07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Vi har också isigt just nu, men idag kunde jag i alla fall skritta och trava lite på ridbanan eftersom det kommit ca 5 cm snö. Det gick bra. Han kändes fin och mjuk i formen och vi fick till några fina övergångar. Jag longerade lite i skritt innan jag satt upp för att han skulle få titta av sig lite, annars brukar det alltid bli nåt litet skutt för nåt "farligt" som lurar bakom ett hörn. Så idag var första gången på länge som jag inte behövde använda "fegsnöret" alls... ;-) (Är det nån mer som har det på sin häst eller är det bara jag som är feg här... ) I torsdags var vi i ridhuset och longerade helt själva utan varken människo- eller hästsällskap. Ett steg i rätt riktning mot att kunna rida honom ensam i ridhuset. Just nu är det jättekul i ridhuset, tycker min prins, så han blir som en fjäder, men vi jobbar vidare så kanske jag vågar klättra upp på ryggen där snart också... :-P

Mina hästar går i varsinna 2 ha gräshagar, så även om det inte är någon näring i gräset nu har de något att pilla med under dagarna...
Nu det senaste har jag dock gått ut med ca 1kg var vid lunchtid, och det uppskattas ;)

Vi har alltid fegsnöre runt halsen, och dr kommer få hänga med ett tag. Inte ofta man behöver de men "Better safe Tham sorry".
I morgon ska min häst "hoppas" uppsutten för första gången med beridaren. Ska bli kul att se.

Dom får mat men ganska oregelbundna tider, optimalt får de 2 kg var runt 12 men på vardagarna blir det ofta tidigare så de är rastlösa vid intag tyvärr. Svårt att få till något annat som fungerar i ett kollektiv.

Just nu har jag bara världens klump i magen och har haft sen i onsdags, det känns som om hon kommer slå ihjäl sig eller få benet avsparkat om hon går ut i sin vanliga hage (holländare, har ingen koll på det här med is, de andra väljer konsekvent bättre vägar). jag trivs så himla bra i stallet annars men det spelar ju ingen roll om hästen inte är frisk.

Kanske kan man leta någonstans att ställa henne en kortare period tills det töat lite, det fungerar bra i hagen för det mesta annars även om hon fått lite stryk även tidigare. Jag förstår ju att alla helst vill använda den finaste hagen om jag får möjlighet till det, men när hästen kommit in halt 2 dagar på rad känns det inte kul. Och fålla i 2 månader som det ju kan ta innan underlaget är bättre är inte ett alternativ.

KL

Nu var det längesen jag skrev något om oss! M har gått helt fantastiskt bra senaste tiden, det har varit WOW-upplevelser efter WOW-upplevelse :bump:

Men så idag.. Hon kom till mig i full galopp, var go att göra i ordning, positiv när jag hoppade upp. Så red jag in i paddocken. När jag sedan kortade tygeln och började trava så blev hon så tung och stum att rida. Hon var små-tjurig helt enkelt. Galoppen var värst, precis som hon glömt av allting. Hon brukar ha ett otroligt tryck i sig... Efter halva ridpasset blev hon väldigt mjuk och fin. Jag vet att jag inte krävde för mycket av henne.

Jag vet att det går upp och ner. Jag vet även att hon gick väldigt fint tillslut, var inte det minsta tung och stum. Men jag blir ändå less. Vill ha tillbaka hästen som älskar att jobba med mig!! Utifrån när folk tittar så kanske det ser lätt ut, men hon är en oerhört känslig och svår häst att rida. Jag kämpar verkligen till 100 % av hela mitt hjärta.

Pepping please :(

Glömde skriva: det var det att massor tittade på. Då är det typiskt att det ska gå dåligt... Fick en kommentar om ridningen av en besserwisser som satte igång hyper-tankarna i mig. Varför ska det vara så att något negativt sätter sig i huvudet som klister? :crazy:

Äh sådandär crossmongon ska man ignorera- Om hon säger något så säg bara tillbaks: - ja jag är ju inget proffs så jag kan inte rida min häst i perfekt form, perfekt lösgjord och perfekt tempo varje dag.

Eller om du är modig så frågar du rakt ut vad hon menar och så säger du att du blir ledsen av att höra sådant och sen frågar du om det får henne att känna sig bättre av att du tog åt dig. Det brukar få tyst på de flesta.

Divan är inte heller så rolig att rida just nu. Trotsig och bråkig och ovillig de senaste veckorna och det beror ju självklart på att jag inte ridit igenom henne ordentligt för att jag inte kommer åt henne. När hon börjar bråka så koncentrerar jag mig på det istället på att sätta henne i jobb.... så även fast jag vinner bråket så har hon ju kommit undan jobbet.... Men så i fredags tränade jag äntligen igen! Min tränare har varit sjuk plus att jag inte kunnat några gånger då han varit hos oss så det har gått 1,5 mån sen vi tränade. Men nu jävlar. Fick igenom henne jättefint och vi tränade på små detaljer, typ övergångar i bra balans, form och tempo samt galoppfattningar. Shit vilken skillnad det kan vara på galoppfattning och galoppfattning :D Idag skrittade jag ut i solen och sen red jag i ridhuset och hörnet där hon bråkat i 5 veckor kunde passeras utan minsta bråk. Häpp! så går det när man ridit på riktigt :D

kl

Beckahästen sköter sig hos utbildaren :bump: Hade varit kul att åka till träningstävlingarna i Kungsbacka. Får se om det går att ordna :)

IMAG1098-1.jpg

Sassiball... Jag har ett Novabett, 12,5 cm som Effie hatar. Har precis tömkört med det igen och hon bara strular med det.

Jobbar ju numera i Laholm om du är intresserad!

Tack men jag har faktiskt fått tag i ett nova bett nu, 13 cm det passade henne bra. Red med det idag, och jag tror nog hon gillar det :)

Var iväg i ridhuset idag och red igenom henne ordentligt, blev även lite förvänd galopp. Hon var dock extremt spänd i början och skrittade riktigt snabbt och stressat, lugnade sig dock efter ett tag.

Det var ju plättlätt sa Elle! Så fin hon är! :love:

Här är vårt första språng på 1,20 nånsin:
http://s191.beta.photobucket.com/user/MarvinX222/media/P1010154_zpsa8bb5c36.mp4.html

Idag tränade vi för dressyrtränaren för första gången sen i september. Hon började med att ta henne i tömmen och ta igenom ytterbogen i vänster varv. Chatsi tyckte att hon var en kärring... :angel:
Sen satt jag upp och red, och fick såsmåningom in högerbogen och hon blev rätt fin.
Denna veckan ska vi träna på att hon fortsätter att gå framåt, trots att jag slutar driva... :devil:

Ah vad duktig hon är! Hon travar runt som världens dressyrhäst och så kommer ett hinder och hon hoppar helt okomplicerat:love:! Sååå fin!

Så mjuk som en katt!:love: Jättefin Charlotte o duktig pilot!

Marvin: Din film tuggar för mig så kan inte riktigt se. Men låter bra med dressyrträningen iaf.:)

+ Fiorano och Marvin. Tack.

I dag har Elle flyttat hem igen. Red ett pass i ridhuset innan vi åkte hem och hon va som en dröm.:love: Hon var mellan hjälperna från start och de var lagom mkt energi, och vi fick lite gung i traven. Superkul, och jag längtar tills ridningen i morgon, då på hemmaplan. Har bandagerat henne från hov till över knä inför utsläpp i morgon. Ska gå med sin gamla kompis men de blir säkert lite bus, och vill inte ha några broddsparkar.

Vad fin hon är :) Vad glad jag blir att höra att det går bra för er, och att hon nu kommit hem. Jag hållertummarna :)

*kl

Jag var idag till ridhuset med beridaren och min häst. Hon var på väldigt bra humör (hästen alltså ;)) och gjorde jättebra ifrån sig. Hon bjöd fint men var inte överladdad och bockig, inte heller sparkade hon mot skänkeln. Jag blev själv förvånad över att hon gjorde början till byten i galoppen och utan att min häst sparkade mot skänkeln vilket hon alltid gör när något blir jobbigt eller svårt. Ser verkigen lovande ut! Blir en tur till ridhuset senare i veckan igen och då får vi se vilket humör hon har den dagen...

Nu blir hon kvar i två månader till och sedan får vi se. Annons komme rut när vi bestämt oss för att hon är klar att visas. Nu är hon så jättefin för stunden så man knappt vills älja, men samtidigt är det ju ett proffs som rider henne också. Jag ser på hela hästen att hon är för mkt för mig. Hon är för explosiv överlag, mkt beror ju på kylan men jag vill ju kunna rida min egen häst även vintertid...
Känns tråkigt på sätt och vis att hon är sås vår, för hon är verkligen jättefin. Men som sagt, vad ska man med det till om man inte klarar upp att rida den? Det svåra är att jag sällan hittar mellanläget, när hon är glad och så pass framåt att hon bjuder men utan att vara överladdad och bockig. Det händer för sällan, och även om det händer så är det bara i ridhuset hon är hanterlig frör mig. Skulle jag rida ut henen en sådan dag är det för mkt häst ändå. eller så är hon motvillig, går emot skänkeln och tjurar och är inte rolig alls på det viset.

Jag har iaf börjat utse ett par hästar som jag ska åka och titta på framöver. Då får man lite att jämföra med så man kan bilda sig nån uppfattning och förhoppningsvis bli mindre hemmablind.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 304
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar