07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Ja det känns nästan overkligt ibland men det ska bli roligt!

21 april är en uträknad till och en 26 maj. Kände små sparkar/buffar från ponnymagen idag, hon som ska ha i maj :love: Halvblodet har jag inte känt något på men hon ser ut som om hon snart ska spricka.

KL
Där jag stod förut (skrittavstånd till stor anläggning) var det strängt förbjudet att ha dit egna tränare som ej var bokade av de som drev stället. Jag har viss förståelse för det också, det kostar pengar att bygga och underhålla ridbanor och ridhus och då blir det fel om en tränare kommer dit och "profiterar" på det utan att betala anläggningsavgift.
det är svårt att gå plus på ett ridhus/anläggning.

Det är väl inte tränaren som ska betala anläggningsavgift?

Ja jisses, det är mycket som kan ge diskussioner och konflikter i hästvärlden. :p

I vårt stall diskuterar vi nu tiderna för morgonfodringarna på helger, efter att någon fick ett utbrott när den som skulle fodra kom 06.50.

Ibland hade det varit skönt med ett eget stall och en egen anläggning.

Nej men tränaren tjänar ju pengar på någon annans ridhus vilket jag har full förståelse för att man inte vill som anläggningsansvarig. Det är ungefär som att du eller jag skulle ställa upp en undersökningsbrits inne på en privat mottagning vi inte tillhör och ta betalt från våra patienter och det tyckte att det gott räckte med att ge lokalägaren typ 50 kr/gång samtidigt som lokalägarna tar samma taxa av sina patienter men måste stå för allt underhåll..

Långsökt kanske, men jag har full förståelse för att rishusägare inte vill sponsra massa enskilda tränare med att hålla dem med bana och ridhus hursomhelst.

Fast så går ju inte att jämföra. Personen som rider har betalat den anläggningsavgift som ägaren till anläggningen har bestämt. Ryttaren kommer att rida och slita på anläggningen oavsett det står nån i mitten och gapar på ryttaren. Har hört mig för hur andra föreningar här gör och några atr ut en avgift på 10:-/träning av ryttare som har anläggningsabbonemang och tar ut egen tränare. Det tycker iaf jag är en bra idé som både gynnar ryttarna som får träna och ger klubben en extra inkomst.

Nej men tränaren tjänar ju pengar på någon annans ridhus vilket jag har full förståelse för att man inte vill som anläggningsansvarig. Det är ungefär som att du eller jag skulle ställa upp en undersökningsbrits inne på en privat mottagning vi inte tillhör och ta betalt från våra patienter och det tyckte att det gott räckte med att ge lokalägaren typ 50 kr/gång samtidigt som lokalägarna tar samma taxa av sina patienter men måste stå för allt underhåll..

Långsökt kanske, men jag har full förståelse för att rishusägare inte vill sponsra massa enskilda tränare med att hålla dem med bana och ridhus hursomhelst.

Håller verkligen med! och sen är det ju det där med att då ta upp ridningsmöjligheter/begränsa sådana för de som står uppstallade.

nu verkar det ju inte vara fallet i Fioranos läge. men Fiorano: du behöver ju verkligen gå till botten med vad det verkligen handlar om för din del då det verkar vara riktat mot just dig isåfall. Fast jag hade nog röstat för det Jfrlin skrev: lagt mig platt i detta läge eftersom konflikten verkar eskalera utan att du vet vad det handlar om, och låtit det landa och sen försökt ha en konstruktiv dialgog om vad som verkligen gäller. Inte direkt laddat för att ta det på ngt årsmöte osv...
Ngnstans, oavsett vad man själv tycker också, så måste man ju även landa i att beslut ibland tas av överheten som man själv inte annammar, men vill man stå där så får man liksom acceptera.... du trivs ju och vill ju uppenbarligen stå på anläggningen osv, så att ha några elevträningar där om det är sån konflikt och inte enligt deras regler osv, måste ju vara sekundärt, då får du väl åka ut till dem i värsta fall utifrån läget osv.....så tänker jag iallafall.

Senast ändrad:

Hon är inte röntgad. Veterinären har klämt igenom benet och konstaterat att inget är brutet. Benet är ju dessutom tjockt som en telefonstolpe så vi avvaktar tills det svällt av. Sedan får man ta ställning till ev ultraljud eller nåt.

Jag står inte på anläggningen. Är medlem i föreningen och betalar anläggningsabbonemang för att få rida där. Tävlar inte ens för föreningen pga av tidigare historia. Det är ingen tvekan om att detta endast och enbart är personligt gentemot mig. Tyvärr verkar dom i sin vilja att få mig att sluta ha träningar helt ha missat att det är ett flertal andra som tar ut egna tränare. Om inte jag får ha träningar eller ens ta hit min egen tränare bör rimligen dessa regler gälla alla? Det gör dom inte eftersom en av kommitéemedlemmerna i den nybildade grupper för anläggningsregler själv satt och red för tränare häromdagen.

Lika för alla är trots allt det minsta man kan begära?

Laddar verkligen inte för bråk på årsmötet. Däremot har jag, och många med mig, frågor som vi vill ha svar på. Men det är väl inte att bråka?

fy vad otroligt tråkigt :( Hoppas bara att allt går bra och att det inte är värre!

har haft häst i stallet som sparkat genom gallret också. sparkade igenom och slog dessutom igenom glasrutan bakom gallret så skar sig. som tur var hände det precis när en inack kom in i stallet och hästen kom lös av sig själv direkt men hade ju skurit sig dessutom bortsett från sparkat igenom/fastnat några sekunder. den klarade sig fint dock, inga skador bara sårskador och lite svullnad, blev inte ens halt....
om din suttit fast och är halt hade jag nog dock velat ha den undersökt och genomgången på klinik faktiskt så du får koll direkt annat än att avvakta och stressa och ha den i sjukhage när hon är så jobbig osv utan att ha fått diagnos på läget. Åk in och kolla är mitt råd, det tjänar du på i fråga om stress och engagemang.

fast står du inte på anläggningen förstår jag tyvärr ytterligare varför de inte tycker du ska ha träningar där osv? det måste ju isåfall vara ordentligt förankrat innan du kör sånt, ffa inte mailar ut inbjudningar till elever om att träna för dig på den anläggningen? :( jag kan lova dig att det hade blivit ramaskri hos samtliga anläggningar här om ngt sånt skett? :crazy:

utifrån det du skrivit om konflikt och tidigare historik osv som du upplever gentemot dig så jo: jag tror att ta upp det på årsmötet kommer tolkas som att just bråka. Tror inte du vinner ngt på det öht. Jag hade lagt mig platt som sagt om du vill rida där och fortsätta göra det, och glömt träningarna just nu tills du fått koll på läget faktiskt. Det kan ju omöjligt vara träningarna av ett fåtal elever som väger tyngst. Jag tror du gör fel som gör en princip grej av det hela i detta skede och väljer att spara det till årsmöte så att säga, det kommer inte gynna dig öht snarare tvärtom enligt min åsikt.

Senast ändrad:

Hon satt inte fast länge, det var ju folk i stallet som såg alltihopa. Hon kom loss innan hjälpen att få loss henne hunnit dit. Veterinären sa att hon såg bra ut med tanke på att ha sparkat genom gallret. Hon är mörbultad såklart, men inga synbara muskelbristningar osv. Vet trodde heller inte att griffelbenet är skadat.
Jag ska fråga imorgon de som var där, men jag tror inte att hon ens gick omkull utan har varit stående hela tiden. Hade hon lagt sig hade skadorna antagligen sett annorlunda ut.

Vi har en veterinär med rullande klinik i regionen, rtg och ul och hela kalaset. Denne fick jag inte tag på idag men jag ringer denne framöver ifall jag inte ser en positiv utveckling inom några dagar.

Tycker inte heller att det går att jämföra. De tränare som klubben tar dit betalar ju inte något för det?
Mitt problem är att jag inte vill träna för de flesta av tränarna som ockuperar anläggningen, så jag brukar lasta min häst och köra iväg och träna på andra anläggningar, där jag också betalar medlemskap och anläggningsavgift, undantaget min dressyrtränare, som har egen anläggning.

Jag tycker att det är underbart att min nya westerntränare kommer ut till mig, men kommer att ligga lågt med det och fortsätta att träna på tider då inga andra rider, för att mininera riskerna att någon stör sig och sätter stopp. Jag brukar även hoppa sent på kvällarna, enda gången man får vara ifred, tråkigt om det händer nåt bara eftersom jag alltid är ensam. :crazy:

Sen är ju frågan var gränsen går för lektioner? Jag rider ju min kompis häst och hon instruerar mig. Ibland instruerar hon mig på min egen, mot att jag hjälpt henne i stallet eller liknande. Ingen betalning mao.
Även detta gör vi på off-tider, jag avskyr att rida när hela ponnymaffian är i ridhuset. :yuck:

Ja måhända att det hade blivit. Jag har aldrig stått någonstans (mer än privat anläggning ägd av tränare som förstås inte ville ha in andra tränare där) där det skulle vara ett problem. Pga det samt att jag är långt från ensam om att hålla träningar på föreningen reagerar jag förstås med förvåning och förundran.

Det finns ingen organiserad träning på föreningen här förutom ridskoleverksamheten. Som jag sagt innan så konkurrerar jag inte med någon, eleverna har anläggningsabbonemang och det har aldrig hållits träningar så att de stört annans ridning.

Sen är ju frågan var gränsen går för lektioner? Jag rider ju min kompis häst och hon instruerar mig. Ibland instruerar hon mig på min egen, mot att jag hjälpt henne i stallet eller liknande. Ingen betalning mao.
Även detta gör vi på off-tider, jag avskyr att rida när hela ponnymaffian är i ridhuset. :yuck:

Detta frågade jag ridskolechefen när hon ringde. Vart går gränsen för träning? Är det att ta betalt`Är det när jag rider någon annans häst i träningssyfte? Är det när jag själv sitter till häst och hjälper någon? Kunde inte få svar på någon fråga.

Om det handlar om betalningen kommer jag att fortsätta hålla träningar gratis. Helt enkelt för att jag tycker att det är roligt och har insett hur mycket det utvecklar mig själv när jag faktiskt måste bryta ner hur man egentligen ska utföra något specifikt till häst. Mitt mål är att kunna bli c-trånare och jag tror jag kommer att ha nytta av att ha haft träningar innan en sådan utbildning.

nej ingen här kan ju gissa sig till varti problemet verkligen ligger men uppenbarligen finns det ju som sagt en stor konflikt mellan dig och föreningen osv. därav mitt svar.

marvin: för mig är det en stor skillnad? om det är en klubb bestämmer de vilka tränare de som klubb vill ha där i klubbens regi och organiserat osv? det är ju klubben som äger anläggningen och därmed försöker organisera den och profilera sig på ngt sätt i fråga om stadgar och ngn sorts rutin tänker jag.
att du upplever att du behöver smyga med att ta ut tränare på andra tider osv säger ju ngt i sammanhanget om att reglerna verkligen inte är etablerade eller tydliga för ngn? verkar rörigt?

Senast ändrad:

"Åh kul att ni är igång igen. Hur upptäcktes spatten och hur såg behandlingen ut?"

Det hela började med att han helt plötsligt blev helt vek i baken och tappade all styrsel på volt, vi åkte då in på kliniken och där han fick stanna tre dagar då de kollade igenom hela hästen.

Han hade en lindrig skada på ett ben som i sin tur hade framkallat att han kände av spalten då han inte hade gjort det innan.
Han behandlas till start med sprutor och långsam igångsättning för att sedan övergå till det han får nu som är dropp och special skoning. Förmodligen kommer han säkert behöva åka på återbesök då och då under sitt liv för att få droppet.
Men är så kul att ha han igång igen och han är en så jädra levnadsglad häst full med energi så känns skönt att kunna låta han få utlopp för det:)

Ok :) Jag förstår verkligen att det måste vara kul att komma igen efter en sån diagnos. Men vad jag har förstått så finns det hästar som trots spatt funkar bra, även som tävlingshästar.

Jag står inte på anläggningen. Är medlem i föreningen och betalar anläggningsabbonemang för att få rida där. Tävlar inte ens för föreningen pga av tidigare historia. Det är ingen tvekan om att detta endast och enbart är personligt gentemot mig. Tyvärr verkar dom i sin vilja att få mig att sluta ha träningar helt ha missat att det är ett flertal andra som tar ut egna tränare. Om inte jag får ha träningar eller ens ta hit min egen tränare bör rimligen dessa regler gälla alla? Det gör dom inte eftersom en av kommitéemedlemmerna i den nybildade grupper för anläggningsregler själv satt och red för tränare häromdagen.

Lika för alla är trots allt det minsta man kan begära?

Laddar verkligen inte för bråk på årsmötet. Däremot har jag, och många med mig, frågor som vi vill ha svar på. Men det är väl inte att bråka?

Om du varken står på föreningen eller tävlar för klubben tycker inte jag det är konstigt att du inte längre får ha dina träningar där. Speciellt inte när du har gjort ett utskick om det?? Ärligt talat så var det rätt fräckt gjort och jag förstår att dom slår bakut! Det skulle aldrig vår klubb godkänna. Dock får det ju vara lika för alla. Men nu när dom får upp ett ridhus kanske dom räknar med att få dit lite mer utbildade tränare?

Vår klubb kan jag ju ta som ex. går ut med en förfrågan bland tävlingsryttarna vilka tränare vi vill ha på klubben och så försöker dom tillmötesgå ryttarna. Nu pratar jag såklart om organiserade träningar.

Jag tror att hade du struntat i utskicket och bara fortsatt som vanligt kanske det inte hade blivit en sådan nagel i ögat på styrelsen. Men jag tror du helt enkelt sabbade för dig själv med det. Jag hade definitivt lagt mig platt om du överhuvudtaget vill smyga in dina träningar där igen. Det som gjorde det personligt var nog tillvägagångssättet, dom andra tränarna.. har dom oxå gjort utskick?

Nu är det inte så att en ridanläggning är en myndighet som alltid ser allting objektivt, utan det är personer som skapar relationer till andra människor och baserar sina beslut på just detta.. så ja att dom är mer vänligt inställda till en del personer och inte till andra baseras just på detta.

Jag hade en hel del träningar på våran klubb i både hoppning och dressyr för både utomstående personer och personer som stod på anläggningen. Men då hade jag mina hästar där, jag tävlade för klubben samt hjälpte till mkt på tävlingar.. dock var det ju inget organiserat och vem som helst kunde ju komma in och rida. Men hade jag gjort utskick om det hade det ju gått från spontana träningstillfällen till organiserad och då hade dom ju slagit bakut med all säkerhet.

Senast ändrad:

Nu får folket ursäkta, men det börjar bli lite tjatigt om anläggningsregler hit och dit, ni kanske kan starta en egen tråd i ämnet? :)

Kl
Måste ösa ur mig lite... Queenie är ju egentligen syrrans ponny, men hon börjar tappa intresset på allvar, det har varit på gång länge men nu är det väldigt tydligt. I dagsläget står hon alltså bara här, kostar mig ingenting och jag får bara ha roligt och rida och träna, i sommar hoppas jag kunna tävla lite också. Hon är en riktig pärla och ger så mycket energi!

Men, mamma vill såklart inte betala för en häst som "inte används", vilket jag förstår till fullo. Så det har pratats fram och tillbaka om försäljning. Jag har blivit väldigt förtjust i hästen, riktigt kär faktiskt... Hon är helt underbar på alla plan, tror inte hon har nån negativ sida alls. Dessutom är hon ju en hon, och jag vill kunna avla. Jag har fått möjlighet att köpa henne för en riktig struntsumma, men det innebär ändå mer försäkring, mer mat osv. Sambon är väl inte överförtjust i tanken.

Alltså står jag i ett vägskäl. Köpa Queenie och tvingas sälja någon av de andra två, eller att låta henne försvinna nån annanstans... Och det vill jag ju INTE! :arghh: - 10an är ju en egen uppfödning och självklart ligger han mig varmt om hjärtat, en häftig och personlig häst på många vis, men en valack, ett halvblod, lite större än jag är bekväm med och dessutom automatiskt dyrare i drift. Jag har inte riktigt klickat med honom och har funderat på att sälja flera gånger men ångrat mig och kämpat på. - 11an är ju min nordisdröm, lagom stor och så allsidig och mysig... Det är svårt! :arghh: Hur tusan ska jag göra!?

Senast ändrad:

Sälj halvblodet och behåll Queenie. Om du ändå inte klickar men honom så är det ju ett självklart val. Din uppfödning kommer han ju alltid vara ändå.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 756
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix