07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Träningarna har inget ed ridhuset att göra. Enda skillnaden på träningarna som sådana är att jag ville ha alla att rida samma dag för enklare logistik. Det är mao ingen skillnad vad det gäller mina träningar mer än att det skulle vara en samlad dag istället. Det har heller inte varit tal om att boka upp någon ridbana enbart för mina träningar. Här finns gott om plats och dubbla banor så träningarna är knte i vägen för någon. Det lite roliga är att jag får ha träningar OM jag skulle boka upp en bana. Känns onödigt med den merkostnaden för eleverna efetrsom samtliga har anläggningsabbonemang och därmed betalar för att kunna nyttja den.

Denna regel drabbar förstås heller inte bara mig och mina elever. Det finns andra tränare som kommer hit och har träningar. Men med min historia och föreningen så var det föga förvånande egentligen att det är mig dom hänger upp sig på. Det kan väl dock bli svårt att endast ha denna regeln gällande mig känner jag.

Ja fast på ett sätt är det bättre att ha klara regler såsom fios ridhus har. I vårt kan det dyka upp obokade lektioner, dvs du åker dit för att det är ledigt men när du kommer dit finner du att ngn håller lektion med ngn iaf. Jäkligt irriterande.

Fast jag kan ändå förstå det. Jag tycker inte det är speciellt roligt om någon har lektion eller tar fram hinder utanför hopptid när jag har kollat att det är ledigt innan. Jag försöker så långt det går att låta bli att rida samtidigt som det är lektioner både för min egen skull och för elevens skull (betalar man vill man kunna utnyttja tiden så bra som möjligt)

Jag vet inget ridhus här i närheten där det varit ok att ha lektioner utan att boka bana/ridhus.

Förstår att du känner dig lite "utsatt". Men tror du inte att de går att få till de om ni har ett snack. Om både du och dina elever har anläggningkort, så tycker jag de känns märkligt att ni inte skulle få ha lektion. I förra stallet hade vi tydliga regler om vad som gällde med lektioner och hoppning. Tydliga regler fån start minimerar tjafset och folk tar hänsyn till varandra. Nu har vi inte eget ridhus utan skrittar 3 minuter till granngården. Där finns de inga skrivna regler gällande hoppning/lektioner och annat. Jag rider alltid på dagarna få de nästan alltid är tomt. Men hör om irritationerna om de dom rider kvällar.

Jag skulle backa lite och lägga mig platt tills jag visset exakt VAD problemet är. Är det att du har träningar, att de tror du ska boka upp banor eller gillar de bara inte dig? När du fått reda på det så skulle jag agera efter det.

I våra ridhus är det ALLTID lektioner på vardagar.
Må: en hippolog som har lektioner + markarbete för utbildad tränare
tis: hippologen + en annan dressyrtränare
ons: hippologen har hoppning + auktoriserad dressyrtränare
tors: hippologen + hoppning för den som har markarbete på må
fre: min tränare
lör och sön inga träningar.
Vi har 2 ridhus, ett 20x40 och ett 24x64. Varannan vecka är det hoppning i stora och varannan i lilla. Det betyder att när det är hoppning i stora så måste man trängas med lektioner i lilla.
Det är svinjobbigt nu på vintern då vi inte som inte tränar för de andra tränarna alltid måste visa hänsyn när man rider på kvällen för de som har lektion. Men det är bara ett problem nu på vintern för sen har vi 2 utebanor att rida på också plus att när det blir ljusare ut så kan man ju rida ut.
och ja hippologen har tydligen sin verksamhet på våran gård.

*kl

Herregud så skönt det är att stå på en privat anläggning enbart för privatryttare och dessutom oftast rida dagtid. Jag bävar lite för att flytta norröver där det bara är ridskolan som har ridhus. Jag får helt enkelt jobba skift i hela mitt liv så att jag kan rida dagtid och slippa krocka med folk och lektioner....

Vi har lite konstiga, nya, regler ang ridhuset hos oss. Man får bara rida en lektion per vecka och häst på vardagskvällar (och alla tränare är ju ute vardagkvällar). Vilket gör att min medryttare inte får träna samma vecka som jag har dressyrträning eftersom vi rider samma häst. Helger är inte inräknade och heller inte tider före 16 och efter 21. Men det är som sagt inga tränare som kommer ut då som jag kan rida för då min inbokade tränare har 10 ekipage och kommer spikade dagar.
Ska man rida hoppträning måste man träna på hopptiderna som är en vardag 17-19 och en helgdag 11-13. Det krånglar till det för hoppekipage som är låsta till hopptiderna vilket även gör att om man har enskild hoppträning så kan ingen annan hoppa vid det tillfället och således missar en hopptid. De som har två hästar hinner också bara träna en häst per hopptid om man inte har nån markservice.

Det lustiga i detta är att reglerna tillkommit efter att några hästägare klagat på att det "alltid" är träningar i ridhuset. Det lustiga är att de är de hästägare som själva aldrig rider för tränare som klagar, och att vi faktiskt har en stor TRÄNINGS-anläggning med alla faciliteter för att kunna bedriva träningar och kurser. Jag undrar snarare varför man står på en förhållandevis dyr träningsanläggning med banor och ridhus osv om man inte tål att det tränas. Då kan man väl stå nån annanstans där inga tränare huserar nånsin? :meh:

Alltid finns det folk som ska klaga på nånting. ;)

Låter som om det är väldigt olika hur ridhusen disponeras. Min hemmaklubb sen jag var liten (3 mil bort) har alltid varit VÄLDIGT stökig. Alla runt ikring har varit dressyrinriktade, vilket har ställt till det både för privat- och lektionsryttare. Det byttes underlag ett år och köptes in sprillans nytt hindermaterial, en hel hinderpark, men styrelsen (tillika dressyrfolket) ville inte att man skulle hoppa i ridhuset för "det förstörde underlaget". :meh: Det är en väldigt liten ridskola men en jättefin anläggning, stor utebana (30x80 har jag för mig) och stort isolerat ridhus (20x60). Ridlektioner mån-tors på kvällstid, all övrig tid får man åka dit "hur man vill" om man har löst ridhuskort. Enda reglerna är att om man ska löshoppa måste man boka, och är ridhuset bokat får ingen utomstående dyka upp oanmäld. Det är lite kurser och träningar vissa helger men det är i regel väldigt mycket ledig tid. Nu när vägarna börjar tina fram ska jag ta mig i kragen och åka dit lite oftare. Skulle underlätta om jag kunde lasta båda hästarna själv, i dagsläget törs jag bara åka med Queenie om jag inte har nån medhjälpare.

KL
Jag mår bättre idag! Tjoho! Men är fortfarande snuvig och en jäkla massa lock för öronen. :wtf: Men det är nästan så jag vill ge mig ut en sväng, plusgrader och hyfsat vindstilla. Ponnyn är laddad, det ser man på långt håll i hagen, så jag tror jag kopplar på gramanen för säkerhets skull. :angel: Synd att det kommit så mycket tung snö, annars hade jag tagit henne på töm på planen, men den är igendriven och TUNG.

Jag gillar ju långdistanslöpning - funderat på att prova distansridning - någon som har testat? :) Alltså nu menar jag inte att jag skulle "satsa" på distans men testa någon blåbärstantnybörjarclearrounddistans - om det finns :o

Jag tränade Ariel mot distansritt, om du kanske minns. :) Men efter första starten (Clear Round 40 km) var hon tydlig med att det inte var roligt. Så jag fick tänka om där. :p

Tycker distansritt är en riktigt rolig sport, med allsidig träning och en häst som blir hållbar. Så testa! :D

Håller med dig, tycker jämt det klagas på ditten och datten på klubbarna. Men mycket beror nog på att inte sätts upp tydliga regler i ett tidigt skede utan det väntas tills någon kommit på att det inte passade riktigt.

Skönt att du börjar må bättre!

kl
Igår hade jag en tjej som provred. Typiskt nog hade han trampat snett en sko så den var bara att dra av. Som tur är var det mjukt i paddocken så det gick att rida ändå. Det kommer en tjej till på tisdag så får jag se hur hon rider. Vill ju ha den som passar honom bäst :) Men dom verkar vettiga allihop som jag valt ut för provridning så jag håller tummarna för att få till ett bra samarbete:)

Där var du! Tänkte på dig när Hunter skrev det där.
Men jag tror inte Hunter var med här redan på den tiden?

Idag red vi ut med sällskap från en i stallet. Vi har ridit ut några gånger senaste tiden och det funkar bra. Min häst är lugnare när de är med, och de är nöjda, för de vågar/kan inte rida ut själva. Brukar vara svårt att få ihop det tidsmässigt med de andra i stallet, plus att de flesta inte vågar rida ut med mig, för det går för fort... (?) :o Jag har ju tagit det jättelugnt senaste halvåret typ.
Jag å andra sidan blir tokig på folk som låter sina hästar skritta så sakta att de nästan växer fast i marken, stanna och äta (!), eller som saktar av till skritt så fort vägen lutar det allra minsta utför. Vill heller inte rida med folk som inte har nån kontroll på sina hästar och låter dem skena förbi.

För första gången sen innan skadan red vi runt hela en av våra långa rundor, blev ca 16 km på 2 timmar. Chatsi har ju busat hela veckan, och fortsatte idag. Stack iväg lite i en backe och slog bakut så att hon som red bakom såg hela hennes mage. :D Som tur var lyckades jag hålla huvudet uppe på henne, så hon kunde inte fortsätta med någon bockserie efter.

Igår provred jag med ett micklemträns, vilket inte fungerade så bra för oss. Har ju inte ridit med nosgrimma på några månader, och nu kändes det stumt och hårt i handen, plus att hon gick lite och ryckte mot den.
Ska väl prova att rida henne på en löst spänd engelsk nosgrimma också och se hur hon reagerar då. Behöver ju bara ha nosgrimman på tävling egentligen.

Hur kan nån annan bestämma hur många lektioner man får rida på sin egen häst per vecka? Hål i huvet! :banghead:

Tycker det är intressant med folk som har uppenbart dålig ekonomi, inget intresse för träning eller tävling, eller ens ridning, väljer att ha hästarna i ett av de dyraste stallen i länet med tillgång till massa service och stor anläggning. Utan att använda sig av servicen i form av in- utsläpp, lunchfodring, ridbanor eller ridhus etc. Varför inte bara ha hästarna i nåt skogsmullestall i skogen?

Som tur var hände det tillslut, och i och med att de 2 personerna flyttade så försvann 90% av alla konflikter i vårt stall som genom ett trollslag. :angel:

Senast ändrad:

Jag tycker det är en löjlig regel, men den har tillkommit eftersom det klagats på att det är för mkt träningar (på vår TRÄNINGS-anläggning - ja jag vet att jag ältar... :o) Precis som dig undrar jag varför de står i vårt stall, en tränar aldrig för nån utan åker till en ridskola och rider ibland på ridskolans hästar. En annan åker iväg med transporten varje vecka och tränar på annat håll. Så varför ska de stå här för dyra pengar? Jag hade aldrig betalat detta pris om träningsmöjligheterna inte var intressant.
Det stör mig att jag begränsas i hur mkt jag kan boka träningar med de tränare som kommer till oss på kvällarna - ibland vill jag ju tex kunna erbjuda min medryttare att träna eller helt enkelt rida för två olika om det sammanfaller att de kommer hit samma vecka.

Så de som inte är med och tränar tycker det är svårt att kunna rida på kvällarna, då det är en regel på max 4 ekipage inne under träningstider. På vintern när utebanorna inte är ridbara blir det då knöligt när 80% av alla hästägare ska rida på rusningstid mellan 18 och 20...

Jag har ju inte märkt av detta kvällskaos då jag oftast rider dagtid, samt avskyr att vara i stallet öht på rusningstid.
Så fort det är ljust och ridbart underlag rider jag ut alla kvällar jag tvingas trängas där. Men vi har ju de som aldrig rider ut och de som inte vågar rida när det finns en bom i ridhuset (därav de få hopptiderna) så att inte själv få bestämma hur mkt man ska träna är väl inte heller så långt därifrån...

Tur som sagt att jag jobbar skift. Annars hade jag flyttat.

Senast ändrad:

Jag minns detta så väl med trängseln i rusningstid mellan 17-20! Stod uppstallad ett tag på en dyr anläggning i Göteborg men när jag verkligen behövde ridhuset, på vintern - när det var hopplöst underlag ute, så vart det knökfullt i ridhuset och det gick inte att göra något vettigt alls i den röran så det bruka sluta med att jag gick ut i ridbanan ändå (där var jag ensam) men kändes inte så värt pengarna O_o att betala för något som ändå inte gick att nyttja.

Jag tränade Ariel mot distansritt, om du kanske minns. :) Men efter första starten (Clear Round 40 km) var hon tydlig med att det inte var roligt. Så jag fick tänka om där. :p

Tycker distansritt är en riktigt rolig sport, med allsidig träning och en häst som blir hållbar. Så testa! :D

Har inget minne av detta :o Hur längesen är det du starta?
Min häst ser inte superduperroad ut när vi är ute och springer (ser ut som hon har en citron i munnen :meh:) men jag tror hon kommer att svepas med i långdistanstjusningen längre fram ;)

40 km? Är det nybörjardistansen? I värsta fall får jag väl springa hela banan själv :D

Idag har jag i alla fall ridit. Blåste satan men trotsa blåsten. Vallarna runt ridbanan fångar en del.

Tog ett par språng. Ska jag fortsätta rida den här hästen måste jag börja rida för tränare igen. Vi förstärker varandras dåliga beteenden. Jag är ingen superpetig hoppryttare utan jag mer galopperar på och så får hästen se upp och ta ansvar. Funkar inte så bra på denna (än). Jag har inget emot att åka lite korsgalopp eller fel galopp eller i lite högre tempo. Enligt mig ska hästen kunna hoppa ur vilken galopp som. Bäckahästen är dock ingen försiktig häst som backar av. Hon galopperar gärna snabbt och hoppar både stort och nära och jag åker med och ganska snart så ligger vi ner i kurvorna :meh:
Jag måste skärpa till mig helt enkelt inte bara sitta där och galoppera och tycka att livet leker :D

I övrigt var hon superfin. Som smör direkt när jag tog tyglarna. Fint framme för skänkel. Kan säkert bli trevlig kanelbullehäst till någon som är intresserad av sånt.

Har inget minne av detta :o Hur längesen är det du starta?
Min häst ser inte superduperroad ut när vi är ute och springer (ser ut som hon har en citron i munnen :meh:) men jag tror hon kommer att svepas med i långdistanstjusningen längre fram ;)

40 km? Är det nybörjardistansen? I värsta fall får jag väl springa hela banan själv :D

Vi tränade från det att jag köpte henne som åring, men första start var i april 2012, när hon var fem år (de måste vara sex år för att starta tävlingsklass).

Många hästar blir gladare när de rids i flock, du kanske skall leta reda på en träningsritt och vara med? De brukar ofta vara 1-2 mil långa och perfekta för gröna hästar. :)

Minsta klassen på tävling brukar kallas Prova På och vara ungefär 2 mil. Sedan finns Clear Round på 4-5 mil och därefter tävlingsklass från 5 mil och upp till 16 mil. Sist jag kollade reglerna var man tvungen att starta minst en clear round innan man red tävlingsklass.

Jag kan ju tycka att det är jättemärkligt att man som "enskild individ" uppstallad på en så stor anläggning, får boka egen träning under rusningstid i stallet efter eget tycke, dvs att ngn rider för tränare i "privat regi" under just såna rusningstider utan begränsning?

att däremot ha några kvällar blockade där en tränare håller träningar, är ju inga konstigheter, och att man då om man får rida samtidigt även om man inte tränar, får hålla sig lite undan till förmån för den som tränar osv?

jag kan fullt ut förstå att just tränings/tävlingsfolk, som stallat upp sig för dyra pengar på just en träningsanläggning, men som sen inte kan nyttja den merparten av kvällar i veckan pga träningar för x antal personer, kan känna sig frustrerade.

ang. hoppning osv, så vet jag öht inga stall med ridhus och verksamhet, som tillåter att folk släpar ut hinder och hoppar efter eget tycke osv närsomhelst utan att det är bokat, eller blockat för vissa tider och vissa dagar? Just hoppning begränsar ju verkligen övriga som vill rida, dvs det går inte att göra ngt vettigt därinne för de som själva inte ska hoppa för de får akta sig hela tiden och ge plats till just de som hoppar.

Kanske missförstått ngt av ditt inlägg, men det var så jag tolkade det så du får rätta mig om jag förstått fel.

Ja fast på ett sätt är det bättre att ha klara regler såsom fios ridhus har. I vårt kan det dyka upp obokade lektioner, dvs du åker dit för att det är ledigt men när du kommer dit finner du att ngn håller lektion med ngn iaf. Jäkligt irriterande.

Klara regler är ju en förutsättning för alla! Vet inte om jag missade ngt det du skrev, för jag har hela tiden pratat utifrån just det, att självklart måste det finnas regler som är tydliga, annars blir det ju total kaos. :D

KL
vilken intressant diskussion det blev om detta :)

kanske inte men att skicka ut inbjudan om organiserad träning på ngn annans anläggning utan att ha det förankrat lär bli ett problem allmänt.

Eller hur? Tror inte det skulle funka nånstans faktiskt.
Man måste väl först ha ok av ägaren till ridhuset, i alla fall.
Vi har det superskönt på det sättet, bara vi i stallet i ridhuset och den som vill ha annan träning än
de som vi andra tränar för måste ha ok av både stallägare o oss andra :)

Jag förstod det som att stjarnfrugt menade organiserade träningar. Och att de ligger på rusningstid är ju inte konstigt, det är ju då folk i allmänhet har möjlighet att träna.

På vår anläggning finns det 2 ridhus och varje vardag är det ridskolelektioner i 3/4 av det stora (22x70 m) och organiserade privata träningar i det lilla (20x40). Liten volt kvar i stora för "fri ridning", jag har aldrig ridit där då, blir tokig bara jag tänker på det. Några dagar i veckan är ridskolan i lilla ridhuset och det är organiserade hoppträningar i det stora.

Jag rider hellre ute, rider ut, eller väntar tills ridhusen är lediga (efter 21:15).
Min nya tränare tar ju vi dit obokat, men gör det då antingen på dagtid eller typ sena fredagskvällar när det ändå är tomt.

Har senaste tiden upptäckt att det finns folk som hellre trängs i ett upptaget ridhus än att rida ensamma i det som är tomt? Igår skulle någon tvunget longera i ena änden, trots 4 ridande ekipage och tomt ridhus bredvid, men "hon blir vild när hon är där ensam". Suck. Sen kom det nån och skulle skritta sin häst där för hand också, dubbelsuck. :wtf:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 756
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix