07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Fast jag förstår det om det dessutom finns begränsningar i hur många andra ekipage som får vara där samtidigt.
Jag skulle bli tokig om jag kom för att rida och så hade nån bokat upp ridhuset för andra eller tredje gången den veckan så att jag var tvungen att vänta.

fast det är ju det jag säger, om träningar ska ligga på rusningstid ska de ju isåfall vara etablerat bokade ngra dagar i veckan, men inte varje dag? varför skulle man vilja betala dyra anläggningspengar för ett ridhus som ständigt är uppbokat på ett sätt som gör att man inte kan rida därinne normalt pga bokade träningar?? det var det jag frågade Stjärnfrugt om utifrån argumentet, och om jag missförstått det?

att folk inte ska longera, tömköra eller hoppa på ej utsatt tid tycker jag är självklart då det tar upp ridhuset för övriga så pass mycket, och det var det jag addresserade i frågan att står man uppstallad på, och betalar för anläggning så kan det ju inte vara rimligt att man utifrån den servicen och priset, samtidigt aldrig har ngt ridhusridbana att vara på utan att de upptas av träning varenda dag där andra kommer i andra hand och inte kan rida fullt ut på det sätt man faktiskt kan annars, med flera ekipage i ridhuset samtidigt ?

Fast jag kan ändå förstå det. Jag tycker inte det är speciellt roligt om någon har lektion eller tar fram hinder utanför hopptid när jag har kollat att det är ledigt innan. Jag försöker så långt det går att låta bli att rida samtidigt som det är lektioner både för min egen skull och för elevens skull (betalar man vill man kunna utnyttja tiden så bra som möjligt)

Jag vet inget ridhus här i närheten där det varit ok att ha lektioner utan att boka bana/ridhus.

+er andra

Jag har aldrig haft träningar samtidigt som någon annan varit på banan. Helt enkelt för att de varit på tider då ingen annan är det och att vi har så bra utrymmesmöjligheter. Omöjligen kan någon alltså ha störts av träningarna i sig och att i varit i vägen. Min tanke är också att eleverna ska börja rida med headset och då stör vi inte mer en att det bara är ett ekipage på banan som har all rätt att vara där. Ska man däremot boka låser man banan för alla andra vilket för mig också känns onödigt.

Sen köper jag helt argumenten att tränare ska vara utbildade om föreningen har det som mål med kvalitet. Men eftersom jag har samma "utbildning" som deras egna ridlärare faller det en del.

Som det ser ut nu gäller denna regel enbart mig. Igår red en av kommitéemedlemmerna träning för en outbildad tränare på klubbens anläggning. Godtyckligt så det förslår.

Btw, den här tråden är absolut bäst att vädra alla möjliga funderingar i:bow:!

Senast ändrad:

kl

Shit, jag har helt missat nya tråden! :o

Bruce har faktiskt också fått rycka in och gå inomhusterräng! De senaste veckorna har han varit helt speedad och träningen igår var inget undantag :cautious:, en och en halv timmes ridning senare kunde han hoppa en hel bana utan att sticka/bocka/sparka efter vartenda språng :angel:.

Sedan var det alltså Pay & Cross idag, han hade taggat ner betydligt och gjorde egentligen ingenting alls förrän vi kom till 2a hindret när vi börjat på banan. Vi kom på lite omtramp och då blev han lite sur och lade av en bakutspark direkt efter. Jämfört med konsterna han hade för sig igår var det verkligen ingenting men av någon anledning hamnade jag plötsligt bredvid hästen och då var det bara att kliva av :mad:. Det var säkert bara för att jag "skröt" igår om att han faktiskt aldrig fått av mig trots sina bravader... O_o

Men jag fick iaf utmärkelnsen för dagens snyggaste avsittning, och den kom till och med med på film :p:
https://www.facebook.com/photo.php?v=10151942512109290&l=4836818111766074441

Sedan kunde han hoppa runt banan två gånger på någorlunda städat sätt:
http://www.youtube.com/watch?v=nctJonw5t5E

Egna tider får man boka, men det ska göras minst 3 dagar innan så att andra kan planera. Väljer man att boka träning i egen regi eller delta i de organiserade är skitsamma, det rä ett tillfälle som gäller om man rider kvällstid. Andra får rida samtidigt som den som tränar, men maxantal 4 st i ridhuset. Förr hette det att man fårr ida samtidigt men ge den tränande företräde då man ofta har vissa övningar osv och gärna vill kunna utföra dem eftersom man betalar dyrt för träning, men det funkade inte. Därav dessa nya regler ang max 4 st.

Mitt problem är inte att man inte får boka enskilda träningar hur som helst på kvällstid. Mitt problem är att jag inte får delta i mer än ett organiserat träningstillfälle per vecka och häst. Inte för att jag brukar göra det ofta utan för att jag vill kunna välja hur mkt jag ska rida för tränare på min egen häst. Det händer ju att det kommer två tränare samma vecka som jag vill rida för bägge, eller att jag vill ge medryttaren möjlighet att träna.

Klart hopptiderna ska vara begränsade pga ordningen, men jag tycker det är snålt med 4 tim/ vecka. Speciellt om nån vill rida för tränare, då äts ut ett sådant tillfälle upp för de andra.

Senast ändrad:

Fö kan jag nu ansluta till skaran som har skadad häst. Jag fick det roliga samtalet igår direkt efter att jag hämtat ut min väska på Arlanda, och istället för att åka hem och sova fick jag åka direkt till stallet från Arlanda, mittinatta.

Häst hade sparkat bakut, fått in en bakhov genom gallret (stående galler, en klassiker mao) och blivit hängande med hela benet ut från hasen och ner. Detta hände vid kvällsfodringen när det kan vara oroligt, tackolov då eftersom det var två i stallet. De hade kallat på hjälp men innan den anlänt hade hon slitit sig loss själv. När hon kom ner hade hon inte velat stödja på benet.
Inga djupa sår eller synliga direkta skador, men har skrapat upp hela framsidan av hasleden och övre delen av skenan samt lite småblessyrer kring det. Jag bad dem kyla med kallvatten direkt för att dämpa ev akuta skador, jag vet inte hur länge de gjorde det men det gjordes iaf. Hon kunde gå till spolspiltan men är såklart halt och öm.

När jag kom ut två timmar senare var hon svullen, såklart, och kunde fortfarande gå till spolspilta men är såklart halt och stel. Vill inte att man pillar på benet. Jag spolade med koksalt på synliga sår och jag såg inga fickor eller liknande men rejäla skrapningar med sårvätska och blåmärken.
Givetvis har hon fått ut benet på det ställe där boxluckan sitter monterad med en bult, så hon lär ha haft en bult på trycksidan hela tiden. Konstigt nog ser jag inga märken efter det mer än pälsmärken i boxen. Trodde hela benet skulle vara strimlat när jag såg bulten men som sagt är det bara skrap.

Jag sitter nu och väntar på att veterinärens telefontid ska öppna så jag får ut nån som ev kan röntga och titta. Jag är rädd för senskador, en misstänkt svullnad över griffelbenet och givetvis andra sträckningar.

Det var en trevlig välkomstpresent efter att ha varit bortrest i 10 dagar. Håller verkligen tummarna nu, jag har alltid tänkt att en lång konvalecens skulle vara förödande för den här hästen. Ser inte fram emot att vila henne varken hanteringsmässigt eller mentalt för henne.

Senast ändrad:

Snyggaste avsittning jag har sett! Ser ju riktigt smidigt ut!:D I övrigt rider du alltid himla trevligt tycker jag.:)

Åh fy vilken mardröm! :(:wtf:

Hoppas nu att hon "bara" har sträckt till sig ordentligt och att alla andra delar är hela så att säga!

Nu håller vi tummarna! :)

Riktigt snygg avsittning :D Ska man ramla av så ska man göra det snyggt! Sen såg det riktigt fint ut!:D

Det där hade jag surnat till rejält på! Ska det finnas en regel så ska den gälla för alla. Riktigt dålig stil och speciellt när man sitter med i styrelsen :banghead:. Inte okej.

Usch hoppas hon kom undan utan att det blev något allvarligt och tur att det var folk på plats.

*kl

Benet är tjockt som ett elefantben från hasen och ner. Precis vad jag väntat mig. Hon har sträckt hela högersidan, speciellt från länden och hela bakbenet. Ungefär vad jag väntade mig där med.
Finadyne 5 dagar och sjukhage, kan promeneras när hon är mindre halt. Jag börjar imorgon och ser hur hon rör sig. Ska hålla koll på att svullnaden går ner som den ska och givetvis tempa dagligen.

När jag tog ut henne till hagen började hon pipa och skutta. Efter att bara gått i hage hela söndag samt stått inne halva dagen idag. Jag ser verkligen fram emot att ha henne konvalescent. Inte.

Vilken tur att jag betalt in hela licensen på 750 kr för att slippa ta det i omgångar... :meh: Får dessutom stryka henne från tävlingen 15/3 samt Pay and jump 9/3. Alltid roligt med häst. Men med tanke på vad hon gjort får man ju tänka att det är bra att hon inte brutit nåt.

Usch, som sagt tur att hon överlevde utan brutna ben. Men det är ändå ett jäkla meck att ha hysteriska hästar på box :( hoppas att hon kan lugna sig, men det är väl lite för kort tid för att det ska hända.

Vi knåpar på, hade missat nya tråden lite. Hästen har äntligen lossnat i ridningen efter småtjafs hela vintern med en låsning här och trots där. Red en P&R-dressyr igår och hade väl tänkt ge upp och strunta i det helgen innan när han bara inte kunde göra annat än krångla, men efter hoppträningen på onsdagen uppförde han sig plötsligt som en helt annan häst och började gå riktigt bra. Senaste dagarna har det faktiskt gått att rida, och i lördags fick jag fram "min gamla häst" de sista 5 minuterna av passet när han var självbärig med aktivitet och bara jobbade på och med mig. Kunde korta och länga och var elastiskt, bara genom lätt stöd i handen och driv med sätet. Så härlig känsla! Och hopptränaren har inte sett honom sedan innan jul och använde till och med orden "kvicka bakben" när han skulle beskriva förbättringarna (något som är ungefär väldigt fantastiskt med tanke på att hästen bara består av en hel hoper ben med naturligt ickeexisterande kvickhet och utan styrsel).

På övningen igår så gick han okej på framridningen, i collectingring och när vi red in på banan. Sedan fick han syn på domaren :banghead: han har aldrig tittat värst i dressyren, men stannade minst 2 m framför kortsidan och gick sedan med huvudet i vädret sidvärts och var stel som en pinne förbi domaren. Varje passering under första halvan av ritten :meh: det syns tydligt i protokollet vad som skedde var på banan om man säger så, ner mot insläppet gick det ju att springa fint :angel: men han blev bättre och sista halten vid staketet kunde han faktiskt göra fastän det var jättenära den hästätande domaren.

Fick 63% och kom tvåa (även om det inte var några officiella placeringar) med trevliga omdömen om hästen (trots att han var "för dagen spänd"). Så jag är nöjd, nu är det bara att rida på och njuta av att det lossnar lite för varje dag. Och miljöträna... mycket.

Usch vilken mardröm! Vilken tur i otiren ändå att det inte verkar allvarligare.

Har varit ute och ridit i skogen tillsammans med en skinande sol idag. Det var minsann ett tag sen! Himla härligt och Barbie känns fin:).

Ang detta med träningar har det rört upp ganska mycket känslor i föreningen. Det är ganska många som tar ut tränare (som är outbildade a la mig) och rider för. Kan bli ett intressant årsmöte.

Kl

Här kommer en film från senaste hoppträningen, Bert har som nämnt haft vila nästan hela förra året pga av påfunnen spatt. Men sattes igång sent i höstas/vintras och har nu börjat komma ut på träningar igen vilket är jätte kul. I mars ska vi tillbaka till veterinären och stämma av igen men fortsätter det så här hoppas vi på att han kommer fungera precis som en vanlig häst utan spatt :)

http://youtu.be/q4u9UBlEWbA

Filmen är från förra veckan, idag bjöd han på en ofrivillig avsättning ute i skogen istället, tror nog att någon kände vårkänslorna som solen bjöd på idag :D

Jag är ju inte någon erkänd optimist, så jag tänker på följderna mer än den akuta skadan. För den överlever hon garanterat. Jag tänker snarare på det som kommer av den - rastlös häst, galenpanna som blir tråkig i hantering = ännu mer begränsning då hon inte ska toka och hoppa runt. Rastlös krubbitare som kommer att behöva stå inne ÄNNU mera nu då hon går i liten grushage och alla kompisar går in kl 15 - i gräshagen håller hon sig på mattan ensam men knappast i grusrutan. Antagligen ett ännu mer befäst krubbitande inne pga detta och att hon inte blir motionerad.

Sedan när vi kommit oss igenom det tänker jag på sträckningarna och muskelproblemen och hur de påverkar och påverkas av ridningen och hur man ska rehabilitera det.

Man ska inte måla fan på väggen, men det gör jag. Jag har varit med förr med betydligt mindre komplicerade hästar... Liten tuva välter ofta stort lass.

Åh kul att ni är igång igen. Hur upptäcktes spatten och hur såg behandlingen ut?

Stjarnfrugt, men åh vad typiskt. Hoppas hon klarar konvalescenttiden så bra det nu går :) Licensen kommer du ha nytta av i sommar, eller hur ;)
Försök att inte tänka så mycket på vad som kan ha hänt/kommer att hända (ska jag säg haha) utan ta dagen som det kommer.

Det finns dagar då jag tänker som såhär "men ush tänk om det börjar brinna i stallet, tänk om både sto och föl dör vid fölning etc. etc." Då brukar jag säg till mig själv för att få slut på tankarna att "ok, stallet brinner ner inklusive hästar = 3 bekymmer mindre"

Nu vill ju verkligen inte att något hemskt ska hända , ush bevare mig väl, men det där med att måla fan på väggen, ibland får man helt enkelt måla över ;)

Senast ändrad:

Oj shit! :eek: Hoppas det inte är nån sena eller värre! Så otäckt sånt där... Hade du fått henne röntgad?

Undret: Kul med rapport från dig! Vilken härlig känsla du beskriver, tänk om alla pass var så!

Mish: Vad roligt att ni är så igång igen! :)

Gabby_Ossi: Haha, vilken snygg avsittning! :D Tycker också att det alltid ser trevligt ut när du rider. :)

KL
Idag var jag äntligen uppe i sadeln igen! Jag var beredd på pigg och glad häst, vilket det var också. Hon tittade som vanligt på allt och skuttade och skyggade. Vi var ute drygt en timme, mycket galopp. Hittade ännu en väg underhållen av travnissarna, den gick ut på en stor tjärn och där hade de plogat en låååång bana runt hela. Is på en sjö måste ju vara det bästa underlaget! Där rullade vi på två varv och jag provade samla så mycket det gick och sen rida på framåt. Hon var lite för okoncentrerad och pigg ett tag, men sen på hemvägen tog jag igenom lite travarbete och då blev hon riktigt trevlig även i galoppen. :)

Jag kände dock att min egen kropp inte riktigt var med mig än... Kände mig som en disktrasa som mest bara följde med, benen lydde inte och sitsen kändes obefintlig. Tur jag inte hade så höga krav på pållen, då behövde jag inte kräva så värst av mig själv heller. :p

Tillbaka i stallet var hon verkligen dyngsur under sadeln där hon har kvar päls... Undrar om jag inte tar bort den lilla rutan också, vet inte riktigt varför det bär mig emot så mycket. :o

Tyckte även att hon var något onormalt varm om framhovarna idag. Jag är supernojig efter hennes fång för ett par år sen, det är väl det som kallas fångest? :nailbiting: Har inte märkt nånting alls åt det hållet sen hon kom hem, men kanske det blev för mycket nu med en veckas vila, värme, större högiva (5+5+2) och proteintillskott. Drog ner kraften till hälften tills ikväll. Hoppas det bara har att göra med att jag inte drog ner maten när det blev vila... Hon får så himla lite av det (en rågad kåsa) så jag tänkte inte på det. :crazy:

Åh du kommer ju snart få mysa med föl. När ska dom komma?

kl
Min häst får inga pluspoäng idag! Han hade ju klivit ur en sko i helgen och i morse var hovis och slog på den. Klockan två var jag ute i stallet och tänkte rida men då upptäcker jag att han gått ur den igen :banghead: Man kan ju bli trött för mindre!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 756
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix