07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Vi har ju en lite sämre galopp att kämpa med, någon här som har lite tips på att förbättra galoppkvalitén?

När hon fått upp konditionen lite mer blir det galopp i minibacke och massor med galoppfattningar. Tyvärr kan jag ju inte förbättra galoppen med hinder till hjälp, annars är det något hon tycker är väldigt roligt.

För att stärka galopp måste man galoppera mera;). Fattningar i all ära-men dom är mer till hjälp när hästen åtminstone kan galoppera längs fyrkanten i vettigt tempo. Sen med fattningar och korta galoppsekvenser kan man stärka formen. Men har för mig att Ariel även har svårt att galoppera genom hörn? Mitt tips är att galoppera mycket ute i skogen-galoppera mer än du travar och utnyttja uppförslut.

Håller med dig där. Mer galopp om dom har svårt för själva galoppen och mer fattningar för form.

Kl
Idag är dag nr 2 som min kompis kom ut och red. Idag fick hon känna på lite hopp och studs men det gick bra. Himla praktiskt att få bra hjälp när ens egen kropp inte orkar och hennes häst är sjuk. Men det är klart att det är skillnad för henne som bara rider sin egen som är utbildad msvb-a och sen komma upp på en valp. Blir antagligen ett pass i morgon också :)

Haha, Ariel har inte så svårt att galoppera genom hörn. Det är matte som har det. :o Men det har blivit mycket bättre, sist vi hade bra underlag i paddocken kunde vi galoppera som ett normalt ekipage genom kortsidan, dvs matte försvårade inte utan satt som hon skulle. ;)

Galoppera ute har vi gjort massor under hösten/vintern/våren 2011-2012 och där lossnade det bra för Ariel men inte för mig. Drömmen vore lite backar, men det finns det inte häromkring. Bara ett par fåniga uppförslut som upplänningarna kallar backar. :p

Men jag känner att jag hamnat lite i ett dilemma. Å ena sidan skulle vi behöver jobba mycket med galoppen, å andra sidan är hon trots allt dräktig och bör inte gå alltför tuffa jobb.

Jag skall försöka klura på en gyllene medelväg. ;)

Ah, visste att jag hade läst ngt om just galoppen och kortsidor:p. Men antog faktiskt att det låg hos hästen:o. Har sett andra fjordingar sem verkar ha svårt att vinkla till bakbenen och klarar av att forma sig runt ett hörn i just galoppen.

Håller med dig helt att det egentligen inte är så "lönt" att lägga fokus på galoppen nu när hon är dräktig. Hur du än gör kommer den styrka vara borta tills du kan börja rida ordentligt igen. Hade jag varit du hade jag nog bara dressyrat lite basic och lallat i skogen:).

Hade jag fått bestämma hade hon bara fått lulla runt i lösdriften, men hon tycker ju att det är så förbaskat roligt att bli riden. :devil: Hela tanken med att hon skulle vara dräktig var ju att slippa rida. :angel:

Nä, det känns inte som vi kommer kunna förbättra så mycket styrkemässigt så det fortfarande finns kvar efter dräktigheten och första digivningsmånaderna. Utan det är mer för att få bort hjärnspöket hos mig. :p

Igår red jag ett dressyrpass med Ariel. Vi börjar så smått komma igång igen, men än så länge är det främst skritt och trav som gäller.

Vi har ju en lite sämre galopp att kämpa med, någon här som har lite tips på att förbättra galoppkvalitén?

När hon fått upp konditionen lite mer blir det galopp i minibacke och massor med galoppfattningar. Tyvärr kan jag ju inte förbättra galoppen med hinder till hjälp, annars är det något hon tycker är väldigt roligt.

Galopp-bommar brukar vara bra att arbeta med!

Håller med om att mycket galopp är jättebra för att förbättra galoppen. :)

Igår klippte jag GP, jisses med päls hon hade, trodde nästan att saxen skulle ge upp.

Och hon har nu fått licens för i år... bara lite igångsättning och träning kvar innan vi är redo.

Nu är jag hemma efter en semester i värmen. Kändes trist att all snö var borta, och att de nu bara är isgata. I går red jag en sväng i ridhuset. Hästen kändes fin. Bild:http://instagr.am/p/UB9oMzMYOA/ Liten film: http://www.youtube.com/watch?v=zWVUv7XTom4&feature=youtube_gdata_player
I dag red vi ut. Trodde de skulle vara fint ute med 3 plus och sol, men de blåste något hemskt, var kallaste utritten på länge. Pga all is så blev de bara skritt. Funderar på att sätta i 4 brodd i varje nu i stället för 2. Men då lär hon trampa sig.

Ah... Galoppbommar har jag inte ens tänkt på, de är ju mer okej än hinder. Kruxet är väl hur jag skall hitta bommarna i all snön. :p

kl

Jag har kämpat med svår, envis mugg på min 07:a och mina ansträngningar gav till sist resultat. Imorgon ska hästen åka tillbaka till utbildaren och i gårkväll kunde jag nöjt konstatera att det vänstra bakbenet som varit så angripet upp på skenan såg jättefint ut och huden nästan helt läkt. Tvekade en stund om jag verkligen skulle tvätta och smörja benen när de var så fina men, jag tvättade och smörjde som vanligt. Gjorde tvättritualen mellan 2200-2230 igår. Kommer ut i morse. Höger bakben blodigt. Då har det under natten spruckit upp i nästan som bölder på flera ställen...:( igen...precis som förra gången...kommer blixtsnabbt...Det är djursjukhusrent i boxen, inget har förändrats - rutiner, foder, kompisar etc. Dom går i en stor (4 ha) gräshage på dagarna, inte någon lera...:confused:

Vad ska jag göra????

Det är nog inte yttre påverkan då utan kommer inifrån magen. Gav du nånsin ngt mag/tarm balans? Du måste nog börja där o sen ta nya prover o se vilken bakterie det är. Ibland kan man även sätta in penicillin men det är ju det sista man provar. Annars är det sulfapulver blandat med t ex Idomin eller annan salva så det fäster. Hundsalvan fucidin kan funka med. Men börja inombords iaf!

Idag har jag varit ute och ridit på grusvägarna med min B. Perfekt tillfälle att rida lite sidvärtsrörelse. Hon kändes fin och jämn i båda sidorna. Börjar orka mer och lyfta sig.

Det är alltid lika roligt att rida henne. Hon är alltid positiv. De enda gångerna hon trilskas är när hon blir trött och när hon inte förstår vad som menas. Fuxsto som hon är så visst har hon humör men inga dumheter för sig.

B har haft en längre vila här under slutet av året och nu känns hon mer stabil både fysiskt och psykiskt. Det är så lätt att gå fort fram med henne då hon är så med. Tror att hon behövde tagga ner lite för att smälta allt. Sen har hon ju blivit äldre också. Vilan blev dock lite längre än jag tänkt pga av väder och att jag själv har haft en fotled som hoppade ur led och en rejäl stukning. Men nu känns det som om vi är pågång igen.

Jag ser framemot 2013 och hoppas att hästen håller sig kry så vi kan åka ut på tävling. Förra året var vi ute några gånger. Resultaten är bedrövliga men syftet var att åka ut för att känna på atmosfär och allt. Det positiva är att travdelarna som hon skötte sig i fick vi bra bedömningar samt hästens gångarter, trots att hon har mer att ge än det hon visade. På framridningarna kändes hon bra men sen blev det lite läskigt när vi kom in på banan. Roligaste kommentaren vi fick var nog. "Mycket fin häst. Kommer att bli bra. Tur att du satt kvar.". :angel: Det var första tävlingen och B var spänd som en fiolsträng och flög upp i luften för ingenting.

Nu är det dags att planera och ladda upp för detta år.

Senast ändrad:

Hon har fått 2 omgångar med penicillin och det tog ju. Men det var 2 månader sen. Kanske behövs en ny omgång men det känns inte riktigt hållbart att behandla med penicillin varannan månad. Kan säg att min veterinär börjar bli lite less :( lite som att mugg kan vara svårt att bli av med och inte så mycket att göra åt det...
Får ta ett nytt bakterieprov då...och ge magtarmbalans under tiden...lär inte skada i alla fall..hon har dock aldrig varit dålig i magen och hon äter med god aptit..fin i hull och blank päls. Äter hö, havre, betfor, vitamineral inga konstigheter. En morot då och då slinker ner :)
Tack för ditt svar :)

*kl

Idag har jag varit med och tittat när beridaren tränade min häst i ridhuset. Såg jättefint ut, man blir nästan gråtfärdig över hur fin häst man har (eller inte nästan, jag blir det). Hon är superfin! :) Beridaren fixar henne galant och backar inte där hon bråkar, vilket jag gör. Så det är klart hon inte går lika bra med mig då eftersom vi sällan kommer igenom problemen och kan fokusera på efterkommande träningsridning. Då hon faktiskt börjar jobba och se riktigt fin ut.

Nä, jag hoppas hon blir såld snart. Då slipper jag iaf må dåligt över att ha en så fin häst jag inte kan förvalta. Känner nästan att det enda jag kan göra är att åka hem och köpa en skogsmulle för då spelar det ju ändå ingen roll hur det ser ut :(

Roligaste kommentaren vi fick var nog. "Mycket fin häst. Kommer att bli bra. Tur att du satt kvar.". :angel: Det var första tävlingen och B var spänd som en fiolsträng och flög upp i luften för ingenting.

Bästa domarkomentaren:D! Har varit med om att ringmastern efter avslutad ritt tittade storögt på mig och sa "vad modig du är!" när jag hade ett helknasigt fullblod som tokspökade på banan...

Hunter: Dags att prova zinken;)?

Stjarnfrugt: Klart att du ska ha en ny fin talangfull häst! Skaffa bara en som är lite mildare i psyket och lätt att jobba med:). Dom finns faktiskt!

*kl*

Var ett tag sen jag skrev. Vi har vilat sen mitten av november då hon blev snorig så förlade vintervilan lite tidigare än beräknat och började rida igen veckan innan jul. Lite i osynk med ordinarie hoppträning var jag och fick tränat ensam för min tränare i veckan. Vet att alla verkar älska 5.5:an men jag tycker inte om den. Mer än att det känns bra att det blir bra språng på styrka ut så jag får väl stå ut. :p

Igår, kors i taket, så klippte jag henne. Aldrig känt behov av att klippa en häst men nu fick jag ge mig. Blev halvhals, mage o spår bakåt. Stod så mycket som ett ljus som hon kan. Hade bomull i öronen för säkerhets skull men inte ett pip ens i de regionerna.

Och idag säsongens första pnj. Började på säkra 80 som var klockren. Sen blev hon, och jag, lite trötta till 90 och hamnade lite fel ett par gånger. Hon hoppade dock ändå och vi nollade. Kändes som en stabil start på året. :-)

Men det är lätt att man tappar modet. Iaf jag. Ett års kämpande och trälande gör inte under med självförtroendet. Och tyvärr känns det ju rätt ofta som att man får göra avkall på gångarter och begåvning om man vill ha en häst som har trevligt temperament för en hobbyryttare som jag, som ibland vid sidan av träningarna bara vill rida ut kravlöst i en vecka utan att skriva testamentet före avfärd... :o

Jag vet precis hur det känns. Halvblodet jag hade innan Barbie var iofs ingen talang men hon var likväl alldeles för explosiv för mig. Men jag kämpade på eftersom hon var min egen uppfödning och ögonsten. Tog bort henne månaden innan Barbie kom. Jag ångrar att jag inte tog det beslutet tidigare för nu är ridningen rolig igen! Barbie är trygg och alltid lika rolig att rida och dessutom mer talangfull än halvblodet.

Förstår ju att du inte vill ha en ponny men det finns halvblod som är vettiga i huvet annars finns ju andra raser som PRE som både har talang och bra psyke:). Leta häst hos sunda uppfödare med bra stostammar, el köp ngt äldre med meriter:). Du förtjäner en pålle att ha kul med!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 314
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kräkningar
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar