilket mål vill du veta? :angel:

Jag hoppas på att Amazing blir en galet bra hopphäst och att hon har måååånga placeringar i MINST 140-150cm klasser när hon ska ställas i avelsboxen! :D:D

Just nu rider vi på lina nästan varje helg, till helgen nu tänkte jag testa traven lite! :d Egentligen var mitt mål att vi skulle ha galoppen testad inför vintervilan i december men Amazing som kommer att bli en stor häst på 170cm+ växte så mycket där att vi fick ta det lite lugnare.

Förmodligen kommer hon inte att vera redo i kroppen till 3:års så jag tar det lungt. Satsat hellre på 4:års Championatet med en riktigt duktig ryttare då jag anser att det är där man börjar skilja riktiga sporthästar och "hobbyhästar" åt so to say! :laugh: 3:års är ju allra viktigast för hingstar och ston som skall in i avelsboxen snabbt.

Men min plan är att vi skall bli klara med trav & galopp hyffsat snart och sen tar vi det därifrån! En hel del löshopnnings skall hinnas med också! :d

Jag skulle aldrig stressa med Amazing, det behövs inte för jag har aldrig träffat en häst med så mycket självförtroende och vilja att lära sig som hon! :love::bow:

Hon är 162 fram och 165 bak.

Det är väl tänkt att Iberica ska bli tävlingshäst, iaf på låg nivå. Har faktiskt inte någon riktig plan på när allt ska göras, tar det som det när det kommer naturligt. Just nu skrittar vi bara ute. I paddocken börjar vi väl arbeta i vår när underlaget är bättre.

Min vilar. Jag tror på att börja arbeta dem på hösten som 2½-åringar och då hålla på ca 8 veckor (stimulering ca 4 dagar/vecka i form av longering, tömkörning, bomarbete från marken och inridning) för att sedan låta dem vila och starta upp igen på våren inför 3-års testet.

Först och främst ska en så ung häst gå framåt. Vissa hästar har sedan lättare för samling än andra men under deras tredje levnadsår så är lydighet och framåtbjudning ledorden. De ska kunna ridas i ridhus och man kan självklart göra enklare dressyrövningar men de bör inte ställa något krav på samling förens hästen är redo. Den ska vara lydig och svara för hjälperna. Det är steg 1.

Min kommer alltså att sättas igång igen i skiftet feb/mars inför 3-års testet och sedan tränas (lätt stimulering varannan dag) fram till visningen i maj. Efter det får han gå ut på bete och stanna där tills gräset är slut. Då tar jag hem honom och rider igång honom igen. På hösten kan man även börja med den uppsuttna hoppningen av enklare hinder och markbommar. Sedan är det dags för vintervila och när de fyllt 4 så sätter arbetet igång på riktigt med inhoppning i terrängen, träningar och förberedning för kvalitén alt championatet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Äsch, vad typiskt att tråden låstes precis när jag ställt en fundersam fråga. Men då kommer den här igen då! :D När vi nu ändå är...
49 50 51
Svar
1 008
· Visningar
90 146
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar