07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Kul att ni är på G igen!

I torsdags hoppade jag lite på egen hand i ridhuset, första passet efter vilan. Till min förvåning var min avståndsbedömning riktigt bra och det flöt på fint. Lilla hästen lyssnade bra!

Värmde upp med en serie räcken med 10,3 m emellan, där jag la en volt mellan varje hinder, såg väldigt tight ut när jag byggt upp det, men gick riktigt bra. :bump:
Sen höjde jag upp lite och gjorde en liten bana. Fick filmat sista rundan, och här har hon börjat kännas lite matt, och jag blev mer spänd så fort det var en kamera framme. :grin:

http://www.youtube.com/watch?v=CIlQ5AqDU6k

Analys på vad som händer på första hindret? Hon hinner inte få upp frambenen, men varför?

Jag hade en gång i tiden en ide om att börja rida ungponnyer. Har ridit yngre ponnyer förr och även hjälpt till vid inridning och jag tycker oftast attd et känns enklare med ponnyer jämfört med yngre halvblod. Jag är liten och tycker om att rida ponny, men hela iden faller ju om jag inte är lämplig som unghästryttare. Känns lite väl trist att rida vuxna ponnyer om jag vill tävla framöver, men en ungponny känns det iaf som att man har ett syfte... Jag rider nu ibland en ponny när jag inte inte har min egen häst, och det är super att "få" rida ponny igen. Men kanske inget jag skulle köpa för att träna och tävla...

Jag är inte låst vid havbloden, snarare tvärtom. Jag tittar på allt möjligt och när jag sökte häst innan min nuvarande provade jag welsh cobar och annat "alternativt". Men jag tycker att de mesta som finns i andra alternativ som har lite utstrålning och gång, tex WC och frieser de är mest bara unghästar. Eller kostar skjortan. Och PRE tycker jag oftast blir lite för mkt symaskin eller kostar över 100k...

Senast ändrad:

Du kommer säkert hitta en häst som passar. Särskilt om du är liten då behöver du ju ingen stor häst, fler raser som kan passa, tycker det är roligt att du även tittar på andra raser.

Min är ju som sagt hälften frieser och jag tycker hon är jättehäftig. Lite sämre gång än mitt halvblod hade, men man kan inte få allt. Det svåra är att när hon blir spänd så får hon alltid värsta friesernacken och just då är hon svårpåverkad, annars har hon lätt för att jobba i låg form.

Kan säg att min förra häst som var ett tyskt halvblod med riktigt bra gångarter och mycket utstrålning var världens snällaste häst, min son på 5 år ledde henne ofta. Så det finns hästar som har både gång och ett bra lätthanterligt temperament.

Åh va hoppsugen man blir Marvin!
Bara vi kommer iväg till England och får ordentliga ridbanor/ridhus och hindermaterial, då jäklar ska här hoppas! :bump:

I morgon börjar Nellys officiella igångsättning efter 4 veckor med lugn uteritt/skrittpass var 3-4:e dag. När hon kommit igång lite mer funderar jag på att åka och löshoppa henne, det hade varit nyttigt för både henne och mig ;)
Sist överhoppade hon sig så mycket att jag inte vågade höja mer än ca 100cm, nu när hon är mer mogen och har kroppskontroll hade det varit intressant att se hur hon ställer sig till lite högre hinder..!:d

Var i ridhuset med Fille igår, men det gick inte riktigt som jag hade tänkt mig... Han var mest busig och tramsig och sur för att underlaget inte var bra... (fast på vissa ställen och släppte på vissa) och då blir han sur och ska hoppa över dom lösa områdena...
Så bus och bock är det ända vi kan erbjuda att titta på ;)

http://s1138.beta.photobucket.com/u...-283B0725A9A1-11335-000003330C1DFCD2.mp4.html

http://s1138.beta.photobucket.com/u...-B6A4056B7E2B-11335-00000334EF15AA47.mp4.html

http://s1138.beta.photobucket.com/u...-05892D4DDF9A-11335-00000333F88BD0C1.mp4.html

Alla damprycken kom inte med då kameramannen inte var tillräckligt snabb :rofl:

Min teori till att ni river är för att när du tar i henne ca 3-4 galoppsprång innan hindret för att avståndet inte stämmer så får du inte igenom din halv halt utan tvärtom så drar hon emot lite och kommer mer på frambenen ist för bak och därför hinner/ kan hon inte hoppa av ordentligt plus att hon låst ryggen där lite?
Eller har jag helt fel?

Men jag blev verkligen supersugen på att komma igång och hoppa nu!! Fille är mer vild än tam och skulle behöva sig nån genomkörare och lite gymnastiserande träning nu även om hon själv gör sitt bästa för att hålla spänsten i form.. ;)

Det är dock en enorm skillnad att sitta på en ponny som härjar och ett stort halvblod! Tror säkert att du hade fixat en ungponny. Kan jag kan garanterat du också:). Jag är verkligen inte särskilt tuff..

Målet i sommar är, rida längre pass i alla gångarter och kunna rida ut i skogen, både tillsammans och själva ;)

Bra idé att vi skriver ner våra mål för 2013 i tråden! Vore kul att se vad ni har för mål med er ridning och era hästar!

Mina och C:s mål för 2013:

* Att kunna rida längre och jämnare träningspass i korrekt form i alla gångarter.
* Att han (och jag :cool:) ska få bättre balans.
* Att vi ska kunna göra fina galoppfattningar.
* Att kunna rida ut ensam.
* Att kunna rida ensam i ridhuset.
* Att åka iväg med transporten på minst en kurs/läger/clinic under året.
* Att han ska bli lättare att lasta.
* Att hoppa en enkel bana. (Dock inte med mig på ryggen!! :angel:)

Köpte honom i slutet av september och har jobbat med att lära känna honom under den här tiden. Sista månaden innan jul har det varit aktiv vila med mest skogspromenader. Det märks att han behöver gå mer eftersom han ser spöken lite varstans när jag rider. :crazy: När dottern och jag var ute och red här för en vecka sen så skenade hennes ponny på grund av rådjur i skogen och min tokhäst hängde på. Ingen kul känsla att sitta på en häst som springer i 190 knyck som det inte går att få kontakt med. :( Som tur var fick jag stopp på honom till slut. Tur att vi tränat mycket på PTRO! Så just nu är förtroendet inte på topp :devil:, men vi jobbar på att få upp det igen. Har dragit ner på havren lite med, även om det inte var så mkt från början.

Jag har så smått börjat med att gå själv med honom till ridhuset för att longera och tomköra till att börja med. När det går bra ska jag börja rida pass där utan hästsällskap. Vågar inte rida ut med honom ensam än, det är för mörkt och halt. Men jag kommer att börja leda honom på promenader själv till att börja med så att han vänjer sig med att vara ensam ute i skogen. Till våren hoppas jag att vi kan komma iväg själva. :laugh: Kan tillägga att han knappt är riden ute alls innan jag fick hem honom om ni tycker att jag är larvig. :D

Det känns som om alla ni andra är jätteväl med i utbildningen med era 07:or här i tråden och många har tävlat och tränar regelbundet. Där är vi inte än. Min häst är väl grundriden, men jag är lite nervig och har inte satt så stor press på honom än. Jag har i alla fall bokat in träningar under våren, den första om ett par veckor, så vi får se vad som händer. Vad gäller tävlande får vi se om mina nerver håller. Får magknip bara jag tänker på det... :angel:

Jisses och den rider du på utan hjälm ?
Varför har du inte hjälm ? (det är ju dessutom kallt juh)

Här verkar det hända grejjer :) Kul! Vi har ganska precis börjat rida lite mer efter ligamentstrulet och ingen är gladare än jag! :D Tror han känt av detta en längre tid för helt plötsligt så slappnar han av och jobbar upp ryggen enormt fint. Han har fått mycket bättre galopp, rätt galopp nästan jämt och fina fattningar.

En annan grej som är på g är att det är bestämt att jag ska åka ner till min tränares samarbetspartner i skåne i april! Weeee! Träningsläger en månad kommer göra underverk för oss :) Men planeringen om hur jag o häst ska ta oss 100 mil smidigast återstår. Nu ligger vågen på minibuss och att jag kör ner oss och sambon tar bussen hem igen dagen efter ankomst. Vi får se, det har varit så mycket dåliga transporter med lastbilar senaste tiden och jag vågar inte chansa, han är ju mitt allt :)

Massa bilder har vi fått till också, finns på http://www.cavelerist.blogg.se om nån vill kika :)

Äsch, var hästarna är i utbildningen nu och om det är väl framme eller inte är inte hela världen. De är unga allihopa och ska (om allt går bra) vara välfungerande ridhästar och tjäna sitt syfte i sisådär 15 år till. Det är lång tid att komma ikapp och utvecklas, om de kommer dit de ska i år eller om ett par år är liksom inte de viktigaste.

*kl*

Målen med Q är lite hängande på när jag får tid till uppkörning för BE och således kan köpa en ny transport. Innan dess är det träning för de tränare som finns på hemmaanläggningen som gäller.

De realistiska målen som vi tränar emot är dock; att han ska bli stadigare i 120 och kvala till 130, han ska även hänga med i dressyren och befästa högre LA samt MSV:C samt gå ett par tävlingar på den nivån, och slutligen så vill jag komma ut så mycket i terrängen att det lossnar för honom mentalt och jag kan börja starta fälttävlan lite mer seriöst.

Edit: och vi ska sortera ut bytena så att de blir rena och befästa också.

Sedan finns de där övre målen också, där något kanske uppnås om vi har riktigt bra flyt under året; då ska han starta 130 och göra det så bra att Breeders eller Champion blir aktuellt, han ska gå så bra i dressyren att det går att starta ovan nämnda dressyrklasser med kloka procent i förhållande till motståndet, och det ska lossna så i terrängen att han kan börja tävla mot den nivå han åldersmässigt bör vara på.

Vore kul att se vad ni har för mål med er ridning och era hästar!

Ariels mål för 2013 är:

• Ha en bra dräktighet, fölning, digivningsperiod
  • Genomföra bruksprovet och bli stamboksförd
  • Fortsätta träna mot LC dressyr
  • Träna dressyr och hoppning regelbundet

*kl*

Mål för i år:

* Komma igång med träningen både hopp och dressyr
* Komma ut på små tävlingar både hopp och dressyr
* Börja träna terräng
* Debutera 110 cm hopp innan sommaren
* Debutera 120 cm detta året

Kl

Mål;
* hitta tränaren som passar oss!
* Rida stadiga runder i LA om det fortsätter som nu testa på även MSVC
* stadiga runder på 1m-1,10
* testa på terrängen

:bump:

Mål för oss:

*starta och stadigt tävla L:A
*förbereda för msv:c/FEI
*ev hitta en ponnyryttare under hösten som vill tävla och kvala henne till SM-14
*hoppa några småtävlingar

WOW Marvin!:bow::bow: Bäst hittills i position! Inget lyfta rumpan i förtid här inte! ;)

Feedback: Första hindret: Lång anridning, du tappar galoppen lite när du vänt in på diagonalen, hon blir för lång o du rider till lite grann när avståndet inte stämmer o hon hinner inte få upp frambenen. Lite lat/slarvig är hon allt tycker jag.
Övriga banan så rider du bra men du tappar fart i varje sväng, RID i kurvorna så du slipper rida mot hinder. Det känns säkert som om du har bra fart i kurvorna men det har du inte...been there, done that!:)

För övrigt måste hon bli snabbare på att byta galopp o när du har byggt en sån här bana så lägg bommar innan varje kortsida så du kan rida över bommen o få rätt på galoppen innan du svänger upp mot nästa diagonal. Även öva på detta när du inte hoppar, så hon är med på det sen.

Äsch, var hästarna är i utbildningen nu och om det är väl framme eller inte är inte hela världen. De är unga allihopa och ska (om allt går bra) vara välfungerande ridhästar och tjäna sitt syfte i sisådär 15 år till. Det är lång tid att komma ikapp och utvecklas, om de kommer dit de ska i år eller om ett par år är liksom inte de viktigaste.

Vad glad jag blir att du skriver så :laugh: Funderade en del innan jag tog mig an min 07:a med tanke på att hon inte var inriden. Tankarna gick kring är det vettigt att plöja ner tid i en oinriden 5-åring?

kl
Nu har Beckahästen åkt tillbaka till utbildare. Saknar häst lite :( men när hon kommer hem i februari börjar det bli dags att ge sig iväg på någon liten CR eller P&J :bump: Nu ska hon träna på att hoppa flera hinder i följd och att ridas i sällskap med flera hästar och uppföra sig :devil:
rebeckabolting1.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 304
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka