07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Kl

Mål 2013

* börja träna lite mer
* befästa skänkelvikningarna ordentligt
* starta Lb och La
* hitta en ryttare som vill hoppa och förhoppningsvis starta någon klass

* ha kul!

Jag har ju varit sjuk hur länge som helst känns det som men nu red en kompis i tre dagar och idag löslongerade jag och lekte lite. Men i morgon om jag mår lika ok som jag gör idag ska jag banne mig upp och rida!

Våra mål med 2013 är:

*Skåneresan startar upp vårt år och ger oss mycket nyttigt att ta med hem
*Gå stadigt i alla gångarter i en ändamålsenlig form
*Komma ut på lite mindre tävlingar och jobba på rutinen
*Att matte ska våga hoppa lite små hinder :)

Sedan finns det små delmål osv som t.ex. jobba på g-fattningar, halter, rygga och skänkelvikningarna :)

*kl*

Mål 2013:

* sätta den där förbannade skänkelvikningen i trav:devil:
* rida LA om ovanstående funkar
* rida MSV C om skänkelvikningen inte funkar :D
* sätta bytena
* Kanske får hopptävla om ungdomsryttaren hinner/kan

Förra året klarade vi inte många mål så hoppas på bättre tur detta år!

Och var i landet finns ni..?

Mvh / Hoppiloten som börjar få lite för få hästar i stallet :angel:

Vårt viktigaste mål för 2013 är flytten till England, att landa i den nya miljön och se till att matte får ett riktigt bra jobb hos någon duktig ryttare efter skolan är färdig..!

Dressyriga mål 2013:
* Galoppombyten nu i vår
* Korrekt samling i samtliga gångarter
* Högre krav på form och schwung i gången
* Ligga på stadig MSV C/motsvarande Engelsk nivå (Hon behöver inte kunna mer än motsvarande MSV C förrän typ 3* fälttävlan, så jag tänker inte utbilda henne mer utan snarare verkligen befästa det hon kan)
* Starta motsvarande MSV C när tillfälle ges

Hoppiga mål 2013:
* Bygga upp en stadig grund av massor av rutin
* Bli bekväma i hoppsituationen, mer synkade, det ska vara lätt och roligt
* Börja träna på 120-130 höjder banhoppning
* Rida minst en 120cm på tävling

Terrängiga mål 2013:
* Få mer rutin
* Hoppa nya/svårare hinder: skinny, spetsar, komplex mm.
* Få ordning på sprången i terrängen, få dem mer "flacka"
* Få till tänket "alltid mellan flaggorna" hos Nelly, alltså att hur konstig ett hinder än ser ut så behöver hon inte oroa sig över det utan ska bara tänka på att hoppa mellan flaggorna
* Rida 100-klass, helst kvala 1*

ÄR DÖTAGGAD INFÖR DET HÄR ÅRET :banana:

Nu är våra småskruttar snart vuxna..!

6 mil norr om Gbg
Du får gärna ta han;)

Idag blev det tömkörning och det gick riktigt bra, nu får vi hoppas att underlaget håller sig som det är för det är kanon just nu :)

Aha ja det var ju inte längst bort. Jag får skicka honom på träningsläger hos dig i sommar ;)

*kl*

Äntligen är Barbie klippt! Misstänker att ponny kommer att vara riktigt pigg imorgon:D!
734897_4671221110413_1354761998_n.jpg

Nakenfis!:D Elle är fortfarande oklippt men har kortare päls än de flesta, så vi slipper de denna vinter.

Efter en liten lugnare helg med skritt ute har jag nu ridit i ridhuset 2 dagar i rad. Hatar isen som är ute nu som gör att det bara går att skritta:mad:. Har satt i 4 brodd fram nu, men det är ändå halt. I går var hon superfin i högervarv, men testade mig lite i vänster och slog med huvudet och trängde mot vänsterskänkeln. I dag satt jag upp helt själv (stort för oss:D) för första gången på länge, gick bra. I början var hon lite seg så jag tog ett litet spö och det räckte att ha de i handen ett par varv. I dag var dessutom mkt bättre i båda varven. Min läxa nu ett tag är att rida mkt innanför spåret.

Och det är inte nån mjölktand som spökar på vänster sidan? Vet att Grå hade dels på våren som 5-åring o även en vargtand på hösten samma år. Det året åkte jag i backen ofta pga hans dumma tänder!:p Jag vet ju att Elle är 6 enligt årskalendern men hon kanske bara är drygt 5 "på riktigt" o då kan de ju ha mjölktänder kvar.

Äntligen har jag ridit! Känns som en evighet sedan och det var underbart att sitta i sadeln igen. Hästen kändes fin och vi arbetade mest med att hålla koll på bogarna så att den där ytterbogen inte spretar iväg.

Nu hoppas jag att jag kan hålla mig i det här skicket så att jag orkar rida lite mer:D

Barbie hästen sen riktigt nöjd ut :)

Tog bort 2 vargtänder som 2 1/2 åring och kollade tänderna senaste i oktober. Tanken slog mig också men hon var som sagt mkt bättre i dag. Ska se om jag kan se något själv och händer de igen får tandis kolla.

Jag ska faktiskt åka och prova en frieser nästa vecka :) Jag är dock lite skeptisk till deras kroppstyp vad gäller ridbarheten. De är ju liksom byggda för att dra vagn. Vi har en KWPN tp i stallet och den ser inte vidare ridbar ut, rak rygg, höga knän och nacke dessutom väldigt spänd. Friesern är väl iofs inte lika extrem men dock en körhästtyp.

Tycker du att det påverkar mkt? Din är ju iofs 50% men ändå...

Mina mål för i år är väldigt lätträknade:

*Besluta mig för om jag ska ha kvar min häst
*Lära mig rida den (och framförallt våga gå på henne ordentligt) om jag inte får den såld

:o

Min teori till att ni river är för att när du tar i henne ca 3-4 galoppsprång innan hindret för att avståndet inte stämmer så får du inte igenom din halv halt utan tvärtom så drar hon emot lite och kommer mer på frambenen ist för bak och därför hinner/ kan hon inte hoppa av ordentligt plus att hon låst ryggen där lite?
Eller har jag helt fel?
'

Jag vet inte, har inte en susning själv. :o

WOW Marvin!:bow::bow: Bäst hittills i position! Inget lyfta rumpan i förtid här inte! ;)

Feedback: Första hindret: Lång anridning, du tappar galoppen lite när du vänt in på diagonalen, hon blir för lång o du rider till lite grann när avståndet inte stämmer o hon hinner inte få upp frambenen. Lite lat/slarvig är hon allt tycker jag.
Övriga banan så rider du bra men du tappar fart i varje sväng, RID i kurvorna så du slipper rida mot hinder. Det känns säkert som om du har bra fart i kurvorna men det har du inte...been there, done that!:)

För övrigt måste hon bli snabbare på att byta galopp o när du har byggt en sån här bana så lägg bommar innan varje kortsida så du kan rida över bommen o få rätt på galoppen innan du svänger upp mot nästa diagonal. Även öva på detta när du inte hoppar, så hon är med på det sen.

Tack! Försökte verkligen tänka på det.
Tror nog att det mest beror på att vi kom någorlunda rätt nu, det är när jag ser att avståndet blir fel som jag lutar mig framåt och lättar med rumpan. Konstigt nog så löser inte det situationen? :angel:

Kände själv att det blev långsamt, speciellt över det gula stigsprånget fick jag känslan av att vi blev "hängande" i luften över det hela tiden. När jag tänker på det brukar jag peta på henne med spöt i kurvorna för att få henne att hålla igång.

Galoppombyten ja... :o Det har vi inte tränat alls. Inte förvänd galopp heller... Har inte vågat ge mig på det för jag känner att jag inte har koll. :crazy:

Här har det varit blandad kompott i veckan, hon var ju så fin förra veckan. Denna veckan blev hon en Häxa igen! :devil: Bara tjurade, ville inte gå fram och gick emot handen hela tiden. Jag fick psykbryt till slut!
Sen fick jag lugna ner mig och analysera vad som var fel, och surprise! Jag hade ridit för lite framåt igen. :o Gasade på i mellantrav och fick loss henne någorlunda efter en stund. Igår fortsatte jag där vi slutade och när vi blev själva i ridhuset lossnade hon och var fin.

När man tänker efter så går hon väl egentligen betydligt bättre än innan även på de dåliga dagarna, men man ökar ju kraven efterhand. Nu ska kompisen rida henne igen på fredag, ska bli spännande att se vad hon tycker nu.
Träning på söndag! :bump:

Åh vad häftigt! :laugh: Ja min är 50 %, vissa saker har hon svårare för, när hon blir spänd åker ryggen ner och huvudet upp :p Men det är ju mitt jobb att se till så hon blir genomriden och avspänd och då har hon en underbar takt och svikt, även i galoppen.

Idag var vi på hoppträning första gången nu efter några veckors vila. Hon har blivit så mycket starkare och kan gå i riktigt kort galopp, ej riktigt i dressyrform då, utan mer i "hoppgaloppform". Men hon kunde korta upp sig riktigt bra och klarade övningarna galant. Det var bara jag som gorde ett par ryttarmissar men min snälla häst ställde upp även då.

Hon/vi har dock en akilleshäl och det är galoppombyten... det tycker hon är svårt. Pratade lite med tränaren om det och hon menar att hon helt enkelt inte varit tillräckligt stark för det ännu. Men vi kanske skulle nosa lite på det till nästa träning.

Och jag har anmält oss till ett par hopptävlingar... vår första tävling, ni måste hålla tummarna då. Vi ska bara hoppa 90, det är högt nog.

Jag har ju en tp som är körd. När jag köpte honom såg han bedrövlig ut i kroppen men nu efter rätt träning och behandlingar av den hårda ryggen tänker ingen "körhäst" när de ser honom. Så jag tror att om du hittar en häst av körtyp som inte är så gammal kan du bygga om det muskulära ganska mycket för att få den stark och passa ridarbete. :)

Sist jag var in i ridhuset så frågade en tjej om det var ett fullblod! Haha, så nog har han bygt om sig ;)

Igår tog vi ett pass i ridhuset och ojoj vad fin han var! Fick lite filmer så jag ska fundera på om jag ska våga lägga ut en länk... Vi får se :)

Ska också hoppträna på söndag :banana:
Nu har vi inte hoppat sedan i augusti överhuvudtaget, så det blir lågt och lite gympahoppning kan jag tänka mig :)
Men ska försöka få med mig en filmare så jag hoppas att jag kan lägga ut nån lite snutt sen som inte bara innehåller bus... ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 304
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka