Sv: 07-ornas 16'e tråd!
Jag resonerar som så med BoT att det är bra grejer för att de alstrar mer värme än jämförbara material i tjocklek. Det är således praktiskt med tröjor/benpaddar/täcken osv eftersom jag kan använda ett tunnare lager men fortfarande få bättre värme. Men jag tror inte att det är mirakelgrejer egentligen. Ridtäcken känns inte som något som jag direkt skulle lägga pengar på, tror att ett rejält i ull räcker om det handlar om att hålla rumpan varm under arbete. Men det är vad jag antar och förväntar mig av produkten (för min mamma som har nackproblem och måste hålla nacken varm utan att belasta den med för tjocka och bylsiga kläder så är BoT polomodeller väldigt bra, jag har själv inte testat deras kläder och skydd).
Och *kl* samt kommentar på utevistelsen.
Förut hade vi hästarna ute från ca 06.30-18.00 (då de kom in för att ridas och sedan fick stå inne). Då fick de kraftfoder innan de gick ut, fri tillgång (i stort sett) ute på morgonen som räckte till eftermiddagen och sedan hö+kraftfoder efter ridningen på kvällen.
Nu står jag på en anläggning där personal ska leda 30 hästar in och ut. De har samma ordning varje dag så att den som kommer ut sist även kommer in sist och vice versa, det är jag nöjd med eftersom det tar dem ca 1 tim att ta in/ut. De tar ut mellan 8 och 9 och in mellan 15 och 16 på vintern, ju bättre vädret blir desto senare kommer de in. Här får hästarna hö+kraft på morgonen, sedan en högiva när de kommit ut, sedan ytterligare en ute vid lunch, hö+kraftfoder när de kommer in och sedan hö+kraftfoder igen på kvällen. Jag fodrar dock bara kraftfoder morgon och kväll, tycker att det är onödigt på eftermiddagen trots att herrn äter ganska mycket. Så har jag alltid gjort, men då får de också en stor del lucern i kraftfodret. Och det är ju egentligen inte kraftfoder i sig.