07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Vad tråkigt att du har is som inte går att rida på.

Hos oss är isen perfekt på grusvägarna, så det går både att trava och galoppera. Det enda som är tråkigt är att man ibland måste rida på asfalt för att få ihop grusvägarna till en längre sträcka än 3 km, vilket jag inte vill göra med broddar. Så det blir samma grusväg många pass. :crazy:

Tack för ditt svar :) Den jag ska titta på är 8-9 år och som jag förstått det enbart riden, huvudsakligen dressyrtränad. Så kanske har den rätta musklerna redan för ridning. Jag tänker mer på att grundmodellen i sig måste ju kräva lite mer eftertanke och ev endel svårigheter i ridningen just för att den inte är "byggd rätt" från början. Eller är jag ute och cyklar?

KL

Min -07:a har inte gjort ett piss sedan i Juni mer än att skada sig i hagen och alltså åkt några sedvanliga rundor till Ultuna då hon skött sig ypperligt. På söndag kommer hon hem. Då åker -10:an på vila och semester så kommer -07:an hem, jag kommer inte att rida själv eftersom jag fortfarande har vissa sviter efter min sjukdom, men det kommer att lösa sig ändå. Nu ska hon bara igång och det ska bli jättekul

KL

Nu har vi testat novabett. Jag har gett det två markarbetspass och en tömkörning och resultatet är att det är det värsta jag satt i munnen på henne. Hon avskyr det. Idag gick hon som en kamel och ville inte alls komma ner och ta stöd. Sen blev hon tung och dragig istället, varierat med att släppa och greja. Så det åker ut. Någon som vill köpa? :p

I söndags var jag i flyinge på heldagsclinic med Kyra. Vilken inspiration!!

Mina mål då; stabil på metern, ska kännas lätt. Eventuellt nosa på 110. Bli såpass stabila och samlade att vi kan genomföra en dressyrtävling på LC-LB-nivå. Och så vill jag hitta vad hon går igång på och verkligen tycker är KUL.

Absolut! Man kan ju inte göra om "modellen" bara muskelbyggnad :) Den bör ju har en relativt kort rygg och lite längre ben än den normala körhästen. Och halsen bör ej vara grovt ansatt, men gärna lång! Jag trodde inte alls att det fanns kwpn tp som var så pass bra i modellen som min, men ack vad jag bedrog mig. Du kanske hittar en jättefin friser du med :) Lycka till!!

Vad ska du ha för bettet :p

tänkte jag skulle prova på min pålla som är svår att få till stöd.

lomuxx jag tycker din häst ser väldigt häftig ut! :)

stjarnfrugt, hoppas det går bra på provridningen.

Jag har fått uppfattningen (kanske helt fel) att en hel del friesers köps av folk som bara vill ha en vacker skogsmulle, vad jag menar är att det verkar som om folk slarvar med utbildningen på dem. Så jag menar bara att du inte får döma den för hårt om den känns "oriden" :)

Har du film på honom? Vore kul att se hur han rör sig i "verkligheten" :)

Jag har ridit ett par hackneys riktigt kul och dom rör sig verkligen annorlunda mot vanliga halvblod.
Den här har jag ridit:)
hesse.jpg

(bild tagen från google)

Oj, den uppfattningen har jag inte fått. Speciellt inte med tanke på hur dyra de är. Vill man bara ha skogsmulle så varför betalar runt 100k? Eller är de billigare nuförtiden och jag har missat det? :o En halvbekant till mig köpte en femårig valack som bara var grundriden för 100k för ett par år sedan. Jag har för mig att jag sett att de flesta låg i den prisklassen som man såg på hästnet, bortsett från helt oridna.

Denna är iaf riden och utbildad av en dressyrryttare med svårklassambitioner så jag antar att den är hyfsat välriden. Men det betyder ju iofs inte att den är lätt att jobba rätt.

Obs, jag vet inte om det är så, men det är bara en uppfattning jag fått. De ses ju då som en mer lyxigare variant av skogsmulle eller vad jag ska säg.

Det låter ju lovande om den är ordentligt riden av en duktig ryttare :)

Jag tror priserna har gått ner lite på dem, om de inte är ordentligt utbildade.

Psyket är helt underbart på min, hon är väldigt snäll och vill absolut göra rätt.

En vän till mig är medryttare på en frieser som just är köpt som skogsmulle. Funkar inte så bra då den är för mycket häst för ägaren. Har ridit den en gång ocv tyckte inte det vaf såp stor skillnad från en "vanlig" häst. Tror dock att man ska vsra noggrann och hitta en med bra galopp om man vill dressyra. De likt welsh cobbarna verkar ha svårt att vinkla bakbenen i galoppen och det är ett j-la jobb rent ut sagt att få den bra.

Roligt att se! Han är fin och det syns att han skulle se häftig ut framför en vagn:) tycker du rider honom fint! Jag hade nog dock tänkt något långsammare så att han hinner med att hitta takten.

Senast ändrad:

Haha, jaa, det där med takten. Vi jobbar STENHÅRT på detta och just idag (och en del andra dagar) går det inte att jobba honom i ett långsammare tempo. Skulle önska att jag var en duktigare ryttare men tyvärr så har jag ALDRIG suttit på häst med denna gång. Men jag lovar att det tar sig och vissa dagar så kan vi jobba i önskat tempo :)

Oj, så mycket han rör sig! Fin!

Kan Chatsi få komma på kurs och lära sig röra bakbenen sådär? :angel:

Här visade det sig att jag lyckades få henne bra igenom i tisdags. Hon vilade igår, idag hade jag tänkt rida ut, men storm, minusgrader, pissmörkt och halt och ingen snö, jag hade ingen lust. :crazy: Så det blev ridhuset igen.

Hon var jättefin från start, inget tjafs eller bråk. Värmde upp lite, red lite galoppbommar och sedan 5,5:an, orkade inte släpa så mycket hinder. Hon hoppade stora runda språng i framhoppningen, och vi höjde upp lite, så idag har vi seglat över både 1,15 och 1,20 utan minsta tvekan eller problem! :cool: Trodde inte att jag skulle våga, men det var inte läskigt alls! :banana:

Ang mål, så hoppas jag att vi kan börja få lite dressyrresultat att räkna med i fälttävlan, och gå upp i Lätt klass denna säsongen.
Starta LA dressyr, 1,10 hoppning och mot hösten kunna hoppa 1,20 på träning.

Vi ordnar det ;)

Åh! Ingen är gladare än jag för idag friskförklarades Cavelerist i ryggen :D Wee, nu ska det trappas upp på träningen så vi blir i form för lite lätta klasser i sommar :) Det känns så skönt att han är så pass bra i kroppen nu, även om det kommer vara behandlingar varje månad ett bra tag framöver. Men då får det vara så. Bara hjärtat blir frisk så vi kan bygga upp en stadig grund. :)

Idag blev det dressyrjobb på grusvägen. Vi jobbade lite extra med galoppfattningar och att faktiskt bibehålla galoppen mer än några tiotal meter. Men jag har en alldeles för lyhörd häst. :crazy: Förut kunde jag inte ens sätta mig i sadeln utan att hon saktade av till trav. Nu kan jag sitta i sadeln, men slappnar jag av helt så börjar hon minska tempot och jag måste driva direkt annars blir det trav.

Så jag får helt klart lära om med galoppen. :p Däremot testade vi att göra skänkelvikning i trav och det gick mycket bättre än i skritt. Jag skulle bara behöva min dressyrtränare med mig på grusvägen, så skulle det gå ännu bättre. :angel:

Jag är lite uppgiven just nu. Hästen har varit fin att rida sen vilan men senaste dagarnas töande och frysande har gjort att det är blankis i hagarna, igår gick hon omkull 2 gånger när jag såg vid intag, i skritt trots broddat runt om. Eftersom det enbart är ett litet hör av hagen som är mindre halt (snö) står de där och trycker och hennes inte allt för snälla hagkompis måste ha dängt till henne idag, för knät var som en fotboll med tydligt sparksår. Hon är inte jättehalt men lite oren i skritt och rejält öm när man tar på det svullna området.

Tyvärr finns inte så mkt hagalternativ, finns en hage till men om jag ska ha den måste alla erbjudas den och då blir det sjukfålla och hage kanske 3-4 dagar i veckan.

Men jag vågar verkligen inte ha henne med andra hästen nu när hon inte kan gå undan alls, det känns som att be om ett benbrott..

Men vad tjatigt! Hoppas ni får bättre underlag snart.

Här är stenhårt så hopplöst att rida men de springer en del i hagen i alla fall. Blir ridhuset imorgon.

Åh, vad tråkigt!

Min springer i hagen, idag när jag kom med lunchen ropade jag på henne och hon kom farande i galopp nerför backen... :crazy: Och stallkompisen berättade om galen-rejsen som hon förra helgen, fast då var det bara lerigt, inte fruset.

Häxan var tillbaka när kompisen red igår, så jag fick skämmas iaf. Idag skrittade vi ut barbacka och i morgon blir det dressyrträning, med tanke på hur varierande hon varit i veckan blir det spännande. Undrar om hon är bipolär. :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 304
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka