07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Planen för mig och min häst nästa år är att skaffa licens till pållen och komma ut på småtävlingar, jag hade tänkt mig LC-LB i dressyr och några clear rounder hoppning. Kanske någon riktig hopptävling om jag hittar med tillräckligt låg höjd.

:bump:

Kan knappt tro att det är sant men... vi kom hem med två rosetter idag!! :banana:

Så otroligt nöjd med lilltjejen. :love: Lite spänd i första rundan men hoppade allt med lite uppmuntran. Till andra rundan var min avslappnade träningskompanjon där och det kändes jättebra. Kom tight på ett men what the heck?

Sen avslöjade min tränare vad några av hindren låg på på onsdagens träning. :eek: Ärligt, jag tyckte det kändes högt men trodde inte på de 120 som de tydligen låg på. Aldrig varit uppe på de höjderna ever.

Så summan av veckan är typ fantastisk. :p

Film kommer men några foton här.

69132_10151193329394784_1100121750_n.jpg

374496_10151193330429784_2011140058_n.jpg

Onda ögat? ;)
3191_10151193331424784_1886475191_n.jpg

Grattis! Ni är ju jätteduktiga! Snyggt rosetten matchar huvan hon har:D

+Sassi; Tack!

Eller hur! :p

Rosetten i 90-klassen var klubbfärgerna blå o vit så det var kul med "min" färg på den andra rosetten.

Ja, hingstvalet kunde ju varit sämre. Tänk om de varit en gammal travare? Ska bli kul att se va de blir av den lilla slyngeln. Han rör sig tydligen bra men ägs av hoppmänniskor ut i fingerspetsarna, så de blir nog hopphäst av honom. Pappan kunde ju tydligen hoppa....

*kl*

Grattis Fiorano!

Divan har varit vidrig i veckan. Fäller och brunstar och är som en ångvält att rida. Tävlade igår på våra hemmatävlingar. Red en LB:2, skulle debuterat LA också men den klassen strök jag mig ifrån redan i onsdags.
Hon var hemsk på framridningen såklart och på banan så var det typ lite samma. Domaren verkade dock inte tycka att det var så hemskt och vi fick 63% och var 3 poäng från placering.

Nästa helg ska vi tävla en LB:2 igen sen ska vi testa en LA hemma på programridning och sen avslutar vi säsongen med två LB i Vällingby under allhelgona och sen antagligen KM.

Nu har Ariel släppts ihop med nya kompisar i lösdriften. Den ena är förvisso inte ny, utan "hennes" gamla föl som hon hade hand om för två år sedan. De var överlyckliga över att få umgås igen, skall bli spännande att se vad som händer när fölis dyker upp... :p

Här är en dagsfärsk bild på Ariel, dräktig på minst 70 dygn. :D

121006_016_50714a3be087c33d7e1ac92e.jpg

Jag har ingen plan än, beror lite på hur han utvecklas mentalt under vintern. Han har varit väldigt valpig och bara kunnat fokusera på en gren i taget senaste säsongerna. Men han får väl lulla igång i LA dressyr och 110-120 hoppning. Sedan gå lite terräng, kanske gå fälttävlan om han är mogen och det finns bra träningsmöjligheter. Målet är väl att komma upp i 130 hoppning, msv dressyr och så småningom *-ig fälttävlan. Men vad av det han får göra nästa år får vi se. Beror på tränare och tävlingsmöjligheter. Hittills har jag mest hoppat, men jag har alltid som mål att rida msv i alla tre grenar.

Vad har ni för planer nästa år?

Nästa år är målet att vi faktiskt ska komma ut och tävla på riktigt. Våren blev ju förstörd av hostan och nu när vi är på gång igen finns inga tävlingar kvar. Så tänkte rida kanske nån L:B först och sen satsa på L:A-programmen.

*kl*

Idag tog vi vår andra KM-titel:D! Helt ofattbart egentligen så lyckades vi ta hem hoppningen. Hon var som en liten tiger inne på banan och hoppade helt fantastiskt. Jag tyckte det kändes jättehögt (hmm 70 cm:p) och hade som plan att bara galoppera på och rida på framårlägen. det funkade och vi var enda dubbelnollorna:).
284072_4227035246044_149485974_n.jpg

Vad har ni för planer nästa år?

Nästa år är planen att få en fin fölunge, genomföra ett bra bruksprov samt bli lite mer stabila i dressyren. Det är mest piloten som behöver träna, men Ariel måste förstås också få ordning på kroppen.

Jag skulle gärna ha ett hopp-mål också, men jag tror det blir svårt att förbättra någonting när vi bara kommer ha några månader under hösten att hoppträna, så det får vara tills 2014.

Tycker det blir väldigt märkligt att peka ut en renommerad sadelutprovare vid namn och påstå att dom lurat dig . En häst blir inte överbyggd av fel sadel , i övrigt ;) överbyggdhet handlar om hur hästen är byggd i grunden . Om du har en unghäst som du ridit fram uppåt i utveckling är det inte konstigt om en del ändrar sig på några månader , man behöver känna efter hur hästen känns och kolla sadlar regelbundet .

Alla tycker olika. Sadeln har legat fel sedan första dagen alla sa de utom utprovaren. Men litade på dom. Gjorde fel i alla göra det så är det. Dom har även sagt att dom har gjort fel bedömning oh har åtgärdat felet utan diskution

kl

Idag klippte jag hela hästen! Hon stod som ett ljus flyttade inte ett enda steg. Och så skönt det var att rida ett normalt ridpass utan att hästen blev svettig. La på ett lite varmare täcke nu i natt vet ju inte hur "frusen" hon känner sig nu.

Jag har ju klippt halsen, innebär det att man måste halstäcke? Hon har ju mycket man så tänkte att den värmer ju lite plus att hon då är täckad på resten av kroppen.

Man behöver inte ha hals på täcket. Jag har inte det på innetäcket men däremot på regntäcket. Är vad man tycker passar bäst för sig och hästen.

vill även tillägga att de här med att han e överbyggd pga av sadeln. Har inte vart tillräckligt tydligt iom att du kommentera det.
Det jag menar är att sadeln har tryckt så illa framförallt på manken så alla muskler är borta därikring och blir då överbyggd bak kan man säga. Finns musklerna runt manken är han ej det. Hoppas du förstod bättre hur jag menar.

Vad var problemet med den sadeln du hade? var den för vid så att den kom för nära manken? eller var den för smal och tryckte på musklerna vid sidan om manken?

De sista var till den innan som fråga så du inte känner dig utpekad :)

Den var Storlek normal alltså för smal men skulle ha inte ha större enligt dom.
Min nya säger vid bom.

Sedan har han haft svårt över lag att hitta en sadel. Nu vet inte jag hur svårt det var när ja prova ut den första för dom la på den o sa att den passar bra.
Efter en vecka ringde jag o sa att den ligger bogen o åker fram minst 5cm efter några varv i ridhuset. Dom fixa en ny tid o sa att de ska se ut så. Okej sa ja får lita på er då kunde mycket mindre då.
Var sedan på återkoll efter yttligare en tid. Sa att den fortfarande ligger på bogen o åker fram extremt. De var bara göra den normal mot vid då sa dom. Okej ja visst sa ja.
Efter en månad efter de vart ja trött på att sitta framme på halsen o rida så boka ännu en ny tid för att kolla den.
Då äntligen sa dom att den ligger inte bra o inte gjort heller någon o vi kan inte hjälpa dig så dom köpte tillbaka sadeln av mig o sa att ja bör prata me någon annan.
tyvärr hade de gått så långt att musklerna försvunnit helt och hade flera tryckpukter från sadeln. därför har ja varit utan någon i 5v för o jobba upp en del av det utan.

Hoppas alla hängde me :)

Grattis! Vad duktiga ni är!

kl
Då har jag provat en Childeric idag och det borde jag ju aldrig ha gjort :love: Otroligt skön sadel som låg helt ok. Kunde ev varit lite vidare för min knubbis. Det här är den av de sadlar jag har provat som glidit fram minst. Men så blir jag lite tveksam att köpa just denna då jag tror att han kan behöva en ännu lite vidare. Dilemma, men det handlar ju om en hel del pengar så det kanske är bäst att spara lite till.

Liten film snutt på provningen.
http://www.youtube.com/watch?v=a5n51-6IQxM

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 315
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar