07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Tack!

Igår red vi som sagt samma program igen, han backade av direkt när vi kom in då doamren satt vid ett väldigt konstigt bord enligt Batman. Men lyckades tillslut få han fram ditt innan vi fick start. Hade o programmet två stora missar, ett avbrott i en serpentin, då han tittar på bordet. Och att han pga av att han är spänd missar första fattningen. Sen är han hela tiden lite spänd på den kortsidan och trycket in. Hade även en 4:a på mellan traven, vilket jag kan tycka var lite hårt? Kommentaren ingen skillnad.

Fick 53,8%, domaren dömde otroligt udda och skrev konstiga kommentarer, hörde när jag hämtade mitt protokoll att det var flera som stod och hade rena rama ramaskrin inför överdomaren om massor av klagomål osv. Så vet inte riktigt hur rätt bedömda vi är.

Så ni kan väll titta på filmen och bedöma själva ;)

Jag är iaf otroligt böjd med min lilla älg kalv som alltid uppför sig exemplariskt och försöker :) Nu var detta hans andra lokala och han är så lugn :)

Nu blir det nog ingen mer dressyr innan vintern utan nu ska han få leka hopphäst istället. Men att debutera med 2rosetter av 3 tävlingar får han 5 av 5 guldstjärnor för! :)

Film: http://youtu.be/yF3cfcwfWrA

Senast ändrad:

Jag tycker han ser jättefin ut. Nu är ju inte jag dressyrryttare och kan bedöma ritten, men hade min häst gått så hade jag varit nöjd. Vi ligger ju långt efter i utbildning pga skador. ( hade nog inte kommit så långt ändå:D)
Han ser väldigt lugn och lättriden ut.

Tack! :) jag är jätte nöjd! han är ju inte mycket riden, speciellt fattningar är svårt, de befästa vi i sommras ;)

Han är oftast väldigt lugn, men som synes på tidigare bilder har Han sina bus också;)

Men lilla han är mycket häst att rida, det var kul denna tävling att hans tidigare ägare faktiskt var där och såg han och de tyckte han blivit väldigt fin och förundrades över att jag kunde styra ett program ;)

Samt sitta ner i traven, alla som ridit han har reagerat på att han trots ingen super gång här en väldigt rörlig rygg, detta med att han är lite vinlig gör att man måste hänga med ;)

Det där är inga 53%. 58-60% skulle jag säga. Inga stora missar och det är ju inget som är koeff 2 som skulle kunna dra ner betyget så mycket.

Vad skrev hon längst ner? Var domaren GJ? Har nämligen ridit en LC förra året med lika märklig bedömning. Inga missar typ, hästen på tygeln hela programmet i en bra LC form och så fick jag 50%...... kommentarena var märkliga och det kändes som om man inte alls fattade %en.

Jag tycker det ser trevligt ut! Ni har ju varit jätteduktiga :) Men %en var lite snåla tycker jag.

Fast om du tittar på tempot i traven så är det väldigt nära undertempo, dina vägar i serpentinerna är inte så jättebra, likaså i galoppen när du inte kommer ut på spåret på kortsidan mot domaren. Totalt drar ju allt sånt ner och det är ju inte LC utan LB o då är ju kraven högre. Tycker kanske inte att 53% är välförtjänt men 56-57% är nog vad en sån ritt brukar bedömas med.

Sen förstår ju jag att du är nöjd med din häst ändå för att han förut inte kunnat prestera ens det här men det vet ju inte domaren!;)

Det såg trevligt ut tycker jag. Det är ju en bedömninssport och ibland vet man inte hur domarna tänker.

Idag provade jag en sadel (igen) men jag red aldrig i den för det syntes direkt att den var för trång, den var inte vid som sades utan medium och det har jag redan en som hon inte kan ha :grin:

Nya skor fick hon ikväll också, imorgon vila och på onsdag är det hoppning igen :)

Dressyr är en klass för sig :) O ändå står vi ut.

Jag skritta runt i min nya sadel i ridhuset idag.
Den slöa hästen e verkligen inte lat längre. Tog linan så han fick springa av sig lite efter skrittjobbet o det var så kul så vi nästan låg ner i svängarna o massa bus. Tar nog ett tag innan vi kommer till arbete i ridningen. Måste bli av med energin först. Har samlat på sig en den med 6 veckor lungt arbete o 1vecka skritt.
På torsdag får vi börja trava lite :)

Vi har tagit det lite lugnt efter förra helgens tävling.

Vi har också bytt stall så nu går hon på lösdrift med sex andra hästar. Hon har kommit bra in i gänget men är nog lite frustrerad över att maten är täckt av nät. :confused: ;) Vi får se hur det går, om hon klarar sig. Just nu får hon 2-3 kg av ett kraftigare hösilage inne när jag grejar med henne plus havre, betfor o soja. Matar på henne så mycket jag kan så hon ska klara sig, hon är ändå tunnast av allihop.

Vet inte hur mycket hon vågar slappna av än o sova i ligghallen för hon känns lite off i ridningen. Får ge det ett litet tag och se om det funkar annars så får jag ställa in henne.

Försöker svara alla :)
Tack!

Det var LC som dömde, slut kommentar. Häst med god galopp kvalité ( ville inte riktigt visa sig idag?)

Jag hade gissat på runt 56%, med tanke på allt novali tar upp som jag också haft i beräkningen.

:)

kl
Jag blir så trött! Har ju kommit igång och rida ordentligt nu och vad händer då? Jo, stallägaren ringer när jag sitter i skolan och säger att sömmen på den dåliga hoven står rätt upp och skon glappar. Min stallägare är guld värd, för han tog in hästen från hagen och drog av skon. Så ponnyhästen har fått stå inne hela dagen. Jag som hade planer på att ta ett riktigt pass i paddocken efter att ha ridit ut lugnt i 2 dagar.

Hovis kunde inte komma förrän i morgon eftermiddag så häststackarn får stå inne hela dan i morgon också.:cry:

Ville bara klaga lite;)

Då fortsätter jag och klagar.:grin: Elle har varit svullen på insidan av kotan sen i lördags. Inte halt och inte speciellt varm. I morse kollade vi henne i ridhuset och hon var helt ren på rakt spår och volt. I kväll var hon tokvarm runt kotan och hela vägen ner, och hoven. Så i morgon bokar jag tid på klinik. Grämer mig nu för att jag inte gjorde de redan i måndags morse. Lätt att vara efterklok. :( Är bara så sjukt trött på icke frisk häst. Kan man reklamera ett måndags ex, för det är verkligen vad hon är?:p

Men ush en sådan otur! Jag får säg att det är ett väldigt vackert exemplar av måndagsex du fått tag i :p

Oxo, vad tjatigt, men underbar stallägare du har! :)
Har han haft mycket problem med sina hovar?

Ja han är en pärla!
Nja han har väl inte den bästa hovkvalitén, men det är framför allt ena fram han har haft en förmåga att kliva ur. Vilket har resulterat att den gått sönder på insidan och lätt spricker vid sömmarna på den sidan. Så vi har hamnat lite i en ond cirkel. Tror dock att det är så blött i markerna har påverkat lite.
Men,men han kunde ju haft 4 dåliga hovar istället för en:p

Charlotte: Hoppas ditt måndagsexemplar blir frisk nu!

*kl*

Jag är så nöjd med min medis! :laugh::laugh:
(Låter dock löjligt att säga medis, medryttare är väl mer korrekt på en vuxen kvinna som dessutom är polis! ;))

Hon rider sjukt bra, Amazing körde ut hela bitchregistret första gången hon satt upp och bockade och kickade som en annan galning, ville bara gå till mig hela tiden! :o:o (Smyg :love:)
Men "M" bara satt och la till skänkeln när det behövdes och efter ett tag så kom A på att hon är ju rätt bra den här ryttaren och slappnade av fint!
Passar dessutom utmärkt att hon är inriktad på dressyr också! Fick mycket beröm för att A är väldigt mjuk i både kropp och mun, då blir man glad!

Pass nummer två (första gången någon red A utan att jag är med :eek:, det är sjukt STORT för mig som har ett sånt kontrollbehov!!) hade hon rest sig två ggr :grin: men skött sig kanon resten av passet!
Och idag så hade hon också skött sig kanon, inget bus eller hopp alls!

Är riktigt nöjd med båda två och det känns så härligt att kunna vara helt trygg med att någon annan är där :bow: när jag måste hålla på med roliga jobbfrågor och sånt istället...

Så vårat veckoschema denna veckan är:

Måndag: Promenad/Vila (Jag)
Tisdag: Rida (M)
Onsdag: Promenad/Vila (En annan kompis då jag ska bort på konsert)
Torsdag: Rida (Jag)
Fredag: Rida (M)
Lördag: Rida (M)
Söndag: Tömkörning (Jag)

:love:

Nä, herregud, tycker så synd om dig! (er) :cry::cry::cry::cry:

Nu får vi väl hoppas att detta är sista svängen, och att hon får vara frisk och hel sen! :bow:

Det kan ju faktiskt vara så enkelt att det är en hovböld som kommer o går. Men jag håller med dig, vilken himla otur du har med den hästen! Har själv haft en likadan, egen uppfödning, så jag kunde inte skylla på nån annan! Men han trasslade sig genom sina första 6 år o sen var han inte sjuk igen förrän vid 15 års ålder så hoppet finns!:D

Inte för att jag är säker på att det ger nåt men kanske du skulle ta en blodanalys o se om hon har någon brist nånstans?

Önskar att de skulle va en hovböld, men svullnaden tyder inte på de. De sitter endast på insidan av kotan, inget nedan eller över eller på utsidan. Men man kan ju aldrig vara säker.
Kan absolut be om blodprov men tittar man på hennes muskler och päls vore de konstigt om de är brist på ngt. Är själv förvånad över hur fint musklas hon är trots att hon stått så mkt.

Hoppas det går över fort! Finns inget värre än skadade hästar och speciellt när skadorna avlöser varandra!

Idag kommer kiropraktorn ut till B, han hade i somras en spänning i si-leden. Konstaterar efter 2 besök på klinik där inget hittades mer än perfektion på röntgen och en rörlig häst med rena böjprov. Men han tappade takt på volt på v.b i höger varv. Ett besök hos kiropraktor och problemet var borta ;)

Så idag är det återbesök :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 316
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka