07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Det där känns mer som en regel än undantag att folk tror att dom är dom enda som kan rida precis deras häst. De flesta hästar är ju inga problemhästar och kan ridas av de flesta hyffsade ryttarna. Sen är det ju så att vissa ryttare passar bättre på vissa hästar.

Nu pratar inte jag heller om just Hunters häst utan allmänt.

Hunters häst verkar ha ett popcorn under varje hov och det är tex inte en sådan häst jag hade velat ha i dagsläget hade det däremot varit för 10 år sedan så hade jag säkert sett det som en rolig utmaning;)

Hahaha nä några såna vanföreställningar har inte jag att det bara skulle vara jag som kan rida min häst :laugh: Jag har hållt på så länge så jag vet mina begränsningar och tillkortakommande och att jag inte är något proffs på hästryggen ;)

Det jag "oroar" mig för vid en försäljning är att få tillbaka hästen efter ett år och då i ett hemskt skick :crazy: Har läst massa trådar här på Buke om hästar som skickats tillbaka/reklamerats pga diverse fel. Lånar jag ut på foder så kan jag ha koll och om det skulle börja bli dåligt av någon anledning så kan jag ta hem hästen innan det blir helsnett och vi får börja om från början.

Jag är själv fodervärd till Barbie och det känns som om jag knte kan vara den enda fodervärden som tar bra hand om "sin" häst.

Nej självklart inte. Jag lånade ut min bästa tävlingshäst på foder. Gick hur bra som helst och jag och den fd fodervärdern är ff kompisar :D

Känns bra att läsa att det finns goda exempel från fodervärdsvärlden - utanför min egen erfarenhet :) Jag blir alltid lite undrande när jag läser i dessa trådar där allt går åt skogen, folk betalar inte stallhyror, skor inte hästen etc - i min värld finns inte sånt. I min värld gör man rätt för sig och är redig och sköter sina åtagande.

Fast det är ju bara när ett hästköp går åt skogen som folk skriver. Ingen skriver ju någonsin om att Åh jag har sålt min häst och det har gått så himla bra! :D

På rak arm vet jag en tjej som jag tror letar häst just nu som kanske skulle kunna passa, nu vet jag ju inte exakt vilken sorts ryttare som damen kräver. Men jag har en känsla av att det behövs någon som är ganska lugn och inte "går på" för hårt men samtidigt har gränser och inte låter henne sätta sig totalt på en? Hon är väl ungefär en stovariant av min..? :angel:

Ja precis. Det går inte att gå på henne som en furie för då kajkar hon och tjurar ihop totalt. Har du bara lite känsla så är det inga problem. Det är ju en märr.

Haha sant!
Då får jag väl skriva nu då att de hästar jag sålt har det gått bra med och har tom ff kontakt med köpare trots att det gått många år :p

en väldigt stark personlighet och med en svag ledare skulle hon nog kunna bli en riktigt bråkig häst men är man bestämd är hon oftast som ett litet lamm.

Precis samma här.
Men som du säger så vill man inte ge bort hästen bara för att man hittar rätt ryttare. Och när jag haft min på annons har jag fått många svar från "tanter" och från juniorer som ska ha en första storhäst. Jag vågar inte chansa på någon av dem.
Bytesannonsen jag hade gav samma problem, givetvis eftersom folk som säljer ponny ofta inte har någon rutin på storhäst.

Men min medryttare klarar henne utmärkt. Och det gör säkert fler också, ju äldre hon blir ju mindre tjafsar hon ju i takt med utbildning och styrka. Men att försöka sälja henne som trotsig femåring var inte helt utan eftertanke. I dagsläget är hon ju inte direkt till salu, så jag har inte behövt sondera marknaden heller.

Nej självklart inte. Jag lånade ut min bästa tävlingshäst på foder. Gick hur bra som helst och jag och den fd fodervärdern är ff kompisar :D

Känns bra att läsa att det finns goda exempel från fodervärdsvärlden - utanför min egen erfarenhet :) Jag blir alltid lite undrande när jag läser i dessa trådar där allt går åt skogen, folk betalar inte stallhyror, skor inte hästen etc - i min värld finns inte sånt. I min värld gör man rätt för sig och är redig och sköter sina åtagande.

Nej och det finns nog faktiskt inte heller hos de allra flesta människor, det är som flera skrivit bara skithistorierna som hörs när avarten människa dök upp och det gick åt h-te. Lika ofta handlar det när det grävs i såna scenarior, om att den som lånat ut sin häst faktiskt inte öht gjort ngt vidare jobb i att verkligen ha koll på vem denne lånat ut till osv.
de majoriteten sunda människor som lånar häst, lär nog vara som du och jag. Man är ÄNNU mer rädd om ngt man lånat, än man faktiskt är med sina egna i flera fall, - just för att man LÅNAR.

säger hon som både lånat ut och lånat själv, och utan några problem öht.

Du kan inte se om du hittar nån vettig människa som kan rida henne hemma hos dig? Då kan du ju övervaka och rida när du själv vill men utan den pressen att du måste rida varje dag. Hon är himla fin ditt popcorn och med ett sånt koncept kan du ju både ha kvar kakan och äta upp den, OM du hittar rätt tvåbening :)

Nu nåt helt annat!
Min snälla hovis kom förbi igen och slog på skon! Nu får vi hoppas att den sitter kvar ett tag eller iaf tills mitten av nästa vecka då han ska skos på riktigt ;)

Jag älskar din häst, ville jag ha ett sto nu igen så hade jag lätt tagit henne! Tycker att hon är fantastisk och jag älskar ju knäppisar! ;):D:D

Men planen är att om jag vill ha häst igen så blir det nog motsatsen till Amazing, en tråkig och riktigt stadig valack med andra ord! ;)

Helt rätt. Ingen annan kan rida henne som jag :D
men därmed inte sagt att nån annan inte kan rida henne bättre ;)

Ha ha eller hur, det är ju sant!:D Men för att återgå till ämnet, om du röntgar henne och besiktar på klinik så är ju risken klart mindre att du skulle få tillbaka henne pga nåt fel. Och som sagt, hästen har ju jättekapacitet att bli en fin tävlingshäst och dom brukar ju skötas ngt bättre eftersom man vill ha ut nåt från en sån häst jämförsvis med en skogsmulle.
Om du lånar ut så kanske du inte hinner upptäcka att det går åt skogen förrän det redan har gjort det och då står du där med kostnaden för att rida till henne igen o med tanke på hennes huvud så lär det bli svårare nästa gång om hon fått lära sig mer dumheter.

Så jag håller fast vid försäljning. Det kommer att komma en jättebra tävlingsryttare som vill ha ett sto och som har erfarenhet sen tidigare o som vet vilken härlig tävlingskompis man kan få om man tar dom på rätt sätt.;)

*kl

Horze har 20% på BoT idag. Funderar på att köpa ridtäcket fleece. Någon som har det eller det andra ridtäcket?

Tänkte att det kanske är bra för min häst när hon ska sättas igång efter stärckningen i bakdelen. Har funderat på det tidigare men inte haft nån direkt anledning men nu känns det helt plötsligt lite motiverat :angel:

Jag har ländtäcket till min valack, tycker det fungerar bra. Men han har inga problem, utan det är bara för min skull han har den. :p

Du är en kunnig och vettig hästmänniska och jag är övertygad om att du aldrig skulle råka sälja till en ryttare som inte klarar av henne.

Jag älskar din häst, ville jag ha ett sto nu igen så hade jag lätt tagit henne! Tycker att hon är fantastisk och jag älskar ju knäppisar! ;):D

Du vet att hon snarast hade stått hos mig och mumsat hö om det inte vore för den lilla detaljen att jag redan har en häst i boxen ;)

Du kan inte se om du hittar nån vettig människa som kan rida henne hemma hos dig? Då kan du ju övervaka och rida när du själv vill men utan den pressen att du måste rida varje dag. Hon är himla fin ditt popcorn och med ett sånt koncept kan du ju både ha kvar kakan och äta upp den, OM du hittar rätt tvåbening :)

Vad snälla alla är :)
Tack för all er input och för ert engagemang!

Jag har funderat och jag kommer att hålla dörrarna öppna för alla alternativ :) utlåning, försäljning, medryttare. Kommer inte annonsera försäljning i nuläget men ha lite koll på köp/låne-annonser.
En arbetskamrat hörde av sig för ett tag sen då hen hört att jag hade en fin häst som ev var till salu. Då svarade jag att försäljning inte var aktuell i dagsläget.

de majoriteten sunda människor som lånar häst, lär nog vara som du och jag. Man är ÄNNU mer rädd om ngt man lånat, än man faktiskt är med sina egna i flera fall, - just för att man LÅNAR.

Ja men eller hur, visst är det så :) Får jag låna något av någon så ser jag till att lämna tillbaka i ännu "bättre skick" än när jag fick låna, t ex tankar fullt om det är en bil, sopar och torkar av om det är en trailer etc

Åkte hem tidigare från jobbet idag för att rida. När jag var ombytt och klar och gick ut för att hämta häst i hagen så möttes jag av totalt våryrgalna hästar som rejsade som galningar! Det bockades och galopperades och blåstes!!!! Hade inte hjärta att avbryta deras lek - stod bara och tittade på dem. Sen for de upp i skogen och jag hörde hur det bröta och knaka och ibland dök det fram en häst mellan träna men den försvann lika snabbt igen. Till sist drog de iväg över berget och jag kunde skymta dem långt borta när de exploderade ut på ett fält på andra sidan. Starka, levnadsglada, friska hästar i full lek - finns det något härligare att titta på :love:

Blev ingen ridning :p

Tycker du att det ligger stilla eller fladdrar det mkt? Läste om fladdret i en annan tråd och tänkte att det kanske då är bättre att köpa ridtäcket...?

Sitter och funderar på skillnaden mellan att ha BoT ridtäcket mot att ha ett vanligt fleecefodrat. Om skillnaden i värmande effekten verkligen blir så stor att det är värt 1270 kr?

KL
Idag hade vi ett sånt där upp-och-ner pass. I början var hon trög, sen blev hon galen, och på slutet var hon fin. :sneaky: Vi hade dragkamp deluxe några gånger innan hon kom ner på mattan och började sköta sig. Fick till några ruggigt fina korta galopper. :love: Hon börjar orka mer och mer nu! Men har så mycket energi så det sprutar ur öronen. :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 756
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka