07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Ja, jag är ganska obalanserad rent generellt just nu då jag knappt har ridit det senaste så min styrka behöver jag träna upp. Jag fladdrar ju med både ben och armar nåt bedrövligt. Det jag funderade på när jag satt i den var om jag kanske hade behövt en mer framskuren kåpa för även fast jag har korta ben så tror jag att mina överben/lår är ganska långa. Men skön tyckte jag att den var :)

Tillägg: har tittat på en tidigare film när jag har min sadel som jag rider i nu och där ser man att det är lite skillnad. I den sitter jag mer still i galoppen men mindre still i traven. Det är svårt det här med sadlar.

Men jag uppskattar verkligen tankar. Även fast jag rider som skräp just nu och det kan ju bara jag själv öva upp:)

Senast ändrad:

Jag tror du är på rätt spår, sadeln ser liten ut, fast inte i sitsen. Min childeric är likadan, för mig med extremt korta ben är den perfekt, men de flesta andra jag sett rida i den som egentligen varken är större eller längre än mig ser ut att hamna "ovanpå" , mest för att knäna inte riktigt får plats.

Nej för i sitsen så kändes den lagom. Frågan blir ju då om det finns möjlighet att bygga en som passar en som mig med lite längre ben. För detta är som sagt den sadel som legat mest stilla på honom.

Sen är min sist något som jag verkligen behöver träna på. Bara under sommaren så har den försämrats iom att han vilade i 2 månader och varken jag eller han har kommit igång riktigt. Så att skylla bara på sadeln det gör jag inte :D

Nej visst kan det hända att du är otränad men med en sadel som även passar DIN anatomi så brukar man inte se/kännas obalanserad. Det ser ut som om du får knäna över knästöden istället för bakom. En sadel med lite större knästöd kanske?

KL

Film från vår debut, LC:2
http://youtu.be/W3XI2Eo1Y8Q

Jag är så glad över att han nästan gjorde rätt sak på rätt plats ;) han reda in som 3åring på hösten och sen vilade han och växte massor från 158-162cm under förra sommaren och hösten. Så inte mycket riden, reds under våren och vilade och växte under sommaren igen. Så jag tycker han gör ett super jobb, självklart finns massor att träna på och styrka :)

*kl

Hur lägger ni upp viloperioder för era femåringar?

Min vilade 2 veckor i juli, gick bara i hagen och skrotade. Skrittade sedan i tre dagar innan jag började rida igång som vanligt, så det blev ju kanske 2,5 vecka vila kan man säga.
Sedan har det tuffat på efter det. Hon vilar 1-2 dagar/vecka vanligtvis och det känns lagom. Nu kommer en intensivare träningsperiod som börjar denna vecka med 1-2 träningar i fem veckor i rad. Min vanliga tränare kommer hit tre helger i rad (1 dag åt gången) och sedan har jag fått reservplats hos en jag verkligen inte kan tacka nej till. Så det blir lite mkt nu ett tag kanske. Därför lät jag henne vila 5 dagar förra veckan då hon känts lite trött, red igår och hon gick som en kanonkula så vilan var inte fel i tiden.

Jag tänkte sedan att hon får en lite längre vila när dessa fem veckor är över, då är vi i november och det kan vara skönt att slippa rida ett tag :o Hur länge skulle ni ha gett? Jag funderar på 1 vecka, är det för lite? Ska man ge henne 1,5? Hon går i rymlig hage med kompis 8-10 tim/dag beroende på väder och lerighet.

Nu har jag inte haft min så länge men då mkt är nytt för honom så kommer han precis som han hade under sommaren förmodligen få en lite längre vila även under vinterna, på ca 3v.

Han växer i kroppen hela tiden och eftersom han inte gjort ngt innan jag köpte honom känns det som om han behöver lite vila för att knoppen ska hinnna hinna med kroppen ;)

Annars som en vecka ser ut nu så skrittas han 1-2/ggr, vilar 1 och tömkörs 1 och rids de andra :) Går i hage med kompisar varje dag.

Det låter som ett bra upplägg tycker jag.

Min får nästan ingen vila han e sjuk pga av olika orsaker hit o dit så då får han vila. Ex hovbensfraktur, allergi som sluta i infektion , hosta pga av nervfel, spark på snoppen, hovböld o.s.v.
Sedan e de klart att han får vila ibland fast han inte e sjuk om ja känner att han behöver och så :)

Så i år fick han vila en månad i mars/april.
Sedan fick han en hel vecka samt 2 promenadveckor nu under hösten. Juli/augusti.

Han trivs med att jobba så rids 5-6 dagar i veckan varierat. Tar alltid en kort promenad på hans vilodag så han inte behöver så på boxen hela dagen.

Nu när jag inte haft en sadel under 5v har han tagit det lugnare och paus från dressyren. Då vi bara ridit ut, tömkört, longerat, lösgalopperat, promenader samt småhoppning. Men imårn gäller det. Hoppas verkligen vi hittar en sadel!

Senast ändrad:

Min vilade 1,5 vecka i somras och har ridits mellan 3 och 5 dagar i veckan resten av året. Han har väl stått för någon hovböld och liten vrickning också och då har det varit en vecka här och en där på vårkanten. Nu har han gått väldigt hårt under sensommaren och vilar nu mellan 4 och 6 veckor sammanhängande för att växa ikapp fysiskt och psykiskt. När de är unghästar (upp till 6 år i alla fall) och inte har någon gammal problematik som gör att de ej bör ställas av under längre perioder så tror jag väldigt starkt på att låta dem få en längre vila per år där de verkligen får komma ikapp både i kropp och knopp. När han var 3 år vilade han 10 veckor efter 3-årstestet, när han var 4 år vilade han 5 veckor efter kvalitén. Och i år får han vila länge efter de sista och lite större tävlingarna som han gick.

*kl*

Kom till stallet igår och möttes av en febrig och stenhalt Divan. Hovböld. Suck.

Nu har hovis varit här men bölden verkar ha kommit ut vi ballarna. Kladdigt äckligt slem som luktade skunk. Nu står hon med jodopaxbandage i sjukhage.

Vi som ska tävla på söndag.... vi får väl se hur det blir. Hovis var dock positiv och trodde att jag kanske kan rida på torsdag.

Men nej va tråkigt. Håller tummarna att det går fort.
Jag trodde min hade hovböld på G då ja hörde knakande ljud i kotan. Konstigt sätt o visa på men sån e han. Dock måste ja inbillat mig ljudet var säkert nåt annat som lät. typ benskydd eller liknande. Så ingen hälta eller hovböld som tur e

Jobbigt men bra att bölden kommit ut av sig själv. Då brukar de ju ofta gå över rätt snabbt.

Angående vila så är smeknamnet på min häst Semesterhästen. Hon har ju genom åren vilat mer än de flesta pga skador. Så jag har inte planerat in några vilor, de har löst sig själv. Just nu vilar hon en vecka pga vaccinering och att jag varit borta. Om hon håller sig frisk blir de nog ett par veckors vila i vinter.

Oj, då kanske min får vila för lite då? Hon är iofs färdigvuxen, 160 cm och såg "färdig" ut i kroppen redan som treåring. Hon har ju såklart breddat sig lite under senaste året men ingen vrålväxare.

Frågan är när man ska lägga in den längre vilan. Får väl se hur det ser ut med väder i vinter. Har träningar inplanerade resten av terminen så därför "ryms" bara max 1,5 vecka i november. Kanske är det mer passande då att planera in nåt framåt februari om det ändå är pissvinter som det brukar vara här söderöver. Man blir så trött på att rida i ridhuset för jämnan.
Det tråkiga är väl att dom rör sig mindre i hagen på vintern så man kan tycka att dom bör ridas då. Å andra sidan är det ju sommaren man har mest tid och lust att hålla igång...

Senaste året vet jag att hon vilade 1-2 veckor i november, sedan 1 vecka i januari innan jag köpte henne. Blev 2 veckor med promenader och longering i februari pga en sträckning. Sedan ingen mer sammanhängande vila förrän juli 2,5 vecka. Är det för lite kanske?

Nej för i sitsen så kändes den lagom. Frågan blir ju då om det finns möjlighet att bygga en som passar en som mig med lite längre ben. För detta är som sagt den sadel som legat mest stilla på honom.

Sen är min sist något som jag verkligen behöver träna på. Bara under sommaren så har den försämrats iom att han vilade i 2 månader och varken jag eller han har kommit igång riktigt. Så att skylla bara på sadeln det gör jag inte :D

Vad är det för kåplängd på den du provade? jag har rätt korta ben och min är kåpa 2, du ser ut att ha rätt långa ben och ska nog ha en kåpa 3. Sen tyckte jag att stöden såg väldigt små ut? Childeric är en knepig sadel att köpa beg just för att de ursprungligen är måttade, den du provade ser ut att vara gjord med mindre stöd.

Jag brukar vila mina från mitten på dec-mitten på jan, oavsett ålder. Då är det ändå så kallt och trist ;)

Personligen värdesätter jag en längre sammanhängande vila årligen för unghästar (och även äldre hästar kan må väldigt bra av detsamma, men där får man se mer till individen när man lägger upp vilan) väldigt högt, och det är även så vi arbetade med hästar då jag jobbade med unghästar som gick unghäst-VM och nationella championat. 5-åringarna drog man av skorna på och skickade till ett ställe där de kunde leva vildhästliv i flock någon månad eller två om så var möjligt, annars fick de gå och vila en månad hemma på anläggningen.

Jag vet tyvärr inte vad det var för kåpa på den. Säljaren hade tyvärr lite dålig information om sadeln då denne själv hade köpt den begagnad. Men det är absolut som du säger och det var det som jag först reagerade på när jag satte mig i sadeln, att jag hamnade med knäna för nära kanten och att det inte var speciellt stora stora stöd på den om man jämför med de som visats här på buke tex.

Nu kommer jag inte att köpa just denna, utan jag får leta vidare och spara samtidigt och dyker det upp en begagnad som passar oss bättre så är jag glad för det men annars så får jag spara en stund till för att sedan få hjälp att komma fram till en sadel som hjälper både mig och hästen på rätt sätt :)

*kl

Hur lägger ni upp viloperioder för era femåringar?

Min fick vila i 2 månader i somras pga av att han behövde gå utan skor ett tag och han går inte att rida utan skor. Hade vi inte haft problem med hans ena hov så hade han nog bara fått en månads vila.

Annars så rids han mellan 3-5 dagar/veckan och han kommer nog få några veckors vila i vinter också.

Jag tror att unga hästar behöver vila för att hänga med i svängarna och kunna få allt de dom har lärt sig att landa. Sedan tror jag att kroppen mår bra av det.

*kl*

Tycker Divan var sämre ikväll :(

Ingen feber och pigg men mer svullen och haltare. Pratade med distriktarna och de tyckte jag skulle lägga nytt spritbandage och avvakta tills imorgon. Hovis kommer ut imorgon igen och så får vi se om den krupit neråt så man kan öppna upp ordentligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 315
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka