07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Kul att det går bra :)
Jag hade ALDRIG lyckats ta mig över en sån där smal stock!;)

*kl*

Igår skrittades Fille ca 1 timme och idag var hovslagaren där och ryckte skorna.
Han ska skrittas/joggas nått pass till och sen blir det hel vila i ett par veckor medans han bor ute dygnet runt.
Ska tvätta ner och måla stallet och att rida F när har går ute dygnet runt är noll lönt för han blir sååååå himla trötter...!

Så nu blir det focus på unghästarna ist :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

kl

Här hos oss har lille gossen nu haft sin sommarmänniska i några dagar och lever rena lyxlivet :) Han är så himla snäll och go med tjejerna (granntjejen har en kompis med sig de första två veckorna), de är här flera gånger om dagen och borstar, pysslar, kliar och sprayar flugmedel och så bara sitter i hagen och myser med honom. Han skrittas ca 15 minuter om dagen i halv-kuperad terräng och det har gått himla bra de första dagarna.

Nu har han ätit upp sig lite till och på köpet fått mer energi, så nu blir det till att öka på motionen lite och så värmer jag upp honom åt dem, kombinerat med tips och råd om vad de ska tänka på när de rider, visar hur man kan arbeta med hästen från marken osv. Det är rätt mysigt att ha ett par stalltjejer på gården faktiskt, rena lyxen med någon som frågar om de ska fylla på vatten, klia hästar, flugspraya och kratta hagar :) Dessutom hjälper de gärna till att borsta och klia stona och fixa lite med dem också så jag kan fokusera helt på hingsten samt att göra annat som blivit lite eftersatt under tiden som gubben jobbat mycket. Man kanske skulle adoptera en stalltjej? :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Javisst är det mysigt med söta stalltjejer. Vi har en i vårat stall också och hon är himla duktig :)

Red på pluttas idag och han var riktigt mjuk och fin. Dock lite sommar slö men det kan jag ta. Men vi får hålla oss på mjukt underlag så kan jag allt rida lite:)
fdcee54a.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Efter tre helger på raken med tävlingar så ska Q få en veckas vila. Insåg idag att det var lika bra att klämma in en veckas semester för honom nu för sedan drar den riktiga upptrappningen mot Champion of the Youngsters igång.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Kl

Hade veterinären ute till Elle på eftermiddagen. Sårskorpan på trycksåret hade lossnar när jag kom och hon har nu ett öppet sår stor som en 5 krona på insidan av hasen. Värdelöst nu i värmen och med flugor. Fick penicillin om de skulle behövas i helgen. Håller tummen för att vi slipper de, men känns skönt att ha nu om de svullnar upp över midsommar helgen. Hon tyckte inte hon var halt och att hon ska röra på sig och sättas i gång om de inte blir ngt skit av detta nu.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Nu måtte det väl ända funka för er!! Håller tummarna att du ska kunna komma igång och rida:).

*kl*

Idag har vi bytt till det riktiga betet. Helt underbart är det-30 hektar som de delar med 30 kvigor och en tjur. Tjuren är tack och lov en riktig liten mespropp-men han var väldigt nyfiken på den andra hästen-och den skyddar Barbie:D. De sprang en liten sväng också (hästarna först och alla kossorna efter:D:D!) och Barbie hostade ingenting:banana:! Halleluja!

562073_3751553199290_1567098601_n.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Åh, vad roligt det där såg ut! Duktiga ni är! :banana:

Diablo har fått vila några dagar efter tävlingen i lördags. Red första dagen idag. Skritta ut en sväng med ytterst lite trav & en kort galopp. Inte alla 5 åringar man kan skritta ut på efter 5 dagars vila, på helt långa tyglar? :eek: Bäste D! :love:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

KL

Det går framåt med min plutt. Hoppar och dressyrat. Provat en sadel som passade om det hade funnits så man kan sätta dit svanskappa, men de gör det inte.. Så jag letar fortfarande efter en sadel.. *SUCK!*

Queenie kommer att få åka till min kära syster i ungefär 1½ vecka för att jag åker till min moster som fyller 60. Så när jag kommer tillbaka vill jag se en nytvättad häst med en jätte fin ryckt man! ;)

33130511.jpg


En bild från förra somaren!! :D
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*KL*
Det går framåt med lille P oxå. Har en kompis som mer än gärna kör hem till mig med sin häst och så ger vi oss ut på tur :) helt underbart. Prince bryr sig inte om om han går först eller sist eller om hon galopperar iväg o jag gör halt. Väldigt okomplicerad fast med MASSOR av energi, men på ett bra sätt.

Nu har ja ju konstaterat att han växt ur sadlen oxå. Speciellt nu under betet och efter det nya fodret. Testade sadlen som 4åring som ja har hemma har. En equipe Linnea tror ja det är och den satt som en smäck..suck för dom e ju verkligen gratis :angel: någon som vet en billigare variant :D

Har varit väldigt nojjig över att prince ska bli en för liten häst för mig då han växt väldigt dåligt under unghästtiden. Sista man vill är ju att se för stor ut på sin häst så nu lägger ja upp en bild och vill höra lite ärliga svar från er.

603144_10151029187620239_599823619_n.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Tycker det ser alldeles lagom ut! :laugh: Segt att hitta så dyra bra sadlar, jag ska nog börja spara redan nu så jag kan köpa en bra när det är dags för tvååringen. :D


KL
Nu är lilla Queenie landat här hemma. Syrran kom ihåg att ta med allt - utom maten. :D Så det får bli hö härifrån! Hopsläpp med min nordis gick bra, hon skrek och slog och sen var det bra. Nordisen såg ungefär ut såhär: :eek: "Vaffan hände!?" Han är i normala fall kung på tronen, men nu fick han se sig besegrad. :D
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

ja sadelletandet är inget kul alls..så om nån vet en Equipe budgetvariant så säg till :angel:

härligt när ihopsläppen går bra. När P kom hem från Bollerup i maj så va jag lite nervös för det där oxå men det skreks i 5 minuter sen va det gräset som gällde ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag tycker du ser alldeles lagom ut på honom!

Kl
Är det bara vi här på västkusten som har skitväder? Regnet bara öser ner så jag tycker lite synd om hästarna. Så ingen ridning för min del, men Plutten fick en ny lekkamrat i helgen så han får gå där och skrota ett tag till och förhoppningsvis leka lite med den nya hästen :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Regnet vräker ner här också sen i eftermiddags. Inget mysigt sommarregn precis. Tog in Chatsi för en ridtur och hon stod och skakade i stallgången så nu har hon täcke på sig.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Har väntat på regnet nu i 2 dagar men vi har klarat oss bra, tror det kommer i morgon. Tycker det är så svårt med kläderna på hästen nu. Om det är ihållande regn en hel dag vill jag att hon har tunt regntäcke men annars utan. Önksar att jag hade stallet utanför dörren så man lätt kunde slänga på/ta av.

Elle's has har klarat sig bra över helgen. Har inte behövt använda penicillinet jag fick i torsdag, för hon inte svullnat så mkt. Hoppas hoppas verkligen det ger med sig nu för på lördag kör jag henne till utbildaren som ska ha henne över sommaren då vi åker bort en månad. Min förhoppning är att hon ska sättas i gång där. Önskar att jag kunde visa er bilder på trycksåret (jag har aldrig sett liknande på häst) men jag hatar min nya dator och kan inte lägga upp bilder längre.:grin:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Har kört 4 timmar i regn från sydöstra Skåne till Gbg idag så verkar vara ett stoooooort regnmoln som ligger här. Var på Gärds igår och inspirerades och idag hälsade jag på lilltjejens mamma som är glad pensionär i Skåne.

Efter en koll på morgondagens väder på yr.no så bestämde jag mig för att ändå rida i regnet ikväll så kan jag med gott samvete hoppa över ridningen imorgon. :o Regnet var inte värre än att hästen höll sig torr iom sin egen värmeavgivning, jag var lite blötare dock. :angel:

Hoppkurs tis-ons som jag verkligen ser fram emot.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Måste bara uppdatera lite trots att jag inte har några bilder än :) Den lille sommargossen är så himla go pch snäll med tjejerna så det är inte klokt! Han går med flugtäcke dagarna i ända och jag har inte tänkt på att verkligen titta på honom när han väl står utan, men i dag passade jag på när tjejerna ville att jag visar hur man longerar. Han har inte bara lagt på sig hull utan till och med börjat få lite rätta muskler minsann! Fortfarande ingen vacker syn förstås, men jag blir så glad när jag ser en förändring på så kort tid. Hade jag haft råd hade jag banne mig köpt honom av ridskolan...

Här hade det suttit fint med regn, vi har haft galet varmt sedan mitten av förra veckan och det är supertorrt överallt.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Usch det e verkligen skitväder här oxå :( såpass att prince satt båda framskorna :( trött man blir alltså!!
Kan det bli sommar snart.. Prince har ett tunt Horsewear täcke på sig nu ute. Normalt i juni snart juli månad :/
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Hoppas det blir bra med nya bettet. Blev det bettet med tygelfästning och sidostycket i bettringen? Vilken kombination har du prövat? Va kul!:D
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Hoppas verkligen det fortsätter gå åt rätt håll nu!

kl
Ja ponnyn anlände som sagt igår och jag blev himla glad att se henne i så fint skick! Syrran har skött henne riktigt riktigt bra! Vi har ju varit så oroliga för fång sen förra årets helvetes-sommar, men hittills ser det ut att vara på rätt sida linjen! :laugh: Här hemma får hon som sagt gå med nordisen i en liten skogshage med lite och ingen mat i. Ja dom får såklart hö!

Igår var jag ju bara tvungen att ta mig en tur, har ju inte sett fröken på så länge så det var spännande! Och vilken skillnad mot nordisen som jag annars harvar runt på... Energi utan dess like! Så fort jag kortade tyglarna började hon studsa och ville galoppera! :D Att trava var väldigt överskattat i början av turen. Hon tittade på allt och gjorde jättefina slidstops flera gånger när hon såg nånting läskigt. :D
Det var så ROLIGT att rida! Att kunna rida riktigt, jobba på och faktiskt kunna kräva nånting i både form, samling osv. Vi gjorde även en perfekt bakdelsvändning. Har ingen aning om syrran tränat på det men ponnyn lyssnade kanon! Hihi, tror inte jag lämnar tillbaka henne, jag kommer ha så KUL de här dagarna så det är inte klokt! :bump:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 306
Senast: Rosett
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 191
Senast: Fibusen
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 871
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 414
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp