Sv: 07-ornas 16'e tråd!
mjaoee, absolut men:
var inte riktigt det jag reagerade på även om det såklart är så som du skriver också om man vill leta runt i ytterligheterna på skalan osv, men jag pratade om de hobbyryttare som vi alla är här i tråden och även i svea rikes län allmänt till 95%. Jag upplever just många HOBBY tävlingsryttare som extremt oinsatta i hur man sköter (och kanske ffa tränar) en häst som ska tävla. Det är mycket ut och tävla lördag, sen står hästen 2 dar efter, sen joggar man runt lite godtyckligt, kör en träning för tränare ngn dag, och sen tävlar man ngt ryck och sen står hästen igen osv. med andra ord har jag sett jättemycket av ren skogsmulle hobby nivå, som det klassas som här tydligen, med skillnaden att det finns så otroligt mycket brister i det hela PLUS att man då i kombo, kräver tävlingsprestation på hästarna. Samma sak ang. alltför många hobby tävlingsryttare i fråga om ren grundkunskap på hur man bygger upp och tränar igång hästar allmänt på grundnivå. Hästarna kan typ stå hela december-januari mer eller mindre, sen vispar man igång dem på en vecka och vips är de i "kondition" och man åker ut och tävlar. Tyvärr funkar det ju med snälla, i grunden friska hästar trots det, eftersom klasserna är så låga, men nej - jag tycker inte det illustrerar på ngt sätt att tävlande hästar sköts eller hålls bättre pga tävlingsmomentet.
Jag kan dra hur många exempel som helst i samma anda - fodring, täckning, utevistelse - ALLT.
men visst finns det gott om galningar var man än tittar i vilken kategori som helst - inkl galna vindfarna skogsmullenissar som inte har en susning. såklart det stämmer det med i fler fall än man skulle önska!
Min enda poäng var att NEJ - jag ser inte för en sekund att sälja till en hobbytävlingsryttare skulle innebära att hästen borde tas om hand bättre än om den inte tävlades faktiskt.
utifrån eget perspektiv måste jag nog säga att jag som tidigare tävlat ganska mycket men inte gjort det sista 15 åren, (japp - är gammal
och har vänner/bekanta som gjort samma resa, i många fall kan konstatera att våra hästar som iof inte tävlas, är i klart bättre kondition, hälsa och väl och ve än väldigt många som tekniskt sett tävlar på hobby nivå. krasst talat, men väldigt konkret, det är inget jag hittar på eller överdriver runt på ngt sätt! I mångt och mycket rids, tränas och sköts våra hästar som OM vi skulle ut och tävla, för tänket finns kvar, och man har lite bred kunskap om övrigt per exempel ovan. Ibland blir det nästan sorgligt, när man ser detta och vilka andra som åker runt och tävlar/startar sina hästar.
KL
ursäkt för det långa inlägget .... inte avsett att krascha 07 tråden. Men ingen svarar ju ngnsin på mina korta, väldigt sporadiska rapporter om "min" 07:a och de blir ju inte så frekventa eftersom jag lånar osv och inte rider varenda dag osv, så jag får roa mig med annat i den väldigt givande tråden, hoppas det kan tolereras emellanåt