07:ornas tråd version 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Ashäftig korsning! Det var ju lite så halvbloden avlades fram i tidernas begynnelse. :angel:

kl

Idag var det dags att sitta upp igen. Inte ridit på någon månad. Låtit Bionix få vara, efter att han fått ut vargtänderna. Jag leder alltid ut honom i skogen och rider där, men idag halkade han redan på uppfarten märkte jag, så vi fick hållas nere på ängen vid vägen i stället. Det är en liten hage, som en ridbana i storlek.

Han fick prova sitt nya 9,5 cm bett och tyckte inte bättre om det än hans 11,5 bett innan vargtänderna kommit ut.

Han är duktig och lyder och förstår. Red på volt, vilket jag inte brukar. Ledde honom runt med både tygel och kropp. Men han lyder under protests. Verkar inte alls förstå poängen med att jag skall bestämma vart han skall gå. Försöker gå åt sitt håll och protesterar mot bettet. Går bakom hand, när jag håller handen stilla och stadig med lagom tygellängd. Om jag korta, krullar han istället upp.

Jag brukar annars rida in hästar utan bett, men den här killen var även sådan med side-pull. Försökte bara slita sig loss och protestera när jag tog ledande och förhållande tygeltag. Swischade med huvudet, med bett så bråkar han inte lika mycket. Har inte varit med om unghäst som betett sig så här förut. De brukar vara så fogliga och snälla och följa handen och vara ivriga att förstå och lyda.

Han är boss i hagen - över sin kompis som också är två år. Kan detta beteeden bero på hans ranghöga ställning?

Någon som har en förklaring. Tror nog att det bara är att fortsätta och träna och vara konsekvent. Han lyder som sagt, ganska promt, men motvilligt. Är allt utom farlig.

Skulle gärna rida honom på hack, men då går det ju inte att ta ledande tygeltag alls. Bästa hade varit om side-pull fungerat.

Hälsning Maja

Men han lyder under protests. Verkar inte alls förstå poängen med att jag skall bestämma vart han skall gå. Försöker gå åt sitt håll och protesterar mot bettet. Går bakom hand, när jag håller handen stilla och stadig med lagom tygellängd. Om jag korta, krullar han istället upp.

Är du säker på att du använder vikten rätt och vänder med hela kroppen? Det låter mer som ett kommunikations/sits/balansproblem. Och släpp efter på tyglarna om han går bakom - form kommer av engagemang bakifrån.

Våran 07:a trilskas också, med henne tror vi att hon inte fattar att ledaren nu sitter på ryggen och försöker komma undan, kanske han också gör som hon och kollar av läget? jag vet inte. Hade henne ute i förrgår i sommarhagen för att rida lite men hon drar mot ingången och får hon då inte gå dit så stegrar hon sig, inte kul alls, så nu måste vi jobba på detta. Dom kan allt ha en del egna åsikter ibland.
Vet inte om det hör i hop med ranghöghet då vårat sto är väldigt ranglåg.
Tror att hon visar oss att hon inte orkar och då kommer protesterna. (vet inte om det är rätt men det är min teori)

Våran 07:a trilskas också, med henne tror vi att hon inte fattar att ledaren nu sitter på ryggen och försöker komma undan, kanske han också gör som hon och kollar av läget?

Fattar? Antagligen läser hon er osäkerhet när ni sitter på ryggen. Det är inte upp till hästen att fatta, utan upp till er att övertyga... ;)

Och vissa behöver mer än en tillrättavisning för att övertygas, att ledaren sitter på ryggen. Men det går ju alltid att testa om man kan köra sitt egna "race". :)

Är du säker på att du använder vikten rätt och vänder med hela kroppen? Det låter mer som ett kommunikations/sits/balansproblem. Och släpp efter på tyglarna om han går bakom - form kommer av engagemang bakifrån.

Givetvis är det första tanken det du säger, när jag sitter däruppe. Skall nog skutta upp en kort stund idag med annan sadel - bomlös - och hackamore. Få se hur han reagarer på det.

Hälsning Maja

Fattar? Antagligen läser hon er osäkerhet när ni sitter på ryggen. Det är inte upp till hästen att fatta, utan upp till er att övertyga... ;)

Det kan vara något. Man är ju extra försiktig med den unga hästen att inte tillrättavisa för kraftigt då man vill att han skall tycka att det är kul med ryttare på ryggen och så den där andra FEGA tanken, tänk om han exploderar. Vill inte ligga med nosen i backen. :o

Hälsning Maja

Givetvis är det första tanken det du säger, när jag sitter däruppe. Skall nog skutta upp en kort stund idag med annan sadel - bomlös - och hackamore. Få se hur han reagarer på det.

Hälsning Maja

Idag gick det MYCKET bättre med hackamore och bomlöst. Rackarns jag som älskar min dressyrsadel. Den har utbytbara bom med. Har gått från vid i somras till extra vid nu, då han breddat sig rejält, men ändå gillar han den inte. Det ligger väl trots allt inte helt bra, eller så gillar han inte en hård bom mot ryggen. Bomlöst är ju givetvis så mycket bekvämare för hästen. Själv gillar jag inte den bomlösa då den inte ger mig ordentligt stöd för skänkeln, kommer inte lika lätt intill. Jag hade lite för långa läder idag, med nu men så fick det vara, ville inte krångla och ändra.

Bifogar en liten film, med fladdrande långa ben men en nöjd häst. Det vara bara lite han försökte dra sig loss.

http://www.youtube.com/watch?v=_kwx1_WuaDw

Hälsning Maja

Vilken fining! Alla era 07:or ser så välväxta ut! Min är fortfarande ganska ojämn men det börjar arta sig.
Idag var jag och Pamilljah på en långpromenad i kylan, hon var nyfiken och framåt och hade en skritt som jag inte sett förut. Stora steg! Kanske hon börjar växa i kroppen ändå:)
Har tagit det försiktigt med ridningen, små korta skrittpass i skogen på ca 10 minuter, ca 1 i veckan den senaste månaden. Har även provat både trav och galopp, mest för att hon själv fallit in i det.

Vilken fining! Alla era 07:or ser så välväxta ut! Min är fortfarande ganska ojämn men det börjar arta sig.
Idag var jag och Pamilljah på en långpromenad i kylan, hon var nyfiken och framåt och hade en skritt som jag inte sett förut. Stora steg! Kanske hon börjar växa i kroppen ändå:)
Har tagit det försiktigt med ridningen, små korta skrittpass i skogen på ca 10 minuter, ca 1 i veckan den senaste månaden. Har även provat både trav och galopp, mest för att hon själv fallit in i det.

Javisst är han fin. Bionix tackar. Han är rejäl den killen, så liten han är, bara 155 cm och stått still där sedan i somras. Tror nog inte det blir så mycket mer. Breddat sig har han. Ett halvblod med ponnystuk. Blir nog en perfekt allroundhäst till mig. Han har 145 täcke och jag hade nog önskat att om han skall växa så är det benen som skall skjuta i höjden en fem centimeter. :angel: Just nu är han rejält lågställd. Men så lär det nog förbli.

Jag har en 07:a till. Han är inte alls lika välväxt. Rumpen har hållt sig någon/några cm över manken. Är nu 158 fram och 159 bak, han skall väl åtminstone växa ett tag till så att han kommer biten över 160. Den kille har jag låtit vara hittills. Han är född senare än Bionix med. Tror jag minns att det skiljde nästan tre månader. Men får kolla i passen.

Hälsning Maja

Vad fin han ser ut! Tycker inte alls att han ser speciellt liten ut för dig iaf:)

Vad fin han ser ut! Tycker inte alls att han ser speciellt liten ut för dig iaf:)

Nej, jag behöver nog inte högre än så. Men ett halvblod bör ju vara lite större och lite mer långbent. Men det bräcker han i charm. :D

Hur går det för din nu i vinterkylan?

Funderar allt på att slå på skor nu. Vi kommer ju inte värst långt om han inte kan gå ut på vägen pga av halkan och jag vill komma igång nu.

Någon som också funderar på att sko på redan?

Hälsning Maja

Ja, jag hade allt velat ha min lite mer långbent också:)
Men annars går det bra, red på honom nu för en stund sen i paddocken, får tyvärr hålla mig där eftersom det är så halt här på vägarna med. Men han har god framåtbjudning i paddocken också så jag är inte speciellt rädd att mista den me jag föredrar helt klart att rida ut på småttingarna:)

Skor kommer nog åka på i feb då min hovslagare kommer hem ifrån en lång och härlig semester på andra sidan jorden:)

kl
Var faktiskt ute på ett stort härligt fält idag,hon skötte sej fint,tom i galoppen,fast hennes mamma hade lite svårt att hänga med:D

kl
Var faktiskt ute på ett stort härligt fält idag,hon skötte sej fint,tom i galoppen,fast hennes mamma hade lite svårt att hänga med:D

Jag vill med, ut på ett stort härligt fält. Har ännu inte provat Bionix galopp. Skulle var kul, men jag kan inte ta mig till det. Nu när det äntlingen är fruset, snötäckt och ridbart.

Tänk om jag skulle slå på skor åtminstone fram i morgon och ge mig iväg. Hmmm....:p

Hälsning Maja

Vi har som tur är en jättesöt bonde som låter bli att plöja upp ett fält på hösten så att vi ska kunna rida där på vintern:D

Det kan vara något. Man är ju extra försiktig med den unga hästen att inte tillrättavisa för kraftigt då man vill att han skall tycka att det är kul med ryttare på ryggen och så den där andra FEGA tanken, tänk om han exploderar. Vill inte ligga med nosen i backen. :o

Hälsning Maja

Jag vet precis hur det känns, och har doppat nosen också... :D I de lägena brukar jag longera/markträna först och sedan rida. Dels för att man ofta är tuffare från marken, dels för att det blir mindre explosivitet att sitta på sedan. Men det är inte lätt, jag håller med, lätt att börja dra i tyglarna när de laddar på i stället för att driva framåt.

Hälsning Maja

Ett tips är att titta utåt höger när du ska vända vänster (mot svansroten) så tyngden hamnar rätt i sadeln. Och träna att han bara ska vara lydig för skänkel framåt. Om han svarar ärligt framåt släpper han inte bettet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Äsch, vad typiskt att tråden låstes precis när jag ställt en fundersam fråga. Men då kommer den här igen då! :D När vi nu ändå är...
49 50 51
Svar
1 008
· Visningar
90 146
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V