07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Idag har jag och Divan varit på kliniken eftersom hon inte blivit bättre. Ingen hovböld hittades trots att hon visar alla symptom. Det visade sig vara lymfangit fast benet inte är så jättetjockt. Nu har hon världens största spritbandage och får antibiotika och finadyn i 6 dagar. Så fort hon är ohalt ska jag börja rida igen och tills dess ska hon gå på promenader 15-20 min fast hon är jättehalt då rörelse gör att det blir bättre. Vi ska gå i den takten som hon vill gå i.

De tror att det kommer från den lilla muggen hon har men egentligen tycker de att det är för lite mugg för att kunnat skapa lymfangit. Nåväl, skönt att veta vad det är och att det inte är något allvarligt.

Fick beröm från alla hur snäll och väluppfostrad hon är. Stolt som en tupp :D

Tur i oturen då. Hände min kompis häst också i somras. Kom in på 3 ben och supersvullen. De trodde på fraktur först men visade sig vara lymfangit trots att de inte ens hitta ett sår. Precis som din spritbandage och promenad.

Min häst ligger på minus i dag. Hon har vilat en vecka och i dag tog vi en promenad på ridbanan. Hingstade upp sig och stod på bakbenen. :mad: Jag som normalt alltid har träns och lina hade grimma och kort grimskaft. Nu Blir de tömkörning ett par dagar nu för att visa damen hur man uppför sig.

Det är är så typiskt att de inte sköter sig när man just den dagen inte har sin vanliga utrustning på :D

Som idag när jag skulle åka helt själv till kliniken. Divan brukar alltid gå direkt på transporten men idag ville hon varken åka dit eller hem. Men om någon annan ledde henne gick hon på direkt. Suck.

Vilken tur att det inte var något värre, även fast det är trist att hon ska vara sjuk alls.

Är innovan lika bred i midjan som isabellen? Jag har ridit i den sistnämnda och den fungerade inte alls för mig tyvärr. Men allt är värt att testa och det är ju kanon med koppjärn.

kl

Idag har vi haft ett hemskt möte med en tupp. Det var rena rama döden enligt Plutten. Tillslut kom vi förbi och resten av ridturen njöt vi av det fina höstvädret. :)

Men tuppar kan vara farliga :p förstår att det var härligt att rida ut idag i det här toppenvädret!

Jfrelin, tur att det inte var något värre ändå.

Jag har ridit en kort sväng idag bara, var ju tvungen att testa sadeln jag lånat hem. Den var superskön och ligger kanon på hästen, men jag tyckte nog den var en storlek för liten. Ska rida imorgon när det är lite ljusare och be någon fota mig i den. Den passade henne bra tycker jag.

Idag var det dags att rida lite och A ligger på +! ;)

Hon började med att muppa sig och försökte backa och hålla på...:cool:

MEN det var som att :devil: flög i mig och jag vek inte en tum! Jag kände att jag faktiskt får rycka upp mig och RIDA, för det kan jag! Så efter ett tag så gav hon upp mupperiet och travade på som aldrig förr! Försökte muppa lite ibland men då drev jag bara på riktigt bestämt och då nöjde hon sig med att lägga bak ett öra..:D

Så jäklar, har verkligen fått tillbaka mitt jävlar anamma och det känns grymt bra! Herregud, känns så härligt att äntligen längta tills nästa dag och nästa ridpass igen! :bump:

härligt :)

Lite blåst, lungn start på veckan och sedan start med havre har försett Bärt med lite xtra energi

548086_10151459856100884_70035327_n.jpg

;)

Vad skönt - sa hon vars häst vilat sen i somras !!

Jag håller verkligen med, jag har alltid skojat om att min gammelgubbe vilat sig i form både nu och förut.

Jag har en stallkompis som också har en -07 nu och jag är lite orolig över att de har lite för hög ambitionsnivå.
De har haft den i två månader och redan efter 2 veckor kom första bakslaget, den vägrade stå uppbunden och slet sig, efter ytterligare lite tid så släppte den inte upp en av familijemedlemmarna på ryggen, den andra ryttaren kom upp om någon höll i hästen och en kastade upp ryttaren. Hästen är just nu väldigt arg den "hötter" åt allt och alla, den mår inte bra i vardagen. Och om två veckor så ska de på sin första tävling. Jag tycker att de går alldeles för fort fram, det är ju en bebis som totalt bytt liv. Jag har pratat med dem och försökt få dem att fatta att de har kanske lite bråttom, men det är ju så roooooligt att tävla och det är ju så låga klasser.....

En sån buse!! satt du kvar? ush bocksprång är det värsta jag vet :p förutom de gulliga små som Grand Prix gör, de är bara mysiga.

cirkus, ja det är nog inte mycket mer du kan göra än att säg vad du tycker...

Nu lägger jag in ett par länkar till bilder på sadeln jag testat på GP, vill någon vara snäll och säg vad ni tycker? jag kan inte lägga in bilderna direkt för jag kommer inte åt egenskaperna.

http://s217.beta.photobucket.com/us...t=3&o=15&_suid=135002345076906345706366517215

http://s217.beta.photobucket.com/us...t=3&o=16&_suid=135002345076906345706366517215

Svårt att säga på bara två bilder men det som syns är att den följer samma linje som ryggen och lämnar plats åt manken. Tycker det SER bra ut. Hur blir det när du sitter i den? Så den inte kommer ner för långt fram då och glappar under bakvalvet... :) (Plus att jag är avis på din så fins musklade häst.. ;) )

Vad tråkigt att behöva se på när de stressar fram sin häst istället för att ge den tid att bo in sig.
Händer nog tyvärr allt för ofta.
Nova kommer inte få någon längre vila i vinter om inte vädret ställer till det.
Hon har ju vilat ca 4 månader nu eftersom hon var skadad. Längtar efter att börja rida henne igen men vill ta det lugnt så att skinnet blir helt återställt. Longerar henne med sadel nu i alla fall och tömkör henne en del. Har beställt ett renskinn så när jag får hem det ska jag börja sitta på henne igen.
Jag som hade hittat en bra tränare jag skulle tränat för i höst, men det blir ju inget av nu. Tar tid att få upp kondisen igen.
Tur att jag har stora kuperade hagar som de går i så hon har kunnat rejsa av sig i alla fall.

Grand Prix tackar för komplimangen !

Ja det känns bra när jag sitter i den, förutom att det knappt får plats en handflata bakom min ända.. så sitsen är troligen för liten för mig. Den glider inte utan ligger stilla på hästen och följer. Den sjunker ner lite närmare manken, kanske på gränsen till för vid, men den andra är för trång så hon måste nog upp ett snäpp i bomvidd, man får kanske köra med padd ett par månader så hon har chans att bygga fler muskler.

Såg att jag lagt in samma länk två gånger? måste vara senil :p men det är bara att trycka på next så ser man fler bilder. Annars är en helbilden på sadeln här : http://s217.photobucket.com/albums/...iew&current=sadelsantacruz001_zps12f706fd.jpg

Vet inte om den räknas som bred i midjan. Är ingen expert på sadlar, tar den som passar och som jag kan rida i :D

Fiorano vet säkert. Hon kan ju typ allt om sadlar.:p

Ta efter vad du känner på dig o hästen.
Jag provade en sadel men va inte många cm bakom. Den passade mig bäst men hästen valde en helt annan.
Där jag slapp dra hästen upp i en bra form. Villig till en bra form i denna sadel med mycket bogfrihet. Studsig blev han o rida också hehe.

Ska faktiskt åka hem o hämta min sadel idag :)

Ser ut att vara fin ryggaktivitet där! Hoppas du satt kvar, men det ser nästan ut som det på sista kortet! ;)

Jfrelin: ja vi får höra med Fiorano :) men det är helt klart värt att testa ändå för jag kan ju ha ändrat uppfattning sen senast.

Underbart väder idag också men jag hinner inte rida idag tyvärr så vi får hålla tummarna för att solen stannar kvar i några dagar till!

Tack och lov ingen avklivning ;) måste varit klister i sadeln :)

Men oj vad han kan! Så det var nog bara ren tur :)

Eftersom du ber om kommentarer så...;) På bilden med hela sadeln så ser man att den ligger i bakvikt. Det ser ut som om du sadlat för långt fram o om den backas till rätt plats så kanske det blir bättre. Men om den ligger likadant även där så innebär det att du kommer att sitta för långt bak i sadeln som då trycker nedåt länden, du kanske t om kommer att skjuta fram sadeln så den glider framåt. Antingen är sadeln för smal eller också så passar inte bommen. Kanske är den för rak för din häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 316
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar