07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

ja jag har en tanke...att om du har en häst som i grund i botten är lugn o trygg o hon reagerar så starkt på en boll, som du tänkt ska vara en rolig sak, då är det ju bara att ta bort bollen. Att "arbeta sig genom" sin rädsla låter väldigt mycket som människotänk som ska appliceras på ett djur.

Allt handlar om hur hårt hästen tränas.
Vila behövs för kropp eller psyke.

Allt för många har ingen koll på vad deras hästar behöver utan lägger in vila pga lathet eller okunskap.

Har faktiskt aldrig upplevt att någon har låtit sin häst vila av okunskap. Däremot har jag gång på gång på gång upplevt hur folk håller igång sina unga hästar till förbannelse utan att förstå vikten av vilan. Har inte så mycket alls att göra med hur hårt hästen tränas utan det har mer att göra med ålder och mognad.

Sen ser jag heller iofs inget större problem med att hästar vilar "för mycket". Min treåring (som blir fyra) är en sådan försummad häst. Blev inriden under två månader i början av hösten och gick då tre dgr i veckan. Nu har han vilat två månader och ska igång igen. Hinner inte riktigt med honom så han har fixats med typ en dag i veckan. Är inte särskilt orolig alls för att han "vilar för mycket" eller att han inte ska hinna med i utbildningsskalan. Vilan utvecklar mer än vad träningen gör i sig:).

ja jag har en tanke...att om du har en häst som i grund i botten är lugn o trygg o hon reagerar så starkt på en boll, som du tänkt ska vara en rolig sak, då är det ju bara att ta bort bollen. Att "arbeta sig genom" sin rädsla låter väldigt mycket som människotänk som ska appliceras på ett djur.

Ja, det var det jag kom fram till tillslut också. Jag tycker bara att det är så himla konstigt och jag VILL förstå, och jag vill att hon ska förstå - men man ska nog kanske inte ta itu med allt (är något av en mäster-analyserare annars), och bara helt enkelt strunta i bollen.

Har du gått och bytt namn??
Förvirrande! :p

Idag provade jag nya tränset, tillsammans med det nya tredelade anatomiska bettet. Jag tror Chatsi gillade det, för dagens pass kvalar in på årets 10-i-topplista!

Igår joggade vi lite i skritt och trav efter uppvärmning med longering. Idag jobbade vi med övergångar, att stanna kvar i form i övergångarna. Plötsligt kunde vi rida övergångar mellan skritt och trav, och tempoväxlingar i trav. Jag kunde dessutom sätta mig ner i traven utan att hon blev spänd. :love::love:

Galoppfattningarna var desto sämre, men man kan ju inte få allt. :grin: Däremot kände jag både idag och igår att jag lyckades komma åt henne och få igenom henne även i galoppen. Och när man inte behöver kämpa som ett djur med stretande häst kan man börja koncentrera sig lite på hur man själv sitter! Yey!

Nöjd tjejja efter passet, snyggt träns, ful frisyr! :angel::love:
IMG_0246_zpsa99d0d53.jpg

IMG_0248_zpsc879c2b4.jpg

kl
Här går det segt med igångsättningen eftersom vädergudarna har fått för sig att det ska töa och var blank is. Men i morgon ska jag försöka att rida iaf!

Pluttas blev mycket nöjd med sitt nya träns!
2187A737-51F0-4726-9BF1-6ABF31C24A4F-12613-0000116870FBBFA9.jpg

Nu får jag nog ta och frisera honom någon dag också!

Haha, ser att träns är årets julklapp :D jag fick ett från OM-profiline med matchande martingal på posten från Tyskland som jag hämtade ut på självaste julafton (fantastiskt tajming). Har dock inte varit i stallet för att rida sedan dess, bara snabbt för att mocka mellan julfirandena, så har inte hunnit prova det.

Annars hade vi också snö på julafton, den föll kvällen innan och regnade bort natten efter. Men en snögalopp hann jag och sambon med på morgonen i alla fall. Underbart idylliskt. Hästarna är helt igång men pressas inte i träningen utan tuffar på en lägre nivå som stärkande och förberedande inför kommande säsong.

Fast din hingst är väl 3 år inte fem år ? En femåring som blir rastlös och stökig och kanske står mkt på box vintertid behöver inte alla nödvändig avställd vila aktiv vila fungerar utmärkt .

kl

Peppar, peppar - mugget verkar vara på tillbakagång. Det har inte spritt sig ytterligare och huden ser ut att börja läka :bump:
Nu är det en veckas vila till för lillhästan och sen tillbaka till utbildare. Mitt knä känns så bra nu att jag skulle nog kunna rida själv men det känns faktiskt rätt skönt att inte ha "måste rida" över sig nu när det är kolmörkt och regnar på tvären och fryser om vartannat :angel:

Ja, det var det jag kom fram till tillslut också. Jag tycker bara att det är så himla konstigt och jag VILL förstå, och jag vill att hon ska förstå - men man ska nog kanske inte ta itu med allt (är något av en mäster-analyserare annars), och bara helt enkelt strunta i bollen.

Fast allt behöver inte förstås!;) Ibland kan man bara go with the flow o gilla läget. Tror inte du ska hänga upp dig alls på de 2 små "ticsen" som din annars så snälla o coola pålla verkar ha. Är det inte värre än så så lägg energin på din ridning istället!:)

Har faktiskt aldrig upplevt att någon har låtit sin häst vila av okunskap. Däremot har jag gång på gång på gång upplevt hur folk håller igång sina unga hästar till förbannelse utan att förstå vikten av vilan. Har inte så mycket alls att göra med hur hårt hästen tränas utan det har mer att göra med ålder och mognad.

Sen ser jag heller iofs inget större problem med att hästar vilar "för mycket". Min treåring (som blir fyra) är en sådan försummad häst. Blev inriden under två månader i början av hösten och gick då tre dgr i veckan. Nu har han vilat två månader och ska igång igen. Hinner inte riktigt med honom så han har fixats med typ en dag i veckan. Är inte särskilt orolig alls för att han "vilar för mycket" eller att han inte ska hinna med i utbildningsskalan. Vilan utvecklar mer än vad träningen gör i sig:).

Min poäng var att jag e trött på folk som sätter hästen på vila "bara för att" alla andra gör det. Sen står hästen i ca 2 månader i en liten hage på lera/grus med ytterst få grässtrån mellan 08-15 och resten i en fyrkantig box... o så tror man att det är bra!

Äldre hästar tycker jag att man i många fall får bra resultat på med en "aktiv vila" ... Men allt beror ju självfallet på förutsättningarna. :)

Senast ändrad:

Min poäng var att jag e trött på folk som sätter hästen på vila "bara för att" alla andra gör det. Sen står hästen i ca 2 månader i en liten hage på lera/grus med ytterst få grässtrån mellan 08-15 och resten i en fyrkantig box... o så tror man att det är bra!

Äldre hästar tycker jag att man i många fall får bra resultat på med en "aktiv vila" ... Men allt beror ju självfallet på förutsättningarna. :)

Ja men det håller jag med om. Nu förutsatte jag kanske lite väl att hästen gick i en ordentlig hage och var ute länge.

Mackan: Ja min yngling är ung. Tog honom som ett exempel på att det faktiskt ÄR nyttig med vila och att man inte gör det på rent okynne som Medryttarinnan antydde. Hästarna här i tråden börjar ju nu bli så pass gamla att de kan ha en mer aktiv vila med skogspromenader. Men jag tycker iofs ändå (med förutsättningen att man har vettiga hagar och lång utevistelse) att en vila inte är dåligt för en fem-sexåring.

Ja men det håller jag med om. Nu förutsatte jag kanske lite väl att hästen gick i en ordentlig hage och var ute länge.y

Mackan: Ja min yngling är ung. Tog honom som ett exempel på att det faktiskt ÄR nyttig med vila och att man inte gör det på rent okynne som Medryttarinnan antydde. Hästarna här i tråden börjar ju nu bli så pass gamla att de kan ha en mer aktiv vila med skogspromenader. Men jag tycker iofs ändå (med förutsättningen att man har vettiga hagar och lång utevistelse) att en vila inte är dåligt för en fem-sexåring.

Exakt . Och därför förstår jag nog medrytterinnans kommentar till stor del , om den kombineras med det jag frågade om att står hästen på anläggning med kassa utetider så är vila totalt på en femåring inte särskilt hästvänligt . Det var poängen jag hoppades illustrera .

*kl*

Igår var jag i ridhuset med Fille. Första gången på en evighet! Men det gick faktiskt riktigt bra :) Han var pigg och glad och hade fin framåt bjudning ( och busig som vanligt) tränade mest på övergångar för att hålla honom allert och det funka fint. Tränade även lite galoppfattningar från skritt och det gick bra i högervarvet som nu är han lättaste varv och sen tränade han mest på att slå bakut när vi skulle göra i vänster varv så där fick han ta några travsteg först för att inte flyga i luften när han försökte.
Och eftersom han nu har blivit så fin för galoppskänklen så gav jag mig på att göra några galoppombyte och dom satt klock rent, ett i vart varv :)

När vi var klara och väntade på den andra hösten så passade jag på att busrida lite barbacka i grimma och grimskaft :angel:
Det e nyttigt att styra och göra sidvärtsrötelser för bara vikten ;)
Började även trava och galoppera lite lugnt, och då utbrister min medryttare ( som trillat av honom 7 ggr nu) att "hoppas att han börjar bocka med dig" och sagt och gjort så far han i väg i galoppen och bockar ;)
Kan inte annat än att flina åt honom, han e ju så söt när han busar ;)
Jag satt ju kvar så sa jag " tror du aldrig jag har ridit honom barbacka förr?
Så hon bara jo, men inte håller på så där, hahaha

Jag har följt den här tråden ett tag som läsare och det har givit mig peppning i både upp och nergångar med min 07:a. Tänker mig nu att jag kan vara lite modig och presentera mitt projekt. Min 07:a är ett sto och jag har haft henne ca ett år. När jag köpte henne var hon bara riden lite grann i alla gångarter och hade vilat under en längre period. Hon har gjort stora framsteg det här året och är så med. Hon älskar verkligen att jobba. Jag får påminna mig om att inte sätta för stora krav på henne.

Jag länkar till en bild som jag också lagt in under favoritbilder år 2012. Lite rund och go är hon då den är tagen i somras. Det är snälla Cia som tagit bilden. När jag tittar på bilderna från den här träningen blir jag så glad.

http://i1288.photobucket.com/albums...ingsommaren2012_zps4e42b527-1_zps7c894cf5.jpg

Haha, ser att träns är årets julklapp :D jag fick ett från OM-profiline med matchande martingal på posten från Tyskland som jag hämtade ut på självaste julafton (fantastiskt tajming).

DUDE! Jag beställde en förbygel + spännande sadelgjord från OM-profiline idag! Är du nöjd med grejerna? Lädret? Vilka färger har du? Passar de bra? Storlek och allt? VISA BILD! :banana:

Tränset är litet i storleken, det passar på yttersta spännena men normalt så har hästen i de inre hålen i storlek full. Lädret är jättefint och mjukt och detaljerna välgjorda. Absolut i nivå med priset. Köpte svart läder, tyvärr är det mässingspännen och vita sömmar men man kan inte få allt. Beställde blåvit resår och repdetaljer på martingalen. Skulle nog kunna tänka mig att köpa fler grejer från dem, absolut.

Aktiv vila tror jag på som har installad femåring. Han går inte att hantera annars! :) Men det är nog mycket hans personlighet som är väldigt energisk. I hagen får han mycket stryk när han vilat för att han blir SÅ på sin kompis... :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 314
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar