Sv: 07rnas tråd del 11!
Målet i sommar är, rida längre pass i alla gångarter och kunna rida ut i skogen, både tillsammans och själva
Bra idé att vi skriver ner våra mål för 2013 i tråden! Vore kul att se vad ni har för mål med er ridning och era hästar!
Mina och C:s mål för 2013:
* Att kunna rida längre och jämnare träningspass i korrekt form i alla gångarter.
* Att han (och jag
) ska få bättre balans.
* Att vi ska kunna göra fina galoppfattningar.
* Att kunna rida ut ensam.
* Att kunna rida ensam i ridhuset.
* Att åka iväg med transporten på minst en kurs/läger/clinic under året.
* Att han ska bli lättare att lasta.
* Att hoppa en enkel bana. (Dock inte med mig på ryggen!!
)
Köpte honom i slutet av september och har jobbat med att lära känna honom under den här tiden. Sista månaden innan jul har det varit aktiv vila med mest skogspromenader. Det märks att han behöver gå mer eftersom han ser spöken lite varstans när jag rider.
När dottern och jag var ute och red här för en vecka sen så skenade hennes ponny på grund av rådjur i skogen och min tokhäst hängde på. Ingen kul känsla att sitta på en häst som springer i 190 knyck som det inte går att få kontakt med.
Som tur var fick jag stopp på honom till slut. Tur att vi tränat mycket på PTRO! Så just nu är förtroendet inte på topp
, men vi jobbar på att få upp det igen. Har dragit ner på havren lite med, även om det inte var så mkt från början.
Jag har så smått börjat med att gå själv med honom till ridhuset för att longera och tomköra till att börja med. När det går bra ska jag börja rida pass där utan hästsällskap. Vågar inte rida ut med honom ensam än, det är för mörkt och halt. Men jag kommer att börja leda honom på promenader själv till att börja med så att han vänjer sig med att vara ensam ute i skogen. Till våren hoppas jag att vi kan komma iväg själva.
Kan tillägga att han knappt är riden ute alls innan jag fick hem honom om ni tycker att jag är larvig.
Det känns som om alla ni andra är jätteväl med i utbildningen med era 07
r här i tråden och många har tävlat och tränar regelbundet. Där är vi inte än. Min häst är väl grundriden, men jag är lite nervig och har inte satt så stor press på honom än. Jag har i alla fall bokat in träningar under våren, den första om ett par veckor, så vi får se vad som händer. Vad gäller tävlande får vi se om mina nerver håller. Får magknip bara jag tänker på det...