07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Möjligt!
De brukar bli piggare efter klippning också har jag erfarat så ska bli spännande att se hur denna herre blir efter nästa veckas klippning ;)

Det började som ett stort myggbett. Vet tyckte vi skulle avvakta ett tag. Det blev större och sprack så det blev ett sår. I såret fanns gammalt var som hade blivit förhårdnat och gjort att det blev död hudvävnad, Fick åka till klinik och skära upp såret. Ca 10cm x 3cm och ca 1,5 cm ljupt. Givetvis på ryggen där sadeln ligger.
Vet inte hur många antibiotika kurer hon har fått i sommar och klinik besök.
De tror att det berodde på att hon har fått in en liten sticka som man inte har märkt och den har legat där och "grott".

Novali ok, var det så litet och "enkelt" från början. Typiskt mitt på ryggen.

Ja jag funderade faktiskt på om den är för rak för hästen... jag red i den idag och sadlade lite längre bak :) men hon har ju haft en isabell werth bates utprovad till sig innan jag köpte henne och vad jag förstått är den väldigt rak ?

jag är tacksam för åsikter.

Kan du inte förklara vad du menar med att den ligger i bakvikt? hästen är på gränsen till överbyggd sluttar lite uppåt baktill. Hon kan inte ha vidare sadel, när jag sitter på hästen är det bara ca 2 1/2-3 cm mellan sadel och manke. Är modellen helfel? jag som hade tänkt köpa en likadan fast 17.5 istället för 17.

Vad tror ni om en pfiff amaretto då?

Senast ändrad:

Jag hade amaretton till min häst, tyckte inte om att rida i den.
Hal, gav inte rätt känsla och mina sittben hamnade totalfel och även så hela min placering.

Nähä. Jag har aldrig provat någon bara sett på bild. Upplevde du den som väldigt rak? Jag har en Gold Medal allround som ligger bra på henne, ska kanske vara glad för det och fortsätta med den istället. Ja jag tycker att den ligger bra ska jag kanske tillägga.

Det var hemskt vad det var komplicerat med sadlar. Har funderat lite på den du köpte med, tycker den ser bekväm ut och verkar rak vilket jag hittills har trott att min häst ska ha.

Här kommer en bild på min nya sadel.
Underbara utprovare gjorde stöden lite större så satt verkligen som en gud i den. Helt underbar och hästen trivs som fisken i vattnet.

430537_10151263846148899_1791729795_n.jpg

Senast ändrad:

Ja sadlar är inte lätt, min är också rak. Är fortfarande väldigt nöjd med min sadel. Kan säga att jag var skeptisk men änsålänge är den toppen. Jag hade ändå kanske stort spann i ekonomin när jag leta sadel men det var härligt att billigast var bäst denna gång ;)

Synd vi inte bor lite närmare varandra, då kunde jag testat din sadel på min pålla :)

Får jag fråga en sak, om du tittar på bilden där min häst har sadeln på sig, tycker du att den är för rak för henne? Det jag funderar över är om hon kanske inte är så rak som jag har trott? jag vet att jag borde lägga de här frågorna i sadeltråden men det är ju ingen som läser där verkar det som.

Jag fick utprovat en Frank Baines Omni till henne, men jag tyckte den var för dyr så det blev inget. Och så tyckte jag att den kom lite väl långt bak på ryggen på henne, var rädd att hon skulle få problem av den.

Eller om någon mer vill titta är jag tacksam, har fått sadlar på hjärnan.

Senast ändrad:

Tycker det är svår att se då man inte ser hur sadeln följer hästens rygg undertill.
Ska se om jag kanske kan ta en bild på min häst sida så ser du på ett ungefär hur han ser ut?

En stark fördel jag kännde med genesisen är att man kan byta järn, dör förhoppningen och tanken är att han ska bli lite mer musklad. Samma med hoppsadeln där har han rodrigo pessoa som också är ändringsbar.

Jag testade bates, lippo, tekna, globus m.m.

Det som gjorde att jag valde denna är att jag faktiskt endast kunde sitta stabilt och stadigt i sistone i traven med genesisen. I det andra kännde jag inen stabilitet alls! Sen tror jag nog att ngn med häst med mindre gång och inte lika känsliga sittben( jag hatar om sadeln är hård!) skulle tycka denna sadel är lite bullig, vid första titten känndes det som att man drog skulle kunna komma till ridning, samt att man hamanr lite uppepå, men efter att kg ridit ngr varv landar man i sadeln och då tänker man inte på det :)

Skulle du vilja att jag tig bilder på den så man ser hur den ser ut mer än produkt bilden?

Ursäkta stav felen, snabbt skrivet med bebis i andra handen ;)

Det jag menar med bakvikt är att du ska kolla vart sittpunkten hamnar. Titta på din bild o jämför med Lagrens bild så ser du att Lagrens sadel ligger i balans och sittpunkten hamnar längre fram än din. Det innebär att Lagrens vikt fördelas jämnt över ytan medan din vikt trycker bakåt o sadeln lättar i fram. På bara en bild är det omöjligt att säga varför men min gissning är att din häst inte alls är så rak som du tror, speciellt när du nämner att den är överbyggd, då sluttar ju ryggen uppåt o då brukar raka sadlar med kilbossa inte funka.

Sen är det så här med sadelprovning o hästar, du ska prova så många sadlar du bara kan, lyssna på allt o alla men tro inte att ngn här på buke kan tala om exakt vad som kommer att passa er för så funkar inte livet! Vi kan bara delge dig våra erfarenheter men själva provningen får du själv utföra o den sadel som ger jämna avtryck, hästen rör sig bra o du sitter skönt med bra inverkan o alla delar av din kropp där dom ska vara (!) DEN sadeln köper du! Oavsett om det är den billigaste eller den dyraste din ekonomi klarar av.;)

Kl

Suck! I dag när jag tog in hästen var hon toksvullen på insidan av kotan på vänster fram. Stort som en tennisboll och hårt. Inga sår. Varm och med puls, inte direkt varm o hoven utan bara runt svullnaden. Inte synbart halt, sprang några steg i trav på stallplan. Ringde " min" veterinär men hon var åter måndag. Kylde ordentligt och linda med BoB. Troligen har kanske slagit på sig själv, överben? Ser de likadant ut i morgon ringer jag och bokat tid på kliniken.

Men fy vilken otur ni har! Håller tummarna hårt för att det inte ska vara något allvarligt!

Kl
Man ser ju ut som en pyntad julgran med alla reflexer man får ta på sig nu på kvällarna. Han är på tårna när vi är ute och rider men på banan hade jag velat få det där lilla extra men jag vågar inte fodra på honom mer. För då får vi nog inga trevliga uteritter.

Ja bilder på sadeln hade varit jätteintressant!

Novali tack så mycket för responsen. Dock så uppfattar jag helt enkelt att min sadel och Lagrens inte är lika och helt enkelt har tyngdpunkten olika? om jag klickar upp en produktbild på min sadel så ligger den exakt som på min häst. Och när jag red låg den stilla den trycks inte framåt och pälsen är slät under, den följer även rygglinjen jämnt vad jag kan se.

Men det blir ändå inte den eftersom den var för liten för mig och den är nog för rak precis som du säger. Min häst kanske tom kan ha en stubben?

Just nu e min kuse helt övertaggad trots han bara får hö. Så bevisat för mig själv att de räcker gott o väl. O iomed nya sadeln jobbar vi på ett helt annat sätt så nu får vi börja om. Dom fina längningarna e borta efter 1år. Känns sådär men blir bra när vi är igång igen sen.

Ska försöka ta bilder :)

Men denna helg är det lite full fart, igår red vi igenom lb:1 på klubbtävling 64,83% och en 4:e plac :) Duktiga häst!
Tömkörde i fredag så att han skulle ha energi till helgen, vilket resulterade i lite fina bus och bock på framridningen, tok häst! Men vad han varaktig i programmet! Vi har dock en stor svaghet, han står inte still i halterna! Så under vintern ska det tränas halter!!! Så 4: or på första och sista punkten och sedan mestadels 7: or på resten :)

Idag så ska vi åka och rida en LB:1 på lokal :)

Klart de inte är lika men tyngdpunkten bör bli samma iaf. Att sitta så långt bak som du gör i den sadeln måste innebära att du får "kämpa" för att hamna rätt. Dina ben hamnar antingen i stolsits eller för långt bak om du har en sån kropp!:) Som jag sa tidigare så är ju detta vad jag gissar på eftersom jag varken sett dig eller häst live men enligt min erfarenhet borde det bli så.

Prova Stübben, prova allt! Enda sättet att komma fram till vad som passar just er.

Tack för hjälpen jag ska följa ditt råd! Imorgon testar jag en andrews :)

Mish, grattis vad roligt!

Jag kan säg att min lilla dam står inte heller stilla i halterna, jag får känslan av att hon är osäker på vad som ska hända härnäst. Vet ju inte hur förra ryttaren tränat halter. Hon släpper gärna bettet i halten och drar upp halsen i värsta frieserstil. Försöker jag få henne mellan tygel o skänkel igen lite försiktigt så börjar hon jazza runt.

Jag försöker därför släppa på kraven i halten för jag tror hon känner sig pressad. Jag låter henne bli lite ur form och ofta kliar jag lite på manken och ger lång tygel efteråt. Det har väl gått lite bättre efter det.

Allra bäst gick halt -träningen när jag provade en graman på henne, av någon orsak är hon lugn och fin och mellan hjälperna i halten då. Och så såklart lång tygel och klapp efteråt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 316
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar