07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Jag förstår hur du menar men jag har med hjälp av värdena på silaget räknat fram att betydligt mindre kraftfoder ska täcka behoven. Men frågan var hur mycket extra era jämnåriga behövt under pälssättning eller muskeluppbyggnad. Frågade här och inte på foderforumet eftersom jag undrade hur NI med just 07or gjort nu... :)

Ja det förstår jag, man måste ju följa tränarens anvisningar när man är där annars är det ju meningslöst!:) Men jag måste ju invända lite dock...:D Det är självklart att hästen ska rakriktas osv o jag är fullt medveten om varför du fick rida med tagen bakdel, men därifrån till att inte få hästen samtidigt att arbeta mer framåt med bättre tryck, det har jag svårt att förstå? För som jag har lärt mig så skulle du rida framåt UR övningen tagen bakdel annars lullar ju hästen bara på precis som din ponny gör på filmen. Förutom då de sista sekunderna på videon då den har ett härligt tryck o takt!

Nåja, det är bara reflektioner från min sida, förutom detta ser det ut som ni trivs ihop, ponnybusen o du!:banana:

Ja jag håller helt med dig. Efter träningen så visst jag inte riktigt hur jag kände-om det var en bra träning eller inte:/. Det är just att rida med mer tryck jag behöver hjälp med för jag hittar inte riktigt avstämningen i det själv. Men jag får väl fortsätta experimentera:p. Hon utvecklas ju hela tiden åt rätt håll så nåt rätt måste jag ju göra;).

Och ja, jag älskar den här ponnyn! Hon är alltid lika härlig att jobba med och superkul att lattja i skogen med. Verkligen allt man kan önska siG!

Ja unghästar är ju alltid besvärliga under vissa perioder men det är ju som sagt omöjligt att råda om man inte vet hur värdena blir. T ex jag säger att du ska ge soja som extra protein o så visar det sig att då blir andra värden helt galna för dig, t ex kalk/fosfor för din häst får för mycket/för lite osv osv. Därför tycker jag såna råd är meningslösa.

Utgå ifrån att hästen kanske behöver ett ÄNNU bättre grovfoder än ditt om den inte kan hålla hullet eller så äter den betydligt mindre än vad du tror. Fri tillgång brukar ju ibland innebära att man inte exakt vet hur mycket den får i sig.

kl

Nu ska jag snart sätta igång min lilla tjej som fått 3 veckors välbehövlig vila. Jag har nog valt rätt veckor för det har öst ner nästan varenda dag.

Tänderna, när kollar ni dem på era pållar? åker ni alltid till klinik eller är det lönt att ta hem någon expert? Jag vet inte om förra ägaren har kollat tänderna alls på henne.

Brukar kolla 1-2 ggr per år! Jag har åkt till "klinik" varannan gång, annars har distriktarna fått ta en koll vid vaccinering! :)

*KL*
Här har äntligen Novas sår läkt. Väntar nu bara på att det nya skinnet ska bli lite tjockare innan jag kan börja rida henne igen. Får hoppas att det håller för ridning i alla fall.
Hon har ju stått i nästan 4 månader så hon har ju tappa det mesta i muskelväg. Så har börjat med lite longering och tömkörning för att kolla av så hon inte har lärt sig dumheter under tiden.
Hon rejsade ett varv första gången och brallade en del men sen var hon hur lugn och cool som helst trots regn och blåst.
Mina hästar går fortfarande ute dygnet runt och de klarar sig fortfarande bra på betet. Får lite hö när de står inne medan jag håller på med andra hästen och lite betfor och mineraler efter jobb. Räknar med att de får vara ute en vecka till. Brukar ta in dem till att älgjakten drar igång.

*kl*
Jag är SÅ nervös.... I morgon åker vi mot Flyinge och Breeders och jag vill helst ha honom inne bandagerad från topp till tå, men han får gå ute med sällskap som vanligt.

Jag klippte allt utom halva huvudet där det var för kort för att kunna klippa det snyggt. Tänderna brukar jag kolla på klinik i nov/dec.
Mina tillskottsfodras med ensilage sedan en månad tillbaka, och det är proteinrikt så jag brukar aldrig behöva tillskottsfodra med protein i fällningstider.

bild-6.jpg

Så fin han blev !! Lycka till nere i Flyinge, förstår att du är nervös. Lång resa för er ju.

Novalisa vad kul att äntligen kunna komma igång! Hoppas nu såret inte kommer tillbaka.

Då får vi hålla tummarna för er nu:bump::bump:

Novalisa: Vad kul att hon äntligen börjar bli bra.

Håller en tumme för er. Pappan till Elle's föl, dom ju var en tjuvbetäckning startar också bland 5 åriga hopphästarna, så jag kommer spana i resultat listorna.

Min häst är lite schizofren.:mad: I dag hade jag planerat att rida. Kommer till stallet och tar in en lugn häst. Sen ska de tömma loftet på halm och kör med traktorn framför dörrarna nära hennes box. Hon blir halvgalen och springer runt i boxen. Avvaktar tills de är klara utanför stallet och de är lugnt. Inser att de inte är läge att lägga på en sadel eller gjord för hon var så spänd. Sätter bara på träns och skydd och går med en passagande häst upp på ridbanan där hon totalt exploderar och visar upp alla konster ovan mark. Efter de sprången blev hon snabbt trött och jag lät henne trava och galoppera ett par varv och promenerade sen ut en sväng. Hade vi haft sadel tror jag hon hade knäckt bommen med bocksprången hon gjorde.:eek: Efteråt när hon kom om i stallet var hon hur lugn som helst. Försöker glömma dagens utbrott och gör nytt ridförsök i morgon. I morgon ska hon få en kompis i hagen vilket känns väldigt bra!

Skönt att hon lugnade sig när hon väl haft sin knäpp i alla fall. Och i och med att den verkade ha en klar orsak så bör det väl inte sitta i till nästa försök kan man väl hoppas.

*kl*

Här händer det inte alls så mycket. Q tackade för sig både fysiskt och psykiskt på sista tävlingen så efter det har jag bara jobbat ner honom lite lätt ett par veckor inför vilan. I förrgår fick han flytta ner till Göteborg och nya stallet och igår var det ihopsläpp med nya lillflocken. Eftersom de andra hästarna är 28 år, 26 år, 19 år och 13 år så blev det inte överdrivet livat och han fann sig snabbt till rätta i PRO-flocken :D de går i stora och till viss del dränerade gräshagar här så när jag åkte dit efter insläpp igår så var han knappt ens lerig på benen, lite skillnad mot lervällingen i Värmland och fantastiskt skönt. Nu får han vila i en månad och sedan börjar jag sätta igång honom igen när han verkar börjat få alltför tråkigt.

Ja det var skönt och i dag var de inga problem. I dag fick hon verkligen jobba och blev riktigt trött, vilket inte händer så ofta. Efteråt släppte vi ihop henne med ny kompis. Äntligen! Hon har gått själv i 2 månader av olika anledningar, men hon trivs verkligen bäst med en eller flera kompisar. De var helt odramatisk ihopsläpp. De hälsade på varandra, Elle gjorde ett bocksprång och sen ställde de dig och åt från samma höhög.

Vad skönt att det gick bra att sitta upp. :)

kl

46BE105E-E7DF-47C4-A88D-3775211A81A8-5174-000008B1D702F356.jpg

Såhär road såg min pålle ut innan ridturen idag och OJ vad rätt han hade för när vi hade kommit en bit så började regnet ösa ner. Så när vi kom tillbaka så var vi som två dränkta katter:p

Kl

Nu blir de en veckas vila för min. I morgon åker jag bort fram till söndag och på måndag ska hon vaccineras. Kanske blir promenad med sadel från måndag bara för att jag inte vågar ha längre uppehåll utan sadel. Men en veckas vila från ridning passar rätt bra, hon har gått sen 1 juli nu och så länge har hon inte varit i gång med ridning tidigare.

*kl*

Det var tusan då att den där tränaren ska ha rätt. :devil:

Efter två hoppträningar på raken som känts halvkul med tjorv, motstånd och "jag kan själv"-attityd, något tränaren sagt bara är en fas vi ska igenom, inget konstigt, så gick hon som en klocka idag. :love: Min fina hoppehäst var tillbaks och tog sig an allt med mod, vilja och förstånd. Vi fick beröm för våra fina, aktiva trav... lite dressyrträning för instruktör och nötande gör susen. :angel:

Hoppade dessutom höjder jag tyckte var skitläskiga rent ut sagt men jag är stolt över mig själv att jag red på, höll om och höll i mig och inte fegade ur och backade av utan litade på lilltjejen.

På lördag är det lokal 90 o 95 hemma som gäller. Tävling är inte träning så vi får se hur det går men det känns bra just nu iaf. :laugh:

*kl*

Jag har så smått försökt skritta igång Ariel efter hennes vila hos hingsten, men har fått se mig besegrad. Hon är alldeles för ömfotad (+ konstigt verkad), så hon får snällt vila tills hovslagaren kommit och slagit på skor runt om.

Vi provade att rida lite på ridbanan, hon var superfin där. :love: Gick i form och ville göra allt jag bad om, men hon kändes nästan lika ömfotad där med. :grin:

Så det kommer fortsätta vara tyst från min sida ett tag till. :angel:

Angående tandkoll så tar jag alltid ut en veterinär med tandkompetens en gång om året för genomgång. Snart dags igen...

Här händer det ingenting för tillfället... jag har inte varit utan häst att rida så här länge (5 dagar :angel: ) särskilt många gånger under de senaste 9 åren av mitt liv och är minst sagt uttråkad. Och det är 4 veckor kvar av hans höstvila, minst. Han verkar dock nog stimulerad av tillvaron, är fin i hullet och har tagit flytten och bytet av sällskap väldigt bra.

Min gamle pensionär som är utlånad på foder här nere står dock utan sin medryttare i tre veckor nu så jag ska faktiskt bli medryttare på min häst medan hon är på semester, ska bli kul att få lattja lite på ridbanan med honom. Har inte ridit honom på över ett år, min gammelgris :love:

Fin häst Quinny. Hoppar fint!

Jag fortsätter o rida barbacka. Hoppningsvis bara en vecka till :)
Iförgårr vågade jag faktiskt hoppa. Är egentligen hopprädd sedan en olycka där ja bröt ryggen men ja försöker för hästens skulle.
Vi hoppade kanske 50cm vågar inte mig på mer när ja inte har sadel. Men ack så nyttigt för en gångs skull tyckte han de va riktigt kul o sög tag i hindrena nästa drog iväg. Han brukar ofta komma fel men inte nu så e supernöjd.

Och igår blev det tömkörning.:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 315
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar