07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

långe sen jag skrev i tråden ;) A får vila nu iallafall, men han har stooor hage, uteboxar, kompisar. Anledningen till viloperioden var att han blev lixom inte koncentrerad under träningspassen längre, utan ville annat, helst leka från marken, så det gör vi istället då ;) Idag var det glas is på banan, så igångsättnming blir väl när underlaget är bättre ;) men vi kör på med lydnadsträning i stallet istället, det är träning de med ;)

Under sommaren och hösten har det gått skit bra ;) han går nu att rida fram avslappnat, inga stegringar eller bockningar på hela hösten ;) dock är han sån att han snabbt blir trött av hjärngympa så det har inte blivit så långa pass ;)

Målet i sommar är, rida längre pass i alla gångarter och kunna rida ut i skogen, både tillsammans och själva ;)

Ibland ställer underlaget till det, isbanor är inget kul.

Nu ska GP snart inte vila längre, både hon och jag är rastlösa. Hon springer o sprätter i hagen, leker oavbrutet med hagkompisarna oavsett de vill eller inte. Och jag börjar bli trött på att sy schabrak, blev färdigt med ett till ikväll.

Jag är ledig på nyårsdagen så jag tar nog ett litet ridpass då, ska bli kul!

*kl

Har hälsat på min häst några gånger nu. Hon har ju varit borta sedan 13e och planen var ju att hon skulle vara där en månad. Men jag är så ambivalent över hur jag ska göra med henne. Hon bockade ju och bråkade hela första veckan, har sedan dess haft sina ryck emellanåt för att emellanåt sedan gå riktigt bra enligt beridaren. Jag är mest orolig för att hon kommer vara för svår för mig när hon får sina ryck och att det bara ska bli pannkaka om jag tar hem henne.
Beridaren sätter ju press på henne och då protesterar hon hejvilt, samt att de rider ut i grupp i alla gångarter vilket gör henne laddad i sig. Jag har ju snarare ett system att undvika konflikter och rider bara ut i skritt och trav när hon är laddad för att slippa bockandet och att åka i backen i onödan...

Jag hade ju tänkt ta hem henne i januari, annonsera och se vad jag får för svar eller sedan behålla henne om jag inte hittar precis rätt köpare. Men nu vet jag inte, jag börjar dra mot att jag låter henne stå kvar för försäljning då det känns som större chans att hon blir såld om ett proffs visar henne och utbildar under tiden än om lilla jag ska försöka själv... Förvisso är hon svindyr för mig nu, speciellt med tanke på att jag inte alls rider, men det kanske blir billigare än att i stå med en häst i längden om man inte hittar hem åt henne och hon dessutom är för svår för mig.

Jag har ju ibland någon tanke på att hon kanske kan fungera med mig trots allt efter att hon ridits till lite. Men det är så svårt att veta, jag kanske helt enkelt är för mesig för henne och våra personligheter kan man ju inte ändra? Så jag vet inte ut eller in hur jag ska göra. Hon är så jäkla fin när hon är på rätt sida, men så otroligt trälig när hon inte är det... :(

Men prata med beridaren och se vad denne säger, kanske har hon någon idé.

Förstår dock att det blir dyrt att ha henne där i längden. Kan ni inte sätta ut henne till salu redan nu?

Har läst dina inlägg och hade nog i ditt fall låtit henne stå kvar hos beridare och satt ut annons. Anser att det ska va kul o rida och att det inte ska behöva va en kamp... Hoppas det löser sig för dig :)

*KL*

Red på ridbanan igår, +6c och sol gjorde att vårkänslan va total! Lillhästen va så lugn o fin och arbeta jätte fint .. så jag va galet lycklig även om halva hästen,skydden o sadelgjord va full me sand då det va lite blött på halva ridbanan :D

Vi arbetar på att behålla formen i alla övergångarna och igår funka det klockrent.. Kommer o leva på den dagen ett bra tag framöver.

*kl*

Igår blev det äntligen en sväng på Ariel igen. Hon var så glad och ville vara överallt hela tiden. :p

Hon har börjat få en gravidmage som putar, så gulligt! :love: Sedan är hon ju rund hela hon också, men den här magen är inte mjuk som fettet är, utan hård. Märks att det finns något där inne. ;)

Velar kring hennes framtid, tanken med fölet var ju att jag skulle få tid att tänka efter vad jag vill göra, men just nu vill jag både äta kakan och ha kvar den. Dvs både avla och tävla. :crazy:

Jag kikar in och hälsar alla ett Gott Nytt År!

En snabb uppdatering från oss också, Vi var ute på en fantastisk uteritt igår. Underbart att äntligen våga och kunna rida ut i skogen igen och jag insåg hur mycket vi saknat det både jag och häst. En tur som bjud på mycker backar både úpp och ner och en hel del galopp, riktigt kul hade vi men idag är lillkillen ganska mör men så nöjd.

Lite bilder för att illustrera hur härligt vi hade det trots det halvdassiga vädret.

21_zpsfdc2a79f.jpg

229851_10151221669733526_627445251_n_zpsddfbfea6.jpg

262685_10151221669868526_1174219652_n_zps7a3f3f36.jpg

406666_10151221669808526_1211813880_n_zps409e8697.jpg

Jag hade låtit beridaren sälja. En sak som kan vara värt att tänka på innan man drar igång en försäljning är att det tar TID! Det är förberedelser med att sammanställa material, filmer, bilder mm, telefon/mailkontakter, provridningar. :)

kl

På fredag åker min 07:a tillbaka til utbildaren. Häst är väldigt pigg och rejsar i hagen varje dag så det är på tiden att komma tillbaka i arbete! Mitt knä känns bra så jag har ridit på ett av avelsstona nu ett par dagar. Håller mig till de äldre lite säkrare :angel: hästarna tills jag litar på högerbenet till 100%.

Så härlig miljö det verkar vara runt er ! :)

Idag red jag GP första gången efter vilan. Först lite på ridbanan och sen ut på grusvägarna som är kanonbra just nu, mjuka och lagom svikt. Hon bockade lite i galoppen men det var väntat.

Tycker om när hon verkligen kommer upp med ryggen och ner med huvudet så långt tyglarna räcker, hon behöver länga överlinjen, så därför säger jag inte så mycket när hon bockar, bara precis håller om o driver lite lite framåt.

Kl

Gott nytt år allihop!
Härliga bilder ni lagt ut!

Igångsättningen av min häst har gått sådär. Efter julafton åkte jag på influensan och har legat däckad sen dess. Var iaf ute i stallet idag och fick borstat hästen och låtit honom springa lös i paddocken en stund. Glad pojk!
I morgon kommer en god vän till mig och rider honom. Känns himla skönt eftersom jag fortfarande är väldigt matt. Så förhoppningsvis kan hon rida några gånger nu så han kommer igång. Tur att man har duktiga vänner som ställer upp :)

Nu är min häst riden! Och han skötte sig även fast han var lite lat. Det är ju bara jag som ridit honom tidigare så han undrade nog lite vad det var som hände. Förhoppningsvis kommer hon och rider i morgon också. Men jisses vad sugen man blir på att rida! Ett plus är att vi nu har barmark och strålande sol!

Svarar dig och de andra som svarat i samma... :)

Jag ska åka ut till beridaren imorgon och diskutera framtiden för min häst. Jag vill inte annonsera ut henne förrän beridaren är med på noterna eftersom det är där hon kommer att visas. Dessutom vill jag veta om hon anser att hästen är redo för att visas för spekulanter innan jag annonserar. Den ska ju liksom fungera att rida ut och att träna vettigt på banan, jag vill inte visa en bockmaskin för då lär ju chansen att hon blir såld vara minimal.

Visst vet jag att det tar tid att sälja, därför vill jag börja samla in lämpliga provridare i tid. Annonsen har jag redan skrivit och jag kommer filma framöver så fort jag har möjlighet att följa med när dom ska träna. Sedan behöver jag ju inte sälja heller om jag ändrar mig eller inte hittar rätt hem, men innerst inne tror jag nog att jag vet att hon inte är rätt häst för mig oavsett hur fin hon är vissa dagar.
Den största anledningen att jag vill börja redan nu är att det tar tid och att jag inte vill ha henne hos beridaren längre än nödvändigt. Det kostar mig 11k varje månad inkl hovlsagare och kallhyra i mitt stall, och då har jag likväl inget att rida på för egen del.

Har läst dina inlägg och hade nog i ditt fall låtit henne stå kvar hos beridare och satt ut annons. Anser att det ska va kul o rida och att det inte ska behöva va en kamp... Hoppas det löser sig för dig :)

Håller med i ovanstående!

Idag (eller nja, igår) red jag barbacka på Chatsi för första gången!
Jag har ingen aning om varför jag väntat så länge, för det var inga konstigheter. Parkerade henne vid en hög trappa och gled över till ryggen bara. :bump:

Varmt och gosigt! :love: Men mina stackars ridsår från dressyrsadeln tyckte ajaj efter en timmes skritt-tur. :crazy::angel:

Ja det var ju inte detta jag längtade efter då jag köpte häst efter 9 år utan :crazy: 11k i månaden för att åka dit och borsta två ggr i veckan. Men å andra sidan längtade jag heller inte efter att känna hopplösheten 5 dagar av 7... så ja, jag hoppas verkligen jag får henne såld relativt snabbt. Eller att det sker ett mirakel och jag känner glädje av att ha henne själv.

Igår red jag ett dressyrpass med Ariel. Vi börjar så smått komma igång igen, men än så länge är det främst skritt och trav som gäller.

Vi har ju en lite sämre galopp att kämpa med, någon här som har lite tips på att förbättra galoppkvalitén?

När hon fått upp konditionen lite mer blir det galopp i minibacke och massor med galoppfattningar. Tyvärr kan jag ju inte förbättra galoppen med hinder till hjälp, annars är det något hon tycker är väldigt roligt.

Galoppfattningar är ett väldigt bra sätt att förbättra galoppen :) Det ger mer än att harva på i galopp längre sträckor.

Usch, förstår att plånboken svider. Men jag tror som ovanstående att det rätta är att lägga ut på annons (när hästen är redo att visas) och se om det går att finna en bättre match med en annan ryttare.

*kl*

Q och hans mamma fick flytta ut till stallets uteboxar i förrgår. De var inte särskilt nöjda med att sova ute när de fortfarande smällde raketer (vilket i sig inte har skrämt dem innan men det bidrog inte till tillfredställelesen i alla fall) i kombination med allt vilt som går runt stallet (som uppenbarligen är lättare att acceptera när man står i sin hage) och att fröken konservativ helt enkelt inte gillar påhitt (vilket väl är ganska acceptabelt när man fyllt 23 år).

Kontentan var i alla fall att Q sov dåligt under natten och således var väldigt medgörlig att rida kvällen därpå. Ganska skönt som omväxling men ingen idé att pressa på. Red till ridhuset och red lösgörande i alla gångarter i hoppsadeln. Avslutade med att ta några språng på en åttvolt och han var lugn, hoppade väl och landade i rätt galopp varje gång. Och det på tränsbett och utan vare sig martingal eller graman, det tar sig minst sagt. För ett år sedan hade det varit rena kamikazeuppdraget. Men han mognar både i kropp och skalle, vilket är skönt nu när han ska gå in på sitt sjätte år.

Igår kväll var det två betydligt mer nöjda hästar som fick gå ut till sina boxar på kvällen och de ägnade mer tid åt att äta än att stå och stirra ut i fjärran. Antar att de snart vant sig igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 314
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka