07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Jag har en Bates Innova det är kanske något du borde testao. De är väl ganska lika Childeric fast inte lika bra så klart men betydligt billigare och man kan byta koppjärn själv så det är bra på unghäst som växer och breddar sig. Finns med stora och små stöd. Tycker man sitter i bra balans i dem.

Hmm... känns som att jag frå planera om då efter årsskiftet. Har nu fullt med bokade träningar fram till v50. Är dock tveksam till om jag verkligen vågar ställa av en månad i vinter, är ju inte vidare roligt att sitta upp på en sprallig kuse när det är kallt, halt och stenhårt i backen. Kylan gör henne ju inte slöare direkt, kanske bättre att vila på sommaren ändå, trist bara att hon 1 blir smällfet av det 2 man vill hålla igång när man har tid och kan rida när det är ljust...

Fast längre vilor har (enligt mina egna erfarenheter) inte samma effekt generellt som kortare vilor. När hästarna får vila ett par dagar och upp till 1-2 veckor, då är de krutpaket så det knastrar om det. Men om de får vila en månad och längre så blir de inte riktigt lika mentalt taggade när det är dags att börja jobba. Det är klart att det kan vara lite hopp och lek över det hela, men det kan det lika gärna vara till vardags med. Och själv börjar jag ändå gärna med lite jobb från backen i form av töm och longering. Man måste ju inte gå ut och galoppera barbacka på en glashal väg utan brodd när hästen har stått en längre period. Så utnyttja att det är kallt och jävligt på vintern och låt hästen vila då, dra ner på kraftfodret. Går den i hagar där den kan röra sig så upplever jag dessutom att de reglerar sin energi rätt bra själva. Vila på sommaren skulle jag aldrig ge en häst som är så gammal att den tävlar, då försvinner ju halva terminen.

Min står nu och fram till första veckorna i november. Då klipper jag honom, ökar på kraftfodergivan igen och sätter igång. Sedan får han tuffa igång under november och december, lite finslipning i januari och sedan börjar tävlingarna i februari. Då får han gå ett par starter i vardera gren till april ungefär, när det är dags att utvärdera och planera utesäsongen.

Tror du känner din häst bra så gå på magkänslan hur din häst mår o mår bäst av. Kanske ställa av en vecka två gånger istället.
Vila är inte alltid vila.
Hästar som normalt går hårt o kanske bara i ridhus ser en joggingtur i skogen som vila. Vi rider redan för lite på våra hästar idag. Dom skulle behöva röra sig mera framförallt i skritten.
Tycker du ska göra som du känner själv :)

Det där håller jag inte alls med om. Tycker att det är vanligare att folk rider i för stor kvantitet och alldeles för liten kvalitetsridning. Långa vilor underskattas konstant och det glöms bort hur liten hjärna hästar har och att all den information vi ger dom bearbetas under vila. Jag skulle aldrig byta ut en månads sammanhängande vila mot en vecka här och där. Det ger inte ens i närheten av samma effekt varken mentalt eller fysiskt. Kroppen behöver återhämtning för att byggas upp-det är enkel biologi.

Finns heller inget som utvecklar en ung häst så mycket som en längre viloperiod! När man börjar rida igen så känns det som om de vuxit en hel massa mentalt och polletterna brukar trilla ner fort med rörelser osv som man tränat innan vilan:).

Finns heller inget som utvecklar en ung häst så mycket som en längre viloperiod! När man börjar rida igen så känns det som om de vuxit en hel massa mentalt och polletterna brukar trilla ner fort med rörelser osv som man tränat innan vilan:).

Absolut. Det märkte jag direkt efter 2,5 vecka vila i somras. Hon har gått jättebra sedan dess, med en dipp för pälsbytet :) Jag tror jag gör som sådant att jag låter henne gå rätt hårt nu tom v45 dvs träning 1-2 ggr/vecka och ridas 5-6 dagar/vecka totalt. Sen får hon vila 1 vecka. Sedan är det träningar igen tom v50. Efter kommer jag resa bort 1 vecka och då kan hon stå en månad med början v51. då är man över jul och nyår osv och sen är hon fullt igång i februari. Det låter väl vettigt? :) Sommarvila får hon sen ett par veckor beroende på min semester.

kl

Jag har provat en sadel på Grand Prix idag, har bara precis lagt den på henne i stallgången och den såg ut att ligga helt perfekt på henne. Det är en Santa Cruz arthur de lux. Meningen är att jag ev ska byta en av mina sadlar mot den här, men jag vet ännu inte om min sadel passar den andra tjejens häst. Vi får se helt enkelt :) Annars vet jag ju i alla fall en modell som passar henne.

Idag har jag hopptränat för första gången på länge, det var jättekul och det gick så himla bra :bump:

Min häst är ju verkligen ingen hopphäst men bara viljan finns så kommer man långt. Vi hoppade vattenmattor utan problem och även lite andra vanliga hinder - låg höjd då det är första gången hon någonsin är med på en hoppträning. Och dessutom är den här tränaren så duktig på markarbete så vi fick oss en riktig genomkörare innan hoppningen. Kändes jättebra och jag är taggad - nästa vecka hoppas jag vi kan vara med igen!

Det där håller jag inte alls med om. Tycker att det är vanligare att folk rider i för stor kvantitet och alldeles för liten kvalitetsridning. Långa vilor underskattas konstant och det glöms bort hur liten hjärna hästar har och att all den information vi ger dom bearbetas under vila. Jag skulle aldrig byta ut en månads sammanhängande vila mot en vecka här och där. Det ger inte ens i närheten av samma effekt varken mentalt eller fysiskt. Kroppen behöver återhämtning för att byggas upp-det är enkel biologi.

Håller helt med ! Blir ett mkt märkligt argument i samband med unghäst . Särskilt ju mer de rids , trimmas och tävlas periodvis .

*kl*

Här händer det grejer! :laugh:

A blir bara starkare och starkare :love: och nu är det också bestämt att en vän till mig i stallet som jobbar som ridande polis :bow: ska provrida A på fredag, och gillar hon henne så blir hon medryttare 1-2 ggr i veckan! :D Hon är sjukt duktig, speciellt på dressyr så det blir kanon då jag vill ha fokus på hoppningen när vi väl får börja hoppa igen! :love:
(Blev inget av den andra medryttaren om någon undrar tyvärr)

Och sen är det också bestämt att ett annan tränare kommer att rida Amazing en gång i veckan eller varannan vecka eller vad vi får till! Han är riktigt riktigt duktig och kom högt upp på listan nu nere i Flyinge på sin unghäst! Tanken är väl att han ska börja träna A och sen träna mig och henne! ;) Och kommer vi så långt och han hinner osv så hoppas jag på att han vill starta henne nästa säsong då jag inte känner att mina nerver pallar att göra hennes första starter själv! ;):love:

WIHOOOOO!

Ja! Även om jag känner att jag har henne på en bra nivå och klarar av att lära henne saker själv så är ju han ytterligare mycket duktigare! :laugh::love:
Så det blir nog finfint! Längtar så tills nästa vår/sommar/höst, då ska A äntligen få visa vad hon kan på riktigt! :d:d

Är det någon här som matar med slowfeeding nät btw? Tänkte börja med det till A, då kommer jag själv att fylla på 14kg i nätet när jag kommer dit (oftast på eftermiddagen/kvällen) och så får hon ha det hela dygnet!
Förutom 1 kg som hon får ute i hagen till lunch då!

(Då får hon alltså 15 kg att fördela på ett dygn kan man säga, nu får hon 14kg uppdelat på 2,1,5,6)

Vad tror ni om detta? :)

Senast ändrad:

Vi har provat med näten i vårt stall. Det fungerar intet. Gjorde precis som du tänker att fylla en dygnsgiva. Vi fyllde ca 16 kg. Det var slut på åtta timmar. Då går ändå hästarna i stora hagar med annat att pilla med. Provade en vecka sen la vi ner... Gjorde alla varianter med näten, dubbla nät, hängde från två punkter och hängde från en punkt osv. Inget funkade.

Så kul att läsaom er här inne, verkar som att många är inne i ett bra flyt nu.

Vi har tränat för tränaren idag välbehövligt tyckte jag som tycker sista veckan varit väldigt tråkig och jobbig i ridningen ( en dag kom jag inte upp, och resten har varit allmänt jobbiga ridmässigt igår var vi dessutom åtta hästar i ridhuset samtidigt fyra hinder varav två av hästarna hoppades). Men det fanns inga spår av veckans misslyckanden,jag hade snarare lyckats utveckla det vi jobbade med förra veckan ytterligare:) Och som min tränare uttryckte sig nu äntligen börjar hon känna igen den talangfulla, positiva och arbetsvilliga häst som hon lärde känna från början innan alla turer med sadlar, avslängningar och skador startade.

Vi jobbar fortfarande mest lösgörande, lite samling och registret i samtliga gångarter och övergångar.Några som helst rörelser har i inte gått in på ännu, när grundridningen sitter helt kommer resten gå automatiskt. Han är stor, rör sig enormt stort, blir gärna lång i kroppen och lite långsam,därför måste vi korta upp honom rejält och aktivera bak innan det är aktuellt att gå vidare. Men idag kändes han riktigt fin jag har kommit till ridning, fått bättre sits och fått in tajming och känslan. En ytterligare anledning att vi gått långsamt fram är att vi verkligen vill stärka upp honom i muskulaturen för att minimera alla risker för återfall från i våras.

Nu börjar dessutom tävlingsterminen komma ut på TDB för 2013 och jag har spanat in några lämpliga tävlingar om vi får fortsätta vara friska och hela.

Förhoppningsvis ska jag kunna bjuda på lite film framöver men det får bli nästa vecka om vi har tur.

Nu har vi äntligen hittat en sadel.
För 5veckor sedan kunde ja inte ha något. Har bara jobbat från backen o vilken skillnad. Fick flera sadlar att ligga helt stilla utan o röra sig alls.
Har blivit otroligt rakriktad i galoppen märke ja när ja red mot spegeln :)
Mätte även hans omfång då han bantar lite. Tagit bort alla kraft o vilken energi han fått samt att han gått ner 6cm i omfång. Bara jobba vidare med det.
Sadeln var inte riktigt optimal för mig hamna lite i stolsits men hästen vart så nöjd.
Hon skulle vida bomen lite då ja hamnar i bättre sist o sedan vartefter ska vi göra större stöd så ja sitter ännu bättre.
Hon vill inte göra de direkt för då är risken att ja trycker fram sadeln me säte. Så de skulle vi vänta med.
Så på fredag ska ja hämta den :D

Grattis till att ha hittat en sadel! jag har provat en lippo vanessa på min gamla häst en gång, det var en skön sadel tyckte jag :)

Vi har varit på vår första långresa nu i helgen. Skitkul! :) Tog och lastade på och styrde kosan mot Falun vilket innebar nästan fem timmar på transporten. Vad jag vet har han inte åkt så långt i vanlig finka förut. Stod så harmoniskt och åt och sov hela vägen. Väl framme blev han lite väl higstig men det gav sig efter ett par timmar. Han åt och sov precis som hemma och kunde dessutom prestera på ridbanan! Gissa om jag är nöjd?! :D Lite ledarskapsproblem när vi skulle lasta och fara hem men det vet jag om att vi hela tiden måste jobba på. Det är en bossig herre detta... Suck... ;)Men i takt med att mitt ledarskap blir bättre kommer större bakslag när han ska testa... Nån annan som haft problem med kaxiga unghästar? Antagligen :P

Film kommer snart, den ligger på kusinens dator.

Igår däremot fick jag åktur nr 4. Jäklar vad han kan bocka! Det är RIKTIGA skjuta-upp-ryggen-och-kicka-bakåt-hopp han gör. Ojoj, tur man har bra balans. Det enda som fick mig att sitta kvar var rädslan att slå i backen från 5 meter upp i luften... :P Annars är han söt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 315
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka