07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Kl
Välkommen till tråden.

Elle har känts superfin efter ryggbehandlingen och 10 dagars tömkörning. I dag hade vi en mysig tur ute på mjuka grusvägar. Så här nöjd va hon efteråt de.:)

Mjuka grusvägar.... hmm. Misstänker att det är vad jag har att se fram emot när jag kommer tillbaka igen efter min vistelse på nordligare breddgrader. Och leriga hagar :crazy:

Tur att jag har hovslagaren den 28e så att jag kan ta bort snösulorna. Misstänker att tåbrodden bak inte är nån ide att ha kvar heller, och att den är rätt så nerfilade då jag kommer ner så det lär inte gå att få ur själv.

Mjuk grusväg. Vilken utopi! En annan har varit ute och skrittat i snöslask. Inte lika kul.

Här är det också mjuka grusvägar men man får se upp för rätt som det är när man kommer galopperandes så blir det ishalka! Antingen får det ju frysa igen o komma snö eller så får det bli vår nu, är less på denna vinter!

Här ar det också grusvägar men idag har det blåst och snöat och varit riktigt skitväder!
Nova är ju inga fara att rida hon bryr ju sig inte utan går på som vanligt härliga häst, men min andra blir helt stirrig. Känns som man sitter på 500 kg muskler som kan explodera när som helst.
Sambons häst är lugnet själv så han bara tuffar på och tycker allt är ok.

Jag råkade halka in på gårdar till salu och råkade ju hitta något intressant!
6 hektar, 5 stallplatser, ridbana och även ridhus, huset och övriga byggnader verkade vara i bra skick. Det mest intressanta var priset: 900 000:-!!
Det enda minuset var att det ligger mitt ut i ödeskogen.
Men idag med detta skitväder hade det varit skönt med ridhus!
Blir nog svårt att få sambon och följa med så vi får nog stanna där vi är!
Drömma kan man ju.

What!? Snacka drömpris! :eek: Det är ju bara att slå till!

KL
Här har vi också skitväder idag. Det vräker ner snö och blåser som satan. Queenie är nog ganska nöjd med sitt nya täcke kan jag tro. ;) Vädret får sköta sig som det vill, jag är ändå inte frisk än så det blir ingen ridning förrän på måndag. Men nu börjar jag ha riktig abstinens så då får jag fan vara dödssjuk för att inte ta mig upp!

Vilken fin häst! Men den bilden kan inte ha tagits för tre veckor sen :p (om ni inte befann er på varmare breddgrader)

Min häst är nog ännu mer efter än vad din är :D jag red in henne på senhösten när hon var 5!
De flesta här i tråden har ju kommit lite (mycket) längre av vad jag har med min!

På ridfronten intet nytt :meh:
Först vart det underlag från hell med issörja och isgata, sen tappskor, sen hö/halm-leverans att ta hand om, sen bil på verkstad och massa annat bös som tullat på ridtidskontot :(
Har i alla fall tömkört en del. Hon jobbar super på töm och koncentrerar sig så på det hon gör att hon liksom vänder ögonen inåt uppåt :D ser lite scary ut O_o

Vi har också varit ute och sprungit :sneaky: hon är sämsta löparkompis ever O_o
först ska hon springa jättefort men kroknar rätt snabbt och efter ett par km är hon kinkig och bara "åhhh - måste vi hålla på - är vi inte klara snart - jag döööööööööör"

Jag gillar ju långdistanslöpning - funderat på att prova distansridning - någon som har testat? :) Alltså nu menar jag inte att jag skulle "satsa" på distans men testa någon blåbärstantnybörjarclearrounddistans - om det finns :o

Bordsskick
IMAG03591_zps6c9a5f10.jpg

Jag har provat distans en gång, för säkert 15 år sen haha :D Det var jättetrevligt, red ju då inte för att "tävla" utan för att bli en erfarenhet rikare. Jag hade ett stort halvblod på 173 i manke och vi såg väl lite udda ut bland alla araber och varmblodstravare ;)

Men prova gärna på det, alltid kul att testa något nytt.

Så gullig bild på dina telningar :)

Idag har jag o GP tränat galopp, både kort samlad och så lite fortare! Otroligt fina ridvägar här nu, grusvägarna är så mjuka att på vissa ställen kan man inte rida i mitten för då sjunker man, utan man får rida där det i vanliga fall brukar vara lite hårt.

Senast ändrad:

Är så himla avundsjuk på er som skriver om fina ridvägar! Idag har vi snöstorm här uppe så jag har inte ens skrittat. Tappade iofs sugen på ridningen rätt mycket efter ett samtal från ridskolechefen på föreningen här som upplyste mig om att jag inte får ha organiserade träningar på klubben Varför känns lite oklart men de har tom bildat en kommité som ska göra upp regler kring hur man får ha träningar. Till saken hör att jag har haft träningar här i 1.5 år utan att nån sagt nåt, men nu var jag dum och gjorde ett utskick till alla som visat intresse att träna för att organisera upp en samlad träningsdag. Kommitén bildades två dagar efter detta utskicket.

Kan inte annat än att ta detta väldigt personligt eftersom samtalet endast gick ut på att jag inte får ha träningar. Ridskolechefen som fått i uppdrag att ringa kunde inte svara på frågor huruvida jag får ta ut min egen tränare heller, vilket jag gjort i ett år ca eller hur det är med andra tränare heller. Jag blir så himla less och förstår inte vad problemet är. Det är inte elever som annars hade ridit på ridskolan, så det konkurerar inte och det är aldrig så det kan störa verksamheten. Är arg på mig själv för att jag gjorde utskicket öht:(.

Sorry för off topic, känner mig bara rätt ledsen över detta.

På våran klubb får bara utbildade ridlärare eller bokstavstränare ha organiserade träningar, kan det vara något sådant O_o

Det går bra att ha enstaka lektioner för outbildade.

Nä, hade det varit så hade jag helt klart köpt det. Ridskolans ena egna ridlärare har samma "utbildning" som mig med enbart hulk och ulk i bagaget. Ridskolan är mao inte godkänd som "riktig ridskola" av SvRf dels pga detta. Det handlar ju inte om att jag heller har mängder av elever utan det är en 4-5 stycken som rider sporadiskt för mig. Gjorde utskicket bara för att det skulle vara lättare att få ihop nåt organiserat tidsmässigt.

Haha, jo det är väl så. Jag trampar jämt på helt fel tår. I synnerhet i den här föreningen:p. Är årsmöte nästa söndag och det finns risk att det blir en livad tillställning. det är inte bara jag som är upprörd över ridhuset med underlag och allt vad det innebär. Nu är sargen iaf igång och byggs. Men man får bara vara fem åt gången där (egen skruvdragare är också ett kriterie) och hittills har det bara varit ett arbetstillfälle a la fyra timmar.

Låter spännande med möte. Angående samtalet du fick om dina träningar så hade jag också blivit ledsen. Och besviken.

Hoppas det löser sig :up:

Vad trist! I vår klubb får vi inte heller ha träningar för folk utan Svenska ridsportsförbundets tränarlicens eller Ridlärarutbildning.
Å andra sidan tror jag inte de säger nåt om man tränar några stycken för en icke-godkänd tränare, men då bokar vi ju inte ridhuset.

På förra stallet jag stod blev det också liv om det där, troligen för att personen som jobbade som ridlärare på ridskolan (också utan utbildning) blev avundsjuk över att vi tränade för nån annan. Det var inte heller alls så att vi hade ridit på ridskolan annars, utan när det förbjöds tränade vi inte alls. (Och flyttade sedan).

fast är du inte jättejobbig just nu ang. ridhuset? det är inte ens klart än, att då öht börja resa frågor om oberoende organiserad träning osv blir ju galet? förlåt, men det är min reflektion, vi har eget ridhus och inte ens med ett etablerat ridhus i sig, eftersom ert ingår i en stor förening osv, är det ju öht självklart att ngn i egen regi vill organisera och blocka upp ridhuset med träningar osv?
lugna dig lite är mitt råd. låt ridhuset komma upp, bli klart, och låt föreningen stå för vad som gäller ang. reglerna osv utifrån det. jag hade i ditt fall nöjt mig med och varit jättenöjd med att ni kan blocka ridhuset för privat träning för egen vald tränare ngn timma för egen preferens och bruk osv. det du frågar om, i ett ridhus som tillhör en förening, är en jättegrej så du skjuter dig själv i foten att börja med sånt innan ridhuset ens är klart frågar du mig.

KL
vi har tinade grusvägar och ingen snö/tjäle/is nu, snarare är det för lerigt och för blött... är tacksam för vårt ridhus deluxe verkligen...... blåst på tvären och spöregnat nu i flera dagar, ridhus är guld går inte att komma ifrån om man vill hålla igång. ridit både 00:an och 07:an som fortfarande är osåld, idag (07an i annat ridhus då han ju inte står hos oss). så sjukt skönt med ridhus summa summarum......

Senast ändrad:

Fast inte hade fioranos träning med ridhuset att göra? Hon skrev ju bara att det var ett försök att organisera en träning en speciell dag? Vems tå o i vilket sammanhang hon hoppat på den är ju säkert dock en orsak till "kommittéen" hon nämner.

Här finns inga regler om speciell utbildning för de som har träning men däremot är det svårt att få boka in någon ny tränare. Alla i klubben måste erbjudas att vara med om de vill och få tider finns att välja på då man inte vill dra in mer på fria tiden för de som löst ridhuskort.

kanske inte men att skicka ut inbjudan om organiserad träning på ngn annans anläggning utan att ha det förankrat lär bli ett problem allmänt. tror som Fio skrev och utifrån det Fiorano postat tidigare ang. konflikt med styrelse osv att det kanske vart en spik i kistan osv.

i övrigt så illustrerar du ju lite av kompexiteten i sig så som jag försökt illustrera. håller med, det är som sagt ngt som isåfall behöver vara förankrat.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 756
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix