07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Så härligt när man är nöjd efter ett arbetspass :)

Idag är jag med jättenöjd :bump:

Grand Prix har sedan hoppträningarna lärt sig att fatta galopp för sätet från halt. Jag tror det har att göra med att när man står i ledet och väntar på sin tur att hoppa så blir hon så förväntansfull så när jag bara gör en antydan till fattning så fattar hon galopp!! Jättekul faktiskt.

Och inte älgar hon iväg med megasprång heller utan vet liksom att att ett hinder snart dyker upp så hon är lite avvaktande med galoppsprången (eller är det jag som rätar upp mig mer kanske?). Och dessutom har hon blivit starkare och klarar några steg i öppna och sluta i båda varven i trav.

Är glad över min pålla !

Konstiga vinklar på bilderna, men den ser alldeles för smal ut? :o

I onsdags hoppa piloten Diablo. Gick bra! :laugh:

229810_10151095465536778_1006771887_n.jpg

554049_10151095465651778_1566365387_n.jpg

Nu är det snart sovdags. Upp tidigt i morgon för tävling! Börjar klockan 8 för det är så många starter.. :cool: Första inomhustävlingen.. Får se hur det går!

Det var en av sakerna jag reagerade på när jag såg den första ggn, men den ligger i balans samtidigt som det finns plats vid bogbladet. Den är ju även ny så stoppningen kommer sätta sig lite.

Men misstänker att den är lite så i modellen med högt framvalv. Men som sagt visar den inga andra indikationer på att vara för smal. Fördelen är att det är utbytbara järn så inte så svårt att göra större om jag vill.

Denna är MW :)

*kl

Hade träning idag. Men mitt humör och kemin mellan mig och hästen senaste veckan sa till mig att det inte var någon ide. Jag orkar inte sitta upp och vara arg på henne i framridningen där hon är som drygast när vi ärosams, det ger ingenting. Så hon fick bli tömkörd istället. Gick superbra och tränaren var nöjd med hennes energi och lydighet.

Han tyckte inte jag skulle misströsta. Hon är normal för sin ålder och han tycker om hennes karaktär även om hon blir för dryg periodvis för mig som har henne 7 dagar/vecka. Men jag är ju inget proffs heller så jag få väl lita på vad han säger. Hon har gjort stora framsteg sedan han började med henne i februari och det är väl vad jag får tänka på i dessa tider när hon mest känns som ett objekt för annonssidorna :crazy:
Han tyckte jag skulle rida ut med sällskap tills vidare. Men det är ju inte det lättaste när man jobbar skift, och alternativet att rida mer än max 3 dagar/vecka i ridhuset känns inte som ett alternativ. Så man får väl bita ihop och be till gud de dagar man måste ut ensam.

Frågan är hur man ska orka uthärda. Gud vad jag ångrar att jag köpte ett femårigt sto och inte en mogen valack som planen var från början...

stjarnfrugt: Vad händer om du tar in henne på "djävulsvolten"? Snurra alltså, det brukar bli jättetråkigt efter en stund...

Vouge mfl: Min går med 135 cm till hoppsadeln och 65 till dressyren. Till mitt äldre sto har jag 150 till hoppsadeln och 75 till dressyren.. Till henne kan det ibland vara svårt att hitta tillräckligt långa gjordar.

Jag fick förresten hastigt och lustigt sälja min hoppsadel på hoppträningen i onsdags, så nu måste jag också ut i sadeldjungeln.

Ture vilar fortfarande och får nog göra det i 2 v till så han får 4 totalt. Han för ett himla liv i stallet och kräver uppmärksamhet när jag håller på med de andra hästarna. Och är dessutom som ett plåster på mig i hagen när jag hämtar någon av de andra. Men jag förlåter allt när han gnäggar åt mig när jag tittar in i hans box på morgonen :D

Jag tror oxå på " jävulsvolten" och här har mamma gått bredvid med ett ett grimskaft om midjan, som hon ibland får koppla på. Så besvärligt har vi haft det...Men numera är hon mera galen om hon inte får välja tempo ( fort ska det gå) Jag tror att man får vara enveten ibland , dom lär sig vem som bestämmer till slut. Våran "lilla" har varit väldigt ovillig till arbete, och mycket riktigt hade hon låsningar och nu ska hon ta det lite lugnt efter behandlingen , men det är inget som hon sympatiserar med, utan nu har hon lärt sig passage och piaff på egen hand...:idea:

Jag kankse ska köra med det mer konsekvent. Alltså att om hon backar gå in på en minivolt. Jag har provat med det när jag inte fått fram henne, för då har det varit lättare att få henne att gå runt än att gå framåt. Jag har haft fokus på att huvudsaken är att hon rör sig. Och vägrar hon gå framåt utan bara ska backa eller krångla så får hon gå runt runt. Jag har använt det för att få henne att gå undan för skänkeln, för ofta när hon börjar krångla börjar det med att hon tränger mot skänkeln och drar mot ett dike, sedan börjar hon backa. Så min tanke var då att går hon runt och undan för skänkeln på en minivilt då kan jag flytta henne sidvärts oxå. Men kanske har jag fel, ingen aning.

En teori har också varit att jag har ny medryttare sedan en månad tillbaka. Kanske har hon fått en ny testperiod när hon har en tillr yttare som hon ska testa? Eller så är det bara så att hon nu kommit så långt i utbildningen att hon börjar bli stark och självsäker och då har hon en ny testperiod lik den hon hade då jag köpte henne...

Förstår att det måste ha varit drygt att måsta vara en fotgängare med varje gång. Men jag avundas verkligen er som har den möjligheten att ha hjälp av familjen. Flera i mitt stall har sk "mor och dotter"-hästar och det verkar vara så himla skönt. Dels att ha nån att dela problem och diskutera med, men också nån att delahästen med så man slipper förlita sig på medryttare osv ifall man inte kan varje dag.

Jag har förvisso hittat en supergo medryttare nu med bra referenser och som är känd av mina stallkompisar. Men det är ändå en introduktionsperiod man ska gå igenom, och min häst ska testa och dryga sig med henne också... Suck.

Det är lite klurigare har vi märkt med ston resp. valacker vi haft , dom testar gärna..i ditt fall kan det säkert bero på nya omständigheter ( med medryttare).
Våran är egen uppfödning och allt har verkligen gått i perioder och så är det nog olika mycket med olika individer. Bara man är konsekvent.
Och mamma , hon har minsann fått mycket motion... men är du ensam och inte kan lösa tvisterna så är det alltid bättre att kliva av än att vända hem.

men är du ensam och inte kan lösa tvisterna så är det alltid bättre att kliva av än att vända hem.

Här håller jag med fullt ut! Se det inte som ett nederlag att du var tvungen att kliva av, utan att du faktiskt vann för att ni kom dit du ville!
Jag har också fått klara mig till större delen helt själv.

Stjarnfrugt: Jag tror du behöver ändra inställning själv just nu. Just nu är inte uteritterna behagliga, utan räkna med att du får problem och se till att ha avsatt tid för att ta igenom det som behövs.

Och får du förbi henne på ett "krångelställe", ge dig inte med det, vänd om och rid förbi igen och igen tills hon slutar fjanta av ren tristess. :angel: Och som sagt, blir det farligt, hoppa av, led förbi, sitt upp igen och rid tillbaka och gör om.

Tror nog också att det är den nya medryttaren som gör att hon testar gränserna igen.

Jättebra skrivet. Så har jag fått göra med min när han har haft spökperioder. Men det är jobbigt och det blir trist att rida när dom ska hålla på.

Ja, i regel är det ju så. Och just därför är jag mer en valack-person än vad jag är för ston. Jag är antagligen för mkt stoig själv i mitt humör och behöver en häst (och en partner för den delen med) som är relativt jämn :o Men så dök denna upp där jag känner uppfödaren och det kändes som en bra affär. Vilket det var också, hon är superfin, frisk, sund och kvalitativ i sig. Men vår personkemi kanske inte riktigt stämmer till 100% och frågan är väl vad man kan göra åt detta, eller om det bara är att inse att vi aldrig kommer älska varann men kanske iaf kan bli goda kollegor? Jag får se. Men jag saknar verkligen känslan av att brinna för en häst i sig som jag kände med min förra. Fast det kanske är för mkt begärt av livet att det händer fler än en eller ett fåtal gånger.
Inte för att jag gillar krångel och tjafs ändå. men man brukar ha lite mer överseende med saker och ting om hjärtat är på rätt ställe. Åtminstone står man ut i högre utsträckning.

Jag går aldrig hem när hon bråkar. En gång har jag fått ge mig och det var när hon backade in mot ett taggtrådsstängsel och jag var tvungen hoppa av i sista sekunden för att få stopp på henne. Med vinterkläder, säkerhetsväst och lånad bomlös sadel med tendens att snurra runt är man inte så pass smidig att man kan sitta upp igen så jag fick vackert gå hem, rasta henne i ridhuset och sen rida en liten sväng till. Men det är första gången hon bråkade och det var i januari så jag tror inte hon satt det i samband med tjafs att hon får gå hem...

En annan gång i våras fick jag sitta av och leda henne en bit men kunde sitta upp igen efter 20 meter och då gick hon som inget hänt. Men oftast behöver jag inte kliva av utan hon har gett med sig efter bråk och stök...

Senast ändrad:

Ja så är det väl. Man får väl se det som "en dag på jobbet" och inte som skön avkoppling när man åker till stallet. Tråkigt är det dock och jag kan bara hoppas det är en begränsad tid. För efter 9 tim på sitt skiftjobb som kan vara allt från att ha gått upp vid 5 och jobbat hela dagen, till att ha kommit hem 23 kvällen innan eller att ha jobbat hela natten och sovit för lite - då har man verkligen ingen lust att ha en "dag på jobbet" även på fritiden.

Men så är det väl med alla hästar. Mer eller mindre dock. Jag börjar mer och mer tro att det här hästägandet är något som passade mig på den tiden jag var ung och bara hade häst och skola och inte ett helt liv med krångel och dåliga arbetstider vid sidan av :( Jag orkar helt enkelt inte med det när det är motgångar och tjafs.:cry:

Här händer det grejor! Lilleman fick ett par dagar "vila", med entimmes prommenader för hand. Trodde att han skulle vara skitpigg och ännu mer bråkig efter detta men det fick matte äta upp igår! Jösses vilken fin kille jag har! :) Jobbade mycket trav och tempoväxlingar i trav med bibehållen aktivitet. Han har blivit så stark och balanserad. Jobbade också lite undan skänkeln i skritt o trav som fungerade bättre än sist. Galoppen var också betydligt mer balanserad och han kändes stark även där! :) Sådana här dagar känns det som det inte är mil ifrån vad han borde kunna vid 5 år utan hoppet om att knappa in växer :) Även om vi kommer att ligga efter så kanske vi kan knappa in lite på er andra :D

Idag står löshoppning för första gången på schemat, spännande! :) (Matte är alldeles för dålig på sånnt så vi ska vara med på en gemensam träning...)

Tävlingen gick fin fint! 0 fel i 1,00m & 4 fel (ett stopp) i 1,10m.

Min förra stallägare kom 5:a i 1,10 på en av sina, så hon fick låna Diablo på prisutdelningen. Där tittade han jättemycket på det som skulle bli hinder nr 7 (Alla bommar lades på marken inför prisutdelningen.) & även när piloten red in på banan för 1,10. Så tror det var därför han stanna på den. Den kom snabbt ur sväng också. Hoppade på andra försöket, så inte mycket mer att säga om det. :-) Annars var han klockren!

Framhoppningen var dock extremt liten & 6 hästar som skulle samsas. Blev stressigt & rörigt = Diablo har annat att hålla koll på & blir spänd & stannar alt hoppar kråkhopp. Inför 1,00m var det hyffsat lugnt, då hoppa han fint på framhoppningen. Men inför 1,10m var det kaos=Kaos i Diablo´s hjärna. Får hoppas det försvinner med tiden ju mer rutin han får.. Men funderar på att prova Equi-calm inför sista tävlingen för i år om 2v. (Samma ställe, går bara en 1,10m då.)

557828_10151099225136778_569788659_n.jpg

*KL*
Lite uppdatering från oss. Har ju haft en gräslig period med prince. Till och med för hand och på stallgången va han gräslig och tråkig. Tog det piano i två veckor med mest vila och kravslös skritt.
Nu har det vändt igen tack och lov. Va iväg och hoppade i ridhus. Inte ens ett stopp på första hindret blev det. Aldrig hänt typ ;)

Hoppas nu på bra flyt tills det blir is ute sen blir det vintervila för honom. Skall flytta till ett toppstall med bra möjligheter och det känns toppen!!

Två bilder från i veckan som gick :)
65448_10151254206350239_1137860891_n.jpg

10278_10151256106890239_1932307755_n.jpg

Åh, vad tråkigt att du känner så! :(
Men jag förstår dig, jag tycker också det är skitjobbigt ibland, och förra vintern när hon bara stretade och drog och jag inte kom åt henne alls så ville jag bara typ släppa ut henne på motorvägen (:crazy::angel:) efter varje dressyrpass.

Sen får jag ett bra terräng- eller hopp-pass och älskar henne över allt annat!

Jag har kommit fram till att jag ofta egentligen är för trött för att träna, och att det kan vara en anledning till att det går så långsamt för oss. Jag är ofta kräkfärdig av trötthet (psykiskt) efter en dag (eller kväll+natt) på jobbet, huvudvärk, inte hunnit äta.

Sen ska man rida hopplektion i 1,5 timme och vara snabb i tanken, jag fixar inte det. Emellanåt har jag varit så trött att jag knappt orkat lektionen igenom. Jag hör vad tränaren säger, men kan inte riktigt ta det till mig.

Skitsvårt, för hästen är mitt andningshål och det som gör att orkar överhuvudtaget. Hade jag inte haft henne hade jag åkt hem och lagt mig varje dag efter jobbet, och hade troligen inte blivit piggare av det, bara deppig. Borde man dra ner på träningen? Ambitionen?
Jag vill ju inte skogsmulla, jag vill ju komma nånstans, ta igen för alla förlorade år utan egen häst och bara ridit andras galna hästar som de inte vågar rida själv, för att sedan se ägaren ta tillbaka hästen när den går hyfsat och jag har fått börja om nån annanstans.

Hur ofta tränar du?
Kanske trappa ner lite?

Jag tränar typ en gång i månaden som max. Inget jobb ännu så då har man inte råd. Men utbildar på egen hand.

Idag har jag klippt min häst för 3e gången och även badat.
Sadeln e bara bra åker fram lite men han har inte byggt klart allt runt manken. Men nu när ja klippt e det lite strävt så då satt den blickstilla.
Jättefin pigg o glad är han :) Nästa måndag har vi programridning med Östgötateamet i dressyr. Så ska rida Msv C1 och den 10e e det Km så då tar vi Msv C2 istället :) Spännande nu när vi inte vart iväg på länge.

Oj har du redan klippt tre gånger? sätter han så mycket päls? jag är själv förvånad över att min hästs päls växt ut mycket sedan hon klipptes. Lite galopp på stubbfälten idag och hon blev svettig. Inte mer än att hon torkade snabbt men ändå.

*KL*
Nu har jag börjat sitta på Nova igen:banana::banana::bump:.
Kan bara vara imponerad av henne. Har ju stått sedan början av juni och efter ett par ggr med longering och tömkörning satt jag upp. Inte ett problem! Var bara att rida. Ingen tvekan eller osäkerhet och inga dumheter. Verkade bara vara överlycklig över att få börja göra nytta igen.
Har ju bara skrittat än men det har blivit några travsteg när Nova har velat. Vill ju att hon ska fortsätta tänka framåt så vill inte hålla in henne hela tiden.
Verkar funka bra med renskinnet för det syns ingen irritation på huden. Kommer hålla noga koll så det inte blir något.
Är bara så glad!:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 316
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar