07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Nu har vi en tid bokad på tisdag. Har också varit och köpt ett par Ice-vibe kyldamasker. Någon som provat dessa?

Har tyvärr ingen egen erfarenhet, men är det inte dom som alla kändisar lovordar?

kl
Hovis kunde komma tidigare idag och det var en glad häst som fick komma ut i hagen igen. Matte däremot stod vid grinden och höll tummarna för att skorna skulle sitta när han drog ett race. Men man kan ju inte bli mer än lycklig när man står och ser hur kul dom har när dom leker:D
DE87DF63-A6A7-45DD-84B2-96B25BC950B9-14808-00001836D0F1A669.jpg

0BEB15E9-2314-43B3-AC7B-639CD4DE1A8E-14808-00001838F9BAEE05.jpg

2546C176-C943-4570-BF3D-594FD574A945-14808-00001839203B0C56.jpg

EA864F8A-8803-4889-BE3F-D5EAC6DE16B1-14808-00001839CF40406D.jpg

Kan ju säga att den nytvättade svansen är obefintlig:p

Åh vad härligt det ser ut! :laugh:

Gör så ont i hjärtat på mig att A får stå i en liten grushage ensam, hon som älskar att leka så mycket! :cry:

Ja, usch det är inte roligt att ha dom så. Men då är det ju tur att du kan rida henne igen :)

Ja verkligen! Och tack o lov har hon ju i alla fall vänner bredvid sig i alla fall! :)

Jag har inte uppdaterat på väldigt länge...säker flera trådar sen :o ...Hinner ju inte med... ;)

Rocket och jag kämpar på. Saker och ting har nu lugnat ner sig. Vi har bott här på nya stället i drygt 2 år och det har varit jobb, studier och stallbygge. Mitt i allt det då så har hästen, på den här tiden, passerat 5 sadlar:crazy: så vi har inte kommit till nåt vettigt jobb alls. Ca 3-4 månader per sadel, sen går det tid att leta ny sadel som då haft begränsad användningstid. Inte klokt!!! Tack och lov har jag nu fått låna en bomlös av en god vän som gör att jag kan jobba hästen vidare och under tiden hitta rätt sadel. Får väl byta inriktning eller nåt...dressyr, kanske...fast nej, då blir det väl Hunter-klasser istället.

Nu är det snart vinter och jag hoppas den blir bra med lagom med snö så vi kan träna styrka och flås...här är ett par bilder :)
580227_367938679946971_1347364283_n.jpg

62022_370633553010817_302922096_n.jpg

Så här blev stallet för övrigt :D
577297_368107913263381_1354710830_n.jpg

598824_368108099930029_1892183031_n.jpg

Alltså det var precis sådär det började på Divan, lite diffust tjock i benet. Inte halt alls i typ en vecka sen Bam! blockhalt. Trodde det var hovböld men det visade ju sig vara lymfangit fast hon inte var supertjock i benet.

Försök iallafall att inte måla fan på väggen, även fast det är svårt.

Testa spritbandage och se vad som händer med svullnaden.

*kl*

Idag ska jag rida igen :banana::banana:
Sista dagen med penicillin och finadyn igår. Hon har ju varit ohalt sen i lördags men man får ju inte rida förrän penicillinkuren är klar.

KL

Avalon har gått på 50 % nu. Hon har varit lite tjurig och trött nu när pälsen byts. Nästa vecka på onsdag ska vi träna för Ricardo Reis igen. Det ska bli riktigt spännande. Funderar på om ett bett byte är aktuellt för henne också. Hon känns inte riktigt tillfreds med det hon har nu :/ Så nu får vi prova oss fram till något hon är lite mera till freds med.

Jättefint stall och fin häst med!

kl

Idag har jag o GP varit på hoppträning, hoppade vattenmattor, lite andra mattor, kombination och en bana som väl låg runt 70-80 cm. Hon var jätteduktig, klarade av att korta upp galoppen lite och vi fick rätt galoppsprång på alla relaterade avstånd. Är såå nöjd med henne :)

*kl

Gnäll gnäll...

Jag har tidigare skrivit i 07-tråden om mina uterittsproblem med min häst. Att hon vägrar gå, backar ner i diken och bockar när man går på henne.
Efter sommaren har detta i princip försvunnit helt efter mkt träning i dressyr. Som både jag och uppfödaren sett saken har det enbart handlat om olydighet för hjälperna och därför har krut lagts där vilket gett resultat. Hon har haft samma tendenser på ridbanan men jag har inte kopplat dessa samman förrän uppfödaren så åt mig att det är exakt samma saker hon gör, fast konsekvenserna blir mindre på ridbanan då det inte finns diken o dyl utan tar stopp vid väggen/staketet så att hon på ett naturligt sätt inser att hon inte kan backa mer. Ute har hon snarare satt i system att gå mot diken (gärna djupa sådana) då hon vet att jag slutar gå på henne eftersom jag inte vill gå omkull baklänges med henne över mig.

Hur som haver. Sedan jag började rida med sporrar fick jag en bättre exakthet i hjälperna (driva med spö gör henne bara arg - sporren tar hon utan problem) och vi har blivit av med många problem både på banan och ute. Jag har ridit ut både ensam och med kompis och kan rida i alla gångarter ute. Frid och fröjd. Tills nu.

Både i söndags och förrgår har damen utsett ett favoritställe där hon helt enkelt bara måste krångla. Ensam båda gångerna dvs utan draghjälp eller något som får på andra tankar. Givetvis är det ett ställe med relativt djupa diken fyllda med sprängsten (stora vassa stenbumlingar) där jag inte vill att hon kilar fast och bryter benen av sig. 20 minuter har vi fått ägna åt bråk och tjafs varje gång vi ska passera. Till saken hör att min häst är den stabilaste femåringen man kan tänka sig vad gäller föremål, hon är inte rädd för något alls och får ofta gå i täten bland gamla hästar just för att de är rädda för saker. Så detta är bara trots i mina ögon.

Och jag blir så jävla TRÖTT och LESS. Jag tycker inte att det är obehagligt i sig, mer än att jag inte vill ha henne över mig i ett dike. Men jag blir inte rädd för henne när hon krånglar. Jag blir enbart less och förbannad på att det ska hållas på med något tjafs. Periodvis under våren och försommaren tänkte jag att jag ger upp detta, jag orkar inte ha de här diskussionerna med henne längre. Jag vill ha avkoppling och nöje i ridningen och inte detta i tid och otid. "Problemet" är dock att min häst är väldigt rolig att rida på träningarna då hon är på bra humör, vilket gör att man inte tröttnar på henne helt. Men jag vill kunna rida ut också utan att planera in 20 min av bråk varje gång vi ska ut på en lugn och trivsam uteritt. vilket jag kunnat från juli tills nu.

Jag vet att det inte finns några svar. men ibland undrar jag hur lång tid man ska räkna med att det tar innan man "finner" varandra. Detta är ju som sagt ett sto med rätt mkt åsikter och integritet. Inte hästen som vill gosa med en speciellt ofta, och som ofta måste ifrågasätta vad vi gör ett par gånger för att sedan gå bra en period för att sedan ifrågasätta samma sak igen. Jag har haft henne i snart ett år och det är ju inte länge, men ibland känner jag att mitt tålamod och överseende är jäkligt naggat i kanten. Som pojkvännen sa i helgen "och det där lägger du 5000-6000kr per månad på...?" och ja, det känns som en väldigt bra fråga :(

Senast ändrad:

Hur fungerar hon om du har annan häst med/draghjälp? Om du varje gång du rider ut ett tag framöver har med en bra stabil draghäst så kanske hon "glömmer". Tycker ofta att hästar kan haka upp sig på något som en gång varit lite läskigt och sen bara eskalerar det, om man inte bryter mönstret. Bara för att en buske en gång varit läskigt pga att tex en hare hoppa ur den. Sen är den busken läskig varje gång..... Bara en fundering. Vet att det inte är så lätt att hitta sällskap för uteritt varje gång.

Går det att hoppa av och leda henne förbi? Så man slipper bråket? Sen hade jag lett henne förbi där 300 gånger, hoppat upp och ridit fram och tillbaka 400 gånger till hon kräks på stället och vill gå vidare. Bättre att ta fighten en gång rejält en dag när du har avsatt tid till det. Och hon har ju kunnat ridas ut nyligen.

Låter som min donna! Jag tror att det är en blandning av kaxiga ston & rent jäkla dumhetstrots!
Jag har slutat att rida ut för tillfället, det börjar jag med igen när A sköter sig korrekt i ridhuset igen, vilken hon nu bara på nån vecka verkligen gör! :love:

Innan var A den säkraste av dom säkraste att rida ut på! En lastbil i rumpan och en bilkö där framme var inga problem, hon stod still eller gick som jag bad henne om!
Men så var vi ifrån varandra ca 2 månder förra hösten när jag flyttade och sen var hon skadad från i våras till för någon månad sen så jag tror att det gör mycket, att vi kom ifrån ridningen som vi nu får återuppbygga! :)

Förra vintern när hon var nyköpt och helt förjävlig att rida ut red jag bara med sällskap. Det löste sig genom att den andra hästen bara gick förbi när hon bråkade och då kom hon av sig. Men problemet löste sig inte på så vis att jag kunde rida ut ensam, eftersom hon fortfarande hade kvar grejen att hon inte gick fram för mina hjälper utan pga kompisen. På så vis var ju problemet kvar. Så jag ser inte att det är en lösning då det handlar om olydnad i mina ögon och inte att hon är otrygg, för det är hon verkligen inte.

Jag rider ut med sällskap ungefär 50% av alla uteritter. Men eftersom de andra hästarna i stallet inte är lika stabila som min, så blir det mest lugna uteritter i skritt och trav då. Vill jag galoppera eller träningsrida ute gör jag det bäst ensam, samt att sällskap inte går att lösa varje gång. Jag vill ju kunna vara självständig och rida min häst ensam.

Hoppar jag av (vilket jag gjort 1 gng) så kommer hon helt av sig och går förbi utan problem. Vilket gör att jag ännu mindre tror att hon är rädd/osäker. Hon är heller inte rädd för samma sak på hemvägen, eller med hästkompis. Idag hade jag sällskap och då red vi samma väg som i söndags och i tisdags - inga problem. Vi mötte "läskiga" saker och den andra hästen blev fjantig - min kolugn och tittar inte ens.

Jag tror verkligen på iden att det är kaxighet och dumheter. Så även uppfödaren som haft henne sen hon föddes. Det är helt enkelt bara hennes personlighet att ifrågasätta saker. Hon kommer väl antagligen göra det hela livet. Visserligen är hon inte lika dramatisk nu som i vintras, så hon vet ju på sätt och vis att jag vinner och inte blir rädd för henne. Men det är så oerhört uttröttande att hon är sådan tycker jag.

Jag kan inte hoppa över uteritterna, och jag tror inte det löser problemet. Dels vill jag inte rida en femåring i ridhuset hela tiden och dels gör det nog bara att hon tappar arbetsglädjen, och hon gör inget gratis alls. Så tappar hon motivationen är hon nog en katastrof att rida även på banan. Det gäller att hålla henne på gott humör och då går hon som en klocka men så fort hon är missnöjd får man veta det.

Vad händer om du bara väntar ut henne? Inte går på mer än att du håller henne rak, utan bara sitter och väntar på att hon ska ta första steget och börja röra på sig. Värt att prova kanske:).

*kl*

Igår red jag på banan för första gången på en vecka. Kändes inte så där himla bra. Får henne inte alls fram till handen och får inte med ryggen. Kan vara att munnen behöver kollas upp. Men hon gick kalas förra lördagen på dressyrtävlingen kändes jättefin på hoppningen på söndagen, sen vilade hon en dag och skrittade en dag för att sen gå ett dressyrpass som gick skit. Efter det har jag bara ridit i skogen. Känns tveksamt att munnen skulle börja spöka på dom två vilodagarna:/.

Man känner på henne när hon tänker stanna, sällan är det så att hon bara tvärstoppar från ingenting. Det brukar börja med att hon går som en orm och man bara känner att hela hästen tänker bakåt. Sedan stannar hon, antingen av sig själv eller av att jag driver framåt när hon ormar sig. Oavsett vilket går hon bakåt när jag driver, helst mot ett dike.

Ibland när hon stannar låter jag henne stanna om det är nåt hon bara vill titta på, men det brukar vara en annan känsla då i stoppet. Jag brukar låta henne titta ett tag, ibland några minuter. Då svarar hon på framåtdrivande antingen genom att gå framåt och vara okej med det (händer inte ofta och endast om det verkligen varit nåt att titta på tex rådjur, och inte ren trotsighet för då går hon aldrig framåt) eller genom att tjura och backa.

Visst kan jag testa att vänta ut henne, men de ggr jag försökt har resultatet blivit detsamma oavsett - hon backar och börjar krångla. Även om hon får stå i flera minuter. Men jag kan alltid ge det ett ordentligt försökt. Tyvärr är det nya stopp-stället en bilväg och det är inte så jättepraktiskt att stå mitt på vägen där :crazy:

Kan du inte prova att tömköra henne förbi stället hon krånglar? då har du lättare att ge henne ett rapp där bak med långpisken.

Det vågar jag inte :o Tömkörningen lämnar jag åt min tränare. Nu går hon iofs jättebra på töm men då är det ju ett proffs som jobbat med henne där. När hon blir less och det blir jobbigt gör hon som i ridningen, backar och dessutom när hon inte har samma inramning av ryttare så kastar hon sig åt sidan ibland. Det är inga problem för min tränare, men jag som aldrig fått lära mig tömköra vågar mig inte på det. Skulle ha nog svårt att hålla reda på tömmarna om hästen bara gör rätt och hon känns inte som en lämplig häst att lära sig på.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 316
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka