07:ornas tråd version 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd version 5!

*KL*

Nu har jag longerat med sadel :D Tyvärr är det endel "hinder" i vägen, hennes hästkompis är med och ställer sig på spåret... Jag tror jag hoppar upp snart, arbetet fr marken får vi ta när hon kommer på stall.....

DSC01607.jpg

*kl*

Vad roligt det är att läsa om vad allas "bebisar" gör :)
Tänk vad fort det har gått ändå, nu fyller de snart 3!

En bild på Gandalf som drar släde för första gången!
Gandalf släde!

Hiddeous: får man inte rida i djup snö? min plan när jag såg stopeks video är att skritta i djup snö med pållen för att han ska tränas. Det är ju superbra träning, mycket bättre än att harva i ridhus denna årstiden :) Vill bygga rygg, och skritt i snö är ju super! Andra tips för att få en snygg rygg?

Förresten, vilken superkul tråd detta är, jag ska se om jag kan lägga in lite bilder på vår.

Idag har jag ridit min plutta 20min längs vägen. Gick 20 min från stallet sen hoppade jag upp och skrittade hem. Hon är verkligen sten cool. Skrittade snällt på hela vägen hem. Ang djup snö så skulle jag absolut inte rida min där. Tycker det är tillräcklig ansträngning att jag sitter på. Hade jag själv inte varit så lat tyckerj ag det hade varit perfekt om hon fått prommenera i djup snö utan mej på.

*knapplån*

Idag stack vi ut i skogen. Jag tömkörde Lotta och hennes lekfarbror blev riden.
Satte på benskydden, eftersom vi inte haft på dem på ett tag. Lotta reagerade mer nu än någon gång tidigare, men suckade och accepterade. Jag valde dock att lämna nya lokselen hemma, eftersom det räckte med intryck (i o m promenaden och en del annat).
Ledde Lotta första biten, eftersom vi behövde gå på en bilväg första biten. Tömkörde först på en stig - Lotta sparkade bakut 10 gånger, men fortsatte ändå framåt. När vi sen kom ut på grusvägen slutade hon med det och vi kunde koncentrera oss på själva tömkörningen. Väl inne i skogen var allt som vanligt och Lotta kunde t o m backa. Duktig tjej!

Vi varierade att Lotta gick före och efter den andra hästen och båda funkade bra. Stannade till på ett ställe för att förklara en annan väg för ryttaren och då bestämde sig Lotta för att rulla sig. :eek: Så tur där att jag lämnade lokselen hemma... (Longergjorden tog ingen skada av rullandet.)
(Kunde vid ett annat stopp avbryta Lottas andra rullning.)

Sista biten hem ledde jag igen, eftersom vi var tillbaka på bilvägen. Lotta följde efter mig som en hund, nöjd och duktig. I stallet verkade hon jättenöjd.

För övrigt tror jag Lotta brunstar nu. Surar mot ALLA i hagen.

Hiddeous: får man inte rida i djup snö? min plan när jag såg stopeks video är att skritta i djup snö med pållen för att han ska tränas. Det är ju superbra träning, mycket bättre än att harva i ridhus denna årstiden :) Vill bygga rygg, och skritt i snö är ju super! Andra tips för att få en snygg rygg?

Förresten, vilken superkul tråd detta är, jag ska se om jag kan lägga in lite bilder på vår.

Jag tycker inte att man skall skritta i djup snö för att träna upp treåringens fysik. Det är de alldeles för unga för. Senare i livet tycker jag däremot att det är alldeles utmärkt träning, liksom att låta hästen skritta i vatten. Om snön är lös (puder) och hästen trampar igenom till en fast botten lätt. I år har jag haft sådan snö som aldrig förr.

Däremot sitta upp på sin treåring och rida lite, för att vänja huvudet vid att man hittar på något med dem är en annan sak. Då uppnår man vanligen målet på minutrar (jag skrittar en 10 minuters runda i min skog). Då får man ta det som står en till buds. Just nu är det djupsnö för mig, då vägen är för hal, trots att jag har skott honom på fram med fyra brodd i var, så halkar bakkärran på ett riskabelt sätt.

Fläkskada är långt värre än de små risker som djupsnön för med sig, vid korta ridstunder. Ridhus är väl bäst. Fast å anda sidan, voltarbete, neeej...inte....Då tror jag på att pulsa rakt fram lite grann istället.

Jag har sett i andra trådar att folk är tämligen hysteriska när det kommer till snö och sina hästar. Överdrivet så. Jag har tränat distans förr och snöpuls använder man gärna till att träna upp hästens fysik. Liksom att gå rakt in i skogen över stock och sten. Få hästen att lyfta på fötterna är bra. Jag anser att voltarbete på felaktig botten på ridbana/ridhus (för mjuk, som de flesta är) är mycket värre. Ensidigt arbete skall man akta sig för både hos häst och människa.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Idag fick Bionix och Qvintus besök av tant doktor (man brukar ju säga farbror...) och fick sina vaccinationer. Det var tredje och sista botulismsprutan för Qvintus och då passade jag på att ge dem båda den årliga med. Så behöver hon inte komma tillbaka på ett år.

Däremot så måste jag snart med Bionix till klinik. Hon kollade hans ena vargtand - där roten satt kvar - sedan hon tog ut dem sist. Och ja, den sticker ut. Suck och elände, inte konstigt han protesterar mot bett. Jag provade en gång ett par veckor efter att han fått ut tänderna. Tur att han fungerar fint på hack. Fast nu kan jag igen hoppas på att han kommer att fungera på bett, när vi väl fått besöka klinik.

Och jag som hatar att köra i snö. Hoppas de inte har tid på ett tag.

Hälsning Maja

Tills en dag hon försöker få ALLA i hagen intresserade av hennes rumpa istället. :D

Hälsning Maja

Ja, det är det jag oroar mig för. :crazy:

Lekfarbrorn litar jag på i allt. Han är inte intresserad och han har hållt henne sällskap förut. Bara tittat bort när hon stått och skvätt på honom.
Det är de andra två valackerna jag oroar mig för, speciellt 4-åringen.

Jag har tidigare lovat mig själv att inte ha Lotta i blandad flock, men senaste flytten blev väldigt snabb - från beslut till verkställande på mindre än 24 timmar (eftersom jag behövde stalla in Lottas telefonstolpar till bakben), så då fick jag ta det jag hittade. Jag är i övrigt nöjd med stallet...men det här oroar mig mycket. Hatar det.

Senast ändrad:

*kl*

Länge sen jag skrev här. Vi har kommit igång så smått efter hälta och vintervila. Vi har skrittat ett par gånger o det går bra nu, dock nöjer vi oss med det eftersom han ändå ska iväg på inridning, då kan de ta den biten där istället men att han får mer rutin med ryttare på ryggen är bara nyttigt.

Idag grävde vi fram hindren o löshoppade lite för första gången på länge. Fick inte hundra ordning på tekniken men tyckte i alla fall att det var buskul!

Då är hon ju alldeles lagom stor:)

Påtal om ridning i djupsnö så undviker jag det men tror inte att unghästen skulle ta skada av det om det handlar om några meter. Däremot tömkör jag gärna ute både på vägen och på ängarna och då blir det ju lite djupsnö, men den som flåsar mest är nog jag som traskar där bakom:p

Samling har jag inte en tanke på ännu. För mig är framåtbjudningen viktigast i nuläget och kommer att vara en bra tid framöver:)

I helgen ska jag försöka tömköra lite och ev testa att tolka om andan faller på:)

vi rider betydligt mer än futtiga 10 minuter. oftast är vi ute 20-40 minuter, mest skritt men även trav och galopp, ibland själv,men oftast rider jag med ut på nåt sto. Han är så oerhört mycket tömkörd att han är perfekt balanserad även på volt i skritt och trav. Vi rider honom bara en gång i veckan, tömkör någon dag. När han behövt vila har han fått vila.

nu har han vilat två månader, sen november, snart är det på det igen. 3 års test hägrar, kanske ska sko honom för lite ömfotad är han. hur gör ni med skorna på 07:orna?

Jag undviker skor så länge det går. Förhoppningsvis många år till. Samma med bett, fast där kommer antagligen tävling kräva bett så småningom, men då tar vi det då.

Ang den "fysiska träningen" så håller jag hellre igång med 5-15 minuter per gång, 3-4 gånger per vecka, beroende på belastning och syssla. En regelbunden och jämn träningsnivå, på ett väldigt grönt plan. Våra hästar har inte fyllt 3 än, även om de räknas som treåringar i allmänhet, så jag tar det väldigt lätt fortfarande.
Lotta kan jag gå promenader med oftare och längre än jag tömkör. Ridningen är inte ens att tänka på än, eftersom hon inte är färdig för det i kroppen, men skulle jag hålla på och rida henne nu så skulle jag absolut inte vilja sitta längre än 10-15 minuter per gång. Speciellt då skulle jag se det som viktigt att hålla igång mellan ridpassen, så att kroppen belastas regelbundet.

Men det är jag det. Väldigt långsam och försiktig.

Vi är nog ute ca. 20 min. ca två dagar/vecka på skrittur.
Melroose tycker det är jättekul när lillmatte rider ( stormatte är med som stöd) men det slutar med att jag får småspringa bakom för att hinna med.
:)

Amazing får skor fram nästa eller nästa verkning igen! :laugh: Tycker att hon verkar lite lite öm när det blir ojämt underlag och det känns som att det är dags att börja vänja vid skor! :laugh:

Till helgen blir första ridturen sen 3 veckor! :banana:

Senast ändrad:

KL

Tack för era svar på mina frågor! Intressanta svar! :)

Jag har tre 07'or, samtliga araber som jag hoppas blir tävlingshästar alla tre, i den gren som passar var enskild häst.

Jag rider dem ungefär två gånger i veckan, har en tredje dag som jag gör något annat på, tömkör, handhäst, löshoppar etc. De får lite viloveckor här och där, jag anpassar helt enkelt träningen efter dem.

Uppsuttet blir det mellan 20-30 minuter, kortare om det är puls i snö vilket vi har en hel del av här, hästarna går även i stora hagar där det finns mycket snö att pulsa i. Jag kräver inte heller någon samling men tränar lite på att gå undan för skänkel, halter, halvhalter etc. framåtbjudning är självklart viktigast! Skrittar mest men travar och galopperar lite. Jag har tänkt att de ska få större delen av sin vila till sommarbetet.

De dagar jag rider händer det ofta att jag går med först ett par km, hoppar upp och rider ett par km för att sedan avsluta med promenad ett par km. Oftast slutar våra turer på runt 5-8 km och då brukar 2-3 km vara uppsuttet. Mina hästar är också vana vid att gå med som handhästar och i stora hagar sedan de var föl så de är i stort sett alltid lika pigga och glada när de kommer hem som de var när de gick ut :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Äsch, vad typiskt att tråden låstes precis när jag ställt en fundersam fråga. Men då kommer den här igen då! :D När vi nu ändå är...
49 50 51
Svar
1 008
· Visningar
90 146
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar