07:ornas tråd version 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Vart kan man hitta uppgifter om vart 3-årstesten går?
Börjar fundera lite på att ev. vara med.

Vart kan man hitta uppgifter om vart 3-årstesten går?
Börjar fundera lite på att ev. vara med.

Jag bor utanför Örebro. Här skall det vara i mitten av maj, hade ordförande i distriktets ASVH för sig. Vi har samma arbetsplats, mycket praktiskt. Annars kan du söka på hemsidan för ASHV och titta på ditt distrikt, de kanske har det ute redan där.

Hälsning Maja

Hoppas att det blir i Örebro, min skall dit och är ju också e.Qalle. Vore kul att jämföra dem. För min egen del så kanske min blir till salu snart. Så då vill jag att det skall vara ok poäng, annars är det kanske bättre att låta bli. Har för många hästar, men om han är som idag, så trevlig, så vet jag inte vad. Vilken jag skall sälja av mina två treåringar.

Frågar en annan på jobbet, som jag rider dressyr för ibland, om hon tycker att jag skall rida honom själv på treårs. Lättast så, givetvis.

Här är han från idag. Så ovanligt tålig och lugn. Stod länge, länge och väntade på att min gubbe skulle komma ur duschen och ut och ta kort. Qvintus var inte det minsta otålig. Bara närvarande. Gjorde helt nya saker och allt tog han med lugn. Jag tror att jag lyckats skaffa mig två riktigt trevliga hästar, i mina två treåringar.

Det är annat med min arabvalack, som kommer hem från fodervärd på onsdag. Han har spatt och är hispig. Någon som behöver en sådan som hagdekoration? Han behöver dessutom mängder med högenergi och proteinfoder. Men hispig som han är, så är han charmknutte med, och han är ju knappt säljbar till en vettig framtid, så blir det en treåring jag nog måste sälja...suck.

22478_265939432347_585242347_3194191_2076376_n.jpg

22478_265939387347_585242347_3194189_4790459_n.jpg

22478_265939452347_585242347_3194192_3148896_n.jpg

22478_265939477347_585242347_3194193_6072634_n.jpg

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Åh vad söt han är!

Idag har här varit underbart väder. Dagen till ära har vi provat att tolka efter Plutten. Det var lite läskigt tyckte han eftersom det låter en del men sista vändan gick kalasbra och han var såå duktig:love: Vi ska göra om det i morgon igen och förhoppningsvis få med det på bild. Dock leder jag honom eftersom jag tycker att det blir lite väl jobbigt för honom om jag sitter på. Men nästa år ska här tolkas för fulla muggar :D

Treårstest, är ni många som tänker?

Om treårstestet här i närheten (brukar vara Norrtälje) arrangeras på "rätt" helg skall jag försöka vara med med Ariel. Men det hänger även lite på om chaufför+bil+transport kan ställa upp också.

Dock är ju ponnyernas test utan uppsutten ridning, så jag känner mig inte särskilt stressad.

Idag fick vi tränat med Amazing! :laugh: Min syster fick sitta upp en stund och skritta runt några varv! (Jag höll henne i lina såklart) Jag ville testa hur hon var med någon annan på ryggen och själv leda henne så att jag får se hur hon agerar fån marken också, hon lyssnar ju bäst på mig. Gick toppen bra och jag är stolt över både häst och syster! :love: Amazing kollade mycket mer och blev lite lite osäker, men min syster är mjuk och lugn så efter en stund gick hon lika bra som om det var jag på ryggen! :laugh::love:

Efteråt fick hon massor med morötter av pappa! ;):D

Våran "Qalle" är supertrevlig i temperamentet. Har gått absolut helt fläckfritt att rida in honom, vi hade någon konflikt i början då han var lite för "bufflig" att hantera från marken men det gav han sig med ganska fort. Hann ju lära honom allt han skulle lära sig på 8 veckor och då hann jag vara sjuk, ha jättemycket att göra i skolan och egentligen inte göra så mycket med honom under tiden.

De som hanterar honom nu när vi har honom bortlämnad tycker också att han är en pärla att hantera. Men det är ju de flesta hästar som aldrig blivit felbehandlade.

kl

Pix har inte gjort så mycket på några veckor nu, har bara tagit en promenad med honom då och då. Men igår tog jag mig upp i sadeln en stund. Longerade först i några minuter och satt sedan upp. Först ville han gå vart som helst utom rakt fram, men han gav ganska snart upp och gjorde som jag bad honom om och då fick det räcka för dagen. Han är i princip bara insutten sedan tidigare så jag tycker ändå att det gick hyffsat bra, synd bara att man inte har någon medhjälpare.

En dagsfärsk bild på den lilla prickiga :)
30316685.jpg

Ligger just nu i sängen med en växande lårkaka på gång... Skulle longera av Miragon innan vår premiärtur ut i skogen. Ska precis släppa ut henne på volten när hon drar iväg med ett backut som träffar mig på låret. Glad att det tog där och inte någon annanstans. Det är så klassiskt och jag vet inte riktigt vad jag gjorde annorlunda men man blir påminnd om att det är unghästar man håller på med.

Nåja, jag lät inte det hindra mig från att tillsammans med sällskap sedan rida ut i skogen på en lite drygt 10 minuters prommenad, hon var så duktig!

kl

Idag blev det tolkning igen:) Han var mycket lugnare idag och tyckte att det var riktigt kul. Jag passade på att sitta bakom och han var lite tryggare med det också.

30318583.jpg

lite pigg:D (jag smackade lite där bak:angel: )
30318565.jpg

Stackars Jenny fick springa för fulla muggar:p
30318557.jpg

Han var jätteduktig:love:

KL!

Kom precis hem från Diablo.. Börjar inse att jag nog får rida in på bett-löst.. (Vad för bettlöst är bäst?) Han är ju väldigt skeptisk när man kommer med träns/grimma.. Så att slippa bråka med honom genom att få honom att gapa OCH att få över tränset över öronen.. Någon som har några tips? Han backar o drar upp huvudet, små reser sig. I övrigt så får vi nu klappa honom överallt på huvudet o klia, men det är just när man kommer med något "läskigt"..

Har även hängt på honom idag för första gången, det gick bra.. Lite konstigt var det så han sprang iväg lite. Men det ger sig nog snart. :laugh:

Iallafall mina 07'or byter tänder nu så de tycker inte heller bettet är någon höjdare. Sidepull rider jag i. Funkar super för mig.

Jag började rida på kapson med fastjärn. Funkade kanon, har även det när jag tömkör ibland. (bild på kapsonen i mitt inlägg ovan)
Om jag hade varit du så hade jag iofs fortsatt att öva på att tränsa. Bara man tar det lugnt och metodiskt och gärna med nån liten morotsbit så brukar det lossna efter nån vecka. Kan kanske vara bra i ditt fall att börja med tex nova bett som är mjukt så att du inte råkar slå bettet mot tänderna och skapa ännu mer obehag. Lycka till:)

Det verkar som om vi i så fall kommer åka till samma treårstest vad kul.

Jag har letat efter datum men inte sett att det kommit upp något ännu =(

Testa att ha ett novabett i munnen på honom, min gillar det supermycket och det slår/förstör inte tänderna om dom skulle tjaffsa lite eller tugga :)

Har inte haft den typen av reaktioner från unghästar jag haft. Men däremot har jag haft och stött på några sådana vuxna hästar. Då jag har trätt på nackstycket och trätt in bettet från sidan av munnen istället. Lugnt och mjukt. Det har botat hästens reaktion mot bett.

Men just nu händer så mycket i munnen att det är bäst att ta det bettlöst. Jag har ridit in hästar i både sidepull, men treåringen jag ridit in nu, kräver hack, för han är långt mer egensinnig och fattar inte varför jag skall hålla fast hans huvud. Det gick bra att rida in först bara i grimman, men när han blivit lite tuffare, försökte han ta sig loss. Då är det bättre med hack, då ger han sig.

Hälsning Maja

Det var roligt att höra :laugh: Din dam är inte så pjåkig hon heller, jag har alltid älskat fuxar :d Du har inga nya bilder på henne? Det känns som om det var länge sedan man såg några :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Äsch, vad typiskt att tråden låstes precis när jag ställt en fundersam fråga. Men då kommer den här igen då! :D När vi nu ändå är...
49 50 51
Svar
1 008
· Visningar
90 146
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar