07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Jag kan ju bara svara för mig själv och den erfarenheten jag har av bot på mig själv. Men jag hade aldrig lagt 1270 kr på ett sånt ländtäcke. Jag tror det fungerar minst lika bra med ett tjockare ylle tex. Men det är som sagt för att jag inte tycker att grejerna jag har till mig själv är så bra.

Ja men eller hur, visst är det så :) Får jag låna något av någon så ser jag till att lämna tillbaka i ännu "bättre skick" än när jag fick låna, t ex tankar fullt om det är en bil, sopar och torkar av om det är en trailer etc

Jamen precis!

Novali: jag håller VERKLIGEN inte med om att ngn häst som lånas ut skulle "skötas ngt bättre" för att den skulle vara tävlingshäst istället för skogsmulle?! Jag vet inga normala människor som gör en sån skillnad mellan häst och häst i fråga om bästa skötsel. Att folk som tävlar skulle vara kunnigare i sig ang. skötsel osv stämmer inte heller för fem öre frågar du mig - jag har sett hur mkt konstigheter som helst genom åren om man ska börja vända och vrida på det.

Håller verkligen helt med dig. Enligt min erfarenhet så är det "den kunniga hobbyryttaren" som tar bäst hand om sina hästar och är mest påläst. Tävlingsfolket på hög nivå har dom konstigaste idéerna och skogsmullenissarna som jag stött på har haft rätt mycket "vildhästmentalitet". Men tror ändå att dom skogsmullekusarna mår bättre än många tävlingshästar mentalt.

mjaoee, absolut men:
var inte riktigt det jag reagerade på även om det såklart är så som du skriver också om man vill leta runt i ytterligheterna på skalan osv, men jag pratade om de hobbyryttare som vi alla är här i tråden och även i svea rikes län allmänt till 95%. Jag upplever just många HOBBY tävlingsryttare som extremt oinsatta i hur man sköter (och kanske ffa tränar) en häst som ska tävla. Det är mycket ut och tävla lördag, sen står hästen 2 dar efter, sen joggar man runt lite godtyckligt, kör en träning för tränare ngn dag, och sen tävlar man ngt ryck och sen står hästen igen osv. med andra ord har jag sett jättemycket av ren skogsmulle hobby nivå, som det klassas som här tydligen, med skillnaden att det finns så otroligt mycket brister i det hela PLUS att man då i kombo, kräver tävlingsprestation på hästarna. Samma sak ang. alltför många hobby tävlingsryttare i fråga om ren grundkunskap på hur man bygger upp och tränar igång hästar allmänt på grundnivå. Hästarna kan typ stå hela december-januari mer eller mindre, sen vispar man igång dem på en vecka och vips är de i "kondition" och man åker ut och tävlar. Tyvärr funkar det ju med snälla, i grunden friska hästar trots det, eftersom klasserna är så låga, men nej - jag tycker inte det illustrerar på ngt sätt att tävlande hästar sköts eller hålls bättre pga tävlingsmomentet.

Jag kan dra hur många exempel som helst i samma anda - fodring, täckning, utevistelse - ALLT.

men visst finns det gott om galningar var man än tittar i vilken kategori som helst - inkl galna vindfarna skogsmullenissar som inte har en susning. såklart det stämmer det med i fler fall än man skulle önska!

Min enda poäng var att NEJ - jag ser inte för en sekund att sälja till en hobbytävlingsryttare skulle innebära att hästen borde tas om hand bättre än om den inte tävlades faktiskt.

utifrån eget perspektiv måste jag nog säga att jag som tidigare tävlat ganska mycket men inte gjort det sista 15 åren, (japp - är gammal ;) och har vänner/bekanta som gjort samma resa, i många fall kan konstatera att våra hästar som iof inte tävlas, är i klart bättre kondition, hälsa och väl och ve än väldigt många som tekniskt sett tävlar på hobby nivå. krasst talat, men väldigt konkret, det är inget jag hittar på eller överdriver runt på ngt sätt! I mångt och mycket rids, tränas och sköts våra hästar som OM vi skulle ut och tävla, för tänket finns kvar, och man har lite bred kunskap om övrigt per exempel ovan. Ibland blir det nästan sorgligt, när man ser detta och vilka andra som åker runt och tävlar/startar sina hästar.

KL
ursäkt för det långa inlägget .... inte avsett att krascha 07 tråden. Men ingen svarar ju ngnsin på mina korta, väldigt sporadiska rapporter om "min" 07:a och de blir ju inte så frekventa eftersom jag lånar osv och inte rider varenda dag osv, så jag får roa mig med annat i den väldigt givande tråden, hoppas det kan tolereras emellanåt ;)

Senast ändrad:

Jag bryter trenden ;)

Hur går det med försäljningen av "din" 07a? Vilken roll har du i det så att säga?
Jag är nyfiken på det här med att rida någon annans häst inför försäljning, men att göra det på hobbynivå så att säga. Jag rider ju några hästar åt andra, mer eller mindre sporadiskt. Eftersom de är ponnyer med ryttare som börjar växa ur/bli för gamla så antar jag att "risken" finns att jag kanske blir tillfrågad förutsatt att jag står kvar i stallet den dagen.

Jag rider dem för att jag dels tycker synd om ungdomarna som inte får till det på egen hand, att jag tycker som om ponnys som aldrig får se annat än ridhuset och/eller för att byta tjänster och gentjänster. Men mest för att jag utvecklas som ryttare genom att rida projekthästar. Men det är alltid intressant att höra vad andra har för upplägg på liknande saker...

*kl

För så har jag bokat in några stallbesök framöver. Blir två i helgen och ett v10. Har även ringt runt lite på annonser samt svar på min annons.

Ett verkar mkt vettigt i form av hästfilosofi, utevistelse och hagar. Men verkar lite bökigt att rida till ridhus när det är mörkt, dock finns ridhus på ridavstånd. Egen belyst ridbana. Ligger i närheten av nuvarande stall, möjlighet finns nog att rida kvar för min tränare men att åka transport dit. 2,5 mil från mig 1,8 från pojkvännen.

Ett annat har ridhus på gården och verkar vettigt i form av rutiner och hagar det med. Men ligger 2 resp. 2,6 mil enkel väg från mig/min pojkvän.

Ett tredje är ett litet gårdsstall som ligger på ridavstånd från mitt nuvarande stall. Så jag behåller ju kontakten med folket där, samt min tränare, och kanske om jag har lediga dagar att jag även kan fortsätta rida "mina" ponnyer. Dock går de ute dygnet runt juni-augusti vilket jag är tveksam till då jag vill ha en häst att rida sommartid. Min häst behöver snarare gå ute dygnet runt vintertid när hon är som piggast.

Senast ändrad:

Appropå det där med utevistelse, det har jag funderat på. Ni som har era hästar ute länge även på vintern, hur gör ni med ridning och fodringar och sånt?

Min häst får vara ute på tok för lite (tycker jag, hon tycker att det är på tok för länge). Går ut nästan först på morgonen vid typ 07.30, och tas in innan 15. En anställd som ska ta in 40 hästar tar ju några timmar.

När hon kommer in får hon hösilage och lite kraftfoder, sen brukar hon vila en stund, och blir arg om jag kommer för tidigt. Nu får hon väldigt lite kraftfoder, men när hon har varit i tävlingskondition har hon behövt betydligt mer.

Om man nu tänker att hon ska gå ute några timmar till, så kan man nog ordna en fodring med hösilage i hagen vid 15-16 tiden, men kraftfodret går ju inte att ge ute. Tar man in senare så kan hon ju få kraften då, men då kan man ju inte rida direkt efter, plus att man inte vill ge för nära inpå kvällsfodringen som är vid 20.30-21.

Hur gör folk som tar in vid 22? Rider aldrig?

Nu går ju min häst inte ute tillräckligt länge enligt mig, men hon går iaf ut mellan 8-9 och in mellan 17-19.30 beroende på när nån kan ta in. Oftast runt 18-19. Senare på sommaren.

Jag ser inte problemet med ridningen? Jag tar in henne för ridning och sätter sedan ut henne i hagen igen, sedan tar jag eller nån annan in henne på kvällen..?

Min äter inga mängder kraftfoder så det påverkar knappast ridningen om hon får det en stund innan eller efter förutsatt att hon har vatten och grovfoder.
Hon får havre, mineraler och salt på morgonen med frukosthöet, lunchhö i hagen, middagshö i hagen när de andra går in 15-16, höpåse i boxen när hon kommer in för att inte krubba, sedan får hon hö + havre, mineraler, jäst och tillskott i samband med kvällsfodringen 21-22. Äter totalt 0,5 kg havre per dag och det är det enda kraftfodret.

Varför kan du inte ge kraftfoder vid kvällsfodringen? Äter hon såna mängder att hon måste dela upp det på flera givor?

Senast ändrad:

haha , känn för all del inte att mitt inlägg skulle provocera fram några förfrågningar :o:D

Det går bra med ridningen, men det är paus på försäljning pga årstiden och det beslutet togs redan efter att han visades för ett par månader sen till en spekulant som inte vare sig passade hästen eller ville ha honom. Han har aldrig legat ute på annons mer än i extremt korta ryck, finns ingen mening när marknaden ser ut som den gör, blir bara inflation i annons osv. Säljaren har uppfödning i liten skala, dvs egen gård och flera hästar, så det är inte heller rikskatastrof att bli av med honom även om det såklart är önskvärt eftersom det är en himla trevlig och fin häst som skulle passa ngn duktig hobbytävlingsryttare otroligt fint då hästen är så otroligt ridbar och lätthanterlig på alla sätt och gillar alla discipliner so far. Är grundutbildad i både hopp och dressyr och har även provat på terräng då han varit iväg ett år på ett avtal hos en utbildare innan han kom tillbaka i våras som var. Han är stor och har växt länge, så därav har han fått ta det lugnt i perioder och är inte utbildad som en 7 åring utan snarare som en väl grundutbildad 5 åring skulle jag säga.

Jag tycker det går bra att "låna". Han rids av ägaren och en kompanjon till denne utöver de gånger jag rider. Jag rider bara dressyr när jag rider. Funkar fint! Är som du säger både roligt och nyttigt även för en själv man utvecklas av att rida andra hästar och det är motiverande för ens egen ridning och man lär sig också rida sin egen på nya sätt och blir mindre hemmablind. Bra på alla sätt för alla parter enligt det upplägg vi har :)

Marvin:
alla våra får krubbskrammel till krafft vid insläpp. de som äter större mängder kraftfoder (tex den som gått Falsterbo - hopphäst), får dessa mängder morgon och kväll. de får grovfoder i hagen så det räcker större delen av dagen (vi är lyckligt lottade med hästar som kan få begränsad, om än en större giva) utan att kasta i sig den på 2 timmar utan de går och pillar och äter lite av och till (har bra hagar så det finns alltid lite gräs ngnstans i hagen om än lite i vissa hagar, även denna tid på året). för övrigt går de ut 07 och in 17 vintertid. Det är alltså inga extremtider vi pratar om, men inte heller det som verkar vara standard hos många stall med samma klientel ryttare som vi har - där verkar tiderna oftast ligga på ca 08.30-15 max?

Senast ändrad:

Kan ju vara att "nån annan" inte finns för att kunna ta in. Fast det hela är ändå högst hypotetiskt, för min häst skulle riva stället om hon fick stå ute själv och alla andra hästar kommer in senast 17.

Såg din ändring nu.

Nu äter hon absolut inte några så stora mängder, och förhoppningsvis kommer hon inte att behöva det igen. Men däremot hennes kompis som hon skulle kunna gå ute tillsammans med äter enorma mängder kraftfoder som absolut måste delas upp på 3.

Nej, det är ju tack vare mina stallkompisar som jag kan ha min ute efter kl 15, och givetvis för att hon inte går bananas om hon blir ensam. Jag är ju ofta ute dagtid eller förmiddagar, så hade det inte gått att lösa senare intag hade jag inte kunnat stå här alls. Jag tycker det är för lite trots allt jag försöker ordna.
Nu när hon är konvalescent tar skötseln av henne ca 1,5 timma. Som jag givetvis tar från utetiden nu när jag måste vara ute på fm pga mitt jobb. Inte alls kul :(

Nu när hon står i grusruta går hon in 15, men i stora hagen sysselsätter hon sig åtminstone så pass att hon inte vill gå in 15, vid 17-18 börjar hon hänga vid grinden men är inte bananas då heller. Bara lite inställsam när hon ser folk. Har hon gräs skiter hon fullständigt i folk fram till kl 20 ;)

Men om de inte äter krafftfoder i hagen spelar väl inte hagkompisens ranson någon roll för din? Men jag förstår att det är svårt att ha ute en häst ensam när alla andra gått in, oavsett tid. Jag är glad över att min klarar det.

Senast ändrad:

Inte då, det är min ärliga nyfikenhet :)

Det finns kanske fler här med samma "uppdrag" som kanske vill dela med sig också?

Känns som om jag också kommenterar mest annat i tråden än berättar om Divan men det gör inget då detta är den bästa tråden på Buke. Enl. mig iallafall. Alla är liksom vettiga här :D

Till salumarknaden verkar väldigt knepig nu men jag tror ni kommer få honom såld ganska snart ändå. Kommer du starta lite i vår eller har du helt lagt tävlingskarriären på hyllan?

Liten Divanrapport då:
Var med på markarbete i måndags. Kul och nyttigt. Bra som dressyrryttare att vara tvungen att släppa lite kontroll ibland :p
I tisdags tränade jag för min tränare och hon kändes kanonfin. Lite trött efter dagen innan så jag hade velat ha henne mer elektrisk.
Har senaste tiden tyckt att hon känns lite kort fram och tycker hö bak känns lite mer igen. Tränaren i måndags såg inget och min dressyrtränare sa att hon såg superfin ut och tyckte hö bak endast syntes när vi red mellantrav men om jag hade mer hö skänkel så syntes ingenting. Så jävla märkligt. Hur som så har jag bokat tid på klinik på onsdag så vi får väl se om jag lyckats rida sönder min häst eller inte.
Är helt beredd på någonting iom sparkarna hon fått samt att jag nog ridit lite för mycket samling senaste tiden.....

Oj vilken uppsats det blev :o:o

Mina kommer ut mellan 5-7 på mlrgonen och kommer in mellan 20-21 på kvällen. De får hö morgon och lunch ute plus att jag brukar ge extra vid 16 ca. Med tanke på mina ponniers rondör behöver ni ingen fantasi för att förstå att de har mat mest hela tiden:o. Släpper ut igen efter jag har ridit. När dom får kraftfoder får dom det på kvällen. För det mesta lever dom enbart på hö.

*kl*

Har anmält till första tävlingen idag. Ska förhoppningsvis komma iväg och rida i ridhus några gånger innan start. Idag var hon superpigg i skogen och bockade riktigt rejält:D. Min tröst var att Juno bockade ännu värre och jag satt alltså på rätt ponny:p.

Ska träna för Marc Andre Wery imorgon med stallägarens prickiga ponny. Rider honom bara för att ägaren själv (helt obefogat) tycker hon är för dålig för att rida honom på träning. Kul för mig men rider honom numera aldrig annars så det blir lite märkligt.

Vad tråkigt att ha så dåligt självförtroende att man inte ens vågar träna med hästen! :(

Jag hade skämts, men hade gjort det iaf! :D

Nu har jag bokat sadelprovning, blir sent på söndag kväll. Är en för mig helt ny utprovare som jag hört gott om, ska bli spännande att se hur det går.

Ska nog försöka inrikta mig på att i första hand hitta en hoppsadel som jag trivs i, men tänker prova både och.

Ang utevistelse osv. Mina går ut mellan 6-7 och in allt från 20-24. Om det blir sent intag får Queenie en extra hötuss. Annars får hon frukosthö vid utsläpp, lunch/middagshö i hagen och kraftfoder (betfor och proteintillskott) på kvällen när de kommer in, ja då har hon ju självklart hö också. Jag rider oftast mitt på dan och då får hon gå ut direkt efter, oftast passar det in för att ge henne lunch/middag då.

Grabbarna i hagen bredvid har nästan fri tillgång, där kastar jag bara in när det börjar sina. Så bara kraftfoder på kvällen för mina, men då är det inga mängder att tala om.

Senast ändrad:

Tycker du att det ligger stilla eller fladdrar det mkt? Läste om fladdret i en annan tråd och tänkte att det kanske då är bättre att köpa ridtäcket...?

Jag rider så sällan min valack i blåsigt väder då han blir så spänd då, så det motverkar syftet med ridningen. Så jag törs inte svara på det.

Sedan har hästar helt annorlunda hud än människor, så det är svårt att jämföra, men jag tycker att min BoT-tröja värmer mycket mer än min fleecetröja. Min fysioterapeut säger dock att det inte gör någon skillnad på hästar, eftersom det bara är yttemperaturen som ökar. ;)

hehe, vad skönt, då är jag inte ensam :D

Näe, jag har inga startplaner på den, har lagt ner tävling och känns inte som jag kommer bli sugen heller att ta upp det igen. Men hästägarens andre pilot är en yngre tjej som startat den några starter i höstas redan, så hon gör det säkert även i vår. :)

Håller verkligen med dig att detta är en tråd med vettigt folk. Är trött på trådar där det är folk inne som bara vill argumentera emot allt och alla.:meh: De roliga med denna tråd är att även folk som inte har 07 är inne med bra kommentarer.

Min häst verkar nöjd med allt nu. Ridningen har fungerat riktigt bra efter behandlingen. I galoppen kan jag nu nästan glassa runt.:D Nej, men hon är superduktig och vi övar mkt förvänd galopp med olika vägar och lite enkla byten. Traven är lite svårare att få ett lika bra jämt sug i, men överlag är de väldigt kul att rida just nu. Tyvärr har min 3 åriga dotter brutit benet i veckan så just nu är jag fast hemma med ett barn som måste bäras överallt.

Elle har fått en reva på hornhinnan(uppe under ögonlocket) som vi kollade på på kliniken för 3 veckor sen. Fick en ögonsalva som hon fått 2 gånger om dagen sen dess. Tyvärr så blir det inte riktigt bra. En dag ser de fint ut och sen nästa dag är hon jättesvullen. Pratade med vet. i går. Hon ville att jag fortsätter med salvan tills den är slut, dvs 2-3 dagar till. Sen ska jag göra uppehåll en vecka och är det inte bra då ska vi testa någon annan salva.

Ang utevistelse. Hästarna kommer ut innan 6 och tas in ungefär när solen går ner. Dvs 3 på vintern när det är som mörkast och 23 på sommaren. Nu på vintern får de em hö när det kommer in och sen när det är ute längre får det em hö i hagen. I förra stallet hade vi 7-19 året runt, men jag tycker inte min häst har påverkats negativt av att komma in lite tidigare nu på vintern. Hon påverkas mera av att hästarna går in olika tider, då stressar hon upp sig. Nu går alla in samtidigt och eftersom att nästan alla rids på dagen så är det lugn i stallet när hästarna tagits in.

Nej men stackars din lilla dotter, hoppas hon inte har ont.

Men vad roligt att ridningen går bra :)

Det går bra här med tycker jag, förutom att tävlingsgnistan är lite borta... borde ju verkligen skärpa mig o boka in några dressyrträningar men det känner jag inte alls för, så det kommer jag inte göra heller :o

Är det en fysioterapeut på häst eller människa som sagt det?
Jag har frågat min hästfysioterapeut samt ET och båda menar att BoT är bra och har effekt. Veterinären lär ju också tycka det eftersom hon själv föreslog att använda det nu.

Jag är kluven. Jag tycker själv att mina handledsskydd hjälper mig, men frågan är hur skillnaden är jämfört med vanliga skydd utan welltex. Det vet jag ju inte.
Samma sak tänker jag med ridtäcket. Förvisso ska det ju bli bästa effekten att använda BoT under röresle, men frågan är soms agt hur stor skillnaden blir mellan Bot och ett vanligt fleecefodrat ridtäcke som jag redan har två av...

Jag velade så mkt att jag aldrig hann beställa på 20% iaf. Synd att Hööks inte har ridtäcken, eftersom jag har ett 500 kr presentkort där :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 756
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix