07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Jag har ju det. New forest vetu ;) Lite mer än 1cm hade han.
Behöver klippa på sommaren me egentligen. Inte gjort de nån sommar ännu men känt många gånger att ja behövt.
Just de alla som trodde han va ponny.
Han e runt 155cm nu och när han jobbat upp ryggen ordentligt blir han iaf 158 :) Känns rätt bra :)

Åhh vad roligt för dig! Förstår verkligen att du är glad:)

I morgon blir det nya skor på herrn, usch vad detta blöta väder inte gör underverk på hästarnas hovar. Men, men det är bara att sko om oftare! Hoppas att kylan och vintern kommer snart!

Löshoppningsdebut gjord med bravur. Lite tveksam kille till varför det var en massa pinnar överallt som han måste HOPPA?! över... ;) De sista gångerna hoppade han kombinationen så fint! Blev lite sugen på att prova själv men överlåter det till hopptränaren ett tag till eftersom jag är så feg! :) Men dom skrattade åt min lilla dressyrprins som blev alldeles förvirrad över alla bommar. Nästa löshoppning blir om 2 veckor, längtar!

Jag har skott fram för första gången på min också, för ca 3 veckor sedan. Känndes inte kul då han har så fina hovar men ville inte ta på skor med brodd första skoningen så hade inte nått val. Ska sko om nästa vecka och även sko bak då. Hoppas verkligen att han inte trampar sönder sig!

*kl*

I lördags fick Ariel hastigt och lustigt en hoppsadel. :p Inte för att hon rids än, men min valacks utprovade (!) sadel passade honom inte alls när fysioterapeuten kollade på den. Han är överbyggd med extremt kort rygg och svängd rygg, medan Ariel har en lite längre och rak rygg. Förstår inte hur sadelutprovaren tänkte. :crazy:

Men det blir i alla fall toppen för Ariel, då har vi en sadel att galoppträna i under vintern. :laugh:

I övrigt går hon bara och njuter av dräktigheten, imorgon kommer ett blodprovstest så jag kan kolla om hon fortfarande är dräktig. Sedan kommer hovis nästa helg så skorna äntligen kommer på! :banana:

Vilken underbar ridtur idag! Härligt väder och mycket galopp och han kändes så fin att sitta på. Sen blev det nya skor. Sen har jag frågat hovis om hon skulle kunna tänka sig att hoppa monstret, och det kunde hon så nu får vi boka in det:)

Åh, vad tråkigt att du känner så! :(
Men jag förstår dig, jag tycker också det är skitjobbigt ibland, och förra vintern när hon bara stretade och drog och jag inte kom åt henne alls så ville jag bara typ släppa ut henne på motorvägen (:crazy::angel:) efter varje dressyrpass.

Sen får jag ett bra terräng- eller hopp-pass och älskar henne över allt annat!

Jag har kommit fram till att jag ofta egentligen är för trött för att träna, och att det kan vara en anledning till att det går så långsamt för oss. Jag är ofta kräkfärdig av trötthet (psykiskt) efter en dag (eller kväll+natt) på jobbet, huvudvärk, inte hunnit äta.

Sen ska man rida hopplektion i 1,5 timme och vara snabb i tanken, jag fixar inte det. Emellanåt har jag varit så trött att jag knappt orkat lektionen igenom. Jag hör vad tränaren säger, men kan inte riktigt ta det till mig.

Skitsvårt, för hästen är mitt andningshål och det som gör att orkar överhuvudtaget. Hade jag inte haft henne hade jag åkt hem och lagt mig varje dag efter jobbet, och hade troligen inte blivit piggare av det, bara deppig. Borde man dra ner på träningen? Ambitionen?
Jag vill ju inte skogsmulla, jag vill ju komma nånstans, ta igen för alla förlorade år utan egen häst och bara ridit andras galna hästar som de inte vågar rida själv, för att sedan se ägaren ta tillbaka hästen när den går hyfsat och jag har fått börja om nån annanstans.

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. Precis så känner jag.

Jag har också fått inse att hästägandet inte är som jag hade det med mina tidigare tre. Då var jag ung och gick i skolan och hade inget mer än skolan och hästen att bry mig om. Allt annat praktiskt i livet var färdigplanerat av skolgången och hade jag problem kunde jag ringa mamma, gråta en skvätt, och sedan ta nya tag. Nu är verkligheten en annan - man har heltidsjobb, skiftgång på emellanåt stressigt och tungt arbete, pojkvän, räkningar, bostad som ska skötas, familj och släkt och vänner 100 mil bort... you name it. Jag förstår inte hur andra orkar med, jag är trött och less jämnt. Därför är hästen ett andingshål, men när det inte fungerar där heller då undrar jag verkligen om det är värt att ha kvar :crazy:

Men så kommer nån vecka där hon bara går på utan problem på uteritterna, och där hon är framåt och rolig på banan. Och då känner man ju att det är värt det ändå. Iaf just då.

Vad gäller träningen så har jag fått inse att min ambition fått begränsas till just träning. Jag tränar iofs mer än de som tävlar i mitt stall, jag rider regelbundet för två olika B-tränare så hästens utbildning är jag inte orolig för alls. Men tävla har jag verkligen ingen ork för, jag jobbar dessutom varannan helg och måste rodda allt själv med släp, lasta och köra. Jag har inte ens lärt mig köra transport :o Samtidigt känner jag att min häst är för fin för att bara hemmaridas, hon skulle inte må dåligt av att komma ut och få lite rutin på det. Är dessutom lättlastad och lugn på nya ställen så där är inget problem.

Min tanke när jag köpte henne var att träna regelbundet och tävla ibland. Men dit har vi verkligen inte kommit, och jag vet att det bara beror på mig och min avsaknad av ork för annat än vardagen.
Nu väntar tex 4 nätter i rad. Sedan en omställning till helgen och hela nästa vecka ska jag gå upp kl 5, mån-sön. Jobba hela dagen och vara i stallet vid 15 när man är trött och slut och det är trängsel med alla dagtidsjobbande efter kl 16.... blä.

Men samtidigt har jag provat att vara medryttare åren innan jag köpte henne. Och det funkar ju aldrig det heller, så det känns som att egen häst ör enda chansen att sjäkv få nåt vettigt ut av det.

(ja jag blir trött på mitt eget gnäll så vi slutar där ;))

Senast ändrad:

Jättefin pigg o glad är han :) Nästa måndag har vi programridning med Östgötateamet i dressyr. Så ska rida Msv C1 och den 10e e det Km så då tar vi Msv C2 istället :) Spännande nu när vi inte vart iväg på länge.

Men nu blev jag lite frågande? Du har ju skrivit att du inte ridit på 5-6 veckor pga sadelproblem hur kan då din unga häst vara i sån form att du väljer ett MSV program?

Ja har jobbat honom fast utan sadel. Barbacka betyder inte att man inte kan rida ordentligt. Varvat med tömkörning skogsridning och hoppning. Allt går utan sadel om man har en snäll häst. Så han är i samma form som innan.
Däremot kan man inte räkna helt med samma häst när man fått en bogfri häst som jobbar med ryggen mycket mera.
Och det är ingen tävling. Utan programridning men rider o en domare säger vad dom tycker. Jag känner inte att ja behöver en bedömning i La

Kan tillägga att ja också ridit lektioner barbacka.
Men han har inte gått så hårda pass under dessa veckor som när jag har sadel o tränar mera.

Kl

I dag har jag varit på Mälarkliniken med Elle. Hon har sett bättre ut hemma redan i helgen gällande svullnaden, men varm till och från. Hon var i alla fall helt fräsch, busade ordentligt vid longering. Ultraljudade kotan och hon hade en liten blödning. Får gå i vanlig hage och ska skrittas för hand 7-10 dagar 30-60 minuter per dag. Inte ens lite Metacam fick vi med hem.:p Passade på att kolla tänderna också vilket behövdes. Hon hade fått lite hakar som filades ner. Vet. tyckte hon såg välmusklad ut och bra i hull. 2 olika personer kom fram på kliniken och tyckte hon var väldigt vacker och fråga om stam. Alltid kul att höra, vore kul att få visa henne någon annanstans än på Hästkliniken.:angel:

Vad skönt att det gick så bra som det gjorde :)

Själv har jag galopptränat idag i skogen blev en tur på 1,5 timme men inte var vi trötta efter det :)

Härligt med galopp i skogen :)

Idag har vi tagit en lugn tur ut i skogen, provade en sadel, en Knights Camelot. Men den var lite för smal och då bytte jag ändå till det vida järnet. Det är en kompis så vi ska se om vi hittar ett ännu vidare och se hur den ligger då. Men jag tror ändå att den är för svängd.

Iaf så kanade den fram efter första traven så då skrittade vi hemåt istället.
6C0E4FB4-F6BE-48DF-923C-21CD51FD4A86-20933-00001F50E3FFB17A.jpg

Oj sån kondis din häst måste ha :)

Vi hopptränade igår igen och det var studs på schemat. Jättejobbigt tyckte Grand Prix, men hon löste det. Hopptränaren sa om min häst att hon gått från klarhet till klarhet så det var roligt.

Nu väntar jag bara på min sadel jag köpt på tradera :angel: hoppas den passar annars får jag väl försöka sälja den.

KL.
Jag har ju också en -07a!
Iofs en "sån där raggsocka" men hon vill vara med bland alla korthåriga tregångare ;)
Har haft henne hemma och ridit sen april, innan dess var hon iväg på inridning/träning i ett år nästan pga att jag själv tappade suget.
Ångrar det bittert då jag fram till 1-2 mån bara fick laga allt ...

Tinna är ett Sto, med ett väldigt stort S, och dom senaste två veckorna har det gått skit nästan varje gång vi tränat.
Igår och idag däremot var hon "sig själv" igen och fick in en riktigt fin känsla emellanåt även om hon tycker att hon har väldigt mycket att säga till om ibland.
Hon är även extremt tittig, så vissa stunder är det svårt att komma åt henne. Irriterande men det kanske försvinner med åldern ...

Här är några bilder från i somras, nya kommer förhoppningsvis tas imorgon! :)
Tinna-032.jpg

Tinna-286.jpg

Välkommen :) Jättefin "raggsocka"!

Här har matte all motivation i världen men har åkt på en rejäl influensa...... :( Men med tanke på det nu frusna stenhårda och knöliga underlaget kan vi ta en paus ett tag. Men jag vill ju rida min fina lyhörda och nu så medgörliga häst. Det blir iaf lite mer löshoppning framöver, den 4:e och hoppas på fler pass regelbundet i vinter. Det är ju så bra att dom får lära sig hoppa själv innan piloten (läs hopprädd dressyrtönt) måste våga sig upp! ;)

Hur ska ni lägga upp träning i vinter? Har ni korta lugna perioder eller långa? En eller flera? Skulle vara kul att höras hur ni tänker er :)

Michis jag hoppas att du aldrig mer tappar motivationen för jag har aldrig sett någons raggsockor gå så fantastiskt bra som dina!:bow:

Min 07:a är plötsligt på plats helt och hållet, stadig i alla gångarter, går förvänd och sidvärts utan problem och är (till skillnad från för några veckor sen när det var spöken överallt) lugn och framåt ute. Vi tappade hela sommaren pga anaplasma och sen var hon stökig att sätta igång efter vilan men nu efter lite hjälp av en tuff ryttare som satte hårt mot hårt på henne känns hon väldigt i fas!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 316
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka