07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

kl

Igår var det underbart väder - som vår. Då blev det ingen ridning. Hade avsatt ridtid idag i stället. Idag skulle det spöregna :mad: Velade men bestämde mig till sist för att rida. Idag var gudarna på min sida. Det blev uppehåll och så där fint som det kan bli efter ett vårregn.
Hästen kändes fin, lagom, inget krångel eller spook. Kan rida henne väldigt mycket med endast inverkan från sätet. Det är ju massa jobb kvar att slipa på med övergångar och annat men grundplåten finns där. Sen har jag mycket "gratis" iom att hon bär sig själv naturligt.

Har massa ångest för hur/vad jag ska göra med henne. Hon kan få vara hagprydnad hos mig det far hon inte illa av men det är lite synd tycker jag. En frisk, vacker, välstammad häst med kvalitéer för både hopp och dressyr som inte ska bli nån reda med :crazy: Nu börjar jag upptrappningen inför mitt internationella granskningsuppdrag (igen) det kommer att bli en intensiv månad med förberedelser. Sen är jag utomlands en månad. Så kommer jag hem och då är det fölning X 2. Förmodligen är det en ny häst på väg in också O_o I höst åker jag utomlands igen....Har funderat på att lämna iväg henne när jag är utomlands så hon blir tränad men om jag ändå inte hinner förvalta det när jag kommer hem så känns det lite som bortkastade pengar..

Gaaaah!! Hjälp mig!!! :(

BeckacotY2013stor_zps89d7536e.jpg

April1stjumpG_zps541ae5b7.jpg

Kommer på mig alldeles för ofta börja en mening med "jag läste på Buke/en jag "känner" på nätet gjorde si eller så och var med om det här osv". Bukeskadad de luxe:D.

Barbie fick gå några vändor fram och tillbaka på rakbanan idag där det var någorlunda underlag. Superpigg och fräsch men det är så tråkig att inte kunna jobba ordentligt:(. Nästa vecka funderar jag på att åka till ridhus. Hade tänkt att göra tävlingsdebut 29/3. Blir bara en L:B2 som mjukstart.

Går det inte att hitta en fodervärd till henne? Ibland kan man ha tur och hitta nån bra som inte har råd/vill köpa ngt eget. Då har du även rätt bra kontroll över var hon hamnar och kan ta hem om det inte funkar. Beckahästen är lite speciell:p.

Jag hade nog sålt henne. Hon är i en bra ålder och du har ju fler hästar.

Visst verkar hon lite speciell, men det finns många speciella hästköpare där ute också så det ska nog gå att hitta en match.

Vetifasen om jag vågat sälja en sån häst om jag inte med nöden var tvungen :crazy: Så känner jag iaf med min egen.

*kl

Idag tyckte jag att jag såg en positiv förändring. Inbillade mig iaf. Hon såg stel och tråkig ut då jag hämtade henne i hagen, men när jag tog av skydden tyckte jag att det inte såg så hemskt ut, benet förvisso jämntjockt a la lymfangit mellan has och kota men inte värre än jag väntat mig. Det är varmt men inte kokhett, ingen febertemp och hästen är pigg och vid gott humör (lite för kanske...).

När jag tog ut henne sedan tyckte jag att hon rörde sig rätt bra. Masserade ryggen och baken efteråt, så gott jag kunde och jag tycker inte hon är riktigt lika spänd som dagarna innan.
Träffade även en av dom som varit i stallet när det hände och fick en bättre bild av förloppet. Hon satt fast 2-3 min, stod upp hela tiden. Hon sparkade såklart för att komma loss men blev stilla när hon insåg att hon skulle få hjälp. Det var när en av medhjälparna gick iväg för att hämta förstärkning som hon slet sig loss, vilket tog några sekunder bara.

Hon står nu med BoT-skydd och täcke. Veterinären tyckte det var bra. Dock pratade jag med ET igår och hon tyckte jag skulle linda istället för BoT eftersom hon tänkte att BoT är vör varmt. Men hästen har inte skavt av sig den iaf, de sitter bra och sätts om 3 ggr/dag. Jag ser en större risk med lindor för om hon väl härjar kan det bli större problem med linda än med stallbandagepaddarna som isf bara åker av. Så tänker jag iaf...
Paddarna kan jag dessutom våga be folk om hjälp att sätta om. Linda vill jag göra själv vilket då innebär att jag måste åka ut till stallet kl 23 efter jobbet för att linda om...

Har fått veta att stallhyran ska höjas ytterligare. Min smärtgräns är nu nådd. Jag vill inte betala mer då jag tycker att dagens hyra är tillräckligt hög med tanke på att min häst inte får tillräckligt bra utevistelse ändå och jag får mecka för att få ihop det. Så på lördag börjar jag mitt letande på nytt.
Även om det känns onödigt med en flytt innan jag flyttar härifrån för got, så känns det som att en kortare period i ett nytt och bra stall måste vara mindre påfrestande än att ha det såhär på obestämd tid...

Senast ändrad:

Ska man verkligen använda bot på akuta skador?

Är du på väg norrut nu för permanent flytt:)?

Finns massa trådar här på Buke om fodervärdskap/utlåning av häst som går åt skogen. Om jag ska gå till min egen erfarenhet så har jag varit fodervärd en gång (den hästen köpte jag) och har lämnat ut en häst på foder en gång (funka jättebra, hästen lämnades tillbaka när tjejen blev gravid, allt sköttes enligt kontrakt med veterinär uppsägning mm, inga problem alls).
Sen har jag haft diverse kusar som gått här hemma hos mig på sommarbete men det räknar jag inte in i "fodervärd" :o

Eftersom jag själv har goda erfarenheter från fodervärderiet så känns det som ett lockande option helt klart :)

Jo men ska jag sälja så måste det vara en perfect match O_o

Känns svårt att sälja. Tänker på allt det här som det skrivs om hästar som lämnas tillbaka i uruselt skick etc
Har lagt ner galet mycket arbete på marken för att få hästen dit den är idag.

Här läser man ju om dom värsta tänkbara scenarierna. Jag har lånat ut mina hästar på foder vid tre tillfällen och dom har blivit väl omhändertagna. Det enda jag har klagat på när jag varit och hälsat på är att det var för lite strö i boxen vid ett tillfälle.

Jag undrade detsamma, men det är veterinärens eget förslag. Har även talat med min ET (som är mkt erfaren och jobbat länge bla på hästsjukhus) och det är bra i detta fallet tolkar jag det som. Sen vet jag inte om jag generellt skulle göra det. Åtminstone inte utana tt ha konsulterat vet eller ET innan.
Hon fick ju på sig BoT dagen efter förvisso och inte direkt det hände.

Det finns ju ofta annonser om "foder och senare köp". Jag tycker de flesta vill ha det så, eller bara låna. Kanske kan du hitta nån sån deal i närheten av dig så att du har koll och kan ta hem henne om det går åt fel håll?

Jag lånade ut min förra häst i två omgångar. ena gången kon han hem efter 6 mån och gick aldrig mer att sko utan lugnande... andra gången gickd et bra och där fick han stanna.

Jag har ganska mycket erfarenhet av att låna ut hästar. Har min pensionär utlånad nu, en häst har varit utlånad i två omgångar (såldes den sista gången) och en häst var utlånad i tre omgångar. Och det har fungerat jättebra varje gång. Så jag känner inte alls igen mig i alla trådar om hur det går åt pepparn. Vi har gått på magkänsla, skrivit ordentliga kontrakt och funnits som kontakt när fodervärden har velat och behövt det. Så i min värld är det definitivt ett bra alternativ.

På rak arm vet jag en tjej som jag tror letar häst just nu som kanske skulle kunna passa, nu vet jag ju inte exakt vilken sorts ryttare som damen kräver. Men jag har en känsla av att det behövs någon som är ganska lugn och inte "går på" för hårt men samtidigt har gränser och inte låter henne sätta sig totalt på en? Hon är väl ungefär en stovariant av min..? :angel:

För din del så tror jag väl att foder kan vara en bra idé, särskilt om det kan vara lite "i närheten" så att du kan hålla lite koll på henne och finnas som stöd (för även om det är för att du kommer att vara borta mycket som hon ska iväg så är det lite smidigare att ha hästen inom besöksavstånd än på andra sidan landet).

Fast vad du egentligen säger här är att ingen annan kan rida henne som du...;) och då är ju fodervärd helt åt skogen med. Jag tycker du ska sälja, du har ju flera andra att rida på om du skulle vilja det, din 3-åring är väl snart klar att komma hem? Eller den skulle gå 3-års kanske? Näe, jag hade helt klart valt att sälja medan hon är i fint skick, få tillbaka kan du ju få oavsett foder eller försäljning men om du väljer noga så kan du helt klart få tag i en bra köpare som förvaltar henne o tar ut henne på tävlingsbanorna.

Jag är själv fodervärd till Barbie och det känns som om jag knte kan vara den enda fodervärden som tar bra hand om "sin" häst. När jag satte ut annons om att jag sökte ponny att låna fick jag massor av svar. Valde till slut Barbie trots att hon var för lite bara för att ägaren var så himla bra. Så magkänsla när det handlar om att låna eller låna ut är nog a och o. Jag hade inte vågat sälja en kuse som din för jag hade inte klarat av att släppa kontrollen helt. Eftersom du har möjligheten att ta hem henne pronto om det inte skulle funka hade jag satsat på fv:).

Jag tycker du ska sälja. Det finns massa bra ryttare som söker bra hästar, även fast de är lite knepiga :)
Jag tycker folk i allmänhet överskattar sin egen ridkapacitet som om det inte finns 1000 pers till som rider lika bra om inte bättre i vårat land. Man kan inte sälja hästen för ingen annan klarar av den.... vad är det för trams egentligen?
Inte menat direkt till dig utan i allmänhet :D
Någon vågade sälja en häst till mig och till alla andra normala ryttare och människor. Jag lyckades till och med bli av med en totalt galen häst, utan veterinära fel, och det till en junior(uppenbarligen utan självbevarelsedrift) som red 1,30 på honom förra året. Den fick jag iofs ge bort och jag tror det största problemet är att har man en knepig häst men så bra som din så kanske man måste lägga sig med ett lägre pris än vad den är värd men då tror jag man får rätt ryttare också.

Ang. fodervärd så har jag min 08a utlånad till en junior. Funkar hur bra som helst. Vi har ett bra kontrakt och sporadisk kontakt och jag har inte ens varit och hälsat på men hon älskar hästen över allt annat och det märks och jag är inte det minsta orolig.

Du är en kunnig och vettig hästmänniska och jag är övertygad om att du aldrig skulle råka sälja till en ryttare som inte klarar av henne.

Det där känns mer som en regel än undantag att folk tror att dom är dom enda som kan rida precis deras häst. De flesta hästar är ju inga problemhästar och kan ridas av de flesta hyffsade ryttarna. Sen är det ju så att vissa ryttare passar bättre på vissa hästar.

Nu pratar inte jag heller om just Hunters häst utan allmänt.

Hunters häst verkar ha ett popcorn under varje hov och det är tex inte en sådan häst jag hade velat ha i dagsläget hade det däremot varit för 10 år sedan så hade jag säkert sett det som en rolig utmaning;)

Jag håller med om att folk i regel övervärderar sin egen ridning. Men som ägare till en knepig häst känner jag att kontrollen över henne är värre att "sälja" än att ingen skulle klara upp att rida henne. Hon är inte tekniskt svårriden, inte ett dugg. Men hennes skalle är som den är, hon har mkt egna ideer och gillar vissa saker och andra inte och dessa saker byter dessutom fokus vissa dagar. Typiskt sto.

Jag är mer rädd att hon hamnar hos nån som inte förstår sig på henne och inte heller har tålamod att lära sig henne. Mitt tålamod var ju slut vintern 12/13 och trots att jag ändå känner henne och har en relation till henne. Jag är rädd att hon hamnar nånstans där hon får stryk eller helt enkelt blir en vandringspokal. Så länge hon är hos mig vet jag att hon sköts och behandlas väl, det är viktigare för mig än att hon rids av en stjärnryttare. För det är jag inte ens i närheten av.

Fast jag tycker inte din häst verkar så himla knepig. Ett sto absolut men hon är inte elak eller dum eller någon avkastardrottning. Vet minst 20 st på vår gård som skulle klara av en sån häst och har en sån häst i dagsläget. Problemet är väl mest att man som säljare vill ha betalat, såklart, och har man otur kommer inte just den ryttaren man behöver eller så kommer den men har inte pengarna och man vill ju inte ge bort hästen :D

Hunters häst har ju enorm kapacitet och en orädd hoppryttare eller FT ryttare skulle klara av henne bra tror jag. Jag som dressyrryttare skulle aldrig i helvete köpa en sån häst.:D

Divan har också lite småhyss för sig, vägrar gå i hörn ibland, vänder ibland när man är ute, och är en väldigt stark personlighet och med en svag ledare skulle hon nog kunna bli en riktigt bråkig häst men är man bestämd är hon oftast som ett litet lamm.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 756
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg