07:ornas tråd version 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd version 5!

KL!

Idag hade Diablo träns på sig för första gången. Han är rädd om sitt huvud, men det gick efter lite övertalning. Han tuggade dock massor, så tror jag ska prova något annat bett tills nästa gång.. Vad använder ni för bett till era 07: or?

jag hade ett rakt första 10 gångerna, sen ett smalt tredelat som sitter tight. 11,5 fast nu har jag bytt till 12,5. han växer! Vi har inga problem när vi rider, förutom att han är för mjuk i munnen och förböjer sig i traven. men det sitter nog mera i för dålig framåtbjudning ibalnd.

Jag har mest använt vanligt tunt tredelat på dem. Men för närvarande och för det mesta rider jag dem på sidepull. De byter så mycket tänder och grejar i den här åldern så jag brukar vänja dem som små vid bett och sen mestadels rida med sidepull.

Jag har ett tjockt tredelat (12,5). Använder tjockt tredelat på alla mina fyra och de älskar det allihopa (och då är en av dem MYCKET petig med vad han kan tänka sig ha i munnen).

När jag red in honom hade jag det i kombination med en löst spänd remontnosgrimma. Brukar ha det eller en kandarnosgrimma beroende på vad hästen föredrar när de är unga.

Jag använder vanligt 2-delat ganska smalt. Funkar kanon:)
Att dom tuggar en hel del dom första gångerna får man nog räkna med.

Det hör inte till vanligheterna att valacker betäcker. De allra flesta står som fån och tittar på storumpan och undrar "Vad f-n vill du?" :laugh: Så jag tror inte du behöver oroa dig för mycket förrän du sett om fyraåringen är en knäppgök, skulle så vara fallet så måste ni ju har olika hagar.

Hälsning Maja

vi rider betydligt mer än futtiga 10 minuter. oftast är vi ute 20-40 minuter, mest skritt men även trav och galopp, ibland själv,men oftast rider jag med ut på nåt sto. Han är så oerhört mycket tömkörd att han är perfekt balanserad även på volt i skritt och trav. Vi rider honom bara en gång i veckan, tömkör någon dag. När han behövt vila har han fått vila.

nu har han vilat två månader, sen november, snart är det på det igen. 3 års test hägrar, kanske ska sko honom för lite ömfotad är han. hur gör ni med skorna på 07:orna?

Skor efter behov. Satte på framskor på den jag ridit in, då vägen är så hal. Behöver dock få på på bak med om jag skall våga mig ut där igen.

Det är först nu som jag på allvar kommer igång med ridningen regelbundet. Har tänkt mig 2-3 ggr i veckan och i dagsläget 10 min åt gången. Givetvis öka på allt eftersom.

Den andra är inte inriden än, lite omogen i kroppen. Men den vill jag skall gå treårstest. Fast där känns det bättre att rida in och bara rida till honom så lite som möjligt, inte nöta. Hans hållbarhetsträning får bli senare. Skor vet jag inte ännu om han behöver. Kanske har snö och is hunnit smälta bort innan han skall ut på grusvägen och han är oöm. Får hoppas.

Hälsning Maja

Vad använder ni för bett till era 07: or?

Jag har ett odelat nova-bett som är 9,5 cm stort till Ariel. Har även ett par tredelade bett i metall, men de tycker hon inte lika mycket om. :angel: Dock har jag inte börjat använda betten än, utan hon får enbart ha bett i munnen medan jag har tyglarna fästade i sidepullen.

Hästarna springer och leker just nu. De är så roligt att se de vackra djuren.

Hälsning Maja

Jo, jag vet...men hönsmamman i mig minns problemen från förra året. Då vi råkade ut för en understimulerad och knäpp valack.
Förhoppningsvis fortsätter 4-åringen vara lika "korkad" som han varit i en del saker hittills...men jag antar att min hjärna fått spunk efter att han i lek hoppat på en av de andra valackerna. Det var ju som lek, så det borde inte vara samma sak. Tycker man. Försöker jag i a f intala mig själv. Har inte sett andra tendenser än. Och Lotta surar vidare.

Nu ska 4-åringen troligtvis på tillridning ett tag, så då kan jag andas ut och förhoppningsvis släppa det där.

(Inatt drömde jag för övrigt att jag flyttade Lotta till en fransman med vattenfyllda diken vars får jag räddat från döden. Hm.)

Ja se drömmar, ibland undrar man allt....

På tal om diken. Idag tog jag min tur runt med Bionix. Efter att han fått sig en åthutning och två, när jag skulle sitta upp. Har bestämt mig att nu j-lar, får det vara nog med trams. Tror det gjorde susen. I skogen ringde telefonen - någon gång skall vara den första - det var sonen som ville hem tidigare (har taxi då han brutit benet). Bionix stod still en stund, men började sedan otåligt trampa runt och jag försökte avsluta samtalet snabbt. Så försvann bakbenen. Hästen hade trampat ner i ett dike och där låg vi båda - oskadda - pust. Han blev rätt snopen.

Qvintus gjorde framsteg idag. Sadeln nonchar han i skritt, sneglar lite bekymrat på i trav och i longeringen börjar han förstå "språket". Roligt är det, klok pålle och JÄTTESÖT, verkligen. Näpen och rar.

Hälsning Maja

Jag har ett rakt novabett (gummi) för tillfället, hon ska också få ett rakt eggbett och ett 3-delat eggbett i mässing snart! :laugh::love:

jag vill oxå ett tredelat eggmässings bett MEN jag vill att det ska vara tunnt. Det verkar dock vara omöjligt om man inte köper ett bridong bett. Min tjej har ett tunnt tredelat bett och det verkar hon helt nöjd med.

Har varit ute och skrittat på henne idag och hon skötte sig fullkomligt strålande =)

(kl)
Angående ridningen så har den reducerats till 1 gång i veckan ca 10 min uppsuttet. (Ifrån 2-3 gr i veckan samma tid för någon månad sedan). Detta pga. mörker, kyla och mängder av snö. Sena arbetsdagar ni vet... En gång i veckan bara för att faktiskt göra någonting med hästen, och då kör vi markarbete först...
Men snart är det dags att börja träna inför 3-årstestet:) Ska bli kul att börja löshoppa igen (grabben har bara provat detta några gånger - och det har gått lätt som en plätt).
Jag använder ett 3-delat normaltjockt bett. 12,5 - det ligger bra i munnen än så länge. Men jag har inte börjat "påverka" honom med bettet så mycket ännu, utan trär tyglarna genom bettet och fäster dem i repgrimman istället. Rider enbart med långa tyglar och sköter kommandona med kroppen. Är väl nästan löjligt försiktig med hans mun, men jag vill att han ska bli riktigt känslig/lyhörd på tygeltag i framtiden - klarar inte av hästar som är okänsliga i munnen.

Nåja... Har lyckats få en bild (den första och enda) där jag faktiskt sitter på honom. Så ett litet bevis är väl på sin plats (rätt dålig bild, men endå):
uppsuttet.jpg

Idag var Lotta inte lika sur i hagen, så jag tolkar det som att brunsten snart är över. För en liten stund i a f. :D

Jag tömkörde med den nya selen idag. Lotta var jätteduktig och trots att hon till en början ville följa efter kompisen och en gång försökte rulla sig i en snöhög, så är jag jättenöjd. Går inte att sätta ord på alla små intryck jag fick idag, men ÅÅH så stolt och nöjd jag är. Duktiga häst! :love:

30309948.jpg

Hon blev lite ställd när hon fick en annan kusk vid tömmarna när jag hämtade kameran - försökte följa efter mig, satt som ett plåster på den andra hästen, glömde bort allt hon lärt sig om att vända eller stå still - men blev som vanligt igen när jag tog över tömmarna. :D Det var ju en upptäckt som var både bra och dålig, men jag väljer att le åt den, för nu.

30309947.jpg

Aw lilla lotta! :D

Jamen sådär är Amazing också, hon tycker att mammas ord är lag! :love:
På både gott och ont när andra hanterar henne! :devil: ;)

Lotta är faktiskt duktig med stallägaren. Första gången de träffades backade hon 3 steg, men efter det lyssnar hon på honom väldigt bra. Han gjorde inget, var nog mer hans säkerhet i sig som hon backade för. Inte van. :D
Nu står hon kvar i hagen vid grinden tills han säger att det är hennes tur att gå, följer efter honom in och ut ur stallet och är helt trygg. :love:

Dom är härliga dom små liven:)

Våra hästar hanteras nästan aldrig av någon annan eftersom alla hästarna går lösa in och ut till hagarna. Men min lille är otroligt snäll och gör det mesta för att vara till lags. Däremot var han lite skeptisk till att gå med någon annan än mig in i sommras ifrån betet. Men det är kul att dom har lite egenheter bara alla kan hantera dom:)

(kl)
Men snart är det dags att börja träna inför 3-årstestet:)
uppsuttet.jpg

Ihhhiiiiiii....den huvudlöse ryttaren.

Treårstest, är ni många som tänker? Har som sagt ännu inte suttit på Qvintus och tänker mig testet. Är i mitten av maj här. Blir nervös av bara tanken, så jag lär nog behöva se mig om efter någon som vill rida honom då. Få se om jag hinner bli klar.

Roligt att följa dock vad ni hittar på nu inför treårstestet.

Hälsning Maja

Treårstest, är ni många som tänker? Har som sagt ännu inte suttit på Qvintus och tänker mig testet. Är i mitten av maj här. Blir nervös av bara tanken, så jag lär nog behöva se mig om efter någon som vill rida honom då. Få se om jag hinner bli klar.

Inte oroa sig :D

Jag hjälpte min tränare att rida in hennes två unghästar förra våren (en 3-åring och en 4-åring), båda var oinridna och bara mycket hjälpligt hanterade innan, ledda i grimma och uppbundna på gången osv.

Vi hann rida in båda mellan feb och maj samt visa 3-åringen på treårstestet. Och då tog vi dem en i taget och började med att rida in 4-åringen, och ändå hann vi förbereda 3-åringen med löshoppning, inridning osv. Vi gjorde allt med henne på ca 2 månader.

Jag tänker visa våran (e: Qalle) på treårstestet. Antingen i Värmland eller Örebro beroende på vilket som passar bäst. Bara han hinner växa till sig (i kroppen) under vintern nu när han vilar så kommer han antagligen att vara fysiskt redo för det. När jag red in honom i höstas så var han väldigt vingligt byggd fortfarande och inte riktigt gjord för att sitta på än.

Jag tänker visa själv och vi gör det mest som en kul grej. Han är egen uppfödning efter mammas sto och vi har inga planer för honom som kräver att han får lysande ovationer på visningen. Bara roligt att ha något som indikerar hur mycket hästarna ska kunna vid en viss tidpunkt osv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Äsch, vad typiskt att tråden låstes precis när jag ställt en fundersam fråga. Men då kommer den här igen då! :D När vi nu ändå är...
49 50 51
Svar
1 008
· Visningar
90 146
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar