07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Sötnosen, hoppas han behåller den grå manen ett tag, det är så läckert med riktigt ljusa hästar och mörk man&svans! :laugh:

Amazing har verkligen skärpt till sig! :eek:;)

Red igår och det vart en massa studs och jättespänd häst (hur mycket energi finns det i henne egentligen :devil:) men efter en stund med massor av lösgörande serpentiner osv så fick vi till en trevlig form, ett bra driv och kunde efter ca 40 min avsluta med långa tyglar och en härlig låg och rund jogg där hon verkligen klev på! :love:

Ja vi får hoppas på det. Manen har hållt sig mörkt grå men svansen har börjat ljusna längst ner tyvärr.

När får vi se bilder på din pålle då? Det var länge sedan nu och det hade varit kul att se hur hon har vuxit :)

Ja, ska be någon fota snart :) Är ofta själv och då är det inte så lätt :)

Tror också att han vill bo kvar. :D

oxo; Fint med ljus häst och mörk man och svans. Och Dublin.. :love::love:

*kl*

Lite kul; var och dressyrtränade i söndags. Jättekul! Det gick inte så bra men svagheterna kom fram och jag fick bra tips och råd. Så nu har jag att jobba vidare på.

Lite tråkigt; Efter tolv år i samma stall behöver jag byta. :cry: Tyvärr fick vi för två år sen in en mindre kul person som förpestat för oss alla i omgångar och nu har bägaren runnit över. Alla flyttar.
Som vanligt med stall får man kompromissa och försöka få det så bra som möjligt. Nu blir det lösdrift med full tillgång till stallets alla övriga faciliteter. Är eg lite många inackorderade för min smak och lite långt att köra men får större paddock, fri tillgång på grovfoder, enorma, kuperade hagar och då max med utetid. Vi får testa.

Annat tråkigt är att lillskits mamma fick foderstrupsförstoppning idag. Hon står 35 mil bort från mig och det kändes INTE kul. Nu bor hon hos de bästa som älskar henne som sin egen så hon fick snabbt vetvård och jag håller tummarna att hon aldrig aspirerade något. Men vad jobbigt att inte få ha dom hos sig när de är dåliga. :cry:

*kl*

Fick hem Lanzelot i våras med det har blivigt lite si och så med ridningen. Nu är vi på G igen och det går framåt. Han är långt efter i utbildningen men vi tar det i vår egen takt. Han går hyfsat stadigt i skritt och trav, gör fina halter och sidvärtsrörelser. Galoppen har vi lite problem med. Han bär sig fantastiskt bra i sig själv men saknar orken att gå samlad. Vi övar mycket på övergångar och så tömkör jag varannat till var tredje pass.

Ska försöka att få råd att lösa årskort på ridhuset denna månad och så ska Lanzelot få en sällskapsponny om ett par dagar. Syrrans surkärringar ska flytta till lösdrift hemma hos henne.

Ja skulle inte förvåna mig om han förstått vad som är pågång. Vet inte ens om jag vill visa honom just nu :( han e inte rolig alls. Vet ni om dom kan bli såhär tråkiga när dom e inne i en växaperiod? Har lite planer på o flytta hem honom till min foderleverantör i vinter då vi ändå ska flytta ifrån gården.
Där finns bra träningsmöjligheter samt fin hinderpark, nära till ridhus o bra ridvägar. Tävlingsstall så alla bekvämligheter finns. Kanske blir lite roligare då och han får ett miljöombyte.. Jag e väldigt kluven just nu iaf.. :(

Idag blev de barbacka dressyr. Var en vecka sedan sist.
Tömkörningen har gett oss så mycket kände jag.
Jämn o fin i handen o ökningarna va bättre än innan :)

Tyvärr inte!

XXXXXXXX lura på mig en dålig sadel som gjort att manken blivit nertryckt mellan bogarna så han ist blivit överbyggd. Alltså lutar sadeln i nerförsbacke.

Bytt sadelprovare nu som visat vilka skador sadel gett.

Så tog själv beslutet att jobba upp mank/rygg musklerna utan sadel.
Sedan går de inte på bara en dag. Men hoppningsvis kan vi hitta en sadel som han kan ta ett tag innan han ändrar sig mera.

Så sadelprovaren kommer den 10 alltså om 2veckor. DÅ har jag ridit barbacka o mest tömkört i 5 veckor. Så hoppas de räcker.

När han väl är klar i kroppen o byggt om allt igen kommer de mesta o sitta bra.

Senast ändrad av en moderator:

Kl

Har ridit 3 dagar denna vecka varav en för tränare. På lektionen fick vi börja leka lite med "skänkelvikningar", jobbigt tyckte Elle men hon fortast vad vi ville. Sen har jag ridit själv två dagar och suttit upp helt själv utan krångel. De är stort för oss! I kväll longerade jag med en snodd/halsförlängare och hon gick super på den. Sökte sig fint framåt neråt och kom igenom i hela kroppen. Har tömkörde rätt mkt och tyckt att han på sista tiden krullat i hop sig för mkt. Hon kan bli extremt kort i halsen så de va kul att se hur fin hon blev med en vanlig snodd.
Var på utförsäljning i dag och var duktig och handlade inget onödigt. Köpte bara tjärspray och Myoplast.

Härligt att det går framåt för er!

kl
Jag har varit lite sjuk den senaste veckan så det har blivit lite dåligt med hästeriet. Men idag så tömkörde jag och jag tycker att han blev riktigt fin stundtals. Filmade en liten snutt, men det är lite svårt att tömma på en hand och hålla stilla mobilen:p
http://www.youtube.com/watch?v=8s4vocgdyQU&feature=plcp

Har tittat på hela din video nu o skulle gärna vilja veta mer om tänket bakom denna övning? Hör inte så bra vad din tränare säger. Det jag ser är att ponnyn går i undertempo med dåligt tryck från början, ngt bättre med bra takt precis när din video stängs av...därför skulle jag gärna lära mig vad syftet var o hur ni ska komma dit?

Tack :D

cirkus

han var Helt Fantastisk. Går inte beskriva i ord hur bra han var.
Hoppas verkligen vi får fler chanser framöver. vi står på reserv lista :)

KL mig själv.

Update från Ricardo träningen och lite överigt om avalon :)
R träningen gick fruktansvärt bra. Talade om för honom att hon är en spänd häst och svår att få igenom ryggen. Och ja talade tydligt om att jag inte sitter ner på henne så mkt då ja inte kan ( tycker jag) Så när han sa "sit" stelnade jag till lite. Men hör och häpna det gick tamejtusan jäkligt bra tillsut "happy face" :d . Så i övrigt fick vi till en avslappnad RIDbar häst :)
Just nu är hon dock lite loj osv, antagligen pga pälssättning mm. Så en veckas semester är det nu för hennes del :)

dsc_0056_505acf64ddf2b35633000b42.jpg

dsc_0079_505acfa69606ee77797c974b.jpg

dsc_0177_505ad0299606ee774ebd4d27.jpg

*kl*

Tömkörde idag pga att hon vilat 2 dagar ;) och det gick ännu bättre idag! Hon rullade på så himla fint och idag kunde jag verkligen lägga henne i en lite högre men ändå längre form :love:, annars krullar hon gärna ihop sig i en falsk GP form! (eller hur jag skall förklara det) :rofl:

Är så jäkla nöjd att allt flyter på så bra nu! Hon får ju lite nya tillskott nu både för att bli lugnare och för lederna/musklerna, tror banne mig att det verkar! + att jag bytt över till D&H som hon blir så jäkla fin på, aldrig något annat foder nu! :d

Nästa vecka ringer jag ut vet för ridprov, ska bli kul och se vad hon säger, för i mina och de andras ögon är hon fräschare än någonsin nu! :love:

Förstår helt att du undrar. Tränaren vill inte att man ska ha mer tempo i traven innan hon är helt rak och spårar. Då får jag sätta tryck. Övningen med tagen bakdel gick väl mest ut på att ha kontroll på vart rumpa och bog befinner sig. När jag rider själv använder jag den långsamma traven som uppvärmning (i en betydligt längre och lägre form) och som "nolläge" dit jag kan ta henne där hon är komfortabel och väntar på mig. Däremellan rider jac mer framåt och framförallt varierar tempot betydligt. Min tränare är väldigt förtjust i denna långsamma trav med motivationen att rida framåt inte skapar bärkraft. Köper det till hälften;-). Gör min egen blandning av denna ridningen och gamla erfarenheter. Men på träning gör jag som han säger:-P.

...och lite bilder från nämnda träning. Detta är inte från filmsekvensen och här rider jag lite mer fram:).

482961_4192419020660_2093000653_n.jpg

251267_4192416220590_102152186_n.jpg

305021_4192415100562_1515805118_n.jpg

561715_4192418420645_869386829_n.jpg

Vilka fina pållar :) Vi har kommit igång ordentligt med träningen nu och lilleman fortsätter att förvåna mig! Han har ganska fort blivit mycket starkare så nu börjar det bli dags att sluta med "bäbisridningen" stundvis :) T.ex. så fick vi rätt galopp ALLA gånger sist, fiiin kadens och några steg finfin steglängning i traven! :D Nöjd matte!

Men jag tänkte höra med er, hur mycket har ni behövt fodra upp såhär i pälssättartider och under uppbyggning? Just nu har jag fått vräka i honom mat för att han ska hålla sig fin... Han får bra hösilage men inte en chans att han klarar sig på det. Låter det helt tokigt att han får 0.5 kg muskel, 0.5 kg havre, 0.5 kg linfröpellets, 1 skopa blöt betfor och 1/2 dl majsolja utöver fri tillgång på silage? Detta uppdelat på 3-4 mål. Snälla kom med bra (trevliga) synpunkter och egna erfarenheter :)

Ja det förstår jag, man måste ju följa tränarens anvisningar när man är där annars är det ju meningslöst!:) Men jag måste ju invända lite dock...:D Det är självklart att hästen ska rakriktas osv o jag är fullt medveten om varför du fick rida med tagen bakdel, men därifrån till att inte få hästen samtidigt att arbeta mer framåt med bättre tryck, det har jag svårt att förstå? För som jag har lärt mig så skulle du rida framåt UR övningen tagen bakdel annars lullar ju hästen bara på precis som din ponny gör på filmen. Förutom då de sista sekunderna på videon då den har ett härligt tryck o takt!

Nåja, det är bara reflektioner från min sida, förutom detta ser det ut som ni trivs ihop, ponnybusen o du!:banana:

Om du vill ha vettiga synpunkter på en foderstat så får du nog lägga in värdena på silaget? Finns inte en chans att ge feedback annars. Tycker nog det verkar lite konstigt att en unghäst på fri tillgång på BRA silage inte skulle klara sig på lite havre o betfor?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 315
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka